RIP

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: RIP

Bericht door mecapuet »

Bananatuffer schreef:
mecapuet schreef:
Bananatuffer schreef:gezien je dat gemeld hebt bij het groot onderhoud, had de mechanieker de fout in de ontsteking & injectie & verbrandingskamer moeten vinden. natuurlijk gaat die goede man hulp van bmw inroepen, maar het blijft in eerste instantie gewoon heel slecht werk van hemzelf. De bonen zal hij uiteindelijk toch zelf moeten fretten.

net als dat geval van erik op het .nl forum - wiens dealer het nog wel 27keer bruiner gebakken heeft.
Als er meerdere gevallen zijn en dat is.....gaat een mechanieker de fout in de....op één, twee, drie ook niet vinden zenne.
Gr, meca.
dan had hij die machine niet mogen vrijgeven als zijnde gerepareerd. Het valt natuurlijk dik tegen voor hem dat JP dat allemaal mooi op papier heeft staan en dat die kar het geen 2 weken uitgehouden heeft.
Inderdaad, met het vrijgeven ben ik eens, dat is de dealer zijn werk, niet die van de mechanieker.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Opa
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 sep 2005, 19:48
Locatie: Leiden

Re: RIP

Bericht door Opa »

J-P schreef:Omdat ie met vakantie was. Op dinsdag ging hij open maar moest ik werken, woensdag had ik tijd, op dinsdagavond draait ie in de soep. Woensdag werd ie door de repatrilleur bij de dealer gebracht en die hadden pas vrijdag tijd om `m open te maken.
En inderdaad, ik ben niet positief over BMW en al helemaal niet over alles wat na 2003 op de markt is gekomen maar daar ging het niet over. Ik ben wat het rijden betreft altijd positief geweest over de GS1200 en qua techniek ben ik dat gewoon niet en dit is maar weer een bewijs. Als jullie als merkblinden zoveel moeite hebben met dat verschil moet je die BMW bril eens afzetten. Overigens, de ST1100 is beter dan de ST1300 vind ik zelf.

Denk hier ook maar eens over na: de BMW dealer heeft geen leenmotor in de aanbieding. Nu mag ik van m`n Honda dealer kosteloos een XL700 transalp gebruiken voor m`n vakantietrip. Chapeau.
Dat heb ik nooit zo begrepen. Overigens ben ik dat wel met je eens, de zit op een st1300 is voor mij ook niet lekker.
Nou merkblind ben ik niet :mrgreen: en ik ben het met je eens dat de nieuwe beemers toch wel erg veel problemen hebben. Dit geval lijkt me inderdaad voor rekening dealer. In hoeverre dit een constructie fout is kan niemand (nog) beoordelen alleen vermoeden.

Dat laatste ben ik volledig met je eens. Service van een BMW dealer is ver te zoeken en die prijzen die ze rekenen daar ben ik toch iedere keer weer van geschrokken. In ieder geval succes met de afloop, ik zal het met spanning volgen.
VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: RIP

Bericht door VFooR »

Bij een dealer in de buurt staat ook een GS1200 met KRAK hetzelfde probleem... :-?

The facts:
- Ruim 70.000km
- 2 jaar oud
- tegen 120 km/u op autostrade
- RECHTER cylinder

...en ja...heb het met mijn eigen ogen gezien!

Succes!
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: RIP

Bericht door one-one »

als ik dit alles lees over de 1200 hoop ik vooralsnog om er 250.000 te kunnen rijden met mijn gsa 1150...
mijn eerste gs 1150 : 72.500 km in twee en een half jaar geen probleem
nu bijna vier jaar en 88.000 zonder probleem enkel achterveer stuk...
ik ga tijdig naar de dealer, pruts er nooit zelf aan, doe geen wheelings en trek hem nooit of heel zelden in het rood....
rij wel sportief naar mijn normen dan, rem bijna altijd op de motor tenzij we echt heeeel sportief rijden....
geen chips of andere toestanden....
8000km gedaan naar Noordkaap en gewoonweg zalig....
had daarvoor een gsxf en na 32.000 km miserie...
kocht boxer voor de km , rij zomer en winter, gaan wel bijna of nooit off-road maar amuseer me als zot en geniet elke dag van mijn gsa 1150...
hopelijk kan ik er nog een 1150 op de kop tikken met weinig km als de mijne de pijp aan Maarten heeft want ik heb echt schrik om een 1200 te kopen....
vermits Pan, Goldwing of FJR niet mijn model is zal het moeilijk worden tenzij je met een VStrom of KTm adventure evenveel km kan doen....
hopelijk kan ik er nog een paar jaartjes met rijden... en ik heb zeker geen BMW-bril op
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: RIP

Bericht door Dirk Pauwels »

Wel raar, van de GS1200 had ik nog nooit gehoord dat er motorschade was, van de 1200GSA zijn er blijkbaar verschillende gevallen met motorschade. 1tje die ik ken zelfs al bij 24000km, ook kleppen afgebroken en bij mijn weten kreeg die zelfs geen nieuw blok, het beschadigde blok werd hersteld.....
Een BMW koop je toch om een betrouwbare km vreter te hebben en 80k is tegenwoordig toch niet echt veel, ik ken 1100 tjes die zonder noemenswaardige problemen de 200kgehaald hebben.
Bij BMW interpreteren ze de "A"dventure in GSA blijkbaar op geheel eigen manier: zou hij heel blijven of niet.....

Dikke pech voor JP, maar 1 troost: het is tenminste niet zijn motor, het is die van zijn werkgever. Stel je voor dat dit met je eigen zuurverdiende 18000 euro'tjes gebeurd en dan geen garantie wegens 80k +.....

Zou het niet kunnen dat de kleppen gewoon van slechte kwaliteit zijn? De onderdelen worden bij mijn weten allang niet meer in duitsland gemaakt maar in china, zo goedkoop mogelijk...Weer een slechte serie of zo?

Een BMW met Honda blok, idd zou geen slecht idee zijn. :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: RIP

Bericht door J-P »

Correctie, er zijn ook al gewone 1200GSsen in de soep gedraaid, ook alleen de rechtercilinder.
Overigens kost de motor zoals ik `m heb in NL 22.000 euro`s en daarboven zit er net 2 maanden een setje Hyperpro schokbrekers onder van 1500 euro omdat de originele al lek waren na 65K....
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
wemalo
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 sep 2006, 09:27

Re: RIP

Bericht door wemalo »

Dirk Pauwels schreef:Zou het niet kunnen dat de kleppen gewoon van slechte kwaliteit zijn? De onderdelen worden bij mijn weten allang niet meer in duitsland gemaakt maar in china, zo goedkoop mogelijk...
Ik heb ergens gelezen dat BMW producenten/leveranciers buiten China aan het zoeken is omdat de kwaliteit niet voldoet. De loonkost is in China ook gevoelig aan het toenemen waardoor het economisch gezien geen voordeel meer zou zijn om in China onderdelen te laten produceren (veel garantiegevallen/terugroepacties als gevolg van minderwaardig materiaal).
rudylexus
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 nov 2006, 23:18
Locatie: oostende

Re: RIP

Bericht door rudylexus »

Dirk Pauwels schreef: Zou het niet kunnen dat de kleppen gewoon van slechte kwaliteit zijn? . :grin:
J-P schreef:Correctie, er zijn ook al gewone 1200GSsen in de soep gedraaid, ook alleen de rechtercilinder.
....
Steken ze dan in de rechtse cilinder slechte, en in de linkse cilinder goeie uitlaatkleppen???

:twisted:
Afbeelding
petje
Berichten: 106
Lid geworden op: 26 jan 2005, 23:13
Locatie: brabant ( nederland )

Re: RIP

Bericht door petje »

Zal het met een sportive rijstijl te maken hebben ?
( niet dat een klep dan mag afbreken )
Want dan kun je dit eerder bij een R1200S verwachten , zijn hier ook schades van bekend ?
haast U als U tijd hebt.
dan heeft U tijd als U haast hebt !!


HOUDOE PETJE
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: RIP

Bericht door J-P »

Sportieve rijstijl???/ Ik rij echt als een watje. Daarbij, ik heb zojuist contact gehad met 2 mensen, 1 op een 1200GS en 1 met een 1200RT die hetzelfde euvel hebben gehad in NL, ook buiten garantie... hiep hoi :twisted: :-?
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Alain GS
Berichten: 422
Lid geworden op: 05 jun 2005, 00:58
Locatie: Gent Statie (<GS !)

Re: RIP

Bericht door Alain GS »

J-P schreef:Ik reed van m`n werk naar huis, ik schakelde van 3 naar 4 en gaf redelijk sportief gas ...
J-P schreef:Sportieve rijstijl???/ Ik rij echt als een watje...
J-P, vergeef me, maar dit lijkt me wel net alsof je jezelf tegenspreekt, hoor :roll: . Misschien bedoelde je het niet zo !
Laatst gewijzigd door Alain GS op 18 aug 2008, 22:40, 3 keer totaal gewijzigd.
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: RIP

Bericht door J-P »

Ik moet 35 kilometer en zelfs door een tunnel met 100, doe jij dat in 3? Nee, ik schakel gewoon over naar 4 en zelfs naar 5 en 6... en dan rij ik 100 in de tunnel :clown:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: RIP

Bericht door Iron Gonzo »

ik ken J-p en hij houd er zeker geen sportieve rijstijl op na.
een vlotte rijstijl is niet perse sportief.

en ik heb een sterk vermoeden dat het hier gaat om een fout tijdens de constructie van 1 of ander onderdeel.
is het een gietfout of montage fout of afstellingsfout?
is het een sensor die het begaf en zo een verkeerde mengeling of ontsteking gaf waardoor er schade is ontstaan?
daar zullen de experts moeten over oordelen.
daaruit zullen ze wel hun lessen trekken hoop ik.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: RIP

Bericht door J-P »

Bij de gevallen die nu zijn gekend zijn het allemaal gebroken uitlaatklep(pen). Hoe dat precies kan is mij een raadsel...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Norman
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 okt 2004, 21:27
Locatie: Antwerpen

Re: RIP

Bericht door Norman »

Vraagje aan de boxer specialisten
Bij draaiende motor, waar komt de spanning van de distributie ketting, aan de onderzijde of de boven zijde v/h tandwiel ????
En wordt de slak in de ketting boven en onder opgevangen of alleen boven zijde, of omgekeerd ???
Volgens wat ik lees is het altijd 1 en dezelfde zijde.
En klepstelen die krom zijn, dat is meestal de piston zijn werk, die naar boven komt als de kleppen nog open zijn.
En dan zijn terug bij de distributie ketting.
Het is misschien een denkpiste.

Norman
Een goede beslissing neem je door ervaring.
Jammer genoeg komt ervaring meestal door verkeerde beslissingen.
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: RIP

Bericht door JH. »

In princiepe is een boxer motor perfect in balans, doordat de krachten van tegenover elkaar liggende zuigers elkaar opheffen...

Normans denkpiste is zo gek nog niet... in de veronderstelling dat de motor slecht is afgesteld.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: RIP

Bericht door tweecilinderke »

Zou het kunnen doordat met start op de zijpikkel de rechter cilinder te weinig olie krijgt het boeltje vastloopt?
Het is toch raar dat het steeds de rechterkant is die problemen geeft!
Of heb ik het verkeerd begrepen? :roll:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: RIP

Bericht door J-P »

Dat zou kunnen maar dan niet bij de mijne want die stond al nooit op de zijpikkel vanwege olieverbranding in de linkerkamer (en hij verbruikt al genoeg)...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: RIP

Bericht door Iron Gonzo »

Norman schreef:Vraagje aan de boxer specialisten
Bij draaiende motor, waar komt de spanning van de distributie ketting, aan de onderzijde of de boven zijde v/h tandwiel ????
En wordt de slak in de ketting boven en onder opgevangen of alleen boven zijde, of omgekeerd ???
Volgens wat ik lees is het altijd 1 en dezelfde zijde.
En klepstelen die krom zijn, dat is meestal de piston zijn werk, die naar boven komt als de kleppen nog open zijn.
En dan zijn terug bij de distributie ketting.
Het is misschien een denkpiste.

Norman
kijk naar de draairichting van het keten en zo ga je zien waar hij op spanning komt en welke zijde los is :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: RIP

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Heb nu even de tijd gehad om het even te lezen... ben net terug van een tripje Elzas.
Het is wel gek dat dit stuk gaat.... je hoort het inderdaad meer en meer bij GS(A)en 1200. Allemaal exemplaren rond jaar 2006 2007.
Allemaal ongeveer hetzelfde verhaal. Een hogere kilometerstand (60K of meer) en dan gewoon in de soep gedraaid.
En allemaal mensen die veel kilometers bollen. Je zou toch verwachten dat die motors minder afzien. Veel kilometer op korte tijd daar zijn toch meestal een hoop kilometers bij waar het blokje rustig in een laag toerental draaid voor grote afstanden te overbruggen. Neem nu JP elke dag door die tunnel met trajectcontrolle... die zal zich wel aan de snelheid van honderd houden daar hoor... geloof me maar want anders kan die zijn euro's die hij verdiend op het einde van de maand gewoon naar de staat doorgeven.
Daarbij vind ik trouwens ook als een blok er niet tegen kan om tot tegen de rode zone te gaan ze deze rode zone dan maar moeten lager leggen en de begrenzer wat lager instellen. Mijn mening he.
Ik begin na al die verhalen ook stilletjes aan te begrijpen waarom er een ST blok zit in een 2008. Voelt toch allemaal wat soepeler aan naar mijn mening weeral. Zou die dan toch beter in elkaar zitten??? Ik hoop dat ik binnen 80K ook nog van deze mening ben.

JP ik hoop dat je nog iets uit de brand kan slepen voor je motor. Laat ons weten wat Herr BMW voor je gaat doen of mischien juist niet.

GRTS Danny
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: RIP

Bericht door J-P »

Het gebeurt ook bij lagere kilometerstanden hoor, heb er nu een aantal onder de 20.000 mls, 2 onder de 15000 km. Maar ook 2 andere rij-instrukteurs, 1 met een 1200GS en 1 met een 1200RT die hetzelfde hadden bij een hogere km-stand, net buiten garantie
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
ECM
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 nov 2006, 12:32
Locatie: Zoetermeer, NL
Contacteer:

Re: RIP

Bericht door ECM »

Dus je hebt nu al een stuk of 8-10 1200's rijders bekend met een kapot blok :shock:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: RIP

Bericht door Iron Gonzo »

ECM schreef:Dus je hebt nu al een stuk of 8-10 1200's rijders bekend met een kapot blok :shock:
en dit op enkele duizenden GS rijders
;)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
wemalo
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 sep 2006, 09:27

Re: RIP

Bericht door wemalo »

Ik lees hier zowat steeds dat enkel negatieve zaken belicht worden op fora's. Als J-P al 8-10 eigenaars weet met hetzelfde geval, werkt het forum dan niet :mrgreen: ?

Al verkoopt BMW miljarden GS'en en andere 1200's, het hoort niet!!! Terug typisch BMW die gevallen. De geschiedenis lijkt zich te herhalen.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: RIP

Bericht door Iron Gonzo »

tja de oude GSen hadden ook problemen genoeg.
check maar na op het www net
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie