er is reeds een (korte) discussie geweest over het al dan niet verwijderen van topics door de beheerders van het forum.
er werd toen aangehaald dat de club een goede verstandhouding heeft met bmw belux en haar dealers en deze verstandhouding (logischerwijs) wil behouden. dit vertaalt zich in een aantal concrete diensten zoals bv. het ter beschikking stellen van domein (voor de fun-day als ik me niet vergis), info-avonden waarop mensen van bmw belux komen spreken, ...
het is echter ook het beleid van bmw motorrad om clubs als het ware te incorporeren. om het lelijk te zeggen: beter te vriend houden, dan te vijand (of zelfs gewoon links te laten liggen). met dergelijke beleidsoptie krijg je een situatie waarin clubs die binnen de lijntjes kleuren beloond worden. het is jammergenoeg ook het beleid van bmw om 'in te grijpen' bij clubs/instanties die buiten de lijntjes kleuren (algemeen beschouwd). een mooi voorbeeld hiervan (zonder een oordeel te vellen over de kern van de zaak zelf) is de hetze rond het abs dat reeds (internet)wereldkundig is sinds begin 2004. bijna een volledig jaar werden berichten aangaande dit onderwerp op fora gelieerd aan een bmw club verwijderd. op de onafhankelijke fora werd er wel gecommuniceerd over het onderwerp (met alle gevolgen van dien). mssch heeft bmw uit dit onderwerp (waarvan het laatste zeker nog niet gezegd en geschreven is) haar lessen getrokken en past ze haar strategie in deze aan...
ook al vind ik bepaalde 'zaken' not done/koosjer/... van bmw, zo verkeerd is die beleidsoptie nog niet. als producent is het de allernormaalste zaak van de wereld dat je voor je produkt staat. de dag dat dat het geval niet meer is, heb je als producent de oorlog verloren. niettemin, er zijn nog tal van andere opties of zelfs mixes van opties die kunnen gekozen worden...
en toch zal het succes van bmw (en bijgevolg haar clubs) enkel maar blijven toenemen. niet omwille van het logo, maar omwille van de innovatie én de marketing (hoeveel motorrijders zaten te wachten achter esa bv.?) én de kwaliteit (die wel steeds beter kan) én de sterke basis (in cijfers en koperspubliek) die achter dat logo schuilen... want van de motorrijders die een bmw kopen voor het logo, leeft bmw niet...
maar ondertussen zal ik geen ogenblik onbenut laten om bmw te bekritiseren - en omgekeerd ook - (of eerder feedback geven zoals ik het zie) wanneer ik dit nodig acht, alleen al omdat ik als (trouwe) consument van bmw dat recht heb! (meer zelfs, ik beschouw het als mijn plicht)
wat ik eigenlijk wou zeggen

: er zijn te weinig dealers - bijgevolg te weinig concurrentie - bijgevolg geen goede vertrekbasis voor de consument.