John schreef:We zijn terug on-line hé mannekes!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Heb echter wel véél tijd nodig om alle mailtjes te lezen en te beantwoorden.
En dan is er nog dit forum.....

Moderator: GVN
John schreef:We zijn terug on-line hé mannekes!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Heb echter wel véél tijd nodig om alle mailtjes te lezen en te beantwoorden.
En dan is er nog dit forum.....

Het kan dus nog een probleem zijn als je de ballast direkt achter het FID monteert.Vorige week heb ik een xenon-ombouw-pakket gemonteerd. De ballast heb ik direct achter de FID gemonteerd zodat die een beetje beschut zit en de bedrading makkelijk weg te werken is. Werkte prima, behalve dat de FID het niet meer deed. Ik dacht eerst dat ik de kabel misschien had geknikt en een kabelbreuk had veroorzaakt, maar dat bleek niet het geval.
Zo'n ballast genereert blijkbaar een nogal sterk elektromagneties veld. Zo sterk dat mijn FID er in ieder geval mee ophield. Ik heb alles nu weer goed werkend gekregen door wat aluminiumfolie op te vouwen en tussen de FID en de ballast te wurmen. Ik neem aan dat de kooi van meneer Faraday hier om de hoek kijkt.
Is misschien iets om mee te nemen mochten er meer mensen zijn die zo'n ballast achter de FID willen wegwerken.
Danny, ik moet mijn lampje nog gaan afhalen bij John, dus ik heb niet echt een idee van de grootte en de eventuele (spat)waterdichtheid van dat bakje. Maar bedoel je echt "onder" de oliekoeler, of eerder "erachter" ? 'k Heb die ruimte "erachter" eens bekeken, en daar is inderdaad een redelijk beschutte plaats waar dat bakje met wat tie-rips kan worden besvestigd. Er echt "onder" (dus in het verlengde van de onderkant van de snavel) lijkt me wat te bloot, of heb ik het mis ?Danny schreef:... op de GS is vooraan onder de oliekoeler plaats genoeg... en de afstand is ook perfect en de problemen nihil...

Ivm die schakelaar die altijd opstaat: gaat de ballast hier niet onder lijden? Als je het contact opzet van de RT gaat je lamp/ballast opstarten. Tijdens het starten sluit heel het boeltje zich terug af om vervolgens weer op te starten als je motor draait.Jan en Greet schreef:O ja,geen andere zekering nodigenne....formidastisch resultaat
![]()
Géén relais of zo geplaatst omdat je dat eigenlijk maar echt nodig hebt als je je licht aan of uitzet met de stuurschakelaar en op die manier de gevreesde vonken trekt en de schakelaar inbrandt,bij mij staat die altijd 'op'....
Op mijn RT's staan géén schakelaars meerSilverRT schreef:Ivm die schakelaar die altijd opstaat: gaat de ballast hier niet onder lijden? Als je het contact opzet van de RT gaat je lamp/ballast opstarten. Tijdens het starten sluit heel het boeltje zich terug af om vervolgens weer op te starten als je motor draait.Jan en Greet schreef:O ja,geen andere zekering nodigenne....formidastisch resultaat
![]()
Géén relais of zo geplaatst omdat je dat eigenlijk maar echt nodig hebt als je je licht aan of uitzet met de stuurschakelaar en op die manier de gevreesde vonken trekt en de schakelaar inbrandt,bij mij staat die altijd 'op'....
Mijns inziens zou het dus beter zijn om je lamp pas aan te steken na het starten van de motor en zo de ballast te sparen. Of maak ik me teveel zorgen?
Chris schreef:De modellen voor sept 2003 hebben geen zekering en geen relais voor de koplamp. Dus alles gaat via de schakelaar. Na sept 2003 is de schakelaar vervangen door een relais en een zekering van 7.5 A.
Het opgenomen vermogen van een xenon lamp is niet hoger dan die van een halogeen lamp , behalve de korte piek bij het opstarten. Gezien je voor xenon toch met een elektronika zit. Zou ik bij de oudere modelen ( voor september 2003 en met schakelaar ) een relais en een zekering bij plaatsen.
Ik ken der één die het in en 1/2 uur doet .Michel schreef:Klopt Harald, op een R1150Rt - twin spark is een uurtje voldoende!Harald schreef:Jan, bedoel je dat de hele tupperware er niet eens af moet![]()
Je geeft me de indruk dat alles in één uurtje gefikst werd