Uitvallen van de motor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jakke1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2021, 12:29
Woonplaats: Merchtem

Uitvallen van de motor

Bericht door Jakke1975 »

Vraagje over BMW k1200s bwj 2006 met 62000km op de teller. Weet er iemand wat er aan mijn motor zou kunnen schelen of reeds dergelijks meegemaakt heeft? Het begon een week of twee geleden toen ik naar de kust reed, motor rijd perfect, ik blijf daar overnachten en s'anderendaags is het zo hevig beginnen sneeuwen. De motorfiets is zonder cover in de sneeuw blijven staan to de dag nadien. Toen begon het. Ik was nog maar20m verder toen de motor zelf luid begon te draaien, net alsof hij maar op 3 poten draaide, hij sputteren bij het optrekken maar eenmaal hoog genoeg in toeren draaide en reed hij weer normaal, voor de zekerheid stopte ik aan een tankstation op de autostrade tankte ik hem terug vol maar toen zag ik dat mijn uitlaat roodgloeiend stond. Ik heb hem eerst laten afkoelen en zo reed ik dan van tankstation naar tankstation om hem even te laten afkoelen en zo toch nog thuis te geraken. De dag nadien deed ik hem bij de motorshop binnen. Hij gaf geen foutmelding op de computer, het bleek toen wel te gaan om een bobijn die stuk was en de andere was ook niet al te goed meer. Deze heeft hij dus vervangen en tegelijk mijn bougies ook. Kostprijs 400€. Eergisteren mocht ik hem gaan afhalen en reed hij terug zalig, beter dan voorheen. Gisteren wil ik een klein toertje gaan doen en de eerste 3km reed hij normaal maar hij begon abnormaal veel knallen via de uitlaat te geven. Een beetje verder wil ik omkeren en rij ik een klein drempeltje over en slaagt de monteur af. Ik dacht contact mss niet ver genoeg doorgedraaid en door het drempeltje uitgevallen, ik herstart hem maar dit duurde langer dan normaal. Bon, ik rij terug 50 m verder zet hem aan de kant om iets in de winkel te gaan halen, herstart hem in dit duurde wel hel lang voor dit lukte, telkens ik hem in vitesse zette viel hij stil. Uiteindelijk kon ik toch vertrekken maar na elke 50 m voel de motor gewoon uit, ik woonde daar nog 300 m van en ben wel 7 maal stilgevallen. Iemand enig idee wat zou kunnen zijn? Zelf denk ik aan de lambda sonde, maar ben echt geen kenner of mechanieken, dus ik kan er helemaal naast zitten. Alvast bedankt. Groetjes Jan.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Uitvallen van de motor

Bericht door aantzeetje »

herinner me van bij de K1100 dat de temperatuursensor de ECU beschermt. Als die kaduuk is slaat de motor af of wil zelfs niet meer starten.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Uitvallen van de motor

Bericht door st1100 »

Heb weet van een k1300 die omvergereden was op een parking. Die lambda sonde was geraakt (of een aansluiting) en dat gaf vergelijkbare symptomen... heet lopen tot zelfs verbrande kleppen enz Die fout bleek niet naar boven te komen door aan de ‘computer’ te hangen. De symptomen werden aangepakt maar de oorzaak bleef. Met de nodige miserie en pech onderweg. Uiteindelijk is dat opgelost geraakt doordat er op reis een andere mechanieker verder dan de computer keek ... zou dus best kunnen dat je op het juste spoor zit met de lambda sonde.

Dat van die ‘te warme start’ beveiliging heb ik zelf gehad met m’n k1300. Dat was als de batterij niet meer top was en op een warme dag... kon je hebben dat je de motor niet meer in gang kreeg na bv het tanken. (Ondanks hele dagrit) 10 minuten wachten was dan de oplossing... tenzij je ondertussen al een paar vergeefse pogingen deed , en de batterij leeg was. Daartegen is een stukje kabelboom extra geplaatst en was het van de baan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Jakke1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2021, 12:29
Woonplaats: Merchtem

Re: Uitvallen van de motor

Bericht door Jakke1975 »

aantzeetje schreef: 26 jan 2021, 10:29 herinner me van bij de K1100 dat de temperatuursensor de ECU beschermt. Als die kaduuk is slaat de motor af of wil zelfs niet meer starten.
Jakke1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2021, 12:29
Woonplaats: Merchtem

Re: Uitvallen van de motor

Bericht door Jakke1975 »

Bedankt voor de info
Jakke1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2021, 12:29
Woonplaats: Merchtem

Re: Uitvallen van de motor

Bericht door Jakke1975 »

Bedankt voor de info 🙂 ik ga hem vandaag bij de garagist binnensteken en hopen dat het mij niet te veel kost 😅
Jakke1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2021, 12:29
Woonplaats: Merchtem

Re: Uitvallen van de motor bmw k1200s

Bericht door Jakke1975 »

Het uitvallen var de motor bleek dus niet meer te zijn dan een sonde die stuk bleek te zijn. Deze stuurde verkeerde signalen naar de motor waardoor deze teveel benzine kreeg en zich zelf verzoop. Hierdoor zijn toen waarschijnlijk ook die twee bobijnen gesneuveld. Hopelijk is het euvel nu van de baan en kan ik terug lekker genieten van deze, verder, heel aangename motor. Groetjes Jan en bedankt voor de tips die jullie mij gegeven hebben.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Uitvallen van de motor

Bericht door aantzeetje »

bedankt voor de feed back
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie