snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

Het Nederlandse Hyperpro presenteerde op de Eicma interessant nieuws voor de eigenaars van een BMW met ESA-vering: met de Hyperpro ESA @juster kunnen die lui de drie veerstanden van hun BMW (sport, comfort en normal) personaliseren.De Hyperpro ESA @juster is een kleine plug and play module die met originele stekkers tussen het ESA systeem onder het zadel wordt gemonteerd. Verwijder je de module, dan keert het ESA systeem terug naar de originele settings van de sport-, comfort- en normalstand. Met de @juster pas je de instellingen van die drie stands aan, zo kan je de 'sport'-stand nog harder maken of zet je de motor in 'comfort'-veermodus bijvoorbeeld nog zachter afgeveerd. Met de originele ESA-bedieningsknop op het stuur kies je daarna voor de drie aangepaste veerstanden, er wordt dus geen extra knop op het stuur geplaatst. Meer info op http://www.hyperpro.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door motorijder op 04 jun 2014, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

juist mijn ESA gemeten en die werkt het verschil tussen 1 persoon of 2 personen is bij mij 2 cm in hoogte verschil.
Laatst gewijzigd door motorijder op 17 jun 2014, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door RBee »

motorijder schreef:thx gasten! van dat remmen was ik al achter gekomen omdat mijn dealer vandaag hetzelfde voorhad door de voor rem te gebruiken (die pakt heel goed). dit is zeker iets waar ik meer op ga letten en leren meer te doseren en wat meer mijn achterrem gebruiken. een Rt is geen K1300S dat verschil merk ik enorm. Maar mijn ESA ga ik toch ook eens grondig controleren. mijn volgende motor zal deze zijn die verwacht men eind dit jaar of Begin volgend jaar. http://www.anwbmotor.nl/nieuws/bmw-s1000f-een-feit" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan zal je toch een Supper Comfort zadel nodig hebben denk ik. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
aantzeetje
Berichten: 1168
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door aantzeetje »

aar, als ik met de GS-LC de ESA op 2 personen zet kom ik niet meer met de tenen aan de grond se zonder duo
Met nen RT is dat niet anders. Als ik op de motor zit en hij draait niet op juist opgestart kom ik met beide voeten plat aan de grond. Achter x aantal km nog juist met men tippen. Had deze één keer op 2 personen met bagage gezet om het effect van de ESA te weten. Jawadde, kon nog net een wipje op het zadel geven om toch nog met één voet aan de grond te geraken of 't was van dadde. Rij nu al een paar maand met een comfortzadel. Nu zit ik tenminste "in de motor" en doordat deze ook lager is (zonder aan comfort in te boeten, integendeel want het standaard zadel van een RT is echt klote) kom ik terug met beide voeten goed aan de grond :)
Bij 8-jes draaien kijk ik niet in de verte maar fixeer een punt waar ik rond wil draaien. Achterrem er bij en gas geven. en mijn 2 voeten altijd op de stepjes. Kan er zelfs mee "surplassen"
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

ik heb mijn probleem opgelost! Rt overgelaten aan de garage. Na zowel op het vorige model als het nieuwe model van Gs met laag zadel te hebben gezeten heb ik beslist van het vorige model GS met maar 16.000 Km op te teller en in flonker nieuwe staat te kopen (de vorige eigenaar heeft hem meer gekuist dan op gereden) Deze is zonder ESA net zoals mijn eerste GS de 1ste 1200 versie. wij hadden toen eens aan de knopje gedraaid en nooit meer aan geweest en samen met mijn vrouwke hebben wij daar veel plezier aan Beleefd. ik kan nu volledig met mijn voeten terug plat op de grond. het probleem van die ESA is dat het alles of niks is. want 2 personen is 2 personen ongeacht hoe zwaar die zijn. dus of je nu een passagier hebt van 90 kg of zoals in mijn geval eentje van 45 kg dat maakt voor de ESA geen verschil. het probleem is ook dat je nooit echt weet of er iets mis is met die ESA zuigers (zie maar naar al wie nu een RT Lc heeft en hem moet laten staan met dit mooie weer) wat wij wel weten is dat wij met onze RT 2005 of RT2010 nooit voor gehad hebben wat we nu tot 2 maal toe hebben meegemaakt. Iedere motorrijder weet eens het tussen je oren zit moet je beslissingen nemen en dat voor je eigen veiligheid. Gasten ik wil ook nog meegeven dat het comfortzadel van BMW echt wel een prachtig zadel is en leuk om mee te rijden. maar als je het koopt om net zoals ik met je voeten op de grond te komen dan kom je bedrogen uit. het zadel is namelijk breder waardoor je benen meer open gaan om je voeten op de grond te zetten en je daardoor amper iets wint. maar voor de rest echt wel een aanrader en voor de prijs moet je het niet laten 550 euro.
allen bedankt voor jullie reactie
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Mil »

Inderdaad, 2 personen zijn 2 personen.
Maar je kan nog kiezen met of zonder bagage.
En ook: comfort, normaal en sport.
En dat scheelt toch heel wat.
Ik zou het niet meer willen missen.
Leven is het meervoud van lef...
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door roadster »

Mil schreef:Inderdaad, 2 personen zijn 2 personen.
Maar je kan nog kiezen met of zonder bagage.
En ook: comfort, normaal en sport.
En dat scheelt toch heel wat.
Ik zou het niet meer willen missen.
Tiens, ik kan enkel kiezen tussen 1 pers + bagage of 2 pers (en dan nog wat enduro standen)
2 pers + bagage lukt mij niet als preselectie met als resultaat de middenbok regelmatig tegen de grond afgelopen weekend met madam en bagage achterop...
Ikke :mrgreen:
Madam :twisted:
8-)
R1200GS LC
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

Mil, je hebt gelijk maar in mijn geval was het 2 cm hoger dat de moto kwam en ik op mijn tenen moest gaan staan. Door dat mijn vrouwke maar amper 45 kg weegt zakt die moto niet veel.
Maar dat niet alleen ik ben nu al dagen aan het lezen over die ESA en de veren die BMW gebruikt en heb ontdekt dat er betere alternatieven zijn. Vooral ook de hoge kostprijs indien er iets aan de ESA komt ( 1700 eur voor een achterveer!!! zonder plaatsen) houden mij tegen om het nog te kopen. Aangezien mijn leeftijd plannen wij niet meer van na deze moto nog een te kopen en willen wij ook op termijn hoge kosten vermijden. als ik dan net lees dat er gasten zijn met hun veer kapot op minder dan 40.000 km dan koop ik dat niet meer. Op onze eerste GS en mijn goede ouder 850 RT hebben wij dat ook niet gemist terwijl wij toen nog ver reden en bepakt. ik ben niet tegen vernieuwing maar het moet goed gemaakt zijn en nadien ook nog betaalbaar. dat veren op een moto nog altijd een probleem zijn van uit de fabrieken dat begrijp ik al jaren niet en dit is niet enkel met BMW. maar als men zijn moto bij Hyperpro of wilber onderhanden laat nemen dat heb je werkelijk een anderen moto. het is niet voor niks dat die mannen zo een goede zaken doen en dit al jaren lang.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door wooter »

Ik stel me wel vragen naar anatomie als je niet op een RT kan maar wel op een GS :)
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

De enige reden dat ik kan bedenken is dat het zadel smaller is en ik daardoor op zo een laag zadel win. met mijn Rt lukt het niet en bij de Gs zowel op de oude als op de nieuwe met laag zadel gaat het perfect wel zonder ESA.
Ik kan enkel uit mijn eigen ervaring spreken. maar voor mij is dit hoofdstuk afgesloten want mijn vertrouwen in deze Rt is weg, want ik heb dit nooit voorgehad met mijn vorige Rt's. Voor mij nooit geen ESA meer dat is iets dat voor mij heel zeker is, want ik rijd zelden alleen en dan gaat die ESA te hoog. Ook de kostprijs voor als die stuk gaat is een goede reden om het niet meer te kopen. Zeggen je krijgt meer van een full opties dan van een andere is verkooppraat, want ik, heb voor het overname bedrag van mijn RT maar net genoeg gekregen zodat ik 450 euro moest opleggen voor een Gs met maar de helft aan opties van hetzelfde bouwjaar nochtans is de RT in aankoop veel duurder zelf zonder opties. Voordeel dat ik nu heb is als ik ontevreden ben over mijn vering dat ik dan gewoon naar Hyperpro rij en er andere laat onder steken en indien nodig kan ik zelf iets lagere laten steken.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Mil »

Al eens aan Wilbers gedacht?
Voor 1300€ heb je vooraan én achteraan nieuwe veren en schokbrekers. Met ESA.
Bij hen noemt dat Wesa'
Ze gebruiken wel de sturing van BMW, maar het werkt perfect.
Bij mij staan ze er nu ong een maand op, en zeeeer tevreden :grin:
Leven is het meervoud van lef...
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door alfa »

https://www.bugarrishoes.com/index.php?languageID=nl" onclick="window.open(this.href);return false; :lol:
Stapvoets manoeuvreren gaat een stuk makkelijker.
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Man in Black »

verboden, die komen niet tot boven de enkels :-)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door alfa »

Man in Black schreef:verboden, die komen niet tot boven de enkels :-)
oké deze dan :lol: en goedkoper dan een verlaagde zit of veren
http://www.snaz75.com/pl-candy-2000.html" onclick="window.open(this.href);return false;
U zet enkel hiel op weg en kan draaien rond een putdeksel :grin:
BMW R1100R zonder KFR
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door JohanDB »

Maar jongens toch, wat heeft een vering nu te maken met kort keren ...???

Het eerste antwoord was het enige juiste. Beetje techniek eigen maken en ge kunt u met eender welke moto moeiteloos keren :wink:
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

jongens, gisteren met mijn Gs met mijn vrouwke achterop 426 Km gereden. Bij het vertrek binnen door naar spa francorchamps dus heel veel bochten gedaan en dit alles zonder problemen in tegendeel zelfs met veel fun. De terug weg hebben wij via de snelweg gedaan. Dus ik blijf erbij de Rt die ik had was niet in orde met zijn schokdempers. Het is niet omdat je op dat knopje drukt en de veer omhoog of omlaag gaat dat de demper dan in orde is. maar goed ik ben er vanaf en heb er nu ene zonder ESA en zal er Hyperpro of Wilbers onder steken voor de zekerheid. ik heb info gevraagd bij wilbers want die ken ik niet maar die hebben een verdeelpunt in Mechelen dus dan moet ik niet naar Nederland rijden en wacht achter hun antwoord, maar alles wat ik doe zal beter zijn dan die ESA en goedkoper. en bij Touratech heb ik al een verlaagd comfortzadel besteld. groeten terug een tevreden BMW rijder.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Koppel!! »

Voor Wilbers moet ge bij TRP in Sint Truiden gaan, mannen hebben echt kennis van die zaken :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Dirk Pauwels »

Koppel!! schreef:Voor Wilbers moet ge bij TRP in Sint Truiden gaan, mannen hebben echt kennis van die zaken :wink:

Grtz, Philip!
+1
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bob
Berichten: 1597
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Bob »

Dirk Pauwels schreef:
Koppel!! schreef:Voor Wilbers moet ge bij TRP in Sint Truiden gaan, mannen hebben echt kennis van die zaken :wink:

Grtz, Philip!
+1
Nog eens +1
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Mil »

Inderdaad, hebben er bij mij na 150.000 km, nieuwe veren en shocks voor en achter gestoken incl wesa
Zeer tevreden over.
Leven is het meervoud van lef...
PeterGT
Berichten: 232
Lid geworden op: 10 jun 2007, 18:06
Woonplaats: Lint
Locatie: Hove
Contacteer:

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door PeterGT »

Ging dit niet over :
ik heb dat probleem niet tijdens het rijden. maar wel als ik zo goed als stilsta om van mijn oprit af te rijden of onlangs toen ik niet volledig rond geraakte bij het draaien op het baanvak en terwijl ik dwars om de baan stond ik de motor manoeuvreerde om toch maar te kunnen draaien ging hij op zijn zij
Een ritje bochten of autostrade vooruit rijden, is toch iets anders dan langzaam en kort keren in de straat en omvallen zgn. te wijten aan vering?
R1100RT(1998) - R1200RT(2005) - R1200RT(2009) - K1600GT(2012) - K1600GT(2015) - K1600GT(2016)
Bmw Nav V - Sena 20S - Lid BMW MC Vlaanderen
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door wooter »

Zover ik begrijp is de poster ontevreden over het feit dat de ESA wanneer ie in de modus staat voor twee berijders, de achtervering zo verhoogt als ie er alleen op zit dat ie niet meer zijn voeten veilig kan plaatsen wanneer ie ongeoefend gaat manoeuvreren.

Tuurlijk dat een vaste ophanging dan beter gaat scoren, want daar kan je niet al rijdende aan de knop gaan draaien om de vering straffer te maken.

Nu, topic starter heeft een oplossing gevonden, maar ik denk dat voor iedereen wel duidelijk is dat het niet aan de motorfiets lag...
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door Man in Black »

:bsstupid:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door motorijder »

bedankt voor de nuttige tips. ik denk er het mijne van net zoals sommigen onder jullie
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: snel op zijn zij bij langzaam Manoeuvreren

Bericht door J@n »

In je oorspronkelijke openingspost stelde je een vraag. Daarop kwamen een aantal mogelijke antwoorden en suggesties. Maar blijkbaar ben je zelf een andere mening toegedaan, of beter, je weet het zelf gewoon beter. Tenslotte ga je je eigen openingspost helemaal veranderen zodat de goedbedoelde antwoorden kunnen overkomen alsof ze jouw stelling aanvallen. :roll:
Plaats reactie