Help. Is R11..RT als opstapmotor in rijschool geschikt?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Bericht door Karel m »

Nu vraag ik mij af, is da eigenlijk te doen om uw rijexamen af te leggen met een 1150gs?

Ik heb 8 uurtjes rijschool gevolg in september vorig jaar op een scarver, en rij sinds dan op mijn 1150gs. Dat lukt niet slecht, rekening houdend met mijn 'ervaring'. Ik voel ook dat ik de motor meer en beter controleer naargelang ik meer rij.

Maar met die scarver van de rijschool kon ik de proeven 'moeiteloos'. Ik zie mij dit echter nog niet met mijn 1150 doen... 't is toch een pak meer kilo's om, vooral bij lage snelheid, in evenwicht te houden, niet?

Pas op, ik ben een beginner, (nog) genen kilometervreter hé. Ik twijfel er niet aan dat er een groot aantal onder jullie dit wel zullen kunnen. :wink:
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Het vreemde is dat een GS helemaal nog niet zo`n slecht idee is ten opzichte van een Scarver IMHO. De GS is weliswaar lichter maar door z`n brede stuur en laag zwaartepunt is ie moeiteloos door de oefeningen te krijgen mits je jezelf de juiste techniek hebt aangeleerd van het rijden met langzame snelheid. Ik persoonlijk zo de oefeningen liever met een GS doen dan met een scarvert... die nog net iets bokkeriger is door het feit dat het een 1-cilinder is.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Guy S schreef:Zoals ik al eerder zei: "Ik moet de autoriteiten verantwoordelijk voor de budgettering en voor de aankoop van de motoren om een aankoop van een opstaptype (bijv F650GS) met voldoende argumenten overtuigen .".
De aankoop moet nog gelanceerd worden.
We zien wel, afwachten dus.
Leg mij eens wat meer uit over de struktuur waarin jij als instrukteur moet funktioneren? Ik bedoel namelijk dat dergelijke wollige zinnen net doen alsof je voor de staat werkt en meestal nog achter bureau zit ook...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

en dan zeggen ze dat er geen domme vragen bestaan :shock: nou dan ook maar een dom antwoord: Tuurlijk is zo'n RT supergeschikt als opstapmotor: al die andere rijschoolhouders zijn hartstikke maf dat ze dat niet inzien................... :arrow: :roll:
I am not a complete idiot, some parts are missing
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Bericht door RBee »

RT is inderdaad een fantastische opstapmotor, maar voor je dat
gecontroleerd afstappen onder de knie hebt, tja. :roll:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Benner
Berichten: 152
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:53
Locatie: Wevelgem

Bericht door Benner »

Hey,

Als (ex)motoInstructeur zou ik zeker geen RT aanraden als opstap/les moto, baarbij moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf na de aankoop van mijn RT (ongeveer 1 maand geleden) nog steeds niet mijn motor voor 100% onder de knie heb, laatstaan een beginner.

Ik vind het ook geen economisch verantwoorde keuze, want die moto's gaan toch min 1 maal per week op de grond hoor en als ze er onder zitten dan heb ik toch liever een lichte moto op mijn benen

Als ideale moto zou ik eerder kiezen voor een lichte 4 cilinder.

Groetjes
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

benner schreef:daarbij moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf na de aankoop van mijn RT (ongeveer 1 maand geleden) nog steeds niet mijn motor voor 100% onder de knie heb, laatstaan een beginner.
Troost je, het is maar weinigen gegeven de motor voor 100% onder de knie te hebben. Ik ken mensen die het benaderen maar 100% is totale controle en dan denk ik aan mannekes a la Christian Pfeiffer en Valentino Rossi en zelfs die mensen maken fouten. Maar het streven naar perfektie, dat zou iedereen eigenlijk in zich moeten hebben, het steeds beter willen worden. Dat mis ik bij veel mensen helaas...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Bericht door Karel m »

je hebt 100% gelijk J.P.

Er is echter ook een verschil tussen willen en kunnen. En dank denk ik in eurootjes want de rijlessen/vervolmakingscursussen/... zijn (jammer genoeg :lol: )toch niet gratis hé.

Ik wil in ieder geval wel, en weet zeker dat ik en vele anderen dit kunnen gebruiken. Maar ik heb mijnen ezel nog niet gevonden.... :cry: :cry:
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Je kunt ook zelf oefenen, Karel. Goed je langzaamrijdentechniek oefenen met trekkende motor (streepje gas, koppeling plus licht de voetrem), korte bochten draaien en steeds korter proberen, langzaam slalommen tussen bijvoorbeeld colaflessen die op 3 meter staan met dezelfde trekkende motor techniek. Op tijd wat anders doen zodat je remmen en koppeling niet oververhit raken. Al dat soort zaken. Kost alleen wat benzine en net zo leuk.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Bericht door Karel m »

Hey J.P.,

Bedankt voor je raad, ik ga dit zeker doen!
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Bericht door stefke »

Karel m schreef:je hebt 100% gelijk J.P.

Er is echter ook een verschil tussen willen en kunnen. En dank denk ik in eurootjes want de rijlessen/vervolmakingscursussen/... zijn (jammer genoeg :lol: )toch niet gratis hé.

Ik wil in ieder geval wel, en weet zeker dat ik en vele anderen dit kunnen gebruiken. Maar ik heb mijnen ezel nog niet gevonden.... :cry: :cry:
Wat kost je motorfiets?
Wat kost een schuiver of gewoon domweg omvallen?
Wat kosten 3 cursussen van 175 euro?

Willen is kunnen.
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

JP schreef:
J-P schreef:Je kunt ook zelf oefenen, Karel. Goed je langzaamrijdentechniek oefenen met trekkende motor (streepje gas, koppeling plus licht de voetrem), korte bochten draaien en steeds korter proberen, langzaam slalommen tussen bijvoorbeeld colaflessen die op 3 meter staan met dezelfde trekkende motor techniek. Op tijd wat anders doen zodat je remmen en koppeling niet oververhit raken. Al dat soort zaken. Kost alleen wat benzine en net zo leuk.
Mogen dat geen Stellaflessen zijn JP ? :wink: 8) 8)
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Alleen als ge die nie zjuust doaroor et oepgezope! :lol:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

Goeie tip JP :D :D :D :D :D

(wel nog een beetje uw West-Vlaams bijschaven hé :wink: )

Beemergroetjes
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Twas gin westvloams! Twas van iere, westdurpe!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

Bij de pinken hé JP,
'k weet nie als dien ophokplicht :lol: u veel goe zal doen :?: :?:
:lol: :lol: :lol: :lol:
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Wacht maar als ik weer beter ben!!! :roll: Ik zie het positief, ik kan zolang ik opgehokt ben da forumke ier beter volgen :twisted:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

Awel JP nie puppen hé :D volgende weke is't zunneke doar,
toch rap beterschap gewenst :wink:
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Merci! <snif> :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Bericht door Karel m »

stefke schreef:
Karel m schreef:je hebt 100% gelijk J.P.

Er is echter ook een verschil tussen willen en kunnen. En dank denk ik in eurootjes want de rijlessen/vervolmakingscursussen/... zijn (jammer genoeg :lol: )toch niet gratis hé.

Ik wil in ieder geval wel, en weet zeker dat ik en vele anderen dit kunnen gebruiken. Maar ik heb mijnen ezel nog niet gevonden.... :cry: :cry:
Wat kost je motorfiets?
Wat kost een schuiver of gewoon domweg omvallen?
Wat kosten 3 cursussen van 175 euro?

Willen is kunnen.
Hmmm, vind ik nogal kortzichtig... Ik wil ook zeer graag een wereldreis maken en ook zeer graag een grote villa met zwembad :?
Waarom maakt Jaguar een dieselmotor? Iemand die een Jaguar koopt moet toch gemakkelijk de meerprijs van benzine tov diesel kunnen betalen?

Mijn motorfiets heb ik 2dehands gekocht aangezien een nieuwe te duur was. Het is een BMW omdat de restwaarde hoger ligt en dit dus, als je dit verschil gaat delen door het # jaren dat je er mee rijd, een financieel voordeel wordt. Tevens vraagt deze minder onderhoud (en daarmee bedoel ik cardan ipv ketting => dus ketting niet moeten aanspannen, enz...). Uiteraard ook wel omdat ik hem mooi vind :) .

3 X 175 is 525 euro waarmee ik ruimschoots toekom om mijn verzekering, wegentaks en nog een deel van mijn brandstof te betalen. In mijn ogen is 525 euro toch wel een aardig bedrag.
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

...doch vergeleken met de kosten van een schuiver valt dat best mee hoor.

Ik investeer liever in m'n veiligheid, dus elk jaar dagcursus. Voor 75 euro kan je ni sukkelen (met opleidingscheques kan je terecht in Brugge (V.O.C.) aan halve prijs).
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Bericht door Karel m »

Met een omniumverzekering op je wagen (of motor natuurlijk) is je materiële schade ook gedekt, en toch heeft lang niet iedereen een omnium...

Pas op, ik ben het met je eens, laat daar geen twijfel over bestaan. We mogen alleen niet ontkennen dat voor alles een grens is, en dat is er ook voor mijn budget.

Trouwens, die cheques heb ik dit jaar al gebruikt voor mijn rijschool :lol: :lol:
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Dit jaar? Geldt het niet per kalenderjaar?
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

[quote="Karel m"]

Trouwens, die cheques heb ik dit jaar al gebruikt voor mijn rijschool :lol: :lol:[/quote]


Cheques :?: wa cheques :?:
waar zijn die nu te verkrijgen, :? wil daar meteen gebruik van maken
om wa extra bijscholingen te doen, altijd een prettige ervaring :D
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Opleidingscheques, daar kan elke belg toch gebruik van maken?
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Plaats reactie