route downloaden

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ludo V E
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

route downloaden

Bericht door ludo V E »

ik heb mijn laptop moeten laten herstellen wegens verschillende fouten .
er staat windows 10 op .
ik heb alles van GARMIN er af gedaan en er terug op gezet : MAP INSTALL versie 4.2.3 / GARMIN EXPRESS versie 7.4.1.0 / WEBUPDATER versie 2.5.8. /BASE CAMP versie 4.7.3 / SITY NAVIGATOR volledige dekking van Europa versie 2021.10 deze laatste staat ook op mijn GPS toestel .
Ik zou graag een route willen rijden van de ledenzone ( BV. rit in de kijker 1 ) .
ik ga naar de ledenzone kies mijn rit en ik duw op downloaden .
daarna ga ik naar mijn bestanden ik ga naar de rit en nu komt het probleem :
als ik met de linker muisknop klik enkel of dubbelklik dan komt er op het scherm EEN APP ZOEKEN IN DE MICROSOFT STORE .
als ik met de rechter muisknop klik dan komt er te voorschijn OPENEN - KNIPPEN -KOPIEREN -VERWIJDEREN -EIGENSCHAPPEN , als ik op openen klik dan komt het bericht EEN APP opzoeken in de Microsoft store .
Vroeger bij Windows 8 moest ik naar mijn Downloads gaan op de rit klikken en openen met BASE CAMP APPL.
dit laatste kan ik niet vinden ik krijg de route niet naar BASE CAMP .
WAT en HOE moet ik doen op de route op mijn GPS te krijgen om deze te kunnen rijden .
Zoals u kunt lezen ken ik heel weinig van Computers dus geen geleerde uitleg maar wel verstaanbare , ik kan wel onderweg met het internet , alles lukt tot nu toe wel maar dit krijg ik niet opgelost .
IK ben ook bereid om ergens naartoe te rijden naar iemand die mij wil helpen en er zelfs een vergoeding voor te betalen ,ik breng mijn laptop zelf mee , maar natuurlijk niet naar de andere kant van de wereld als u begrijpt wat ik bedoel . Ik woon in BALEN in de Provincie ANTWERPEN op de grens met de Provincie Limburg .
hopende op goed nieuws MVG Ludo
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
Keke
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 dec 2017, 19:17
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: route downloaden

Bericht door Keke »

Beste Ludo,

Lukt het misschien als je BaseCamp opent en daarna in BC op bestand openen klikt - uw download selecteren in uw bestanden?

Mvg,
Keke (Leopoldsburg)
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: route downloaden

Bericht door jos.gs »

Dag .
Volgende link: --- https://www.youtube.com/watch?v=6isqGNsbyb4 --- is mogelijks de oplossing voor het probleem.

Jos.gs
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: route downloaden

Bericht door aantzeetje »

alle routes in de ledenzone zijn gezipped. Je kan zo maar een route niet gaan openen. Dat gaat nooit lukken. Vandaar dat Windows je voorstelt om een app te zoeken. Je moet deze eerst un-zippen. Ik gebruik hiervoor 7-zip (windows Rar is te betalen) te downloaden via https://www.7-zip.org/
Eens geïnstalleerd, in de map waar je de down load gezet hebt, rechts op het bestand klikken en eigenschappen kiezen.Dan openen met 7-zip manager kiezen. Aanvinken dat alle zip bestanden met deze moeten geopend worden. In het venster dat opent kan je nu een locatie ingegeven waar 7-zip het bestand moet opslaan na uitpakken. In BC kan je nu dit bestand importeren in de juiste map en lijstnaam die je daarvoor al angeaakt had. Zo staat de route onmiddellijk op de juiste plaats wat niet het geval is als je ze automatisch in BC laat openen. Dan komen ze in de ongesorteerde terecht. Wil je dat die daar direct terecht komen (wat ik niet aanraad omdat je door het bos de bomen niet meer gaat zien en de naam van het route bestand niet altijd overeenstemt met de naam van de route zelf) zal je in de map waar je het unzipte routebestand bewaard hebt, nogmaals rechts op het bestand moeten kiezen, eigenschappen en openen met BC kiezen enz...
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
ludo V E
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: route downloaden

Bericht door ludo V E »

[quote="ludo V E" post_id=841414 time=1616432148 user_id=939]
ik heb mijn laptop moeten laten herstellen wegens verschillende fouten .
er staat windows 10 op .
ik heb alles van GARMIN er af gedaan en er terug op gezet : MAP INSTALL versie 4.2.3 / GARMIN EXPRESS versie 7.4.1.0 / WEBUPDATER versie 2.5.8. /BASE CAMP versie 4.7.3 / SITY NAVIGATOR volledige dekking van Europa versie 2021.10 deze laatste staat ook op mijn GPS toestel .
Ik zou graag een route willen rijden van de ledenzone ( BV. rit in de kijker 1 ) .
ik ga naar de ledenzone kies mijn rit en ik duw op downloaden .
daarna ga ik naar mijn bestanden ik ga naar de rit en nu komt het probleem :
als ik met de linker muisknop klik enkel of dubbelklik dan komt er op het scherm EEN APP ZOEKEN IN DE MICROSOFT STORE .
als ik met de rechter muisknop klik dan komt er te voorschijn OPENEN - KNIPPEN -KOPIEREN -VERWIJDEREN -EIGENSCHAPPEN , als ik op openen klik dan komt het bericht EEN APP opzoeken in de Microsoft store .
Vroeger bij Windows 8 moest ik naar mijn Downloads gaan op de rit klikken en openen met BASE CAMP APPL.
dit laatste kan ik niet vinden ik krijg de route niet naar BASE CAMP .
WAT en HOE moet ik doen op de route op mijn GPS te krijgen om deze te kunnen rijden .
Zoals u kunt lezen ken ik heel weinig van Computers dus geen geleerde uitleg maar wel verstaanbare , ik kan wel onderweg met het internet , alles lukt tot nu toe wel maar dit krijg ik niet opgelost .
IK ben ook bereid om ergens naartoe te rijden naar iemand die mij wil helpen en er zelfs een vergoeding voor te betalen ,ik breng mijn laptop zelf mee , maar natuurlijk niet naar de andere kant van de wereld als u begrijpt wat ik bedoel . Ik woon in BALEN in de Provincie ANTWERPEN op de grens met de Provincie Limburg .
hopende op goed nieuws MVG Ludo
[/quote]
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: route downloaden

Bericht door jos.gs »

Ludo , is het probleem niet opgelost met het voorbeeld filmke, of lukt het niet om dit uit te voeren?
Geef even feedback.
Jos.gs
ludo V E
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: route downloaden

Bericht door ludo V E »

Ik heb zoals keke het voorgeschreven heeft een paar keer geprobeert en na vele keren zoeken en proberen is het mij gelukt om een route op mijn laptop bij mijn verzamelingen te krijgen en op mijn GPS te krijgen maar vraag mij niet hoe , want ik weet zelf niet meer hoe ik het gedaan heb , ik zal het in de loop van volgende week nog eens proberen en het resultaat hier wel melden , en dan moet ik de route die ik gedoawnload heb ook nog kunnen rijden .voor degenen die geholpen hebben bedankt voor de snelle hulp . groeten Ludo .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: route downloaden

Bericht door aantzeetje »

volg gewoon wat ik geschreven heb. In dat filmpje staat er niet dat je de route eerst moet uitpakken en dat is de eerste stap nadat je ze van de ledenzone gedownload hebt.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
ludo V E
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: route downloaden

Bericht door ludo V E »

Na nogmaals nog van alles geprobeerd te hebben , de rit die ik op mijn GPS (BMW NAV V ) wilde zetten staat op BASE CAMP en ik kon deze ook zien en in kleur . Daarom heb ik geprobeerd om de rit op mijn oude GPS ( ZUMO 66O ) te zetten met als resultaat , de rit staat op de GPS .
Terug de GPS ( BMW NAV V ) aangesloten , geklikt op APP"S , naar reisplanner gekeken en hier staat hij niet op , als ik daarna klik op de 3 streepjes en op INPORTEER tik daar staat hij ook niet op .
na alles nog eens goed bekeken te hebben op beide GPS"N , op de BMW NAV V gekeken bij SPOREN , en daar staat de rit op , na de rit geselecteerd te hebben en daarna geklikt op het sleuteltje , daarna geklikt op " conventeer naar reis " daarna geklikt op " begin tot einde " , de rit komt nu boven in het scherm te staan , klikken op OK , de rit wordt opgeslagen in reisplanner , wachten tot berekenen gedaan is . daarna naar reisplanner gegaan en nu staat de rit er op .
zo gemakkelijk is het , maar u moet het maar weten hé .
nogmaals bedankt voor de reacties , hopelijk hebben andere personen hier ook iets aan .
MVG LUDO V E
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: route downloaden

Bericht door aantzeetje »

Uw titel zegt route down loaden. Maar als ik uw bericht lees ging het over een spoor (track).
De meeste ritten die in de ledenzone staan bevatten zowel de route als het spoor. Als je die download zal je ze ten eerste al moeten uitpakken (unzip). De uitleg hoe heb ik je al gegeven.

BC nu. In BC begin je best met eerst in de opties bij toesteloverdracht alle vinkjes weg te halen. Normaal staat er maak eentje aangevinkt en dat is herberekenen. Net datgene wat je niet wil. Daarnaast is het belangrijk dat je onmiddellijk met een goede mappen structuur begint met sub mappen en lijsten. Bijvoorbeeld: map België - submap BMW - submap Pajotten - lijst pajottenrit 2020. In de submap Pajotten kan je dan de verschillende ritten van de diverse jaren zetten en heb je ze allemaal bij mekaar. Daar het vaker voorkomt dat de naam van het bestand niet overeenstemt met de naam van de eigenlijke rit (soms afgekort) is het niet handig om deze na uitpakken onmiddellijk met BC te openen maar eerst in BC reeds de lijst in de juiste map aanmaakt. In deze lijst kies je dan voor importeren en kies je de uitgepakte rit. Zo staat die dan ook onmiddellijk op zijn juiste plaats.
Op het scherm in BC onderaan zie je een aantal zaken zoals de waypoints (vlaggetje), de route (blokjes) en de sporen (voetjes). Hier staat ook een getal in zodat je onmiddellijk kan zien of er een route is, een spoor of beiden. Heb je geen spoor, open dan de route, klik rechts op de naam en maak en stande pede eentje aan. Deze dient dan als je referentie zodat je de route aan het spoor kan aanpassen als je de route herberekent.
In de opties van BC heb ik 2 motorprofielen snelste tijd en kortste afstand met de dezelfde te vermijden. Elke route herbereken ik met beide motorprofielen en pas die aan aan het spoor waar nodig. Alle via punten staan op niet afroepen behalve de stops. Reden is dat ik enkel routes rij met daarin de nodige stops als waypoint (afroepen bij aankomst) en dat mijn herberekenen op aan staat. Wijk ik van de route af dan stuurt de gps mij naar het dichtsbijzijnde via punt, doch mijn route blijft voor 99% intakt. Ligt een waypoint, dat ik dus moet aandoen, in bv een omleiding dan gebruik ik de skip functie om dit over te slaan. Ook hier gaat de gps dan je route herberekenen en stuurt je naar het volgende viapunt na dit waypoint van waar hij de route weer oppikt. Gaat al jaren goed zo.
Hoe je die route en spoor nu in je nav krijgt kan op verschillende manieren. Met aangesloten gps kan je de hele lijst naar het de interne opslag van de gps slepen of enkel de route en dan het spoor of bovenaan in de balk de toesteloverdracht gebruiken. Of hetzelfde als je bv een SD in de nav zitten hebt en je de route/spoor op de SD zet als back up. Ontkoppel je nu de gps van de pc en je start deze na enige tijd wachten terug op gebeurt er het volgende. Heb je de route/spoor in de interne opslag van de gps gezet dan krijg je de boodschap nieuwe routes/sporen gevonden, importeren ja/nee. Uiteraard klik je dan op ja. Deze staan nu onmiddellijk beschikbaar in de juiste app. Staan die echter op de SD dan krijg je deze boodschap niet en zal je ze zelf moeten importeren door bv reis app te openen, op de 3 horizontale streepje te drukken, importeer te kiezen en de route aan te klikken die je wil importeren. De gps importeert en je ziet dat hij gaat berekenen. Idem voor de sporen waar je hetzelfde zal moeten doen in de sporen app. Ik zet altijd het spoor zichtbaar (witte kleur) op de achtergrond als referentie.

Niet vergeten dat als je in de gps van het spoor een reis laat maken dat je herberekenen op UIT moet staan. Indien niet en je wijkt van de route af is heel je route om zeep. Op zicht niet erg als je het spoor op de achtergrond hebt staan. Je kan dan op het zicht naar dat spoor terug rijden en de route opnieuw opstarten als je er opstaat en kiezen voor einde.

Tot zover de kleine cursus BC en hoe met routes en sporen om te gaan.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie