Xenon in je Beemer?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Ik kan dat van mij wel afzetten, maar geen probleem. Gewoon contact aan en starten. Ik merk wel als -ie 's morgens koud staat dat de ABS test niet naar behoren funtioneert met het licht op. Maar starten doet hij zonder probleem.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Ik heb er mij een gewoonte van gemaakt de lampschakelaar pas aan te zetten nadat de motor gestart is.

Of dit echt nodig is weet ik niet. Ik heb er niet zo'n goed gevoel bij dat de xenonlamp 2 keer kort na elkaar moet opstarten.
....

Bericht door .... »

GSPeP schreef:Ik heb er mij een gewoonte van gemaakt de lampschakelaar pas aan te zetten nadat de motor gestart is.

Of dit echt nodig is weet ik niet. Ik heb er niet zo'n goed gevoel bij dat de xenonlamp 2 keer kort na elkaar moet opstarten.
indeed indeed :lol: dit doe ik ook :lol:
....

Bericht door .... »

Ludo vp schreef::!: Vandaag de vervanging van mijn Xenon ontvangen. Nu nog monteren en......

Ludo :wink:
ben blij voor je, nu te hopen dat je een beetje meer geluk hebt met je nieuw lampke he 8)
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

Hoi heren techneuten,

Vanavond een klein probleempje tegengekomen bij de montage van mijn xenonlampen op een r1200rt. In dit vehikel dienen er twee lampen te worden vervangen. Montage op zich was geen probleem, plaats genoeg om de 2 ballasten kwijt te raken, montage van de lampjes was vrij eenvoudig. En dan de ultieme test, motor aanzetten, je ziet de twee xenons aanfloepen en zachtjes opwarmen, en dan plots, flits, gedaan met de xenons, en een foutmelding op het display dat de lampen defect zijn.

:evil: :evil:

Alles nog even nagekeken, en dan op zoek naar de zekeringen. Wat blijkt nu : een r1200rt heeft geen zekeringen meer. Alles wordt electronisch geregeld, en er is dus ook een stroombewaking van elke lamp apart. Gezien ze gezamelijk meer dan 10A verbruiken, schakelt de computer één lamp uit, en kort daarna de 2e lamp. :evil: :evil:

Wie kan me hier uit de nood helpen. Ik denk evt. aan het monteren van een hulprelais voor beide lampen, maar heb wat schrik dat deze relais aan stuurspanning weer wat te weinig energie gaan opnemen, zodat de computer weer een foutmelding geeft. (stuurkring komt van de electrische schakeling van de motor, en de stroomkring zou ik evt rechtstreeks afnemen van de accu - mits bijplaatsing van een extra zekering)

Er zijn hier ontgetwijfeld techneuten die hier meer kaas van gegeten hebben dan ikzelf.

dank voor eventuele oplossingen

eenogig xenonrijder.
zoete motogroeten vanop een R1200GS LC
John
Contacteer:

Bericht door John »

Schakel eens één lamp volgens de gewone weg en de andere via een relais. Hopelijk denk je canbus dan dat er niks aan de hand is. :wink:
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Wanneer ge schrijft dat ge twee lampen nodig hebt, dan veronderstel ik dat ge één voor uw dimlicht hebt, en één voor uw grootlicht :?
Probeer is die voor uw grootlicht terug te plaatsen, ipv een Xenonlamp terug uw gewone ampul monteren, en dan is zien of de Canbus er problemen mee heeft.

Bij mijn GS12 heb ik enkel m'n dimlicht vervangen, en m'n grootlicht heb ik zo gelaten.

Of ben ik verkeerd en hebt ge echt twee dimlichten op da masjien :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

mijn machien (r1200rt) heeft inderdaad 2 dimlichten H7 en één grootlicht H7. Alle lampen worden echter apart aangestuurd, hij gaat dan ook effectief voor elke lamp separaat het verbruik constant controleren, en kan ze ook elk apart uitschakelen indien nodig.

Een motor zonder zekeringen is natuurlijk heel fijn, maar je doet hier niet meer mee wat je wil.

UIteindelijk heb ik de beide lampen toch kunnen doen branden, door verschillende keren na elkaar te herstarten. De ballast van de xenons zal natuurlijk met de meeste stroom gaan lopen in opstartfase, wat door de canbus als een te groot verbruik wordt aanzien, en hij bijgevolg beide lichten uitschakelt. Dit zie je ook op het display dat hij denkt dat beide lichten defect zijn. Als je onmiddellijk herstart, verdwijnt de waarschuwing van het display, en gaan beide xenons weer branden. Na enkele seconden schakelt hij de linkse lamp uit, maar blijft de rechtste wel branden. Terug de motor uit en terug aan, nogmaals hetzelfde scenario (beide lichten op, na wat langere tijd schakelt de linkse terug uit), terug herstarten en op een bepaald moment blijven beide lichten branden. Ik ben er dan een ritje mee gaan maken (was reeds na 23.00 uur) en ik stond werkelijk versteld van het resultaat. Een RT heeft al een zeer sterk licht door zijn dubbele lamp, maar nu was het werkelijk hallucinant. Je kan je grootlicht nauwelijks nog onderscheiden indien het wordt aangestoken.

Ik heb de regeling van de lichten vrij laag gezet, uit schrik om tegenliggers te sterk te gaan verblinden.

Toch nog een vraagje. Heel deze opstartprocedure zal natuurlijk de nodige stroom vergen van mijn batterij, en zal de startmotor misschien ook erg gaan belasten. Bestaat er eventueel de mogelijkheid om de grenswaarden die in het Canbussysteem zijn ingesteld (volgens de handleiding op 10A) ietsjes te gaan verhogen?? Het is maar voor korte tijd dat het opgenomen vermogen piekt.
zoete motogroeten vanop een R1200GS LC
Snoopy

Bericht door Snoopy »

Hallo,

Als ik dit alles lees is het blijkbaar niet zo simpel om een Xenon te plaatsen. Dacht het zelf te doen maar begin te twijfelen of dit wel z'n
goed idee is. Heeft iemand ervaring met het plaatsten van Xenon op een RxxxxRS ?
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

nog eventjes geduld :wink:
heb je mijn email ontvangen :?:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Bart, ik heb je xenonlampjes bij John gaan afhalen.
Volgende week breng ik ze :wink:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Iron Gonzo

THX
PVDE EXPRESS :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Bericht door John »

Die plaatsing op zich is helemaal geen probleem hoor!
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb deze topic niet volledig gelezen, maar ik heb een vraagje.

Voor ons motards is dat allemaal goed en veilig, maar
Heeft er al iemand aan de tegenliggers gedacht :?:

Ik bedoel: als die lampen ZOVEEL licht geven dat je bijna geen verschil zit met de oude "fars" (grootlichten!) dan denk ik dat de tegenliggers U niet graag zullen zien komen, zeker 's nachts.

Daarenboven is het verboden voor auto's met grootlicht te rijden indien er tegenliggers aankomen, teld dat dan ook niet voor moto's :?:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
RBee

Bericht door RBee »

Is kwestie van afstellen(zelfde als gewone lamp)
Is ook bij auto's zo.

Moto's mogen ook niet met grootlicht rijden als er tegenliggers zijn.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Iron Gonzo

hebben de plaatsers eigenlijk veel moeten bijregelen aan de stand??
TRIUMPH TROPHY SE
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Strikt genomen mag het niet.

De koplampen zijn standaard voorzien van een halogeenlamp en zij ook zo gehomologeerd.

De optiek is zodanig aangapast dat het strooilicht onder bepaalde waarden moet bijven.

Als je in de optiek van een halogeenlamp een xenonlamp gaat monteren zal het strooilicht vér boven die grens liggen.

Eigenlijk mag het dus niet omdat de motor niet meer voldoet aan de homologatievoorschriften. Als de motor van uit de fabriek is voorzien van xenon is het wél in orde, omdat de optiek dan specifiek voor de krachtigere xenon lamp is ontwikkeld.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

"eigenlijk maag het niet" maar ik wordt liever gezien dan "ik had je niet gezien" :evil:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

IRON GONZO schreef:hebben de plaatsers eigenlijk veel moeten bijregelen aan de stand??
Ik heb indertijd niets moeten bijregelen. De "lichttekening" van de xenonlamp kwam exakt overeen met die van de halogeenlamp.

Alleen is het deel dat moet verlicht worden veel beter verlicht dan met een halogeenlamp.
Rikkes

Bericht door Rikkes »

Eigenlijk mag het dus niet omdat de motor niet meer voldoet aan de homologatievoorschriften
Mijn dealer geeft mij de raad om geen xenonlamp te installeren omdat het binnenwerk van de lamp (de optiek) de hogere temperaturen van de xenon niet zou aankunnen :shock: en zou "smelten". :roll:

Ondertussen zijn er toch al enkele beemers uitgerust met een dergelijke lamp. Graag enige reactie of deze stelling opgaat of niet.
R1150RT 10/2004
Harald

Bericht door Harald »

Rikkes schreef:
Eigenlijk mag het dus niet omdat de motor niet meer voldoet aan de homologatievoorschriften
dat ik ook zo met een andere uitlaat :roll:
Mijn dealer geeft mij de raad om geen xenonlamp te installeren omdat het binnenwerk van de lamp (de optiek) de hogere temperaturen van de xenon niet zou aankunnen :shock: en zou "smelten". :roll:

Mogelijks een commentaar omdat hij er niets bij kan verdienen :?:

Ondertussen zijn er toch al enkele beemers uitgerust met een dergelijke lamp. Graag enige reactie of deze stelling opgaat of niet.
Tot op heden geen enkel probleem ondervonden :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
GSven

Bericht door GSven »

Bij het parkeren in m'n garage, schijnt het licht op de muren. De schijn is nog steeds dezelfde. Het zal allemaal wel meevallen. Dat je dat kan voorhebben met 100W lampen ipv 55W, dat wist ik. Dat xenon (te) warm werd is nieuw voor me.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Relax

Bericht door Relax »

Dacht ergens gelezen te hebben dat xenon net minder warmte geeft.
Harald

Bericht door Harald »

Relax schreef:Dacht ergens gelezen te hebben dat xenon net minder warmte geeft.
heb dat ook gehoord :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
....

Bericht door .... »

Rikkes schreef:

Moest ik van u zijn zou ik maar eens vlug naar een andere daeler op zoek gaan 8) 8) 8)
Plaats reactie