Lage emissiezone (Brussel)
Moderator: GVN
Lage emissiezone (Brussel)
Ik stel mij de volgende vraag. Momenteel genieten motoren een vrijstelling binnen de lage emissiezones in België. Nu heb ik begrepen dat het in feite gaat om een tijdelijke vrijstelling die te danken is aan technische tekortkomingen. Daarna lees ik in een artikel dat het een zekerheid is dat motoren in België vanaf 1 januari 2022 onderworpen zullen worden aan een technische keuring. Deze technische keuring zou blijkbaar ook nog eens de voorbode zijn van een opheffing van de vrijstelling van motoren binnen de lage emissiezones. Ik bezit een R1150RT van 2004 die valt onder de EURO2-emissienorm. Dit wil zeggen analoog naar de benzinewagens dat ik op 01 januari 2025 niet meer welkom ben met de motor in Brussel waar ik woon en werk
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Rustig afwachten wat er écht in voege zal gaan... dit is België, remember.dieterfmd schreef: ↑24 feb 2021, 12:58 Ik stel mij de volgende vraag. Momenteel genieten motoren een vrijstelling binnen de lage emissiezones in België. Nu heb ik begrepen dat het in feite gaat om een tijdelijke vrijstelling die te danken is aan technische tekortkomingen. Daarna lees ik in een artikel dat het een zekerheid is dat motoren in België vanaf 1 januari 2022 onderworpen zullen worden aan een technische keuring. Deze technische keuring zou blijkbaar ook nog eens de voorbode zijn van een opheffing van de vrijstelling van motoren binnen de lage emissiezones. Ik bezit een R1150RT van 2004 die valt onder de EURO2-emissienorm. Dit wil zeggen analoog naar de benzinewagens dat ik op 01 januari 2025 niet meer welkom ben met de motor in Brussel waar ik woon en werk
Er zijn honderdduizenden motorrijders met oude en héél oude moto's.
Moesten ze voor moto's overal die LEZ invoeren dan zou er een megadumping van okkazies op de 2dehands markt komen.
Hou gewoon de media in de gaten.
http://www.motorpraat.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goedmotorrijden.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goedmotorrijden.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Lage emissiezone (Brussel)
Ja , een megadumping , dat is toch ook wat er gebeurde met …..kuch…… ‘oude’ diesels. Ik had in die zin geluk ik had een honda , die al voor dat het verplicht was , euro 4 was. Heb er dus vier? jaar langer mee kunnen blijven rijden (tegenover bv Hyundai’s die gelijktijdig gekocht waren , en dus wel nog euro 3 waren)
Omdat ik dus vooral met de motor naar het werk ga , had ik niet heel veel kilometers en perfect nog 10 jaar met deze wagen kunnen blijven rijden. Hij was perfect onderhouden , proper vanbinnen en vanbuiten , luidsprekers en entertainment hadden een ugrade gehad en …..hey het was een Honda daar komt niks aan. Maar omdat het niet meer mocht (LEZ). Heb ik hem moeten verkopen. (Heel veel reactie gekregen voor export , maar is uiteindelijk particulier verkocht in Belgie)
Om maar te zeggen : ik heb een andere moeten kopen met de nodige extra uitstoot tijdens de fabricage , voor (bijna)hetzelfde geld had mijn ‘oude’ wagen nog 20 jaar rondgereden in africa. Hoogstwaarschijnlijk met bitter weinig afstelling en onderhoud. Moraal van het verhaal , de aarde had veel beter af geweest als ik er gewoon had kunnen mee blijven verder rijden , want de kilometers die ik doe win je de extra uitstoot nooit terug. Maar met mij hebben 10000en belgen hun diesel moeten weg doen , met wat pech (lees als je nog net een euro 3 kocht voor de verplichte euro 4 deadline en in Antwerpen werkt) net 10 jaar oud. En tijdens de strenge eerste corona lockdown vorig jaar is trouwens bewezen dat heel dat LEZ gedoe bedrog is. Er reden geen of amper auto’s en de fijnstof waardes bleven even slecht , de oorzaak ligt dus elders. Maar daar hoor je niks meer van.
Daarom voel ik me nu ook in de zak gezet door BMW , de 1250 is euro 5 ready ….. maar euro 4. En zal dus in B minder lang bruikbaar zijn.
En in brussel zijn de groenen aan de macht , uit de corona crisis leerden we dat wallonie en brussel heel veel naar franse media kijken voor hun info. En remember dat uitstoot onderzoek uit Parijs van vorig jaar waar alle 2 wielers motoren waren (geen verschil gemaakt tussen bv 2 takt scooter of motor) en dramatische uitstootwaarden gemeten zijn voor ‘motoren’…. Zou er dus maar niet zo zeker zijn. En ik zou ineens maar uitkijken om hem te vervangen en even afwachten hoe de brusselse stadstol eruit zal zien. Denk dat je beter naar een speedpedelec ofzo gaat.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Omdat ik dus vooral met de motor naar het werk ga , had ik niet heel veel kilometers en perfect nog 10 jaar met deze wagen kunnen blijven rijden. Hij was perfect onderhouden , proper vanbinnen en vanbuiten , luidsprekers en entertainment hadden een ugrade gehad en …..hey het was een Honda daar komt niks aan. Maar omdat het niet meer mocht (LEZ). Heb ik hem moeten verkopen. (Heel veel reactie gekregen voor export , maar is uiteindelijk particulier verkocht in Belgie)
Om maar te zeggen : ik heb een andere moeten kopen met de nodige extra uitstoot tijdens de fabricage , voor (bijna)hetzelfde geld had mijn ‘oude’ wagen nog 20 jaar rondgereden in africa. Hoogstwaarschijnlijk met bitter weinig afstelling en onderhoud. Moraal van het verhaal , de aarde had veel beter af geweest als ik er gewoon had kunnen mee blijven verder rijden , want de kilometers die ik doe win je de extra uitstoot nooit terug. Maar met mij hebben 10000en belgen hun diesel moeten weg doen , met wat pech (lees als je nog net een euro 3 kocht voor de verplichte euro 4 deadline en in Antwerpen werkt) net 10 jaar oud. En tijdens de strenge eerste corona lockdown vorig jaar is trouwens bewezen dat heel dat LEZ gedoe bedrog is. Er reden geen of amper auto’s en de fijnstof waardes bleven even slecht , de oorzaak ligt dus elders. Maar daar hoor je niks meer van.
Daarom voel ik me nu ook in de zak gezet door BMW , de 1250 is euro 5 ready ….. maar euro 4. En zal dus in B minder lang bruikbaar zijn.
En in brussel zijn de groenen aan de macht , uit de corona crisis leerden we dat wallonie en brussel heel veel naar franse media kijken voor hun info. En remember dat uitstoot onderzoek uit Parijs van vorig jaar waar alle 2 wielers motoren waren (geen verschil gemaakt tussen bv 2 takt scooter of motor) en dramatische uitstootwaarden gemeten zijn voor ‘motoren’…. Zou er dus maar niet zo zeker zijn. En ik zou ineens maar uitkijken om hem te vervangen en even afwachten hoe de brusselse stadstol eruit zal zien. Denk dat je beter naar een speedpedelec ofzo gaat.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Lage emissiezone (Brussel)
Ahja gisteren in het VRT nieuws , LEZ Brussel gaat uitbreiden. Vanaf 2030 mag je er niet meer met een diesel in , vanaf 2035 zijn ook benzine en gas gebannen.
Er was enkel sprake van wagens , maar bij de dan nog mogelijke alternatieven , ging het enkel over elektrische wagen, waterstof of overstappen op een (nog te bouwen) randparking en openbaar vervoer of fiets. Ook daar werd er niet over motoren gerept….
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Er was enkel sprake van wagens , maar bij de dan nog mogelijke alternatieven , ging het enkel over elektrische wagen, waterstof of overstappen op een (nog te bouwen) randparking en openbaar vervoer of fiets. Ook daar werd er niet over motoren gerept….
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Lage emissiezone (Brussel)
Update :
In dit artikel staat een tabel waar ook motoren in staan :
Als ik het goed begrijp : euro 3 motor verboden vanaf 2025 , Euro 4 verboden vanaf 2028 , euro 5 vanaf 2030.
Euro 5 is nog maar verplicht vanaf dit jaar , met nieuwe motor (van vorig jaar) mocht je dus amper 8 jaar binnen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/25 ... ijdperk-a/
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
In dit artikel staat een tabel waar ook motoren in staan :
Als ik het goed begrijp : euro 3 motor verboden vanaf 2025 , Euro 4 verboden vanaf 2028 , euro 5 vanaf 2030.
Euro 5 is nog maar verplicht vanaf dit jaar , met nieuwe motor (van vorig jaar) mocht je dus amper 8 jaar binnen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/25 ... ijdperk-a/
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Hetgeen ik op de VRT hoorde is dat Brussel op termijn alle verbrandingsmotoren wil bannen.
Voor zover dat klopt zijn dan ook voertuigen op waterstof niet meer welkom.
Voor zover dat klopt zijn dan ook voertuigen op waterstof niet meer welkom.
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Gelukkig zijn mijn 2 vierkante meters gras groen want gegarandeerd kon ik ze schilderen met die k...t maatregelen van die groene communisten.
De minderbedeelden in de diepe shit duwen , kan er nen boek over schrijven.
nen Brusseleir
De minderbedeelden in de diepe shit duwen , kan er nen boek over schrijven.
nen Brusseleir
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
- Woonplaats: Gentbrugge
- Locatie: Gentbrugge
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Let wel op dat motorfietsen een andere euronorm hebben dan auto's met hetzelfde bouwjaar.
Motorfietsen zitten nu aan de euro 5 norm, terwijl auto's al een tijdje aan euro 6 voldoen.
Je zal nog langer met uw motor mogen rijden dan je denkt...
Maar als die maatregel effectief ingaat, zullen ze het wel op voorhand moeten communiceren....
Maar LEZ heeft niks met milieu te maken. Het is heel lucratief voor een stad.
Ze konden net zo goed de oneven nummerplaten verbieden...
Motorfietsen zitten nu aan de euro 5 norm, terwijl auto's al een tijdje aan euro 6 voldoen.
Je zal nog langer met uw motor mogen rijden dan je denkt...
Maar als die maatregel effectief ingaat, zullen ze het wel op voorhand moeten communiceren....
Maar LEZ heeft niks met milieu te maken. Het is heel lucratief voor een stad.
Ze konden net zo goed de oneven nummerplaten verbieden...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Re: Lage emissiezone (Brussel)
En dan zit dit er in Vlaanderen nog aan te komen: https://www.vvsg.be/nieuws/gas-boetes-v ... 9%E2%80%AF.fronteradriver schreef: ↑28 jun 2021, 10:44 Maar LEZ heeft niks met milieu te maken. Het is heel lucratief voor een stad.
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Helaas pindakaas , zowel auto’s als moto’s met euro 4 verboden vanaf 1 jan 2030.fronteradriver schreef:Let wel op dat motorfietsen een andere euronorm hebben dan auto's met hetzelfde bouwjaar.
…..
Je zal nog langer met uw motor mogen rijden dan je denkt.....
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Hoezo?fronteradriver schreef: ↑28 jun 2021, 10:44 Maar LEZ heeft niks met milieu te maken. Het is heel lucratief voor een stad.
-
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Rotterdam heeft ze afgeschaft omdat de luchtkwaliteit dezelfde was als zonder. Ook hier gaven de metingen tijdens de eerste lock down aan dat er geen kwaliteitsverschil was. Het lucratieve zit hem in de boetes die de stadskas spijzen. Dat heel de heisa rond CO2 een hoax is weten we al jaren. En opwarming van de aarde? Tja, is cyclisch. Zoek maar eens op 14 is the new 15.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Sommige zeggen dat Corona ook een hoax is.
Ik denk niet dat de door hitte stervende mensen in Canada denken dat het CO2 verhaal een hoax is. Maar zoals meestal bij het mensdom gaan de ogen pas open wanneer het hopeloos te laat is
Ik denk niet dat de door hitte stervende mensen in Canada denken dat het CO2 verhaal een hoax is. Maar zoals meestal bij het mensdom gaan de ogen pas open wanneer het hopeloos te laat is
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
- Woonplaats: Gentbrugge
- Locatie: Gentbrugge
Re: Lage emissiezone (Brussel)
In Gent kan je mits betaling toch verder rijden met je wagen.willy schreef: ↑28 jun 2021, 22:23Hoezo?fronteradriver schreef: ↑28 jun 2021, 10:44 Maar LEZ heeft niks met milieu te maken. Het is heel lucratief voor een stad.
+ de boetes van auto's die er toch door rijden.
Ik heb 1 keer met mijn oldtimer een wegomlegging gevolgd door een ongeval. Die wegomlegging ging een stukje door de LEZ...150 euro boete moeten betalen...
In Gent halen ze jaarlijks 1,6 miljoen euro aan vergunningen op, en 2,5 miljoen euro aan boetes. Als dat niet lucratief is...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Re: Lage emissiezone (Brussel)
En welke bevolkingsgroep gaat dan betalen om te kunnen verder rijden ? Juist ja , degenen die nog net niet verzuipen en /of de oudjes die met hun bakske toch nog op de parking van het AZ ( te Jette ) moeten geraken . Parking ligt 100 meter binnen de LEZ !fronteradriver schreef: ↑30 jun 2021, 15:54In Gent kan je mits betaling toch verder rijden met je wagen.willy schreef: ↑28 jun 2021, 22:23Hoezo?fronteradriver schreef: ↑28 jun 2021, 10:44 Maar LEZ heeft niks met milieu te maken. Het is heel lucratief voor een stad.
+ de boetes van auto's die er toch door rijden.
Ik heb 1 keer met mijn oldtimer een wegomlegging gevolgd door een ongeval. Die wegomlegging ging een stukje door de LEZ...150 euro boete moeten betalen...
In Gent halen ze jaarlijks 1,6 miljoen euro aan vergunningen op, en 2,5 miljoen euro aan boetes. Als dat niet lucratief is...
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Dat is niet erg correct. Als in Antwerpen de Ring afgesloten wordt door een ongeval, dan worden de tijdstippen van afsluiting door Federale Wegpolitie doorgegeven aan de stadsdiensten. In die tijdsvork worden er dan geen GAS-boetes inzake LEZ uitgeschreven (althans niet langs de voorziene of voor de hand liggende omleidingsroute, in concreto de Singel)fronteradriver schreef: ↑30 jun 2021, 15:54 Ik heb 1 keer met mijn oldtimer een wegomlegging gevolgd door een ongeval. Die wegomlegging ging een stukje door de LEZ...150 euro boete moeten betalen...
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
- Woonplaats: Gentbrugge
- Locatie: Gentbrugge
Re: Lage emissiezone (Brussel)
De happy-few met hun tesla gaat er geen last van hebben.Pol schreef: ↑30 jun 2021, 18:45En welke bevolkingsgroep gaat dan betalen om te kunnen verder rijden ? Juist ja , degenen die nog net niet verzuipen en /of de oudjes die met hun bakske toch nog op de parking van het AZ ( te Jette ) moeten geraken . Parking ligt 100 meter binnen de LEZ !fronteradriver schreef: ↑30 jun 2021, 15:54In Gent kan je mits betaling toch verder rijden met je wagen.
+ de boetes van auto's die er toch door rijden.
Ik heb 1 keer met mijn oldtimer een wegomlegging gevolgd door een ongeval. Die wegomlegging ging een stukje door de LEZ...150 euro boete moeten betalen...
In Gent halen ze jaarlijks 1,6 miljoen euro aan vergunningen op, en 2,5 miljoen euro aan boetes. Als dat niet lucratief is...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
-
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
- Woonplaats: Gierle
- Locatie: Antwerpen,Gierle
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Halo.
De lage emissiezone is gewon een extra inkomsten voor de steden.
De drukste weg van België is de Antwerpse ring,en langs de andere kant
zit men met de haven,waar cruiseschepen dag en nacht moeten blijven draaien,
en daartussen zou men een(groene)lage emissiezone creëren,laat me niet lachen.
Brussel dan, de ring helemaal rond de stad,Zaventem de luchthaven,en daartussen
weer een groene lage emissiezone,nog zo,n grap.
Voor mij niet gelaten, als ik er niet meer binnen mag,geen probleem,dan zal ik mijn cola
wel ergens anders gaan drinken,en gaan winkelen.
In Rotterdam heeft men ze afgeschaft, ook omdat de middenstand geen klanten meer zag,
en ze allemaal naar de grote winkelcentra trokken buiten de stad.
Ik ben eens benieuwd,als iedereen nu zou wegblijven uit die steden, wat er dan zou gebeuren.
Nu ga ik nog een toerken doen(buiten de lage emmissiezone).
Salu.
Chris.
De lage emissiezone is gewon een extra inkomsten voor de steden.
De drukste weg van België is de Antwerpse ring,en langs de andere kant
zit men met de haven,waar cruiseschepen dag en nacht moeten blijven draaien,
en daartussen zou men een(groene)lage emissiezone creëren,laat me niet lachen.
Brussel dan, de ring helemaal rond de stad,Zaventem de luchthaven,en daartussen
weer een groene lage emissiezone,nog zo,n grap.
Voor mij niet gelaten, als ik er niet meer binnen mag,geen probleem,dan zal ik mijn cola
wel ergens anders gaan drinken,en gaan winkelen.
In Rotterdam heeft men ze afgeschaft, ook omdat de middenstand geen klanten meer zag,
en ze allemaal naar de grote winkelcentra trokken buiten de stad.
Ik ben eens benieuwd,als iedereen nu zou wegblijven uit die steden, wat er dan zou gebeuren.
Nu ga ik nog een toerken doen(buiten de lage emmissiezone).
Salu.
Chris.
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Ik krijg wel dagelijks nen boel vliegtuigen over mijne kop. De kanaalroute noemen ze dat. Om op hoogte te komen verbruiken die reactorsChris Wils schreef: ↑01 jul 2021, 12:35 Halo.
De lage emissiezone is gewon een extra inkomsten voor de steden.
De drukste weg van België is de Antwerpse ring,en langs de andere kant
zit men met de haven,waar cruiseschepen dag en nacht moeten blijven draaien,
en daartussen zou men een(groene)lage emissiezone creëren,laat me niet lachen.
Brussel dan, de ring helemaal rond de stad,Zaventem de luchthaven,en daartussen
weer een groene lage emissiezone,nog zo,n grap.
Voor mij niet gelaten, als ik er niet meer binnen mag,geen probleem,dan zal ik mijn cola
wel ergens anders gaan drinken,en gaan winkelen.
In Rotterdam heeft men ze afgeschaft, ook omdat de middenstand geen klanten meer zag,
en ze allemaal naar de grote winkelcentra trokken buiten de stad.
Ik ben eens benieuwd,als iedereen nu zou wegblijven uit die steden, wat er dan zou gebeuren.
Nu ga ik nog een toerken doen (buiten de lage emmissiezone).
Salu.
Chris.
3600kg kérosène PER STUK ! Ge moogt kiezen : maal 2 of 4. Hoe zit dat met die LEZ daarboven ?
-
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
- Woonplaats: Gierle
- Locatie: Antwerpen,Gierle
Re: Lage emissiezone (Brussel)
Hallo Pol.
IK begrijp wat je bedoeld.
Toen ik in 1992 terugkwam van Canada vertelde de piloot via de boordinfo dat hij 110.000 liet kerosine
aan boord had en er waarschijnlijk 80.000 liter van zou verbruiken.
Enkele maanden terug was er een programma op TV over de grootste containerschepen ter wereld, en
daar vertelde men dat de 8 grootste containerschepen evenveel uitstoten als alle auto,s ter wereld samen.
Op VRTNSW staat dat in de maand Mei 1.180 vierkante kilometer regenwoud omgehakt is voor de landbouw
in Brazilië. Wie zegt daar wat van? Niemand blijkbaar, maar wij mogen binnen enkele jaren niet meer binnen in Brussel.
Lage emissiezone OK maar blijkbaar niet overal.
Heb net genoten van mijn toerken,buiten de lage emissiezone.
Salu.
Chris.
IK begrijp wat je bedoeld.
Toen ik in 1992 terugkwam van Canada vertelde de piloot via de boordinfo dat hij 110.000 liet kerosine
aan boord had en er waarschijnlijk 80.000 liter van zou verbruiken.
Enkele maanden terug was er een programma op TV over de grootste containerschepen ter wereld, en
daar vertelde men dat de 8 grootste containerschepen evenveel uitstoten als alle auto,s ter wereld samen.
Op VRTNSW staat dat in de maand Mei 1.180 vierkante kilometer regenwoud omgehakt is voor de landbouw
in Brazilië. Wie zegt daar wat van? Niemand blijkbaar, maar wij mogen binnen enkele jaren niet meer binnen in Brussel.
Lage emissiezone OK maar blijkbaar niet overal.
Heb net genoten van mijn toerken,buiten de lage emissiezone.
Salu.
Chris.