Help. Is R11..RT als opstapmotor in rijschool geschikt?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

lerak
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2005, 15:14
Locatie: Buggenhout

Bericht door lerak »

stefke schreef:
Karel m schreef:je hebt 100% gelijk J.P.

Er is echter ook een verschil tussen willen en kunnen. En dank denk ik in eurootjes want de rijlessen/vervolmakingscursussen/... zijn (jammer genoeg :lol: )toch niet gratis hé.

Ik wil in ieder geval wel, en weet zeker dat ik en vele anderen dit kunnen gebruiken. Maar ik heb mijnen ezel nog niet gevonden.... :cry: :cry:
Wat kost je motorfiets?
Wat kost een schuiver of gewoon domweg omvallen?
Wat kosten 3 cursussen van 175 euro?

Willen is kunnen.
En hoeveel gaan er tegen de grond tijdens die cursussen?
Ik ben vorig jaar, na een tik gekregen te hebben van een blikken doos, tegen ongeveer 10 per uur tegen de grond gegaan, en het bestek was al meer dan 2200 euro! (gelukkig terug gekregen van de verzekeringen)

Dit is mijn excuus om niet aan zo'n rijvaardigheidscursus te beginnen.

Ik kan ermee leven dat ik met mijn moto niet over een band kan rijden of tussen 2 paaltjes 3 meter van elkaar kan draaien, dat doe ik toch nooit!

Maar ik lees hier op het forum alle mailtjes hierover met heel veel interesse en probeer daaruit ook te leren : kijktechniek in de bochten, moto stevig tussen de benen, losjes in de armen, ... dat soort tips lees ik gretig en probeer ik dagelijks toe te passen, en zou graag eens een goeie online cursus hierover vinden.
K1200RS alias "The Yellow Cab"
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Motorrijden is niet iets wat je online kunt leren. Je kunt je natuurlijk verdiepen in de techniek zoals je al doet maar de enige manier om die techniek toe te passen en te verfijnen is op die motor te stappen en toe te passen en te leren.

Over een band rijden, daar is niets aan te leren, dat is gewoon doen. De reden om dat te leren is simpel. Veel mensen krijgen de neiging uit te wijken of vol in de remmen te gaan als er een haas of iets dergelijks oversteekt. Met die remaktie kunnen niet abs-ers zich onderuit remmen. Door over die band te leren rijden wordt je gewaar dat er werkelijk niets aan de hand is om over zoiets te rijden, het gyroscopisch effekt van de wielen zal dan probleemoplossend tewerk gaan.

Simpel voorbeeld: kennis van mij is 3 jaar geleden in het donker op de snelweg vol over zo`n H-balk gereden, zo`n constructiebalk van 20 cm hoog en staal. Doordat het donker was heeft ze die balk niet gezien en heeft ze dus ook niet kunnen remmen. Ze is met 130 over die balk geknald. Grote klap, slinger slinger en in de berm tot stilstand. Schade: 2 kapotte wielen, banden, uitlaatsysteem vanonder haar CB500, carter kapot en nog wat kleinigheden. Als ze die balk had gezien, had ze zich dood kunnen remmen...

Ik begrijp echter wel dat je van kunstjes alleen niet beter wordt. In jouw geval is het misschien beter een praktijkgerichte opleiding te doen, op de weg dus. Risicomijdend rijgedrag, herkennen van gevaar en bepaalde situaties, lezen van de weg, dat soort zaken.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

[quote="J-P"]


A. Opleidingscheques, daar kan elke belg toch gebruik van maken?
B. Ben zekers een achterlijke belg
:oops: :oops:
Waar af te halen ..
:? :?: :? :oops:

Dat forum is toch ongelooflijk... wat je daar allemaal kan krijgen...
maar der moet eerst een grieptje onder ons zijn
:? om dat al zo vlug te weten komen........ :wink: 8)
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Allez echte belgen, help mij hier eens met die cheques!!!! :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Bericht door Karel m »

Waar af te halen ..
Jammer genoeg nergens meer. er is beslist deze maatregel voor 2006 niet te verlengen

dit was het systeem: http://www.vdab.be/opleidingscheques/werknemers.shtml

Jammer.... :(
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

hmm, da`s jammer. Je zou toch denken dat met die hoge boetes er geld genoeg zou kunnen stromen om de opleidingen van de burgers te bevorderen....
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Bericht door Karel m »

Maar wees niet té teleurgesteld :D

Ik heb mijn cheques vorig jaar in augustus besteld én betaald, maar ik heb ze nog altijd niet ontvangen! Ik had van de Belgische staat niet echt meer verwacht :lol: :lol: :lol:

"Ze zijn onderweg", zeggen ze mij telkens weer aan de telefoon....
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

[quote="Karel m"]Maar wees niet té teleurgesteld :D

Ik heb mijn cheques vorig jaar in augustus besteld én betaald, maar ik heb ze nog altijd niet ontvangen! Ik had van de Belgische staat niet echt meer verwacht :lol: :lol: :lol:

"Ze zijn onderweg", zeggen ze mij telkens weer aan de telefoon....

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Shit....... 't is weer op z' en belgisch :evil:

Toch bedankt karel :roll:
Benner
Berichten: 152
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:53
Locatie: Wevelgem

Bericht door Benner »

Allé voor de rappen onder jullie zijn er waarschijnlijk nog enkele "Gratis motor screening ism Vlaamse Gemeenschap en Motorcycle Action Group"
voor meer informatie: http://vzwstam.win1.nucleus.be/opleidin ... eening.asp

Mvg Benny
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

J-P is door z'n griepke milder geworden, me dunkt.

@Lerak: 'k heb nog nooit zo'n slecht excuus gezien als't jouwe. 't Is toch niet omdat een andere weggebruiker jou kan aantikken dat jij je rijvaardigheid niet hoeft te verbeteren? Wie weet krijg je in de toekomst nog een paar tikken die je, mede door het volgen van een cursus, had kunnen vermijden? Op zo'n cursus leer je o.a. anticiperen, remmen, uitwijken, lijn hernemen en daardoor hopelijk heelhuids aankomen.
Bekijk niet de oefening als dusdanig, maar in een groter geheel.

Ik kan zelf amper met een motor rijden, dus probeer ik te verbeteren waar mogelijk: twee maand geleden ontweek ik aan 80 km/u een overstekende auto die me niet gezien had. Millimeterwerk. 'k Ben de instructeur heel m'n verdere leven dankbaar.

@ Karel m: 'k heb net gebeld met de VDAB en de cheques voor werknemers zijn nog altijd te krijgen (bestellen on line of afhalen). De cheques voor werkgevers zijn afgeschaft en vervangen door een "Ondernemersportefeuille", maar daar weet ik verder niets over.

@ allen: de cheques kunnen gebruikt worden voor opleidingen in het VOC in Brugge, zoals ik al zei. Site: http://www.voc-brugge.com/
lerak
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2005, 15:14
Locatie: Buggenhout

Bericht door lerak »

Relax schreef:J-P is door z'n griepke milder geworden, me dunkt.

@Lerak: 'k heb nog nooit zo'n slecht excuus gezien als't jouwe. 't Is toch niet omdat een andere weggebruiker jou kan aantikken dat jij je rijvaardigheid niet hoeft te verbeteren? Wie weet krijg je in de toekomst nog een paar tikken die je, mede door het volgen van een cursus, had kunnen vermijden? Op zo'n cursus leer je o.a. anticiperen, remmen, uitwijken, lijn hernemen en daardoor hopelijk heelhuids aankomen.
Bekijk niet de oefening als dusdanig, maar in een groter geheel.

Ik kan zelf amper met een motor rijden, dus probeer ik te verbeteren waar mogelijk: twee maand geleden ontweek ik aan 80 km/u een overstekende auto die me niet gezien had. Millimeterwerk. 'k Ben de instructeur heel m'n verdere leven dankbaar.

Relax, heb ik ergens in mijn mailtje gezegd dat ik vind dat ik te goed rij om zo'n cursus te moeten volgen? NEEE!!! Ik besef dat ik nog heel wat kan bijleren en zoek altijd en overal nog tips en advies. Ik ben trouwens nog één van die snullen die een motorijbewijs heeft gekregen bij zijn autorijbewijs. Dan weet je dat je heel wat tekort komt. Allez, ik toch...
Ik heb enkel te veel schrik voor de eventuele kosten (en eventueel zelfs lichamelijke letsels) die veroorzaakt worden door tegen de grond te gaan tijdens één of andere oefening!

Dat verhaal van dat accidentje diende enkel om duidelijk te maken dat zelfs als je tegen nog maar 10 per uur tegen de grond gaat den kosten héél hoog kunnen oplopen!
Ik wil gerust een paar honderd euro's op tafel leggen om beter te leren rijden, maar een paar duizend euro (door de eventuele brokken), hmm, dan heb ik thuis ambras vrees ik...

Ik denk dus Relax dat je mijn "excuus" verkeerd begrepen hebt...

Maar J-P zijn opmerking over een "praktijkgerichte opmerking" is wel juist! Dat is het soort dingen waar ik naar op zoek ben.
Gewoon leren rijden eigenlijk : juiste bochtentechniek, remtechniek, verkeerssituaties nog beter leren lezen/herkennen, ...

Hier wordt al meer dan een jaar gezegd dat "we" nog eens zelf een rijvaardigheidsdag zouden moeten organiseren. Ik kijk daar héél erg naar uit...

Lerak
K1200RS alias "The Yellow Cab"
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

lerak schreef:

Maar J-P zijn opmerking over een "praktijkgerichte opmerking" is wel juist! Dat is het soort dingen waar ik naar op zoek ben.
Gewoon leren rijden eigenlijk : juiste bochtentechniek, remtechniek, verkeerssituaties nog beter leren lezen/herkennen, ...

Hier wordt al meer dan een jaar gezegd dat "we" nog eens zelf een rijvaardigheidsdag zouden moeten organiseren. Ik kijk daar héél erg naar uit...

Lerak
Als ik zelf een rijvaardigheidscursus geef, dus in het verkeer, neem ik niet meer dan 3 mensen mee, allen voorzien van een ontvanger zodat ze me kunnen horen (voor de richting en dergelijke). Met meer mensen is niet aan te raden en dus is een rijvaardigheidsdag wat verkeer betreft niet echt te organiseren. Met meer mensen doe je de cursisten tekort. Zoiets moet je in de praktijk doen, met een powerpoint presentatie kom je er niet.

Behendigheidsdagen komen er heus nog wel eens maar daar ben je, als het niet onder BMW-vl auspiciën gebeurt, niet verzekerd. Nu zijn de schades bij de Boxers te herleiden naar een kras op de koffer en op de cilinderdeksel of valbeugel maar bij een machine als de uwe is het inderdaad n`n andere pot eten...

@Relax, hoezo milder, ik ben altijd hardstikke lief! ZO krijg ik een slechte naam he! :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

lerak schreef:
Relax schreef:J-P is door z'n griepke milder geworden, me dunkt.

@Lerak: 'k heb nog nooit zo'n slecht excuus gezien als't jouwe. 't Is toch niet omdat een andere weggebruiker jou kan aantikken dat jij je rijvaardigheid niet hoeft te verbeteren? Wie weet krijg je in de toekomst nog een paar tikken die je, mede door het volgen van een cursus, had kunnen vermijden? Op zo'n cursus leer je o.a. anticiperen, remmen, uitwijken, lijn hernemen en daardoor hopelijk heelhuids aankomen.
Bekijk niet de oefening als dusdanig, maar in een groter geheel.

Ik kan zelf amper met een motor rijden, dus probeer ik te verbeteren waar mogelijk: twee maand geleden ontweek ik aan 80 km/u een overstekende auto die me niet gezien had. Millimeterwerk. 'k Ben de instructeur heel m'n verdere leven dankbaar.

Relax, heb ik ergens in mijn mailtje gezegd dat ik vind dat ik te goed rij om zo'n cursus te moeten volgen? NEEE!!! Ik besef dat ik nog heel wat kan bijleren en zoek altijd en overal nog tips en advies. Ik ben trouwens nog één van die snullen die een motorijbewijs heeft gekregen bij zijn autorijbewijs. Dan weet je dat je heel wat tekort komt. Allez, ik toch...
Ik heb enkel te veel schrik voor de eventuele kosten (en eventueel zelfs lichamelijke letsels) die veroorzaakt worden door tegen de grond te gaan tijdens één of andere oefening!

Dat verhaal van dat accidentje diende enkel om duidelijk te maken dat zelfs als je tegen nog maar 10 per uur tegen de grond gaat den kosten héél hoog kunnen oplopen!
Ik wil gerust een paar honderd euro's op tafel leggen om beter te leren rijden, maar een paar duizend euro (door de eventuele brokken), hmm, dan heb ik thuis ambras vrees ik...

Ik denk dus Relax dat je mijn "excuus" verkeerd begrepen hebt...

Maar J-P zijn opmerking over een "praktijkgerichte opmerking" is wel juist! Dat is het soort dingen waar ik naar op zoek ben.
Gewoon leren rijden eigenlijk : juiste bochtentechniek, remtechniek, verkeerssituaties nog beter leren lezen/herkennen, ...

Hier wordt al meer dan een jaar gezegd dat "we" nog eens zelf een rijvaardigheidsdag zouden moeten organiseren. Ik kijk daar héél erg naar uit...

Lerak
Ik beweer ook niet dat jij dat zegt. Jij stelt dat je kan vallen tijdens oefendagen, waardoor de kosten hoog oplopen. Dat klopt, maar de kans dat je ongevallen vermijdt door toch cursusdagen te doen, is veel hoger, gezien je dagelijks in het verkeer zit. Kosten-baten analyse lijkt me dan duidelijk. Meer zei ik niet. Ik begrijp je redenering, maar ze houdt m.i. geen steek.
Je kan die paar honderd euro dus makkelijk besteden in Brugge, al dan niet met cheques. 'k Zoek da ni voor niks op hé. Ik ga binnenkort alleszins een keer terug.

@ J-P: te laat man, komt nooit meer goed.
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

[quote="benner"]Allé voor de rappen onder jullie zijn er waarschijnlijk nog enkele "Gratis motor screening ism Vlaamse Gemeenschap en Motorcycle Action Group"
voor meer informatie: http://vzwstam.win1.nucleus.be/opleidin ... eening.asp

Mvg Benny[/quote]


Thanks Benny,

Het blijkt dat deze cheques niet voor alle belgen zijn,
ben namelijk zelfstandig en dus ........ noppes
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Ken er niks van, maar kan jij hier niks mee aan?
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

[quote="Relax"]Ken er niks van, maar kan jij hier niks mee aan?

yep, Relax

Zal mij eens informeren, indien dit mogelijk is voor een kleine z.. :?
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Waar gaat het met mij naartoe? Nou ga ik nog kleine zelfstandigen helpen ookAfbeelding
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Relax schreef:Waar gaat het met mij naartoe? Nou ga ik nog kleine zelfstandigen helpen ookAfbeelding
De griep van J-P overgenomen om de eerste tekenen van de vogelgriep :shock:

Stoffel ;)
Afbeelding
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Hou het maar op het eerste. Aan het tweede kom ik niet meer toe.
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Betekent dat dat je te weinig vogelt, Relax? :twisted:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Moet ik het spellen?
Benner
Berichten: 152
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:53
Locatie: Wevelgem

Bericht door Benner »

Oneshark schreef:
benner schreef:Allé voor de rappen onder jullie zijn er waarschijnlijk nog enkele "Gratis motor screening ism Vlaamse Gemeenschap en Motorcycle Action Group"
voor meer informatie: http://vzwstam.win1.nucleus.be/opleidin ... eening.asp

Mvg Benny

Thanks Benny,

Het blijkt dat deze cheques niet voor alle belgen zijn,
ben namelijk zelfstandig en dus ........ noppes
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Hey,

Ik denk zelf dat er op 25 en 26 maart 2006 reeds een opstart weekend is.

Mvg
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

waarschijnlijk maar 2 letters, J - A - :lol: Maar eerlijk is eerlijk, het is altijd te weinig, al doe je het 5 x per dag :roll: :lol:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Hulp nodig?
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Nee, maar mijn vrouw misschien wel :lol: :lol: :lol: :lol:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Plaats reactie