Gisterenavond de reeds geregistreerde Zumo 660 van een kameraad aan mijn iMac gehangen, Garmin Express opgestart, even een refresh gedaan zodat die Zumo ook in't lijstje van gekende toestellen kwam (naast mijn Navi IV), en dan probleemloos - zelfs bijzonder vlot - de update naar de nieuwste kaarten (2013.41) kunnen doen. Garmin Express gaat blijkbaar aan de hand van het serienummer van het aangesloten toestel even kijken op de site van Garmin of het toestel geregistreerd is en recht heeft op nieuwe kaarten, wat hier dus wel degelijk het geval was (lifetime update). Heb zelfs in heel de procedure nergens de mygarmin-accountgegevens van mijne maat moeten gebruiken.
Ergens in de procedure een popup scherm met de melding dat het geheugen van de Zumo niet voldoende was en dan de keuze gekregen om a) een deel van de kaart op een micro-SD te zetten, of b) de gewenste dekking aan te duiden. Voor b) gekozen, dan op het volgende scherm gekozen voor West-Europa (da's dus volledig Europa zonder Verwechië en een paar andere verre oostbloklanden waar ik wellicht toch nooit kom), op dat zelfde scherm links onderaan een balkje opengevinkt en daar aangeduid waar de nieuwe kaarten moesten geïnstalleerd worden (in dit geval enkel op toestel vermits ik ze met mijn eigen account al op de computer had staan). Daarna nog een paar muisklikjes, en een goed halfuur later stonden de nieuwe kaarten op de Zumo.
Enige wat nu nog moet gebeuren - maar dan bij mijne maat aan huis - is Garmin Express nog eens opstarten met zijn Zumo aangesloten, en dan de kaarten nog eens opnieuw downloaden en kiezen voor een installatie enkel op de computer. Ik zou kunnen proberen om de kaarten vanaf mijn computer met de JaVaWa-tool over te zetten op zijn computer. Op zich is dat perfect mogelijkmogelijk, maar hoe Garmin Express zich daarna gaat gedragen bij een volgende kaartupdate durf ik zo niet te voorspellen (vermits de product-key van die specifieke kaart dan aan mijn account is gekoppeld en niet aan die van hem). Valt natuurlijk te proberen, in't slechtste geval op dat moment dan maar met dezelfde JaVaWa-tool terug verwijderen alvorens via Garmin Express de volgende kaartversie te installeren.
Voorafgaand aan de updateprocedure had ik wel even eerst even zoveel mogelijk ballast zoals archief gpx-bestanden en de tekst- en spraakbestanden in alle vreemde talen van het toestel verwijderd, om wat extra ruimte te creëren. Niet dat dit hét grote verschil gaat maken, maar het staat er toch niets te doen, dus...
Garmin lifetime update 2013.40 West-Europa beschikbaar
Moderator: GVN
Re: Garmin lifetime update 2013.40 West-Europa beschikbaar
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)