Zucht....samenvatting: Vol synthetische olie? Laat ze dan maar zitten, hoef je enkel op de normale onderh intervals te vervangen, niet nodig om 1 maal per jaar te vervangen. Geen vol synth olie dan minstens 1 maal per jaar vervangen. Steeds filter mee vervangen. Simpel toch?torro schreef:...... of hoe een vraagje of de olie er nu uit moet of niet, kan evolueren naar een half werkplaatshandboek ....
Eigenlijk is het zelf sleutelen aan de motor ook helemaal niet aan mij besteed. Als de teller de kilometers aanduidt ga ik gewoon langs bij de dealer die voor mij het nodige doet, met de nodige vakkennis. Ok, alle respect en bewondering voor de mensen die de mechaniek thuis als een passie uitvoeren, maar de vraag of de olie er nog in mag blijven interesseert mij ook ..., zonder meer. Want zolang het enkel maar een boutje losdraaien is en er nadien verse olie inkappen, is het voor mij ok (moet ik trouwens ook doen als het peil te laag komt te staan). Maar dan ook niet meer dan dat. Voor de meesten is een oliefiltertje vervangen een "fluitje van een cent", maar ik blijf er van af. 't Is gewoon mijn vak niet.
Dus : olie er uit ja/nee ? Blijkbaar meer 'ja' dan 'nee' ... ? 'ja' dus !? Zinvol als ik de oliefilter laat zitten? Zo 'nee' dan laat ook ik de olie er gewoon in en rij er op verder tot m'n volgende onderhoudsinterval.
groeten, peter.
olieverversing?
Moderator: GVN
-
Dirk Pauwels
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project