Mijn blok (1150) heeft kuren

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Xavier schreef:Edje, thanks voor de uitgebreide feedback.

Om alvast wat misverstanden uit de wereld te helpen. Moto wordt dagelijks gebruikt en staat dus niet stil of te versterven. Groot onderhoud van 20.000 is in november pas gebeurd.

Onlangs 30.000 km gehaald en dus klein onderhoud. Volgende heb ik dus uitgevoerd.

Olie en filter: vernieuwd
Luchtfiltertoevoer: volledig gereinigd
Luchtfilter: vernieuwd.
Benzine filter: vernieuwd
Alle bougies: vernieuwd
Gaskabel: gesmeerd
Synchronisatie: zaterdag gebeurd.
Nieuwe batterij gaat er eerstdaags ook in

Kleppen zullen nog worden gedaan. Choke zal ik ook eens bezien.
Heb sterke vermoedens richting mengsel. Rookt in ieder geval niet verdacht.
Sorry Xavier, maar synchro zonder eerst de kleppen te doen is ...euh...beetje dom :oops: Haalt niets uit. Maar misschien was het eerder om te zien of er iets serieus mis was met de synchro? In ieder geval moet ie opnieuw gesynchroniseert worden na kleppen stellen.

Een injectie motor kan volgens mij ook slecht lopen als ie een slechte batterij heeft, dus die batterij vervangen had ik vast en zeker ook nog gedaan.

Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

Waarom steken ze die benzine filters nie gewoon ad buitenkant vd tank? Ze zijn toch klein genoeg en dan zijn ze makkelijk te vervangen. Ik vervang meestal om de 20k, dan kun je er ook bijna niet meer doorblazen, ik toch nie, kreeg er ne rooie kop van :oops:

bij de (overigens behoorlijk rommelige) Guzzi injectie fietsen zitten ze dus wel aan de buitenkant. Toch niet zo dom die Mussolini's.....

Kan mij voorstellen dat je voor een wereldreis, toch wel het summum van GS gebruik, er best aan doet om de filter buiten de tank te leggen, gezien de slechte benzine kwaliteit in sommige werelddelen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Bon, we zijn alweer wat wijzer.

Synchro zijn kleppen stellen is idd niet zo wijs. Echter, ik meende dat de kleppen niet waren ontregeld. Ik gebruik mijn motor volgens het boekje: rustig opwarmen en daarna een dikke 40 min bollen. Dit 2x daags. Groot onderhoud was pas 10.000km geleden in november.

Wat was er wel mis dan? Wel 1 bobine bleek naar het hiernamaals...wat dus een aannemelijke verklaring is voor mijn fenomeen. Wordt wellicht onder garantie genomen.

Mijn blok draait nu zalig, zoals ik een boxer in mijn hoofd heb. Start van de eerste toer, hangt goed aan het gas en trekt vloeiend door tot op het einde zonder enige hapering. Kortom: als nieuw. Kan ook moeilijk anders: goede bobines, nieuwe filiters, nieuwe bougies en synchro. 8) 8) Ik ga nu het verbruik in het oog houden. Zou een goede aanwijzing moeten zijn volgens mij.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Blij dat het probleem opgelost is. Was er iets te zien aan de bougies ? Een andere kleur/aspect, links en rechts ?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

U vraagt: wij draaien...
Toestand van een bougie onderaan(Bosch)
Afbeelding

Toestand boven (NGK) en onder (Bosch)
Afbeelding

Toestand van andere set na kuisen met borsteltje
Afbeelding

Uiteindelijk toch nieuwe gestoken: blink blink 8) 8) Wou geen risico lopen dat er wat afzetting zou afschilferen. Was toch bezig en voor de prijs kunt ge't niet laten.
Afbeelding

Bij deze nogmaals bijzonder dank aan de Stoffel die me gisteren op café uitlegde hoe ik de fotolinks moest maken :D :D Ne mens leert alle dagen bij hier !!!
miers

Bericht door miers »

zo was men diagnose juist é xavier :lol:
Danny

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
edje

Bericht door edje »

't kan blijkbaar geen kwaad om naar een oude rot in het vak te luisteren.

Het is in ieder geval een goede testcase voor andere mensen die hetzelfde probleem hebben. Xavier heeft bijna alles vervangen om het probleem op te lossen... En is daarin ok geslaagd.

Proficiat, de aanhouder wint
Met een goeie rechterhand kom je door het ganse land
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Ja, bobijnen krijgen nu een misprijzend oog van mij. Wie denkt dat zulk onderdeel zo snel kapot gaat? Ik toch niet. Ben nog maar 9 maand met de RT aan't rijden :shock: Slijtagedelen akkoord.
Danny

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
FreekC

Bericht door FreekC »

Xavier schreef:Ja, bobijnen krijgen nu een misprijzend oog van mij
Komt toch regelmatig voor bij de twin-sparks, waarschijnlijk omdat ze zo warm worden omdat ze nu op de bougie zitten.
Een vriend van mij had het ook met zijn 1150 Adventure.

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Xavier schreef:Ja, bobijnen krijgen nu een misprijzend oog van mij. Wie denkt dat zulk onderdeel zo snel kapot gaat? Ik toch niet. Ben nog maar 9 maand met de RT aan't rijden :shock: Slijtagedelen akkoord.
Raad eens... ik denk dat ik het weer vlaggen heb.. en net na 60.000 km onderhoud. Vreemd. Optrekken vanaf 4.000 gaat op snelweg met kleine schokjes gepaard, snel gas geven vanuit ralenti kan de motor doen afslaan.
Deze morgen in vol verkeer stikgevallen toen ik vanuit stilstand wou vertrekken: :shock: Koelbloedig herstarten was de boodschap. Gaat morgen eens binnen voor nader onderzoek.
Bruno

Bericht door Bruno »

Hopelijk niet terug de bobijn, indien wel zal ze wel vervangen worden onder garantie.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Synchro Bob
Contacteer:

Bruno schreef:Hopelijk niet terug de bobijn, indien wel zal ze wel vervangen worden onder garantie.
Dus, hopelijk wél de bobijn :wink:
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Bruno

Bericht door Bruno »

Inderdaad Bob, zo bedoelde ik het.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Harald

Bericht door Harald »

Wat kost zo'n bobijn?
Ik vrees dat ik ook prijs heb :cry:
Synchro Bob
Contacteer:

Harald schreef:Wat kost zo'n bobijn?
Ik heb 80 euro ergens gelezen op dit forum. Een SCHANDE !!! :cry:

En hoe oud is je RT ? 2-3 jaar ? 40-50000 Km ? :?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Harald

Bericht door Harald »

bdemeyer schreef:
Harald schreef:Wat kost zo'n bobijn?
Ik heb 80 euro ergens gelezen op dit forum. Een SCHANDE !!! :cry:

En hoe oud is je RT ? 2-3 jaar ? 40-50000 Km ? :?
Bijna 3 jaar en 36.OOOKM

Denk er aan om iets anders te kopen, misschien een Pan of FJR
zijn minder duur en betrouwbaarder.
Niks dan miserie met die RT's, bobijnen, remssysteem,alternatorriem, noem maar op....en dat allemaal op minder dan 3 jaar tijd.

Ok , ik geef toe mijn privé Rt heeft tot nog toe enkel water in de koplamp gehad en dan nu de bobijn.

Maar mijn werkpaart (RT) heeft al hopen vol geld gekost aan mijn werkgever, en als ik het zo hoor is dat geen alleenstaand geval.
Ook mijn collega heeft ooit zonder remmen gereden, toen werd er een volledige nieuwe ABS modulle geplaatst ( 6 weken wachten op een nieuwe !!!!!) ik hou mijn adem in , de mijne gaat nu dinsdag binnen voor de 6de keer, hopelijk gaan ze nu die remmen echt maken, zoniet rij ik mij ooit nog eens te pletter tegen ........ 'tja ik zal het zelf niet meer weten dan :roll:
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hi all,

Probleem vanmiddag opgelost door nieuwe bougies te plaatsen. Bleken wit van kleur. Was snel gefikst. Enkel de bovenste zijn vervangen bij dealer, inclusief testrit. Zitten er nog maar 30.000 km op..maar zullen wellicht al veel mogen vonken hebben.. Daarnet eens fameus gaan testen. Power opbouw is vlotter en trekken doet hij als lang geleden.

@Harald, eerst bougies eens nazien. Een slechte bobine doet motor echt vierkant draaien en heftig trillen in stilstand. Met een snok aan de gas kun je hem laten stilvallen...
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Helaas is het probleem nog niet weg :? Verbruik ligt ook weer aan de hoge kant. Zal de onderste bougies eens moeten nazien..
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

RT draait echt weer triestig.
Van zodra ik stilsta en de rem gebruik voel ik de motor zo vertragen en net niet afslaan.
Snok aan gas is goed om hem stil te leggen. Echt tof in krappe bochtjes...
Verdorie erg na groot onderhoud en reeds 2x terug naar de dealer. Grr.
:evil: :evil:
Dirk Pauwels

Xavier schreef:RT draait echt weer triestig.
Van zodra ik stilsta en de rem gebruik voel ik de motor zo vertragen en net niet afslaan.
Snok aan gas is goed om hem stil te leggen. Echt tof in krappe bochtjes...
Verdorie erg na groot onderhoud en reeds 2x terug naar de dealer. Grr.
:evil: :evil:
Goeien dealer zoeken.....als uw bougies wit waren staat mengsel veel te arm...dat zou ik nie verwachten bij een moto die slecht loopt, meestal staan de bougies dan vettig, maar uwen dealer had zich wel mogen afvragen waarom die bougies in dergelijke toestand waren voor ze te vervangen...
Het blijft gokken bij een online diagnose, maar als je stationair tpm vertraagt als je een verbruiker activeert (remmen = ABS), dan zou ik alvast eens uitmeten of de motor bij draaiende motor wel +/- 14v levert, indien niet: spanningregelaar of batterij, mss ook wel een bobijn?
Blijf het wel raar vinden dat de bougies wit staan
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Thanks to all, ook voor feedback per PM.
- Batterij is vorig jaar vervangen door een straffe Odyssey. Zie boven.
- Defecte bobijn eveneens.

Qua bougies zie ik ze aangevinkt staan op mijn factuur terwijl men een week later versleten bougies uithaalt op mijn aanvraag :evil: Vind het erg nu opnieuw alles te moeten nagaan en te moeten twijfelen aan de uitgevoerde werken...

Hoe lang gaan bougies eigenlijk mee op een Twinspark?
De eerste maal heb ik ze allen vervangen op 30.000 km.
Misschien houden die dingen het gewoon niet uit..
Laatst gewijzigd door Wingman X op 12 dec 2006, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny

Bericht door Danny »

ik blijf voorstander van alle 20.000 de hele handel te vervangen, bougies zijn nu ook de kost weer niet... :wink:
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Lijkt me idd de beste oplossing. Achteraf de tupperware en valbaren afdoen veel moeite voor klein werkje.
Plaats reactie