Help. Is R11..RT als opstapmotor in rijschool geschikt?
Moderator: GVN
Een RT11.. is gewoon veel te lomp en te zwaar om als beginnersmotor gebruikt te worden. Als het gewoon is om rond te rijden op de weg dan zou het nog te doen zijn, maar een onervaren iemand op een RT zetten om de manoeuvres te oefenen is gewoon om moeilijkheden vragen.
Net zoals Harald halen wij regelmatig truukjes uit met onze RT's. Daarbij rijden wij ook het parcours dat je moet afleggen op het examen. Wij zijn haast vergroeid met onze RT's en voor ons is het al aartsmoeilijk om die proeven zonder voetje tot een goed einde te brengen. Iemand die onervaren is ligt garantie binnen de twee minuten tegen de grond.
Net zoals Harald halen wij regelmatig truukjes uit met onze RT's. Daarbij rijden wij ook het parcours dat je moet afleggen op het examen. Wij zijn haast vergroeid met onze RT's en voor ons is het al aartsmoeilijk om die proeven zonder voetje tot een goed einde te brengen. Iemand die onervaren is ligt garantie binnen de twee minuten tegen de grond.
Ik denk toch dat je met een beetje hersens en je ogen dicht kan zien dat zo'n toerkolos absoluut niet geschikt is om een leek te leren motorrijden. Natuurlijk moet die eerst beginnen op pakweg een CB250 om daarna over te stappen op iets uit de CB500 categorie. Dat lijkt mij zo klaar als een klontje. Veel te zwaar natuurlijk zo'n RT.
Bovendien zijn er wel meerdere RT-rijders die nauwelijks met dat slagschip kunnen keren in een straat, laat staan dat een beginner dat na 3 uur al zou kunnen binnen kegeltjes die 7 meter van elkaar staan.
Overigens zijn die nieuwe examenmaneuvers niet zo echt moeilijk hoor, vraagt gewoon wat oefening. Zelf binnen de lussen heb je met een STX 1300 nog wel wat overschot. Alleen duwen binnen de U-lijnen is wel afzien met 300kg motorfiets aan de hand.
Bovendien zijn er wel meerdere RT-rijders die nauwelijks met dat slagschip kunnen keren in een straat, laat staan dat een beginner dat na 3 uur al zou kunnen binnen kegeltjes die 7 meter van elkaar staan.
Overigens zijn die nieuwe examenmaneuvers niet zo echt moeilijk hoor, vraagt gewoon wat oefening. Zelf binnen de lussen heb je met een STX 1300 nog wel wat overschot. Alleen duwen binnen de U-lijnen is wel afzien met 300kg motorfiets aan de hand.
Op twee wielen is vooral de voertuigbeheersing van belang...
Bij 'n beginnend motorrijder werkt 't lagere gewicht, de veelal lagere zithoogte, het overzicht bij 'n motor zonder kuip en koffers, etc... in het voordeel om zo snel mogelijk 'n vertrouwd gevoel te krijgen.
Een beginnend koorddanser start wellicht z'n opleiding/training met 'n koord op geringe hoogte.....?
Suc6, Henk
Bij 'n beginnend motorrijder werkt 't lagere gewicht, de veelal lagere zithoogte, het overzicht bij 'n motor zonder kuip en koffers, etc... in het voordeel om zo snel mogelijk 'n vertrouwd gevoel te krijgen.
Een beginnend koorddanser start wellicht z'n opleiding/training met 'n koord op geringe hoogte.....?
Suc6, Henk
CB350 -> CB550 -> CM400T -> ST1100 -> ST1100 ABS-TCS-D-CBS -> R1200RT
De Scarver was ideaal geweest mede dankzij de lagere zithoogte zou die ook geschikt zijn voor minder grote mensen en de vrouwen. Die is echter niet meer in productie denk ik.Guy S schreef:JH. schreef:Ik moet de autoriteiten verantwoordelijk voor de budgettering en voor de aankoop van de motoren overtuigen om een aankoop van een opstaptype (bijv F650GS) met voldoende argumenten kunnen overtuigen. Vandaar mijn oproep naar jullie.
Is trouwens ook niet echt ne schone motor ('k wil hier op dees forum niet zeggen dat het een lelijk ding is)
Voor een rijschool zal de mogelijkheid van diverse valbeschermingen ook wel belangrijk zijn. De CB500 kon je daarmee het beste uitrusten.
Gele: wel snel , niet rap
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Jij moet binnenkort maar eens langskomen in Goes als ik les geef ofzo want je hebt soms heel rare gedachten. Motorrijden is niet alleen gas bedienen he. Het is ook het leren van de beheersing te sturen bij traag rijden. Als je dat goed leert kom je wel eens in de buurt van omvallen. Probeer maar eens met het beentje de RT recht te houden als ie bijna op z`n kant ligt. Niet voor niets gingen de RT`s niet zo plat op de behendigheidstrainig en als ze echt plat gingen dan lagen ze. Teveel gewicht en plastic dat imponeert bij mensen die vaak niet de behendigheid hebben geleerd en hoe doe je dat? Juist, op een lichte motor die ook nog eens niet van jezelf is en goed ingericht tegen omvallen (valbeugels) zodat de schade beperkt blijft.IRON GONZO schreef:ja het is een ideale opstapmotor.
zeer wendbaar, is geen sheurijzer, goede beschutting tegen weer en wind.
en vooral
het bent jij die de gas bediend, dus veel hangt van U zelf af.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Dat ligt eraan, wat vindt je deftig motorrijden? Jezelf schadeloos door het verkeer bewegen is deftig maar de motor zoveel mogelijk beheersen is dat ook. Een goede korte halve draai kunnen maken en dergelijke. Natuurlijk, op een brommer beginnen als je jong bent is een goede start maar ik had jou graag op de behendigheidsdag nog wel eens bezig gezien. Daarmee zeg ik niet of je het nu wel of niet goed doet, ik zeg alleen datik je graag bezig had gezienIRON GONZO schreef:ben ik dan de enige die (weleenswaar een K100LT) met zo een toermachine heb leren rijden deftig motorrijden?
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Ik zat niet op te lettendirk-sus schreef:Oeps waar blijft JP slaapt die dan
Normaal moeten we die nu zeker horen
________________
_
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Sterker nog, jullie manouvres zijn gemakkelijk! In vergelijking met de nederlandse manouvres toch!stefke schreef:
Overigens zijn die nieuwe examenmaneuvers niet zo echt moeilijk hoor, vraagt gewoon wat oefening. Zelf binnen de lussen heb je met een STX 1300 nog wel wat overschot. Alleen duwen binnen de U-lijnen is wel afzien met 300kg motorfiets aan de hand.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Prachtig voorbeeld! Die ga ik onthouden!Henk.K schreef:\
Een beginnend koorddanser start wellicht z'n opleiding/training met 'n koord op geringe hoogte.....?
Suc6, Henk
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
dit bedoel ik dus. ik zeg het wel in minder woordenJ-P schreef:Jij moet binnenkort maar eens langskomen in Goes als ik les geef ofzo want je hebt soms heel rare gedachten. Motorrijden is niet alleen gas bedienen he. Het is ook het leren van de beheersing te sturen bij traag rijden. Als je dat goed leert kom je wel eens in de buurt van omvallen. Probeer maar eens met het beentje de RT recht te houden als ie bijna op z`n kant ligt. Niet voor niets gingen de RT`s niet zo plat op de behendigheidstrainig en als ze echt plat gingen dan lagen ze. Teveel gewicht en plastic dat imponeert bij mensen die vaak niet de behendigheid hebben geleerd en hoe doe je dat? Juist, op een lichte motor die ook nog eens niet van jezelf is en goed ingericht tegen omvallen (valbeugels) zodat de schade beperkt blijft.IRON GONZO schreef:ja het is een ideale opstapmotor.
zeer wendbaar, is geen sheurijzer, goede beschutting tegen weer en wind.
en vooral
het bent jij die de gas bediend, dus veel hangt van U zelf af.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
met mijn LT probeerde ik altijd de oefeningen die ik ook kreeg in de rijschool. Dit om het beheersen bij rap en traag onder de knie te krijgen met deze moto.J-P schreef:Dat ligt eraan, wat vindt je deftig motorrijden? Jezelf schadeloos door het verkeer bewegen is deftig maar de motor zoveel mogelijk beheersen is dat ook. Een goede korte halve draai kunnen maken en dergelijke. Natuurlijk, op een brommer beginnen als je jong bent is een goede start maar ik had jou graag op de behendigheidsdag nog wel eens bezig gezien. Daarmee zeg ik niet of je het nu wel of niet goed doet, ik zeg alleen datik je graag bezig had gezienIRON GONZO schreef:ben ik dan de enige die (weleenswaar een K100LT) met zo een toermachine heb leren rijden deftig motorrijden?
probeer ik altijd bij het hebben van een andere moto.
als profcioneel lesgever ben jij dagelijks geconfronteerd met deze oefeningen, voor U is het dan ook routine geworden.
voor ons is het dus niet mogelijk om iedere dag te oefenen.
als je mij zou bezig zien op verschillende oefeningen, durf ik toegeven, dat het genen vetten zal zijn.
ik rij al 17jaar met de motor en ik heb 1X een ongevalletje mogen meemaken. daarbij werd ik aangereden in het nemen van bocht.
de auto raakte mijn koffer, waardoor mijn achterste wegschoof.
geluk of niet, maar door mijn rijervaring heb ik hem dus kunnen rechthouden.
ik ben ook een bestuurder die ver voor hem kijkt wat er gebeurd op de weg. ik hou alles zeer nauwlettend in de gaten.
zoals harald schreef zijn er inderdaad al heel wat wijzigingen gebeurd in het examen. (daar heb ik geen rekening mee gehouden )
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 01 mar 2006, 08:09, 2 keer totaal gewijzigd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 26 nov 2005, 09:55
- Locatie: Provincie Utrecht (NL)
Een rijinstructeur die deze vraag stelt VAST NIET Ik zou in ieder geval bij hem niet gaan lessen als hij zulke vragen durft te stellen Is vast iemand die lollig wil doen.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
voila... enneh er is een verschil tussen lesmotor voor een rijschool en wat wij kennen (allemaal gekneed door ervaring ipv rijschool) als opstapmotor...Een rij-instructeur die deze vraag stelt VAST NIET Ik zou in ieder geval bij hem niet gaan lessen als hij zulke vragen durft te stellen Is vast iemand die lollig wil doen
Wij zitten nog met onze gedachten bij ik koop een motor en rijd ermee en hebben meestal alle bedieningen al geleerd op brommers die je nog moest schakelen etc...
voor een rijschool kocht ik net wat anders...daar moette gene slimme voor zijn denk ik
MRKlomp : Niet iedereen denkt zoals ons. Het zijn inderdaad niet-instructeurs die deze vraag durven te stellen (bijv mensen die over budgettering gaan). Ik doe hier zeker niet grappig rond.MRKlomp schreef: Een rijinstructeur die deze vraag stelt VAST NIET Ik zou in ieder geval bij hem niet gaan lessen als hij zulke vragen durft te stellen Is vast iemand die lollig wil doen.
Ik hoop dat iedereen eens (met RT) de nieuwe manoeuvers kan doen; daarna wil ik eens met deze mensen spreken en vragen of ze nog denken dat we lollig willen doen!
Niet iedereen die dit forum leest, denkt dat hij/zij met een motor kan rijden. Ik ben nooit te oud om te leren. Ik leert steeds bij.
Wie van dit forum neemt nooit deel aan beheersingstages? Het motorrijden is niet enkel rechtdoor rijden. Het is meer dan dat.
En ja, je hebt zelf het gas in de hand. Maar ben je mentaal klaar om dit gas te bedienen? Of wil je enkel schitteren met een blinkende motor (en zogezegd "kunnen rijden")?
Ik vroeg enkel jullie input over het feit dat een lichte opstapmotor idealer is om te beginnen met rijden, kan alleen maar goed doen aan het "veiliger" rijden. Net daarom mijn vraag aan jullie (om een brede horizon aan info te krijgen).
Dit is volgens mij de bedoeling van een forum (en niet het geven van ... opmerkingen)
Laatst gewijzigd door G.Snake op 01 mar 2006, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
ik heb er nog geen enkele gevolgd in mijn motor cariëreGuy S schreef:MRKlomp : Je moet de bal moet niet in deze richting slaan. In NL zijn ze misschien nog niet zo ver dat er over zulke onderwerpen gesproken kan worden. Niet iedereen die dit forum leest, denkt dat hij/zij met een motor kan rijden.MRKlomp schreef: Een rijinstructeur die deze vraag stelt VAST NIET Ik zou in ieder geval bij hem niet gaan lessen als hij zulke vragen durft te stellen Is vast iemand die lollig wil doen.
Je bent nooit te oud om te leren. Je leert steeds bij. Waarom worden al die bijkomende cursussen gegeven?
Wie van dit forum neemt nooit deel aan beheersingstages? Het motorrijden is niet enkel rechtdoor rijden. Het is meer dan dat.
Ik hoop dat je eens (met RT) de nieuwe manoeuvers kan doen; daarna wil ik nog eens spreken en dat je dan nog denkt dat we lollig wilen doen!
En ja, je hebt zelf het gas in de hand. Maar ben je mentaal klaar om dit gas te bedienen? Of wil je enkel schitteren met een blinkende motor (en zogezegd "kunnen rijden")?
Ik vroeg enkel jullie input over het feit dat een lichte opstapmotor idealer is om te beginnen met rijden, kan alleen maar goed doen aan het "veiliger" rijden.
Dit is volgens mij de bedoeling van een forum (en niet het geven van ... opmerkingen)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
En waarom? Vindt je jezelf zo goed of vindt je het onnodig of andere prioriteiten?IRON GONZO schreef: ik heb er nog geen enkele gevolgd in mijn motor cariëre
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Wel, collega: onze rijschool heeft 3 Honda CB250 motoren 25 kw, 5 Honda CB500 motoren (tevens toegerust op antisliptraining met zijwielen indien nodig) waarvan 2 25 kw versie en 3 CBF500 motoren met ABS voor de lessen op de weg. We doen bewust geen remproeven met ABS motoren omdat wij vinden dat iedereen moet leren remmen ZONDER ABS, want de kans dat ze een motor kopen zonder ABS is veel groter dan een motor met ABS. Alle lesmotoren zijn uitgerust met valbeugels en speciale rijschoolspiegels die minder schadegevoelig zijn.Guy S schreef:Ik vroeg enkel jullie input over het feit dat een lichte opstapmotor idealer is om te beginnen met rijden, kan alleen maar goed doen aan het "veiliger" rijden. Net daarom mijn vraag aan jullie (om een brede horizon aan info te krijgen).
Als volgmotoren hebben we een R1100RT, een K75RT en een STX1300 Pan. Op dit moment zijn we in onderhandeling om nog 2 lesmotoren bij te kopen en de K75 om te ruilen voor een GS-A.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Weet je? Ik ben het daar niet mee eens. Ik geef nog niet heel lang les maar voordat ik begon oefende ik alleen of samen met anderen beheersingsoefeningetjes, en moest er gekeerd worden op de weg moest dat steevast zo kort mogelijk gedaan worden omdat ik dat altijd wil kunnen. Oefenen doet beheersen. Ik ben daarna uit nood instrukteur geworden omdat ik arbeidsonbekwaam raakte door een ongeluk waar ik toen van kon zeggen dat het de ander zijn schuld was maar waarvan ik nu zeg dat ik het zelf had kunnen voorkomen door nog beter de voortekenen te registreren en te anticiperen. Dat zijn zaken die ik in de tijd van mijn eigen motorlessen niet aangeleerd kreeg maar die ik nu mijn leerlingen wel aan kan leren (ik heb het door schade en schande geleerd en nu nog en dat probeer ik bij anderen zoveel mogelijk te voorkomen)IRON GONZO schreef:met mijn LT probeerde ik altijd de oefeningen die ik ook kreeg in de rijschool. Dit om het beheersen bij rap en traag onder de knie te krijgen met deze moto.J-P schreef:Dat ligt eraan, wat vindt je deftig motorrijden? Jezelf schadeloos door het verkeer bewegen is deftig maar de motor zoveel mogelijk beheersen is dat ook. Een goede korte halve draai kunnen maken en dergelijke. Natuurlijk, op een brommer beginnen als je jong bent is een goede start maar ik had jou graag op de behendigheidsdag nog wel eens bezig gezien. Daarmee zeg ik niet of je het nu wel of niet goed doet, ik zeg alleen datik je graag bezig had gezienIRON GONZO schreef:ben ik dan de enige die (weleenswaar een K100LT) met zo een toermachine heb leren rijden deftig motorrijden?
probeer ik altijd bij het hebben van een andere moto.
als profcioneel lesgever ben jij dagelijks geconfronteerd met deze oefeningen, voor U is het dan ook routine geworden.
voor ons is het dus niet mogelijk om iedere dag te oefenen.
Dat zegt zo goed als niets; hoevaak heeft een ander jou geholpen een ongeval te voorkomen bijvoorbeeld?ik rij al 17jaar met de motor en ik heb 1X een ongevalletje mogen meemaken.
Al goedzoals harald schreef zijn er inderdaad al heel wat wijzigingen gebeurd in het examen. (daar heb ik geen rekening mee gehouden )
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Allen bedankt voor jullie input. Er kan van alle reacties wel iets gebruikt worden.
In het verloop werd de discussie een beetje anders geöriënteerd, maar dat is het leuke aan zo'n fora.
Bedankt en nog veel en veilig rijplezier. Ik zal het zeker hebben.
Ik zal mij met volledige overtuiging verder in de beheersing (met "den RT") storten. Want dat is het leuke aan het rijden; "weten dat je je motor in alle omstandigheden, traag of snel, beheerst en de baas kan".
Grtz
Guy
In het verloop werd de discussie een beetje anders geöriënteerd, maar dat is het leuke aan zo'n fora.
Bedankt en nog veel en veilig rijplezier. Ik zal het zeker hebben.
Ik zal mij met volledige overtuiging verder in de beheersing (met "den RT") storten. Want dat is het leuke aan het rijden; "weten dat je je motor in alle omstandigheden, traag of snel, beheerst en de baas kan".
Grtz
Guy
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Maar wat ga je nou voor de leerlingen aanschaffen?
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa