Controle motorrijders

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Spencer

Re: Controle motorrijders

Bericht door Spencer »

willy schreef:Het solidariteitsprincipe waar u naar verwijst is terecht, maar solidaiteit dient in beide richtingen
te warken. zodoende mag men verwachten dat men met zich met enige voorzichtigheid gedraagt
om de stelsels die (ziekte)verzekering aanbieden niet onnodig worden aangesproken. In de klassieke
verzekeringen valt dat onder de noemer van het goede huisvaderprincipe en bij serieuze overtredingen
van dit principe kan men het recht op een tussenkomst verliezen.
Om dat door te trekken tot medische zorgen is evenwel een bijzonder drastische stap.
Trek uw logica door en laat de motorfiets staan, of teken gewoon een document bij de Mutualiteit dat je volledig afziet van alle zorgkosten na een val of ongeval, en die mooi voor jouw eigen rekening neemt. Want een motor berijden is statistisch zo gevaarlijk(er) als sigaretten roken. :wink:

Ik denk niet dat iemand het nut in twijfel trekt van beschermende kleding, de vraag is gewoon of een wettekst en verplichting een ander nut heeft dan geld in het laadje te brengen ? Ik heb geenszins een sensibiliseringscampagne meegemaakt, gewoon direct op den bon. :roll:
Maar wat doe je in godsname indien je geen passende kleding vindt ? Elke vest die ik ooit gekocht heb, duurdere en middenbudget, had altijd beschermingen die tijdens het rijden verschoven naar een verkeerde plaats. Hoe nuttig zijn die dan wel ? Idem voor de broek.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik leer momenteel mijn dochter rijden. Ik heb in het kader van mijn beroepsbezigheden al talloze rij-opleidingen, vervolmakingscursussen e.d. gevolgd dus ik denk dat ik wel in staat ben om haar goed te kunnen leren rijden.
Toch heb ik haar 6 uur les in de rijschool laten volgen om 100 procent zeker te zijn dat ik haar geen verkeerde dingen aan leer.
Ondertussen rijdt ze vrolijk rond met mij ernaast. Het is pas als je als "lijdend" voorwerp naast iemand zit die leert rijden dat je merkt welke oetlullen er op de baan rijden. Het is echt ongelooflijk.
Er plakt een grote L achteraan op mijn wagen en dat is blijkbaar een vrijgeleide om op 30 cm achter ons gat te rijden, over de volle witte lijn ons in te halen (ja ook motorrijders) wanneer mijn dochter 70 rijdt waar ze 70 mag, om als een gek achter ons te toeteren als ze twijfelt om een rond punt op te rijden omdat de wagens die op het rondpunt rijden te tam zijn om hun pinker aan te steken wanneer ze het rondpunt verlaten en het kind niet weet of ze nu veilig kan oprijden of niet, om met bleerpijpen rakelings naast ons aan hoge snelheid in te halen, enz, enz. Er komt gewoon geen eind aan de debiele gedragingen van elkeen en eenieder in het verkeer. Telkens als ik na zo'n les sessie terug thuis ben heb ik zin om onmiddellijk te gaan werken en al die randdebielen een boete aan hun broek te lappen. Blijkbaar zijn de boetes nog niet hoog genoeg en wordt en nog niet voldoende gecontroleerd. Het verkeer is tegenwoordig veel te druk geworden om nog de gek uit te hangen en om zonder beschermende kledij rond te rijden, maar blijkbaar hebben veel mensen toch een deathwish of zijn ze dringend aan een nieuwe auto/motor toe en doen ze verwoede pogingen om die in de prak te rijden.
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Bij deze deel ik je mening @Flat Twin Power :bsstupid:
MG Breva 850
Blackbox12

Bericht door Blackbox12 »

Flat Twin Power schreef:Ik leer momenteel mijn dochter rijden. Ik heb in het kader van mijn beroepsbezigheden al talloze rij-opleidingen, vervolmakingscursussen e.d. gevolgd dus ik denk dat ik wel in staat ben om haar goed te kunnen leren rijden.
Toch heb ik haar 6 uur les in de rijschool laten volgen om 100 procent zeker te zijn dat ik haar geen verkeerde dingen aan leer.
Ondertussen rijdt ze vrolijk rond met mij ernaast. Het is pas als je als "lijdend" voorwerp naast iemand zit die leert rijden dat je merkt welke oetlullen er op de baan rijden. Het is echt ongelooflijk.
Er plakt een grote L achteraan op mijn wagen en dat is blijkbaar een vrijgeleide om op 30 cm achter ons gat te rijden, over de volle witte lijn ons in te halen (ja ook motorrijders) wanneer mijn dochter 70 rijdt waar ze 70 mag, om als een gek achter ons te toeteren als ze twijfelt om een rond punt op te rijden omdat de wagens die op het rondpunt rijden te tam zijn om hun pinker aan te steken wanneer ze het rondpunt verlaten en het kind niet weet of ze nu veilig kan oprijden of niet, om met bleerpijpen rakelings naast ons aan hoge snelheid in te halen, enz, enz. Er komt gewoon geen eind aan de debiele gedragingen van elkeen en eenieder in het verkeer. Telkens als ik na zo'n les sessie terug thuis ben heb ik zin om onmiddellijk te gaan werken en al die randdebielen een boete aan hun broek te lappen. Blijkbaar zijn de boetes nog niet hoog genoeg en wordt en nog niet voldoende gecontroleerd. Het verkeer is tegenwoordig veel te druk geworden om nog de gek uit te hangen en om zonder beschermende kledij rond te rijden, maar blijkbaar hebben veel mensen toch een deathwish of zijn ze dringend aan een nieuwe auto/motor toe en doen ze verwoede pogingen om die in de prak te rijden.
Welkom in Vlaanderen...

Ik woon op een 15tal km van de taalgrens en ga zelden nog toerkes rijden in Vlaanderen. Niet dat ze in het zuiden van het land allemaal bij hun volle verstand zijn, maar het verschil is merkelijk groter.

Oh ja... het regent ook nog :-)
Spencer

Bericht door Spencer »

Flat Twin Power schreef:Ik leer momenteel mijn dochter rijden. Ik heb in het kader van mijn beroepsbezigheden al talloze rij-opleidingen, vervolmakingscursussen e.d. gevolgd dus ik denk dat ik wel in staat ben om haar goed te kunnen leren rijden.
Een vakman, een pro met ervaring, heeft een zicht over het verkeer dat waarschijnlijk nog kritischer is dan voor een leek. Wat moet je dan wel zien dat nog erger is dan de debiliteit die ik zie !
We stappen hier even van het hoofdonderwerp af voor een vraag (die ik u misschien beter per privé bericht stuur ?):
Heb je niet de indruk dat de wetgever uit besparingsoogpunt de radar geplaatst heeft om zo minder blauw op straat te moeten zetten ?
Ik rij zo'n 35000km/jaar en kom zo heel wat tegen, maar blauw kom ik zo goed als nooit tegen.
En zonder pakkans gaan de idioten nog idioter doen.
Het wordt naar mijn inziens elk jaar VEEL erger.

De frustratie wordt uitgevochten op straat. Frustratie tov de baas, tov de vrouw, tov de rijkeren, tov de .... maakt allemaal niet uit.
Die frustratie en gewelddadigheid valt nog erger op wanneer je lezersreacties ziet van een krant op internet. Of fora.
Er zit heel wat opgekropt geweld in de mensen.
Flat Twin Power

Spencer schreef:Een vakman, een pro met ervaring, heeft een zicht over het verkeer dat waarschijnlijk nog kritischer is dan voor een leek. Wat moet je dan wel zien dat nog erger is dan de debiliteit die ik zie !
We stappen hier even van het hoofdonderwerp af voor een vraag (die ik u misschien beter per privé bericht stuur ?):
Heb je niet de indruk dat de wetgever uit besparingsoogpunt de radar geplaatst heeft om zo minder blauw op straat te moeten zetten ?
Ik rij zo'n 35000km/jaar en kom zo heel wat tegen, maar blauw kom ik zo goed als nooit tegen.
En zonder pakkans gaan de idioten nog idioter doen.
Het wordt naar mijn inziens elk jaar VEEL erger.

De frustratie wordt uitgevochten op straat. Frustratie tov de baas, tov de vrouw, tov de rijkeren, tov de .... maakt allemaal niet uit.
Die frustratie en gewelddadigheid valt nog erger op wanneer je lezersreacties ziet van een krant op internet. Of fora.
Er zit heel wat opgekropt geweld in de mensen.
Idd, frustratie overal ten top. Ik zie het ook elke dag en vraag me elke dag af waarom. Het leven is te kort om gefrustreerd te zijn, maar blijkbaar zijn het nog enkelingen (zoals ik) die genieten van de kleine dingen en zich zelden laten opjagen.
Geen probleem om van het hoofdonderwerp af te wijken hoor. De radar, daar heb ik zo mijn eigen idee over. Moest ik het voor het zeggen hebben zou ik ze in ieder geval niet plaatsen waar ze nu hele dagen staan en enkel dienen om mensen die een paar km's te snel rijden te beboeten en de echte hardrijders door de mazen van het net glippen. Zet ze op plaatsen waar ze er wel toe doen zoals, gevaarlijke bochten, schoolomgevingen, aan parken, aan wegenwerken, enz. En investeer in anonieme auto's en motoren en laat die de gekken van de baan halen. Permanent !
Gisteren heb ook zo iets meegemaakt. Ik ben net terug van Toscane en gisteren reed ik aldaar op de autosnelweg. Zeer bochtige, dalende weg met een snelheidsberperking van 80 km/h. Iedereen houdt zich daaraan (jaja, ook de Italianen). Plots wordt ik voorbijgevlogen door een Belgische Volvo die werkelijk door de bochten naar beneden scheurt. Compleet geschift. Bon, 10 minuten later aan het einde van de afdaling zie ik die Volvo op de pechstrook staan met ernaast twee overgevende kinderen. En tijd dat die zal gewonnen hebben door zo als een gek te rijden. De volgende keer dat ie me weer voorbijkwam (nummerplaten onthouden is beroepsmisvorming :mrgreen: ) was in Zwitserland. Het heeft dus een tijdje geduurd voor de kinderen bekomen waren en ie terug verder kon rijden.
Op dergelijke plaatsen moeten ze radars zetten. Het feit dat er aan de wegenwerken op de E 40 in een paar dagen 60.000 auto's geflitst zijn bewijst dat ze daar tenminste hun nut hebben en echt iets doen aan de verkeersveiligheid want daar zijn mensen aan het werk.
Spencer

Bericht door Spencer »

Ik zou vooral alle andere overtredingen buiten snelheid zien aanpakken, en dat kan geenszins met radars.
Een radar kan geen gevaar inschatten.

Ik heb persoonlijk niets tegen mensen die harder rijden dan toegelaten voor zover ze dat doen met verstand in omstandigheden waar ze andere niet in gevaar brengen.
100% van de motorrijders (ook agenten) waar ik ooit mee reed gingen allemaal te snel, soms veel te snel. Dat is de reden waarom ik van groepreizen afgestapt ben. Ik rij liever op mijn ritme, wat niet altijd braaf is maar wel doordacht.

Rode lichten, volle witte lijnen, geweld op de weg, ... kunnen niet aangepakt worden met radars.
Het is opvallend hoe vlot een moeilijk kruispunt in Brussel stad loopt wanneer er een agent aan de rand staat (voor zover die zichtbaar is)

Er was een periode met veel zichtbare controles, de meeste mensen reden toen plots heel "sociaal"
Politie moet zichtbaar zijn, niet verstopt.

Ik wil maar één ding aanmoedigen: sociaal en doordacht rijden.
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Spencer schreef: Ik wil maar één ding aanmoedigen: sociaal en doordacht rijden.
Volledig mee eens Spencer.
Er rijde nu 20% goeie rijders, dan komt 'n stuk dat het niet beter weet.
Dan komt dat gedeelte wat overal de schurft aan heeft, en net daar komt dat negatieve vandaan.

Ben dit jaar net als vorig jaar al 2x stilgezet door de Belgische Politie, en ondervindt geen nare of enge dingen.
Deze mensen zijn informanten, alles in orde en ge kunt verder.
Als deze mensen moeten achter gaan die mensen in het nauw brengen door hun bewegingen in het verkeer.
Zullen deze politiemensen toch 'n betere voor opleiding moeten hebben, en dat kost weer geld ( geld is altijd probleem)

Vaak rijden ze in oude-busjes met 'n 75 pk, terwijl de motor-rijder er al 'n zeg eens 200 heeft ?

Zeg altijd, jagen doe je in het bos, en rijden op de weg, zegt het voort
MG Breva 850
Relax

Bericht door Relax »

Zoals reeds gezegd, beetje flauw argument, dat van die ziekteverzekering. Voorbeelden te over om dat te counteren.
Hoeveel kosten die paar idioten die overtuigd zijn schuurloos vel te hebben per jaar aan de gemeenschap? Ik betaal elk jaar, met ietwat sardonisch genoegen, een paar euro om die te verzorgen, wetende hoeveel pijn ze hebben. Beschermkledij is het verschil tussen aiai en véééééééél aiai. Zal het mij roesten als iemand voor het tweede kiest. Net als iemand die wil roken, toch?

Helmplicht: ok, dat kan het verschil zijn tussen leven en dood.
Beschermkledij verplichten: ofwel doet de wetgever het zoals het hoort, ofwel helemaal niet (mijn voorkeur). Onze maatschappij geraakt overgereglementeerd en dit werkt niet op lange termijn. Je moet de mensen ook niet altijd alles willen voorkauwen en betuttelen. Momenteel is de wetgeving ivm beschermkledij een halfslachtig zootje.

Met Johan: ipv zo'n wetje van m'n voeten zou men beter alle rijopleidingen flink opwaarderen. Ook die voor motorrijders, trouwens. Minder kostelijk maken en meer opleidingen opleggen, tot nut van 't algemeen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Spencer

Bericht door Spencer »

Relax schreef:
Met Johan: ipv zo'n wetje van m'n voeten zou men beter alle rijopleidingen flink opwaarderen. Ook die voor motorrijders, trouwens. Minder kostelijk maken en meer opleidingen opleggen, tot nut van 't algemeen.
Onze zoon kreeg net een volledige set rijlessen (5x2u) na de rijopleiding die ik hem gaf ( mijn rijbewijs was 32 jaar geleden, dus denk ik dat pro's het verschil kunnen maken - blijkt uiteindelijk dat ik strenger ben dan de rij-instructeur :grin: ) Flat Twin Power, je bent dus niet alleen :wink:
Hij is volgens de examinator klaar voor zijn autorijbewijs.
Nu zou hij graag ook het rijbewijs 125cc halen, maar moet daarvoor opnieuw 9u les volgen.
Ik vind dit overdreven:hij rijdt reeds 2 jaar met een 50cc scooter, met destijds een theoretisch en praktisch rij-examen.
Nog eens 9 uren om met een 125cc scooter te mogen rijden is niet gerechtvaardigd.
Flat Twin Power

Spencer schreef:Onze zoon kreeg net een volledige set rijlessen (5x2u) na de rijopleiding die ik hem gaf ( mijn rijbewijs was 32 jaar geleden, dus denk ik dat pro's het verschil kunnen maken - blijkt uiteindelijk dat ik strenger ben dan de rij-instructeur :grin: ) Flat Twin Power, je bent dus niet alleen :wink:
Hij is volgens de examinator klaar voor zijn autorijbewijs.
Nu zou hij graag ook het rijbewijs 125cc halen, maar moet daarvoor opnieuw 9u les volgen.
Ik vind dit overdreven:hij rijdt reeds 2 jaar met een 50cc scooter, met destijds een theoretisch en praktisch rij-examen.
Nog eens 9 uren om met een 125cc scooter te mogen rijden is niet gerechtvaardigd.
Klopt. En als ie dan wil opwaarderen naar een A2 passeer je weer langs de kassa en voor opwaardering naar een A opnieuw. In plaats van geld te spenderen aan rijscholen is je geld beter gespendeerd aan een rijvaardigheidsopleiding zoals Johan ze geeft want daar leer je echt je limieten en deze van de motor kennen. Eventueel gecombineerd met een dagje op circuit en een dagje off road. Dat zou pas een rij opleiding zijn in plaats van rondjes te rijden rond de kerktoren met een instructeur achter uw gat.
Mijn dochter zou ook graag na haar autorijbewijs motor rijden. Ze heeft al bij Top Vakantie een week motorcursus gevolgd (LEUK). Ik heb haar echter geadviseerd om te wachten tot ze 22 is en dan te gaan voor A2. Ze is maar 1.64 hoog en weegt droog aan de haak 55 kg dus ik zie haar nooit met een K1600GT rijden. Dan moet ze maar 1 keer les volgen en 1 keer examen afleggen ipv 3 keer.
willy

Bericht door willy »

Het rijbewijs halen gaat voor een belangrijk deel over het gedrag in het verkeer.
Dat is voor een fiets of voor een motorfiets helemaal anders. Zo ook voor een bromfiets en een motorfiets.
Dat er maw een extra opleiding vereist wordt voor het rijden met een 125CC tov een 50cc vind ik gerechtvaardigd.
Over de duur van die opleiding valt te discutteren, mensen die het moeten betalen vinden het al gauw te veel.
Ik ken wel een paar hulpverleners die af en toe een motorrijders moeten "oprapen", zij vinden dan weer dat de
opleiding te kort is.
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Mijn zoon van 27 , heeft over 3 jaar zijn motorijbewijs behaald, en rijdt nu met een Bandit 600 van 20 jaar rond.
Mijn dochter van 21 zou graag met een Vespa 125 cc rijden, maar moet daarvoor rijlessen volgen (zonder examen), maar met een moto met versnellingen, want op de rijschool hebben ze geen àutomatic`... Mijn zoon heeft ook eerst met een 50 cc en met een125 cc gereden , maar zegt dat hij die extra opleiding voor 125 cc nuttig vindt! Ik was verbaasd toen hij dat zei, dus zal dat wel zo zijn...
Zelf heb ik nooit een rijexamen gedaan( ook niet met de auto.... :wink: ), maar voor de motot heb ik alle mogelijke cursussen gevolgd die er zijn, om maar goed en vooral veilig te rijden...
Het enige waar ik op vestimentair gebied aan zondig, is een gewone broek aan doen als het warm is, en alleen als het voor kleine verplaatsingen ( 10 km) is.
I like my bike!!
Flat Twin Power

willy schreef:Het rijbewijs halen gaat voor een belangrijk deel over het gedrag in het verkeer.
Dat is voor een fiets of voor een motorfiets helemaal anders. Zo ook voor een bromfiets en een motorfiets.
Dat er maw een extra opleiding vereist wordt voor het rijden met een 125CC tov een 50cc vind ik gerechtvaardigd.
Over de duur van die opleiding valt te discutteren, mensen die het moeten betalen vinden het al gauw te veel.
Ik ken wel een paar hulpverleners die af en toe een motorrijders moeten "oprapen", zij vinden dan weer dat de
opleiding te kort is.
Ik heb niet echt problemen met de duur van de opleiding want je kan heel je leven bij leren en je rijgedrag bijschaven maar voor een jonge gast of meisjes 3x 1000 euro uitgeven voor lessen tot je een volwaardige A hebt is toch een serieus bedrag me dunkt. Dus betalen mama of papa meestal. Het moet toch mogelijk zijn om die prijs naar beneden te krijgen, dan zouden er veel meer jonge mensen op de motor stappen want de gemiddelde leeftijd van de motorrijder is aan de hoge kant. Ik kom zelden nog een motorrijder jonger dan 30 tegen terwijl dit vroeger toch wel anders was.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Vadertje staat legt altijd maar meer regels op en het moet ook altijd maar meer kosten, maar ipv dwaze regeltjes zouden ze inderdaad rijopleidingen goedkoper moeten maken en bv de verzekering goedkoper als je een aantal rijopleidingen gevolgd hebt of zo.... Maar het is allemaal al lang geen veiligheidskwestie meer maar een geldkwestie....
Ik heb nooit een motorrijopl gehad, was er gewoon niet vroeger en later nooit meer tijd voor gemaakt. Samen rijden met mensen die wel konden rijden leer je veel van, maar het heeft lang geduurd om mijn fouten eruit te krijgen. Had beter geweest om het ineens goed te leren, veel makkelijker.... Ben al jaren van plan om nog eens een rijopleiding te volgen, ook na 32 jaar en 500.000km met de motor en nog eens een kleine 800.000km met de wagen denk ik dat ik nog ga zweten tijdens die opleiding :grin:

In ieder geval zie ik elke dag onverantwoorde "stoten" gebeuren, soms uit verstrooidheid, maar vaak gewoon moedwillig. Sommigen kijken enkel of er een camera staat ad verkeerslichten en indien niet is rood enkel maar voor anderen , niet voor hen... Zeker fietsers zijn nog altijd "cowboys".
Enfin, ik ben voor betaalbare rijopleidingen, voor beschermende kledij en wat meer controle op rijbewijs/verzekering/inschrijving, dan zijn er alvast een aantal mogelijke tijdbommen verwijderd uit het verkeer....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Spencer

Bericht door Spencer »

Een 10-tal jaar terug deed ik een vervolmakingscursus auto bij de Jesco autoschool in Boom.
Heel wat bijgeleerd, maar ook ongelofelijk hard gelachen: één van de wagens voor ons had de "vidange" oliedop verloren en de olie was over de cirkelbaan volledig uitgelopen. Wonderlijke figuren gemaakt :lol:

Waarom weet ik niet, maar een vervolmakingscursus voor de motor kwam er nooit. Enkele motorvrienden volgden die in Frankrijk bij de rijkswacht en waren vol lof over hetgeen ze bijgeleerd hadden. Ik zou dit op de agenda moeten zetten, maar rij nog zo zeldzaam.

Onze zoon deed ook een stage van een week bij Topvakantie, de zomer voor zijn 50cc rijbewijs. Is ook niet bepaald goedkoop, maar Tuur vond het heel goed. In elk geval veel beter dan de feest en zuipstage in Spanje :lol:
Harald

Bericht door Harald »

Spencer,
Bij Jesco kan je een heel leerrijke slipcursus met de moto volgen.
CMD uit Wemmel doet dat daar al enkele jaren.
http://www.motoropleiding.be/opl_doorged.php
Ik heb hem daar gevolgd. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
stefke2

Bericht door stefke2 »

Flat Twin Power schreef: Klopt. En als ie dan wil opwaarderen naar een A2 passeer je weer langs de kassa en voor opwaardering naar een A opnieuw. In plaats van geld te spenderen aan rijscholen is je geld beter gespendeerd aan een rijvaardigheidsopleiding zoals Johan ze geeft want daar leer je echt je limieten en deze van de motor kennen. Eventueel gecombineerd met een dagje op circuit en een dagje off road. Dat zou pas een rij opleiding zijn in plaats van rondjes te rijden rond de kerktoren met een instructeur achter uw gat.
Yep, zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal... Stuurlui die in de verste verte geen idee hebben van wat het is om iemand vanaf nul een beetje vaardig met een motor te leren omgaan. Stuurlui die ook geen idee hebben van wat dat kost om zo'n rijschoolmotor rijdende te houden. Voor 't gemak vergeten we nog ander personeel en infrastructuur die ook nog moeten betaald worden...Stuurlui die blijkbaar ook niet weten wat zo'n opleiding inhoudt. Of zou moeten inhouden want helaas zijn niet alle rijscholen en/of instructeurs even vaardig of ernstig met hun vak bezig... :cry: Maar 't is natuurlijk gemakkelijk om de rijscholen en hun opleidingen af te zeiken als ge niet beter weet... 8-)
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

stefke2 schreef:
Yep, zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal... Stuurlui die in de verste verte geen idee hebben van wat het is om iemand vanaf nul een beetje vaardig met een motor te leren omgaan. Stuurlui die ook geen idee hebben van wat dat kost om zo'n rijschoolmotor rijdende te houden. Voor 't gemak vergeten we nog ander personeel en infrastructuur die ook nog moeten betaald worden...Stuurlui die blijkbaar ook niet weten wat zo'n opleiding inhoudt. Of zou moeten inhouden want helaas zijn niet alle rijscholen en/of instructeurs even vaardig of ernstig met hun vak bezig... :cry: Maar 't is natuurlijk gemakkelijk om de rijscholen en hun opleidingen af te zeiken als ge niet beter weet... 8-)

Begrijp goed genoeg wat je bedoelt.
Ben er zelf volop mee bezig om de opleiding te vervolmaken voor Brevet II en wil
in de toekomst ook Brevet IV behalen.

Sommigen willen besparen op een degelijke opleiding of geven kritiek
omdat ze het te duur vinden.

Er wordt dan wel veel geld besteed aan andere dingen zoals bijvoorbeeld
een nieuwe motor/auto aanschaffen,reizen,…
Als m'n op onderhoud gaat met diezelfde motor/auto,betaalt m'n ook een vast uurtarief
bij de officiële dealer,ongeacht welk merk.

Dan nog gezwegen over andere professionelen,waar m'n ook een beroep op doet, en hun uurtarieven.

Een beetje hypocriet of zie ik het verkeerd?

Grtz,Geert
JohanH

Bericht door JohanH »

En dat zijn dan onze ervaringen met rijscholen..

Situatie : Mijn madam rijdt als een hele tijd met een 125 scooter (met haar B rijbewijs). Maar gezien we op reis willen met de motor naar het buitenland en ze zelf ook wel iets zwaarder wou, moest ze haar A rijbewijs halen.

Rijschool 1 : 12 uur les met een instructeur van mijn voeten. Had ze maar iets eerder gezegd hoe het er aan toe ging ipv achteraf.
Moto een CBF600, ralanti omhoog en zo kan je ganse parkoer in eerste doen. uitleg rijschool : 't is gemakkelijker zo om door je examen te geraken.
effectieve begeleiding : noppes niks. Als die instructeur bij les 2 al begint van "ja zo moet je niet verder doen" ipv effectief aanwijzingen/instructies te geven...
maw. mijn madam super zenuwachtig en dus 2 keer gebuisd op parkoer examen.
Ondertussen wel 12 uur les, 2 x motorexamen, 2 x huur moto + examenbegeleiding en 2 extra uren les mogen betalen. (zeg nu nog ne keer dat het geen geldklopperij is)
tussen () : moto is een ramp, wil niet oa naar 5de schakelen en is gelijk in geen jaren op een deftig onderhoud geweest.

Uit colère naar een andere rijschool gestapt, en daar hadden we gelijk meer geluk.
Een heeeeel goede instructrice. Echte goede begeleiding, En wat bleek : de eerste had zelfs (voor het gemak waarschijnlijk) dingen compleet verkeerd aangeleerd.
2 uur extra les (kassa....), rijexamenbegeleiding, huur moto (tja je moet nu eenmaal uw parkoer examen doen met een moto van de rijschool)
Geslaagd voor het parkoer examen.

Ondertussen bij Johan (VROM) een beginnerscursus gevolgd, kostprijs 125 euro en ze heeft tijdens die dag VEEEEEEEL meer geleerd dan op de rijschool !

Ze heeft 1.5 maand met een L gereden en dan haar baanexamen gedaan : geslaagd

Totale kostprijs van deze grap : 2200 euro.... en als je dat geen geldklopperij vindt dan weet ik het ook niet.
Als ik dit zou durven aanrekenen aan mijn klanten schieten ze me naar pluto (ik kan die ruimtesonde dan gaan vervoegen :-) )

Moraal van het verhaal : Je moet heel veel geluk hebben met de toegewezen rijinstructeur (goeie zijn er zeker, maar ge moet ze vinden), nog meer dan met het humeur van de examinator.
En als de rijschool zo overtuigd is van zijn kwaliteiten, mag er gerust eens een no-cure-no-pay regeling komen ipv alles op voorhand te eisen.

Enfin : ze heeft haar rijbewijs nu in haar handen en kan nu tuffen met haar GS.... :-)
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

Johan

Ik heb mijn 4daagse motorstage al gedaan omdat dit verplicht is om
het behalen van het benodigde Brevet IV (rijlesinstructeur motor)

Ik ga mij niet uitspreken over de rijschool waar Uw vrouw en U een negatieve ervaring mee hebben
maar tijdens de 4daagse stage hebben de rijschoolinstructeurs ons er NOOIT op gewezen om
het gehele parcours in 1ste versnelling te doen.

Onbegrijpelijk want m'n moet snelheid halen voor het maken van de bocht na Uw 8 gereden te hebben,
het uitwijkmanoeuvre alsook de remproef.
De lesmotor moet dus enorm veel lawaai gemaakt hebben.

Trouwens kan ik ook nooit geloven dat ze zo zou kunnen slagen in het
praktisch examen op het terrein.

Daarom beter eerst eens informeren welke de betere rijscholen zijn.

In elk vakgebied zijn er zeer bekwame en kwalitatieve vaklui maar spijtig genoeg
zijn er ook anderen.

Klein voorbeeldje:

Vorig jaar hebben wij een tuinrenovatie laten uitvoeren.
Eerst eens goed rond gekeken en geïnformeerd,offertes gevraagd en veel rond
gehoord welke de betere waren.

Plots één tuinaannemer zijn werk gezien die magnifiek werk leverde bij
een woning waar we toevallig dagelijks passeren.

Niet de goedkoopste maar zijn werk is zeer degelijk en tot hier toe zijn
wij nog steeds tevreden over zijn werk en hebben wij er geen spijt van
dat hij onze tuin heeft gerenoveerd.

Spijtig genoeg heeft het U en Uw vrouw om het behalen van het benodigde rijbewijs
zeker het dubbele gekost dan nodig was.

Grtz,Geert
Flat Twin Power

Je moet idd. veel geluk hebben om een goede instructeur te treffen maar dat kun je bijna nooit op voorhand weten en ze zijn wel zo slim om u eerst te laten betalen en dan pas over te gaan tot de lessen. Als je na twee lessen niet tevreden bent, krijg je dan de rest van je geld terug ? Ik vrees ervoor. Hetzelfde met het examencentrum. Eerst betalen, dan kijken ze je voertuig na (iets niet in orde, dan vertrekken ze niet en geld kwijt). De willekeur van de examinator is hemeltergend. Eigenlijk zou je het examen moeten filmen met een dashcam. Een collega van me ging met zijn dochter examen afleggen (met de auto). Die collega is motorrijder-instructeur bij de politie en geeft verkeerslessen. Dochter legt examen af, ze rijden terug bij het uitstappen zegt hij tegen zijn dochter "heel goed gereden meisje, geen enkele fout". Verdict: gebuisd. Collega gaat discussie aan met examinator die zeer uit de hoogte doet. Collega vraagt naar de directeur die erbij komt. De directeur zegt tegen die collega "ken ik u niet ergens van ?" Antwoord: ja, ik ben diegene waar jullie naartoe bellen als jullie vragen hebben over verkeer. Stilte aan de andere kant. Vervolgens: ja mijnheer, u kunt in beroep gaan tegen de beslissing. U moet een mail sturen naar Brussel, u moet een vergoeding betalen en vervolgens moet u naar Brussel om voor een commissie te verschijnen die dan zal oordelen. Collega roodgloeiend, stuurt die mail, betaalt de vergoeding, gaat naar Brussel waar zowel hij als zijn dochter voor de commissie verschijnen en ... ze winnen de zaak. Ze krijgen gelijk. Dan zou je denken dat dochter haar rijbewijs krijgt maar neen, ze moet haar examen overdoen in een ander examencentrum en weer betalen. Geldklopperij ? Bah neen gij, alles voor de verkeersveiligheid. Bah.
willy

Bericht door willy »

Wat rijscholen betreft (en veel andere dingen ook waar ik zelf niet in thuis ben) probeer ik voort
te gaan op de ervaringen van ((bepaalde) mensen.
Op den duur weet je wel min of meer wie er een objectief oordeel over iets geeft.
Het enige probleem is dat het een langzaam proces is, het uitfilteren van betrouwbare bronnen.
Je bent maw een ouwe zak vooraleer het een beetje werkt :shock:
Maar de faktor geluk valt inderdaad niet weg te cijferen.
Spencer

Bericht door Spencer »

Flat Twin Power schreef: Eigenlijk zou je het examen moeten filmen met een dashcam.
Zou 2 maal goed zijn. In eerste instantie om met de leerling de fouten nadien te bespreken en uit te leggen hoe het zou moeten. In tweede instantie om bij betwistingen als bewijslast te kunnen dienen.

Hoe lang duurt het trouwens nog voor iedereen met een dashcam rijdt ? Mijn echtgenote had dit w-e een gevaarlijke situatie op de ring, maar zonder getuigen is het een verloren zaak. Politie nodigde tegenbestuurder uit maar die loog ronduit.
Is trouwnes een dashcam aanvaard als bewijslast in het verkeer ? Of gewoonweg toegelaten mbt privacy-schending ?
Flat Twin Power schreef:... Ze krijgen gelijk. Dan zou je denken dat dochter haar rijbewijs krijgt maar neen, ze moet haar examen overdoen in een ander examencentrum en weer betalen. Geldklopperij ? Bah neen gij, alles voor de verkeersveiligheid. Bah.
En dan moet je rustig blijven ... :angryfire: :toothy4:
Senpuppy

Bericht door Senpuppy »

Spencer schreef:
Flat Twin Power schreef: Eigenlijk zou je het examen moeten filmen met een dashcam.
Zou 2 maal goed zijn. In eerste instantie om met de leerling de fouten nadien te bespreken en uit te leggen hoe het zou moeten. In tweede instantie om bij betwistingen als bewijslast te kunnen dienen.

Na een examen worden de fouten overlopen; de parate kennis over de fouten/verkeersregels mag dan toch volstaan?

Flat Twin Power schreef:... Ze krijgen gelijk. Dan zou je denken dat dochter haar rijbewijs krijgt maar neen, ze moet haar examen overdoen in een ander examencentrum en weer betalen. Geldklopperij ? Bah neen gij, alles voor de verkeersveiligheid. Bah.
Dan hebben ze niet echt 'gelijk' gekregen, ik vrees eerder dat hun klacht ontvankelijk is verklaard. Als de beroepscommissie ze gelijk geeft, dan veranderen zij de uitslag in 'geslaagd'. Als er een fout door de examinator is gemaakt dan wordt het examen opnieuw gedaan op kosten van het examencentrum. Als de 'klager' zelf het nieuwe examen moet betalen is er toch iets gebeurd wat 'beoordeeld' moest worden. Een kandidaat kan bv perfect gereden hebben maar bij het parkeren op het voetpad gaan. Voor een examen wil dat echter zeggen: gezakt.
Plaats reactie