Yamaha geeft BMW en Honda een kaakslag van je welste

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi
Ik vind het allemaal wat bij zijn haar getrokken... het gaat hellemaal niet om een automaat.... enkel de koppeling wordt door de elektonika bedient... de rest is klasiek... de bak veschilt zelfs niets van een standaard (zie artikkel M&T)..... maw zwaar overroepen.... mijn persoonlijke mening hé

GRTS Danny
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

Een maat van mij heeft een halfautomatische koppeling op z´n enduro (Yamaha WR) laten zetten, eigenlijk voor de lol. Da´s wel een simpeler systeem, maar het effekt is vergelijkbaar. Hij was al beestig snel op alle terrein, en die halfautomaat heeft hem zeker niet vertraagd, integendeel.

Het is gewoon wachten op een werelkampioen motorcross of enduro die zoiets op z´n machien heeft, en voor je het weet rijden ze er allemaal mee rond- of wordt het verboden in competitie.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

rusor schreef:Hoi
Ik vind het allemaal wat bij zijn haar getrokken... het gaat hellemaal niet om een automaat.... enkel de koppeling wordt door de elektonika bedient... de rest is klasiek... de bak veschilt zelfs niets van een standaard (zie artikkel M&T)..... maw zwaar overroepen.... mijn persoonlijke mening hé

GRTS Danny
Maar dat is dan toch overbodig? Ik bedoel, je kan perfekt schakelen zonder koppeling tussen elke versnelling behalve van 1 naar 2 en terug (alhoewel sommige barbaren daar anders over denken) en dan heb je geen semi automaat nodig.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Hubert NYS

Bericht door Hubert NYS »

Ik wil mij hier niet mengen in de discussie over het al dan niet nuttig zijn van een automatische versnellingsbak op onze motorfietsen.
Maar de titel die dit item kreeg vind ik wel wat overdreven: Yamaha geeft BMW en Honda een kaakslag.....
Ik denk niet dat ze daar zo wakker liggen van een of ander technisch snufje dat de concurrentie op een van hun modellen plaatst.
Moto Guzzi had jaren geleden een toermotor met twee versnellingen: de
hydroconvert. Was zeer relaxt om mee te rijden, maar de concurrentie sprong toen ook niet op de kar.
Het enige wat telt bij de fabrikanten is de verkoop.
En als je dan ziet dat na het derde trimester van dit jaar alle japanse constructeurs er serieus op achteruitgaan, en BMW er op vooruitgaat, dan denk ik dat dat bij Yamaha en consoorten eerder aankomt als een mokerslag.
Ik blijf ondertussen rustig verder schakelen met een al dan niet nukkige
versnellingsbak, maar met hopen rijplezier, op een motorfiets die altijd klaar staat. Weer of geen weer.
Groetjes
Nasjke.
2002 R850R Zilver.
Danny

Bericht door Danny »

volgens mij heeft BMW de laatste 15 jaar maar één peer gehad en dat was de Pan (een tik van een Pan komt en kwam aan he ) een dubbele tik omdat het door de Jappen leep bekeken is van een boel Duitsers onder de arm te nemen en door Europeanen (lees:denken anders dan Jappen) te laten ontwikkelen en zijn ze er in geslaagd?? en of... dat is tot op heden één van de enige motoren die mee in de BMW vijver vist... de Yam FJ is een leuke brommer maar weerom voor en door Jappen want als ik er nog maar op plaats neem heb ik weer dat "dit is een brommer voor klein ventjes" gevoel...
wat dat automatische gedoe aangaat, voor alles is een publiek, vroeger lachten ze met verwarmde handgrepen (hahaha jeanetten) nu op elke Jap te vinden, ABS vrijwel op alles wat zich moto mag noemen te vinden... toerkoffers een volledige kuip... me dunkt dat BMW in zijn bestaan al aardig innovatief is geweest en dat ze dit tikje wel zullen aankunnen... 't is maar hoe je 't bekijkt... zoals ik al zei voor alles is een publiek en ik ben blij dat de meeste mijn GS zo achterlijk en lelijk vinden want anders willen ze er allemaal ene (al begint het daar aardig op te lijken) :wink:
lerak

Bericht door lerak »

De meesten BMW-rijders willen gewoon comfort!
Wat is den typsche, meest verkochte BMW motor? Den RT!
En hoeveel RT's worden er niet verkocht met autoradio en CD speler in?!!?
En dan zeggen dat ze die RT gekocht hebben voor het mooie boxer-geluid...

Die semi-automatic moet je op dezelfde manier bekijken! Da's gewoon iets wat voor extra comfort zorgt!

Oh ja, ik heb nu nen K1200RS, maar de kans is groot dat mijn volgende nen RT wordt, dus ik wil absoluut geen kritiek geven op nen RT hoor!

Ik denk trouwens dat als deze innovatie een BMW-logo gedragen had, deze discussie hier er misschien wel helemaal anders uitgezien had...
(zei hij cynisch)
K1200RS alias "The Yellow Cab"
Scarto

Bericht door Scarto »

de witten schreef:Wat mij hier opvalt is dat er vele mensen direkt kretiek hebben op iets dat men nog niet proefgereden heeft.

Mij lijkt het een verbetering maar zoals iedereen moeten we er eerst eens met rijden om te weten of het een vooruitgang is of niet.

Had vroeger ook mijn bedenkingen dat automaten. Dacht dat dit voor oude mensen was, omdat men toch niets te doen heeft als men per auto rijd.
Tot ik eens een huurwagen had voor 3 weken...... wil vanaf dan geen andere meer. (terwijl ik het de eerste week nog verdomd slecht vond)

Dus moraal van het verhaal
ECHTE VENTEN PROBEREN EERST ALLES en geven dan pas hun oordeel
Juist Witten, eerst dat ding eens proberen en dan van uwe toren beginnen blazen zoals sommigen onder ons dit nu al doen :roll:
Als deze het comfort van de rijder alleen maar kan verbeteren, zal BMW wel volgen. Ben dan eens benieuwd wie van onze bevooroordeelde helden dit systeem hardleers blijven weigeren :? 8) Geef de constructeurs een kans, wie maakt nie uit, Yamaha, Honda, BMW of wat anders, als het de veiligheid en het comfort maar ten goede komt.

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ze moeten misschien opnieuw het "vario-matic" principe installeren, da's pas automatic...

Bij BMW zullen ze er alvast niet wakker van liggen... 25% gestegen buiten vorig jaar in de verkoop...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
GSven

Bericht door GSven »

JüRgen schreef:Ze moeten misschien opnieuw het "vario-matic" principe installeren, da's pas automatic...
Er is zo een merk van brommerkes (Gilera?), 50cc modellen, dat een "racemachien" heeft uitgerust met een vario. Dat ziet er beestig uit (nou ja) maar als ie vertrekt (met uitgeboorde uitlaat) Béééééééééééééé gelijk een camino'ke.

Ik denk dat een vario op een klassieke moto niet echt te integreren valt, zeker niet qua uiterlijk. Op een (maxi)scooter valt dat niet zo op.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat een vario geen bestaansredenen heeft.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

nissan gebruikt bij hun automaten(autos) ook het systeem van vario.
door dit systeem krijg je geen schokken meer iedere keer hij van versnelling veranderd
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
R1100RS schreef:nissan gebruikt bij hun automaten(autos) ook het systeem van vario.
door dit systeem krijg je geen schokken meer iedere keer hij van versnelling veranderd
Juist, en toch weer ni :shock: Bij een variomaticsysteem spreekt men niet meer van versnellingen, het is een CONTINUE variabel systeem, dat aan welke snelheid dan ook het beste toerental zal selecteren d.m.v. sensoren allerhande zoals op gaspedaalstand, snelheid, e.d :wink:

Maar dat wist ge wel zekers :lol:

grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Koppel!! schreef:YOO
R1100RS schreef:nissan gebruikt bij hun automaten(autos) ook het systeem van vario.
Juist, en toch weer ni :shock: Bij een variomaticsysteem spreekt men niet meer van versnellingen, het is een CONTINUE variabel systeem, dat aan welke snelheid dan ook het beste toerental zal selecteren d.m.v. sensoren allerhande zoals op gaspedaalstand, snelheid, e.d :wink:

Maar dat wist ge wel zekers :lol:

grtz, Philip!
yep, maar voor gemakkelijke taal te hanteren zodanig dat iedereen het begrijpt he :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Aha, dan is 't goe :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

Vanguard

Bericht door Vanguard »

Variomatic is in de jaren vijftig uitgevonden door DAF. Niks versnellingen, sensoren en allerhande electronica. Simpel en goe!
Daf heeft ook een variant gemaakt met twee riemen.
Daarna heeft men de CVT ontwikkeld.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Scarto

Bericht door Scarto »

Inderdaad Vanguard, dat oude Dafke werd toen uitgerust met het Variomatic-systeem. Na de verdwijning van Daf had niemand oog of vertrouwen erin tot Audi er begon in te geloven.
Martin M.
AfbeeldingAfbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Als er voldoende motorrem is; het verbruik niet verhoogt en het mogelijk is de moto in gang te duwen, mag het van mij volautomatisch zijn.

Tiens, mijn Mobylette in de jaren '70 was ook variomatic....
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Vanguard

Bericht door Vanguard »

bdemeyer schreef:Als er voldoende motorrem is; het verbruik niet verhoogt en het mogelijk is de moto in gang te duwen, mag het van mij volautomatisch zijn
Zou voor mij dan ook geen probleem zijn, maar krijgt maar eens stukken aan de hedendaagse automatische systemen.
Ik vind motorrijden op zich al duur genoeg.
Vraag me ook af dat die versnellingsbak van Yamaha tegen al dat pk-geweld bestand gaat zijn :?:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
wsegers1

Yamaha

Bericht door wsegers1 »

Heb een RT, maar als BMW een model maakt met een automaat koop ik er direct één.
Gedaan met koude linkerhand in de winter, ontspannen maar toch attent het verkeer in de gaten houden en je kan schakelen als je dat wilt.
En voor wie denkt dat een automaat niet zo betrouwbaar is, een klein nadenkertje. In alle bouwwerfmachines (veel gewicht en veel pk) is een automaat ingebouwd.

BMW een smeekbede maak er vandaag nog werk van.

Willem
de witten
Contacteer:

Re: Yamaha

Bericht door de witten »

[quote="wsegers1"]nadenkertje. In alle bouwwerfmachines (veel gewicht en veel pk) is een automaat ingebouwd.

Is meestal wel op hydrolika hé
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Frans

Bericht door Frans »

Mijn mobylette had dat begin de jaren 60 ook al,vroeger dan daf, waarschijnlijk heeft diene hollander dat afgekeken :lol: :wink:
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Yep, allemaal groot gelijk, en vermits Daf en Volvo een gelijksoortig model hadden heeft Volvo dit systeem (dat idd zonder allerhande sensoren werkt, enkel door gewichtjes met middelpuntvliedende kracht in een "varioklok") zelfs nog in andere modellen gestoken, o.a de Volvo 340 heeft dit ook gehad :wink:

Nu (bij Nissan dus) werkt het nog altijd op 't zelfde principe, maar wordt 't wel door de computer (die afgaat op z'n sensoren allerhande) bijgestuurd, om een optimaal resultaat te bekomen, de "originele" variomatic, zoals Daf hem heeft ontwikkeld had als grootste nadeel dat 't verbruik de spuigaten uitliep, en als 2e nadeel onderhoud van de varioriem, die veel te snel vesleet :?

Voila, da is wat ik weet v.d Vario bij auto's, op brommerkes (Camino's, Scooters, e.d...) is 't één v.d simpelste systemen van overbrenging, en valt er serieus mee te foefelen, en da weet ik uit ervaring :twisted:

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Martin M. schreef:Ben dan eens benieuwd wie van onze bevooroordeelde helden dit systeem hardleers blijven weigeren :? 8) Geef de constructeurs een kans, wie maakt nie uit, Yamaha, Honda, BMW of wat anders, als het de veiligheid en het comfort maar ten goede komt.

Groeten.
Dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef! Komt het de veiligheid ten goede als je niet meer hoeft te koppelen/schakelen??? Nee, het vergroot het inaktieve motorrijden. Tuurlijk komt het het comfort ten goede maar als ik comfort wou dan kocht ik mezelf wel een auto... Echt motorrijden doe je om andere redenen dan om comfort. Dat je het daarna zo comfortabel mogelijk maakt, soit.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Scarto

Bericht door Scarto »

J-P schreef:
Martin M. schreef:Ben dan eens benieuwd wie van onze bevooroordeelde helden dit systeem hardleers blijven weigeren :? 8) Geef de constructeurs een kans, wie maakt nie uit, Yamaha, Honda, BMW of wat anders, als het de veiligheid en het comfort maar ten goede komt.

Groeten.
Dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef! Komt het de veiligheid ten goede als je niet meer hoeft te koppelen/schakelen??? Nee, het vergroot het inaktieve motorrijden. Tuurlijk komt het het comfort ten goede maar als ik comfort wou dan kocht ik mezelf wel een auto... Echt motorrijden doe je om andere redenen dan om comfort. Dat je het daarna zo comfortabel mogelijk maakt, soit.
J-P,

Ik had het op niemand persoonlijk gemunt maar sprak in het algemeen. Ik wil wel niet zo rad van tong zijn of meningen verkondigen over onderwerpen waarvan ikzelf deze nog niet uitgetest heb. Daaraan doe ik niet mee.

Groeten.
Martin M.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie