ABS of niet ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Toedel schreef:Ben gisteren een rondje gaan doen, Leuven-Durbuy e.o. en heb me nog wat geoefend in noodstops. Zowel op droog en nat wegdek. Toch altijd een spannend moment. Ik kom er niet toe terug te schakelen, en hou alle concentratie op het remmen zelf. Maar ik trek wel aan m'n koppelingshendel, dan kan de electronica echt alles regelen. Ik vermoed dat als de moto in de verkeerde versnelling zit, dat alleen maar lastig is voor het ABS. Ik denk ook dat de moto sneller remt op de rem alleen. Bovendien gaat een noodstop zo snel... zou je in het noodgeval, met een plots obstakel, ertoe komen iets anders te doen dan rem + koppeling, en evt bijsturen ?
bij een noodstop met obstakel rijdt 99% op het obstakel....ABS of niet....Enkel zij die het al eens hebben meegemaakt weten waarover ik spreek...Zelf ook al een paar maal voorgehad. slechts weinigen hebben de tegenwoordigheid van geest om een uitwijk route te zoeken in die fraktie van een seconde. De meesten kijken naar het obstakel en rijden er dan ook op. Gouden regel, je gaat naar waar je kijkt.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Toedel schreef:Bovendien gaat een noodstop zo snel... zou je in het noodgeval, met een plots obstakel, ertoe komen iets anders te doen dan rem + koppeling, en evt bijsturen ?
Is héél erg afhankelijk van de mate van oefening die je eraan besteedt.
Maar dan nog kan je onmogelijk spreken van zekerheden. Doe een geoefend iemand hard genoeg schrikken en de kans bestaan nog altijd dat die op de standaard slechte reakties terugvalt...
Maar 't zal dan toch serieus fout moeten gaan, er zijn altijd situaties waar geen oplossing meer voor bestaat.

Zelf heb ik een drietal parkings waar ik regelmatig ga en een oefenterrein van't werk. Maar op die parkings kom ik niet teveel andere motorrijders tegen die iets gelijkaardigs doen. Tenzij ééntje waar een andere motorrijder komt meedoen als hij weet dat ik er ook ben :).

Het moet toch ergens zijn dat veel motorrijders het belang er niet van inzien. Nochthans, als je de gelegenheid hebt om bepaalde ongevallen te analyseren kom je verrassend dikwijls tot het besluit dat er middels een beetje oefening een ander einde aan te breien was.
Nil volentibus arduum
Plaats reactie