Veroordeeld wegens naast de file rijden...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

LOMAX

Bericht door LOMAX »

Even als tegengewicht, en om de frustratie wat te verzachten:
onlangs nader ik, op de motor, een politiecontrole van het soort waar niemand doormag, iedereen aan de kant. Van ver zag ik al mensen uitstappen, papieren wapperen, koffers opengaan, de gekende zooi.
Ik rij tot bij de agent die in het midden van het gebeuren iedereen wijst waar ie moet parkeren. Helmklep reeds groot open, glimlach nog groter. Terwijl hij nog voor me staat, vraagt ie: en, nummerplaat in orde? Ik antwoord heel overtuigd: natuurlijk! (en denk: ik rij met BMW, niet met een hardtail lowrider :wink: )
Zonder naar de achterkant van de motor te gaan, groet die man, wenst mij nog een fijne rit en laat me doorrijden.
Er zijn dus nog fijne flikken, dit was nog één van die drie :P
En ik heb nog wel een paar van die positieve verhalen, ik krijg er een apart topic mee gevuld.
Niet dat de boete hiermee betaald is, maar hopelijk verzacht het de pijn een beetje :wink:
Oneshark

Bericht door Oneshark »

Toch niet één van die drie, die zomaar plast tegen een GSA ? :lol:

http://nieuws.skynet.be/index.html?l1=a ... l&id=64980
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
one-one

Bericht door one-one »

Koppel!! schreef:YOO
JohanDB schreef:
Koppel!! schreef:YOO

Is eigenlijk ook alles behalve duidelijk hé, ik kan tegen 10Km/u mijn voeten aan de grond zetten, en bij stilstand m'n voeten op de stepjes houden, ben ik dan 2 keer in de fout, of juist geen éne keer :roll:

Grtz, Philip!
Neenee, aan een stopbord moet je STOPPEN, tout court. Hoe lang je dat doety en of je hierbij je voet aan de grond zet of niet maakt niets uit :wink:
OK, maar wat valt nu wettelijk onder 't woord "STOPPEN"? je zegt stoppen, hoe lang doet er niet toe, dus als ik een fractie van een sec. blijf surplacen, dan is 't ook goed?
En met surplacen bedoel ik 't moment dat m'n beide wielen niet meer ronddraaien, dan sta ik toch stil?
't Is maar dat ik 't zeker weet, ik ga ooit nog wel eens tegen de lamp lopen, en wil graag op voorhand weten wat te zeggen als verdediging (behalve beleefd blijven :oops: ).

Grtz, Philip!
stoppen is niet meer rijden , dus je hoeft je voeten niet op de grond te zetten.
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one

Bericht door one-one »

beroep aantekenen moet je doen binnen de 15 dagen en het Parket heeft nog 10 dagen extra. Dit wil zeggen dat een andere politierechtbank (ander arrondissement en ik hoop dat het dan niet Dendermonde is, maar zal waarschijnlijk Hasselt of Brussel zijn) zich over jouw zaak zal bekommeren.
Laatst gewijzigd door one-one op 30 mar 2007, 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one

Re: Veroordeeld wegens naast de file rijden...

Bericht door one-one »

Pinker schreef:Ik heb de minnelijke schikking niet aanvaard, blijkbaar maar goed want anders had ik rijverbod gekregen en nog een aantal bijdragen tot allerlei fondsen etc (ik heb net een telefoontje met een advocaat achter de rug)
Ik had een begeleidend schrijven naar de verbaliserende flik gestuurd met mijn versie van de feiten, pas daarna kwam de dagvaarding.
Ik heb geen idee wat de boete zou geweest zijn, dat heb ik niet kunnen afleiden uit dat eerste document, stond er volgens mij niet op.
dit kan niet... een minnelijke schikking gaat nooit samen met een rijverbod! rijverbod wordt uitgesproken door een rechter en dit voor de rechtbank. Een minnelijke schikking is een voorstel ( hier boete) waarin je akkoord gaat met de overtreding en de zaak niet meer voor de rechtbank komt en bijgevolg geklasseerd wordt. Het voordeel is dat het hier niet om een veroordeling gaat en bijgevolg later niet kan aangehaald worden.

Weet je advocaat wel waarover hij praat?
ride with pride
one-one
gsa 1150
Zwam

Bericht door Zwam »

one-one schreef:beroep aantekenen moet je doen binnen de 15 dagen en het Parket heeft nog 10 dagen extra. Dit wil zeggen dat een andere politierechtbank (ander arrondissement en ik hoop dat het dan niet Dendermonde is, maar zal waarschijnlijk Hasselt of Brussel zijn) zich over jouw zaak zal bekommeren.
Kleine korrektie : in hoger beroep wordt de zaak niet door een andere politierechtbank maar door de correctionele rechtbank van hetzelfde arrondissement behandeld.
GSeorgie

Bericht door GSeorgie »

Een video van dit maneuver :
http://www.youtube.com/watch?v=mM22jEfc ... ed&search=

Dit is een kopij van officiële videomateriaal, van niet nader te noemen motormerk. Elk zijn mening hierover , hé

cu
Georgie
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
one-one

Bericht door one-one »

Zwam schreef:
one-one schreef:beroep aantekenen moet je doen binnen de 15 dagen en het Parket heeft nog 10 dagen extra. Dit wil zeggen dat een andere politierechtbank (ander arrondissement en ik hoop dat het dan niet Dendermonde is, maar zal waarschijnlijk Hasselt of Brussel zijn) zich over jouw zaak zal bekommeren.
Kleine korrektie : in hoger beroep wordt de zaak niet door een andere politierechtbank maar door de correctionele rechtbank van hetzelfde arrondissement behandeld.
inderdaad het is in cassatie dat er van gerechtelijk arrondissement veranderd wordt, sorry :wink:
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one

Bericht door one-one »

Georgie schreef:Een video van dit maneuver :
http://www.youtube.com/watch?v=mM22jEfc ... ed&search=

Dit is een kopij van officiële videomateriaal, van niet nader te noemen motormerk. Elk zijn mening hierover , hé

cu
Georgie
dit zou inderdaad als agressief rijgedrag kunnen gekwalificeerd worden en een intrekking van het rijbewijs zou hier een aanrader zijn
ride with pride
one-one
gsa 1150
LOMAX

Bericht door LOMAX »

@Pinker
heb je dit voorgehad met uw GS? Met Remus? Zonder db-killer?
Met db-killer was het bij een verwittiging gebleven. Met originele uitlaat was je langs hen doorgeweest zonder dat ze u bemerkt hadden. Zo'n ouwe knook hoort toch al niet zo goed meer :lol:
't Is maar om u op te vrolijken hoor :wink:
eva

Bericht door eva »

Jongens het is allemaal toch zo simpel niet.

Nu ben ik al wel enkele jaren weg uit belgië en heb ik de belgische wijzigingen in de wegcode niet meer gevolgd maar inhalen in een file op dezelfde rijstrook alwaar auto's zijn is zowiezo verboden (bij een file die stilstaat mocht je destijds je weg "vervolgen"(let op het woord) langs rechts als er plaats was.

Nu wordt hij vervolgd voor het overschrijden van de witte lijn...
Ik kan begrijpen dat het onterecht is (als hij het niet heeft gedaan) maar de bewijslast maakt alles moeilijk als hij 2 agenten tegen zich heeft die bevestigen dat hij het wel gedaan heeft.

Dan komt het erop aan een goede advocaat te hebben die je tenminste over de mogelijke gevolgen inlicht (heb je hem zelf mogen kiezen of is hij door je "rechtsbijstandverzekering "aangewezen geworden als je de minnelijke regeling niet aanvaard?

Ik zelf zou idd razend zijn maar je moet een kat een kat noemen en ik weet dat mijn verklaring niet stand houdt tegen die van 2 agenten (hoe smerig ze soms ook kunnen doen (ze zijn er ook om je te helpen hé)).

Zeg kan je niet eens een scannetje plaatsen van die minnelijke schikking die je gekregen hebt (zonder je naam en adres dan hé).

K wil wel eens zien hoe die advocaat van jou tot de conclusies komt die je gezegd hebt.

Dank.

Doei,

Eva

P.S. EN je boete zal wel vermeerderd zijn met opcentiemen zeker, vandaar dat hogere bedrag
(tenzij je dat stuk van het vonnis over de boete ook even scant, dan zie ik het gelijk hoe je aan die 500 € komt)
Zonnige groetjes vanuit het warme zuiden !
one-one

Bericht door one-one »

Pinker, je hebt pm
ride with pride
one-one
gsa 1150
Gorik

Schande

Bericht door Gorik »

Kom bijna elke dag met m'n moto op het klaverblad van Lummen, het is daar zéér gevaarlijk en ik zal nooit mooi aanschuiven, veel te gevaarlijk als motorijder. Elke dag rij ik langs de file af en doe dat altijd met kloppend hart.

Ik kan alleen maar zeggen dat het hier weer gaat om een rechter die in zijn ivoren toren zit.

Gelukkig zullen de meeste politie agenten hier wel een oogje dichtknijpen omdat ze ervaring hebben en wel begrijpen waarom een motorijder doet wat hij doet (als het door de beugel kan).
Stefaan N

Bericht door Stefaan N »

check this one !
http://www.youtube.com/watch?v=H6iL6CJhpE4
1 wit lijntje ...

Het blijft volgens mij een overtreding 150€ ... enkel bij roekeloos gedrag kan het verhoogd worden of verminderd indien er idd niet over een witte lijn is gegaan.
Tja ... moeilijk geval ... altijd handig om een digitaal fototoestel mee te hebben en de situatie te filmen of in foto te trekken (met wagens, bestuurders en nummerplaten erbij !!!!) ... anders sta je vrees ik behoorlijk hulpeloos ...

succes !

Stefaan
Beginnend BMW genieter ;)
R850RT + BMW 320d Touring
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Stefaan N schreef:check this one !
http://www.youtube.com/watch?v=H6iL6CJhpE4
1 wit lijntje ...

Het blijft volgens mij een overtreding 150€ ... enkel bij roekeloos gedrag kan het verhoogd worden of verminderd indien er idd niet over een witte lijn is gegaan.
Tja ... moeilijk geval ... altijd handig om een digitaal fototoestel mee te hebben en de situatie te filmen of in foto te trekken (met wagens, bestuurders en nummerplaten erbij !!!!) ... anders sta je vrees ik behoorlijk hulpeloos ...

succes !

Stefaan
1 ding is duidelijk hij heeft ook last van de windruis

en eu
beschermkledij = 0
stoerdoenerij met cameratje = 10/10
rijgedrag = vroeg of laat plakt hij ....(is een uitdrukking die wij hier gebruiken)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie