Slechte of helemaal geen satellietontvangst bij warm weer

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

niko

Re: Slechte of helemaal geen satellietontvangst bij warm weer

Bericht door niko »

Dus na de master reset dacht ik even van ok probleem is opgelost maar ergens in luik had ik terug problemen , begon terug met zo nu en dan eens tot ie helemaal geen satellieten meer vond voor zekers 45 minuten.
Geluk dat mijne maat de zijne het wel nog deed . Heb mail gestuurd naar garmin voor uitleg want dit is begonnen na die updates met garmin express
zx6r - zx9r -cbr929 2x - speed triple 1050 - moto morini granpasso - K1200r sport - Tiger Explorer
p@rick

Bericht door p@rick »

niko schreef:Dus na de master reset dacht ik even van ok probleem is opgelost maar ergens in luik had ik terug problemen , begon terug met zo nu en dan eens tot ie helemaal geen satellieten meer vond voor zekers 45 minuten.
Geluk dat mijne maat de zijne het wel nog deed . Heb mail gestuurd naar garmin voor uitleg want dit is begonnen na die updates met garmin express
In het slechtste geval heet Garmin Express een firmware-update doorgevoerd op je gps, en die kan je desgewenst ongedaan maken door de vorige firmware er terug op te zetten. Dan best wel eerst een backupje maken van de favorieten, routes en tracklogs op je toestel want die gaan door de downgrade verloren.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
niko

Bericht door niko »

p@rick schreef:
niko schreef:Dus na de master reset dacht ik even van ok probleem is opgelost maar ergens in luik had ik terug problemen , begon terug met zo nu en dan eens tot ie helemaal geen satellieten meer vond voor zekers 45 minuten.
In het slechtste geval heet Garmin Express een firmware-update doorgevoerd op je gps, en die kan je desgewenst ongedaan maken door de vorige firmware er terug op te zetten. Dan best wel eerst een backupje maken van de favorieten, routes en tracklogs op je toestel want die gaan door de downgrade verloren.

inderdaad die staat nu op 3.00 , maar heb geen idee op welke ie daarvoor stond .
Doe ik die firmware terugzetten in garmin ?
Voor favorieten en zo moet in niet mee inzitten ken die plaatsen uit het hoofd :D
zx6r - zx9r -cbr929 2x - speed triple 1050 - moto morini granpasso - K1200r sport - Tiger Explorer
p@rick

Bericht door p@rick »

Niko,
Welk type Zumo heb je ?
Greetz,

P@trick
niko

Bericht door niko »

p@rick schreef:Niko,
Welk type Zumo heb je ?

das de 220 , heb al eens rond gesnuffeld in garmin express maar vind nergens hoe ik die firmware kan terug zetten of ik kijk er over
p@rick

Bericht door p@rick »

niko schreef:
Welk type Zumo heb je ?

das de 220 , heb al eens rond gesnuffeld in garmin express maar vind nergens hoe ik die firmware kan terug zetten of ik kijk er over

Hier kan je alle vroegere firmwares voor de verschillende Zumo's downloaden. Voor de 220 is er hier blijkbaar nog maar één vroegere versie beschikbaar, nl. de 2.80.
Bij een hoop andere toestellen(550, 660...) zijn het tot een bepaalde versie nog gewoon exe-bestanden waarop je moet dubbelklikken waarna de update-procedure gestart wordt, maar vanaf een bepaald moment (> 10/2012) zijn het voor alle toestellen precies alleen nog maar gcd-bestanden. Ik zou eens moeten opzoeken hoe je daarmee de Zumo kan aanpassen, maar door het bestand te downloaden en erop te dubbelklikken (zonder dat je gps is aangesloten) ga je misschien zelf ook al wat verder geraken. In de vlugte las ik ergens iets van via mygarmin->my dashboard, dus misschien daar ook eens gaan kijken of je een zelf gedownload bestand via die weg op je toestel krijgt.
Ik wil wel eens verder zoeken, maar da's dan iets voor vanavond als ik thuis ben en wat meer tijd heb...
Greetz,

P@trick
niko

Bericht door niko »

p@rick schreef:
niko schreef:
Welk type Zumo heb je ?

Hier kan je alle vroegere firmwares voor de verschillende Zumo's downloaden. Voor de 220 is er hier blijkbaar nog maar één vroegere versie beschikbaar, nl. de 2.80.
Bij een hoop andere toestellen(550, 660...) zijn het tot een bepaalde versie nog gewoon exe-bestanden waarop je moet dubbelklikken waarna de update-procedure gestart wordt, maar vanaf een bepaald moment (> 10/2012) zijn het voor alle toestellen precies alleen nog maar gcd-bestanden. Ik zou eens moeten opzoeken hoe je daarmee de Zumo kan aanpassen, maar door het bestand te downloaden en erop te dubbelklikken (zonder dat je gps is aangesloten) ga je misschien zelf ook al wat verder geraken. In de vlugte las ik ergens iets van via mygarmin->my dashboard, dus misschien daar ook eens gaan kijken of je een zelf gedownload bestand via die weg op je toestel krijgt.
Ik wil wel eens verder zoeken, maar da's dan iets voor vanavond als ik thuis ben en wat meer tijd heb...

alvast bedankt en ga dit eens proberen :wink:
p@rick

Bericht door p@rick »

niko schreef:
Welk type Zumo heb je ?

Met Garmin Express kan je op relatief eenvoudige manier
- nieuw kaartmateriaal downloaden en op je toestel en/of op je computer installeren
- nieuwe firmware op je toestel zetten (= de interne software die je toestel nodig heeft om te werken, staat los van kaartversie en/of software die op je computer staat)
- een veiligheids-backup maken van de belangrijkste gegevens op je toestel (routes, favorieten...) alvorens nieuwe dingen te installeren
De optie om naar een vorige firmware terug te keren is volgens mij niet voorzien in Garmin Express.
Greetz,

P@trick
niko

Bericht door niko »

vind ook nergens waar je dit ka doen , zowel in garmin express of in het dashboard niet

Toch bedankt

Zal wachten zijn op mss een nieuwe update en desnoods mss andere gps kopen wat mij dan wel meer naar de tomtom's doet kijken
p@rick

Bericht door p@rick »

niko schreef:vind ook nergens waar je dit ka doen , zowel in garmin express of in het dashboard niet

Toch bedankt

Zal wachten zijn op mss een nieuwe update en desnoods mss andere gps kopen wat mij dan wel meer naar de tomtom's doet kijken

Niko,
Wachten op een nieuwe update, en zeker een ander toestel kopen lijken mij wat voorbarig.
Ik heb het praktische probleem "hoe een vorige firmware terug opladen in de gps" hier ook eens voorgelegd. Op deze manier kan je zelf vanop de eerste rij de verschillende antwoorden opvolgen en hopelijk toepassen...
Greetz,

P@trick
niko

Bericht door niko »

Hoi P@trick ,

heb ik net even geprobeerd maar de firmware blijft op 3.00 staan .
toch bedankt voor alle moeite :wink:

Bij 1 van de meetings of rondritten mag je U aan een frisse pint of iets dergelijks verwachten :clown: :clown:
morgen richting Duitsland en hopen dat het toestel het volhoud voor 3 à 4 dagen :shock:

groeten Niko
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ge moet zo ver niet rond rijden zelle! Hier mag die pint ook afgegeven worden :drunken:
niko

Bericht door niko »

terug van mijn campeer dagen in Duitsland en GEEN enkel probleem met de gps tegen gekomen :grin:

Zondag vertrek ik naar Edingburgh en als ik terug ben gaan we het nog eens op de motor uit testen , Laten we hopen dat de problemen over zijn :clown:
niko

Bericht door niko »

OK dit weekend is het duidelijk geworden dat het mogelijks aan de (nieuw aangekochte ) scala rider ligt , de moment dat deze afstaat werkt de gps

Zodra ik deze aanzet verliest de gps na enige tijd alle verbindingen met satellieten . :idea:

Nu had deze scala rider gekocht zodat ik de gesproken uitleg zou horen van de gps en de muziek van mijn mp3 speler , dit doet de gps voor een bepaalde tijd :clown:

Nog iemand die dit ondervonden geeft en mss een oplossing weet ?

groeten niko
Herman1200RT

Bericht door Herman1200RT »

niko schreef:OK dit weekend is het duidelijk geworden dat het mogelijks aan de (nieuw aangekochte ) scala rider ligt , de moment dat deze afstaat werkt de gps

Zodra ik deze aanzet verliest de gps na enige tijd alle verbindingen met satellieten . :idea:

Nu had deze scala rider gekocht zodat ik de gesproken uitleg zou horen van de gps en de muziek van mijn mp3 speler , dit doet de gps voor een bepaalde tijd :clown:

Nog iemand die dit ondervonden geeft en mss een oplossing weet ?

groeten niko
Bij mij was het uiteindelijk de inforad flitspaalverklikker die de satellietontvangst verstoorde. Ik heb deze verwijderd en de zumo werkt weer perfekt. In uw geval zou ik eens proberen met een andere scala rider.
niko

Bericht door niko »

En waar kan ik die inforad vinden ? Op de gps zelf of aansluiten op pc en daar ergens ? hoewel ik al meedere malen daar gekeken heb en dit nog niet tegen gekomen ben
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Het komt door de kosmische straling.
HLN schrijft

"Sterkte van magneetveld aarde neemt af"

Mobiel communicatieverkeer en communicatieapparatuur in vliegtuigen krijgen waarschijnlijk steeds vaker te maken met storingen. Dat komt omdat de sterkte van het magneetveld van de aarde afneemt, blijkt uit onderzoek van de faculteit geowetenschappen van de Nederlandse Universiteit Utrecht.

Het magneetveld, dat de aarde beschermt tegen kosmische straling, neemt al eeuwen in sterkte af. In de afgelopen 1.000 jaar is de kracht met 20 procent afgenomen, berekende onderzoeker Lennart de Groot. Bovenop deze afname komen lokaal hevige fluctuaties voor, waardoor de kracht van het magneetveld in relatief korte tijd tot wel 50 procent afneemt.

Invloed
''Straling vanuit de ruimte heeft invloed op draadloze communicatie- en datanetwerken, communicatie in het luchtvaartverkeer en communicatie met satellieten'', zegt De Groot. De afname en lokale fluctuaties van het magneetveld zullen daarom voor ons merkbaar zijn door een toename van storingen als gevolg van kosmische straling, aldus de onderzoeker. ''Een mogelijke consequentie is bijvoorbeeld dat vliegtuigen op een lagere breedtegraad moeten vliegen, wat de vluchtduur verlengt'', zegt de wetenschapper.

Lange termijn
De effecten van de afname van de kracht van het magneetveld op lange termijn zijn niet bekend. Dat deze helemaal verdwijnt, is overigens uitgesloten, maar de sterkte van het veld kan wel heel klein worden, aldus De Groot.
Herman1200RT

Bericht door Herman1200RT »

niko schreef:En waar kan ik die inforad vinden ? Op de gps zelf of aansluiten op pc en daar ergens ? hoewel ik al meedere malen daar gekeken heb en dit nog niet tegen gekomen ben
Inforad V1 is een apart toestel speciaal ontwikkeld voor motoren. Bestaat uit uit een gps zonder scherm, maar met een ledje dat van kleur veranderd als je een flitspaal naderd.
niko

Bericht door niko »

ok thx

zo te zien ben ik niet de enige met het probleem en op deze pagina spreken ze over een update .
Zal eens zien wat het opbrengt en/of er wel een update is .

grtz niko
niko

Bericht door niko »

update

sinds de cardo geupdated is nog geen problemen opgemerkt :grin:

Laten we hopen dat het bij deze opgelost is

grtz niko
Plaats reactie