Zumo 660: rommel!!

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Harald

Re: Zumo 660: rommel!!

Bericht door Harald »

Als ik van A naar B moet, neem ik de "Lijn" Bus.
Als de chauffeur zijne weg weet natuurlijk, stel dt die met ne GPS van halte naar halte moet .... :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Ik kan niet zonder dat is zeker en ga proberen op mijn RT ook eentje op te zetten weet nog niet waar maar dat zien we wel .
Heb nog een 2720 liggen met steun beter dan niks .
Groeten
patrick en daniella
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
jakke

Bericht door jakke »

Harald schreef:Als ik van A naar B moet, neem ik de "Lijn" Bus.
Als de chauffeur zijne weg weet natuurlijk, stel dt die met ne GPS van halte naar halte moet .... :lol:
Ja, en naar het schijnt zitten er bij die nieuw opgeleide gasten nogal modellen tussen zenne!! :roll:
Die weten het altijd beter dan die GPS! :razz:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Op wie hebt ge het nu?
ik kan echt niet meer volgen :lol:

:wink:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Op wie hebt ge het nu?
ik kan echt niet meer volgen
heb een flauw vermoeden dat de persoon zijn naam w***t is :mrgreen: die jakke bedoeld :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Da mient je nie :lol:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
jakke

Bericht door jakke »

'T is mor e graptje hé Pol!! :mrgreen:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

jakke schreef:Ja, en naar het schijnt zitten er bij die nieuw opgeleide gasten nogal modellen tussen zenne!! :roll:
Ik weet van niks :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jupke

Bericht door jupke »

WimLT schreef:
jakke schreef:Ja, en naar het schijnt zitten er bij die nieuw opgeleide gasten nogal modellen tussen zenne!! :roll:
Ik weet van niks :mrgreen:
en ge voelt u ook niet aangesproken hé :lol:
broem..broem..GAAAAZ
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Nope :wink:

@ Harald: zijt blij dat we onze reiswegen niet op Garmin rijden of je wist nooit waar je onderweg zou moeten afstappen :roll: Alleen de eindhalte is dan zeker :lol: :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Harald

Bericht door Harald »

WimLT schreef:Alleen de eindhalte is dan zeker :lol: :lol: :lol:
Met 100% zekerheid is daar veel drank te krijgen .... :lol: :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
ronnyb

Bericht door ronnyb »

kulens schreef:Sinds 6 maanden rij ik rond met een zumo 660. Ik heb al veel gelezen dat deze toestellen wel eens willen blokkeren, of dat de firmware-updates bugs bevatten. Daar ben ik (tot nu toe) wel gespaard van gebleven. Maar wat ik vorige week weer moest ondergaan deed me deftig twijfelen om te testen hoe ver een Zumo kan vliegen als je hem met een krachtige worp katapulteert!!

Meerdere keren heb ik de software moeten betrappen op slechte routeberekeningen. Zo was ik in Engeland aan het toeren en loodste de zumo me op bepaalde momenten naar de afrit om dan direct weer de oprit richting de autostrade te gidsen!! Als ik op een baan van 70 rij duidt de zumo aan dat ik een veldbaantje moet inslaan. Dit veldbaantje maakt dan een bocht om zo terug op de baan van 70 te komen!!! enz. enz....

Vorige week moest ik voor het werk naar Leiden (Nl.). Route op voorhand eens bekeken via MapSource (ook zo'n prehistorisch gebruiksonvriendelijk gedrocht!). Na Rotterdam stuurde de GPS me via alle mogelijke binnenwegen (ipv. via Den Haag gewoon de E19 te blijven volgen). Gevolg, de GPS deed er 5 min. langer dan gewoon de autostrade te blijven volgen. Dit in het achterhoofd genomen heb ik op het bepaalde punt de GPS genegeerd en de E19 blijven volgen. Toen ik 's avonds terug naar huis reed, keurig de E19 blijven volgen, tot de GPS plots een afrit aanduid in Rotterdam. Dacht, zal de GPS toch nog maar eens volgen => Gevolg: Heel de binnenstad van Rotterdam tijdens de spits mogen ontdekken!!!! ipv. een rit van 2u was ik pas na 3u thuis!!!!

=> ROMMEL!!!!!

De instellingen staan duidelijk op "snelste route" en niet op "kortste route". Ik begrijp echt niet waarom zo velen Garmin aanraden, hoe kan je vertrouwen hebben in een systeem die zo'n blunders maakt??
En "Kulens"
wat is je verdere ondervinding na een week toeren in het buitenland :?: ;)
gr,
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Zonde van onze tijd eigenlijk.
We kunnen mekaar toch ook tips geven om het gebruik makkelijker te maken :grin:

Zoals:
Van A naar B werkt perfect.
Van B naar X heb ik problemen mee, hoe los ik dit op ?
De route plannen, wat lijkt het makkelijkst om mee te werken ?

Degene, die er al 'n tijdje langer mee werken weten wel hoe :grin:
Voor mij zijn er ook vele vraagtekens, maar ik kan er mee werken en leven.

mvg Nico
MG Breva 850
kulens

Bericht door kulens »

ronnyb schreef: En "Kulens"
wat is je verdere ondervinding na een week toeren in het buitenland :?: ;)
gr,
Ronnyb
Dag Ronny,
De reis was schitterend! Heb in Zwitserland en Italië mooie wegen mogen beleven.
Maar wat de Zumo betreft... :-) Moek ik het onderwerp van deze topic nog herhalen? :-) Zoals sommigen hier aanhalen, wees constructief en zoek naar oplossingen, wel...
Probleem: Een voorbeeld, als je van Zwitserland naar Brussel wil navigeren (A naar B), zorg er dan voor dat:
- de gps jou NIET door Basel centrum loodst!!!
- als je van Metz naar Luxemburg rijdt je dan naar rechts (richting Luxemburg!!) en niet naar links (richting????) wordt gestuurd!!!
- enz. enz. enz....!!

Gelukkig had ik mijn iPhone (met Tomtom!) in m'n vestzak steken, met de oortjes in m'n helm.
Een Garmin Zumo is gewoon een ramp! Nog een voorbeeld? Ik had een bergrit nabij Bologna uitgestippeld (met MapSource, had dus mijn laptop mee, want dat moet je als je met je Garmin flexibel wil plannen tijdens je reis). Mooie rit, tot deze plots me van de weg stuurt. Ik ben wel voor een stukje off-road, maar niet als je in de tuin van mensen beland :-) Bleek die weg al 10tal jaren niet meer te bestaan :-) De mapdata van TomTom (teleatlas) was wel up-to-date.
btw.: nog een tip voor MapSource-ontwikkelaars: Als je op een bepaald niveau hebt gezoomd en je ziet niet alle wegen maar je selecteert een weg, selecteer dan de weg die je ziet op het zoom-niveau, en NIET!!! een pietluttig weggetje dat daar toevallig enkele (computer-)pixels naast ligt maar je niet kan zien op het zoom-niveau!!!! Grote fout naar software-ergonomie en gebruiksvriendelijkheid :-)

Maar met mijn achtergrond denk ik het probleem te begrijpen waar Garmin (alleen met de Zumo?) mee kampt. Als je een route van A naar B plant heb je een algoritme nodig die natuurlijk de route berekent. Het eenvoudigste is dat je met blokken te werk gaat (verdeel en heers). Je trekt een blok waar punt A en B invallen. Daarna splits je dit blok op in kleinere blokken en bekijkt daartussen de snelste linken. Dan deel je deze blokken weer op en behoudt de snelste linken, dan weer opdelen enz. Maar ik heb een vermoeden dat Garmin zich in dit algoritme er zich goedkoop van afmaakt en naburige blokken niet meer in de berekening betrekt van zodra er maar een vermoeden is dat het langer duurt. Dit geeft snelheidswinst in het algoritme, maar onnauwkeurigheid als je vooral met langere afstanden te maken hebt => krijg je van die stoten dat je door stadscentra's wordt gestuurd enz. Dit heb ik duidelijk gemerkt met Basel en Luxemburg.

Mogelijke oplossing: stel een slider (zoals in MapSource) waar je het algoritme forceert om voorkeuren te geven (hogere scoren voor wegen in berekening) om bepaalde banen (snelwegen of kleine wegen) prioriteiten te geven. Maar dat staat niet op je Zumo!!! En ik vind dat (navigatie-)software anno 2011 toch zelf zo "slim" mag zijn geprogrammeerd!!

Nog een probleem, refresh van scherm:
Op sommige momenten vallen alle wegen weg en krijg je een wit scherm, beetje bij beetje wordt het beeld terug opgebouwd. Als dit op een cruciaal moment is (vb. in het stadscentrum) dan kan dit knap lastig zijn. Dit duidt er op dat:
- de CPU (processor) te licht/traag is of de berekening niet performant is
- het opbouwen van het beeld niet goed verloopt. Als je continuïteit wil, buffer de beelden op voorhand en toon ze pas als ze volledig berekend zijn. Je kan dit vergelijken dat je eerst een tekening maakt in de achtergrond en pas als het klaar is toont en niet de gebruiker laten zien als je de tekening maakt. Maar, dan heb je een betere (grafische) chip/geheugen nodig?

Maar 10 jaar geleden deden we dit ook al, dus kan me niet inbeelden dat de snelheid en grote van geheugen en processors in die 10 jaar is blijven stilstaan.
Ik kan hier ook de bedenking maken dat het tonen van beelden voor auto-/motornavigatie anders is dan voor boot-/luchtvaart. Maar als ik de beeldopbouw zie heeft Garmin precies hier de zelfde strategie van beeldopbouw (hergebruikt?).

Moraal van het verhaal: ik heb contact opgenomen met Strike of zij ook Europa ondersteunen, wat blijkbaar het geval is. Dus wil ik graag dit systeem en Tomtom (v3) eens testen. Maar Garmin dient (qua software!) een grote inhaalbeweging te maken eer deze nog mijn vertrouwen krijgt...
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Reactie van Wiedewa vind ik formidabel,
alleen spijtig dat je eerst een gps moet kopen van
een zeer redelijke hoge prijs.
Ik ben aan een nieuwe gps toe en weet nu toch
wel zeker wat ik niet moet kopen, had even een zumo 220
in gedachten maar ga het toch weer bij TT houden.
Bedankt voor de duidelijke info Kris.
Ronnyb
ronnyb

Bericht door ronnyb »

@ Kulens,
ik ben zeer benieuwd naar je Strike test.
Gr,
Ronnyb
jakke

Bericht door jakke »

Raar dat die overdreven missingen dan enkel bij jullie zo zijn!

Het kan al eens zijn bij zeer verouderde kaarttype's, maar toch niet bij de zeer recente!
En anders zijn er bij de fabricage verkeerde gegevens in de GPS geladen! :-?

Ten andere, zo duidelijk is de uitleg van Kulens toch niet zenne, precies een wetenschappelijk magazine! :-P :clown: :lol: :lol:
Afbeelding
ronnyb

Bericht door ronnyb »

jakke schreef:Raar dat die overdreven missingen dan enkel bij jullie zo zijn!

Het kan al eens zijn bij zeer verouderde kaarttype's, maar toch niet bij de zeer recente!
En anders zijn er bij de fabricage verkeerde gegevens in de GPS geladen! :-?

Ten andere, zo duidelijk is de uitleg van Kulens toch niet zenne, precies een wetenschappelijk magazine! :-P :clown: :lol: :lol:
Mss wel bedoeld voor diegene die het wel willen snappen!
jakke

Bericht door jakke »

Zou kunnen, maar ik ben waarschijnlijk te dom!
Leuk dat er zoveel slimme mensen bestaan! Sommigen zijn echter zo slim dat ze de éénvoudige dingen niet meer snappen. :lol: :lol:
Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

jakke schreef:Zou kunnen, maar ik ben waarschijnlijk te dom!
Leuk dat er zoveel slimme mensen bestaan! Sommigen zijn echter zo slim dat ze de éénvoudige dingen niet meer snappen. :lol: :lol:
En verloren rijden :lol:

Denk dat de ideale GPS voor Kulens nog moet gemaakt worden, maar hij kan het zelf hé.....Dus zeker doen zou ik zeggen, wie weet rijden we binnen dit en 5 jaar allemaal met een Kulens 660 (verloren?) :-P
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Dirk Pauwels schreef:wie weet rijden we binnen dit en 5 jaar allemaal met een Kulens 660 :-P
Kan zo te horen alleen maar beter zijn dan zo'n dinges ... heu ... Gamrin ... of hoe heet dat stuk onbenul ook alweer :mrgreen:

jakke

Bericht door jakke »

Leer schrijven! Zagevent. Nem!! :mrgreen: :clown: :-P
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Sorry ... Margin ..... niet eens zo'n slecht annagram :mrgreen:

jakke

Bericht door jakke »

GARMIN!!!
En onthouden nu hé. :mrgreen:

Ik ben zo tevreden van dat merk, dat ik er onlangs nog ene gekocht heb. :lol: :lol:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Lomp zijn doet ook geen zeer zeker :drunken:

Plaats reactie