K1200RS - Tweedehands ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Frank E
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:28
Locatie: Bij de smurfen
Contacteer:

K1200RS - Tweedehands ?

Bericht door Frank E »

Ik heb mijn oog laten vallen op een 2dehands K1200RS van '99 met +/- 83000km op de teller. Ik weet ongeveer waarop ik moet letten (cardan enz.) maar is de km stand nog aanvaardbaar? Aan welke problemen kan ik mij verwachten?
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

De KM stand is zeker aanvaardbaar.
ZEKER controleren op speling van de rollagers aan de wielen en olie lekjes.
Bekijk ook de uitlaat aandachtig, onderkant niet vergeten. Ook eens voelen en druken op verdachte plaatsen. want dat is ook een dure grap als je hem moet vervangen.
Banden op diepte en scheuren controleren. Remblokken (neem klein zaklampje mee) remleidingen en bediening aan het stuur op lekken controleren.
Kijk ook eens naar de batterij (eventueel de datum) 4jaar oud zal ze niet lang meer meegaan.
lakschade enz...
suc6 met je eventuele aankoop
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Frank,

De eerste reeks van de K1200RS (vanaf 1997) had de Deltabox in aluminium zonder coating (dus niet geverfd) en deze zal nu wel al een beetje ge-oxideerd zijn... niet erg, makkelijk op te frissen.
Tenzij ie natuurlijk nooit in de regen heeft gestaan of zout heeft te verwerken gehad.

Tweede ding is, even testritje doen en hem langzaam warm rijden, dan stoppen en even gas geven, mag niet blauw roken. Anders heeft ie olieverbruik. De eerste reeksen hadden een ander smeersysteem dan de nieuwere, waardoor deze niet apprecieerden dat je met té weinig olie reed, dit vertaalde zich dan in olieverbruik en blauwe rook.

Verder zijn het prima machines, alleen een beetje te zien hoe ie onderhouden was/is, daar hangt bij alle motoren uiteraard veel van af.

Veel succes met je aankoop :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Frank E
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:28
Locatie: Bij de smurfen
Contacteer:

Bericht door Frank E »

Bedankt voor de tips jongens. Ik ben ondertussen eens gaan kijken en de machine was in perfect in orde en zeer goed onderhouden. De deltabox had geen oxidatie en de kuip was goed onderhouden, enkel het zadel was aan vervanging toe. De cardan was op't eerste zicht in orde, van het abs heb ik geen idee want ik heb geen proefrit gemaakt. Na een gesprek met de verkoper ben ik van gedacht veranderd. De K1200RS is een compleet andere motor dan m'n huidige R1150R. Moest ik met de koop doorgaan, denk ik dat ik op lange termijn spijt zou krijgen.

Voor eventuele geïnteresseerden: hij staat te koop bij Motorhuis Hasselt, +/- 83000km (heeft een 80.000 beurt gehad), kleur: zilver/blauw. ABS, verwarmde handvaten...
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Frank,

Inderdaad, een Roadster is natuurlijk wel iets anders dan een baanmachine, wel genoeg Pk's voor handen (130), goede windbescherming, maar iets moeilijker manoeuvreerbaar.

Voelt zich eigenlijk pas écht in z'n sas op de autostrade, en met een Roadster probeer je die zoveel mogelijk te mijden... :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Frank E
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:28
Locatie: Bij de smurfen
Contacteer:

Bericht door Frank E »

JüRgen schreef:Frank,

Inderdaad, een Roadster is natuurlijk wel iets anders dan een baanmachine, wel genoeg Pk's voor handen (130), goede windbescherming, maar iets moeilijker manoeuvreerbaar.

Voelt zich eigenlijk pas écht in z'n sas op de autostrade, en met een Roadster probeer je die zoveel mogelijk te mijden... :wink:
Inderdaad, ik rij overwegend veel binnenwegen (het duurt langer maar ik kom er wel). Als ik dit achteraf bekijk zou een RS niet ideaal geweest zijn. Moest ik zeker weten dat ik in de toekomst langer en verder zou rijden, had ik misschien de motor gekocht.

Een andere 'minpunt' was de zithouding en de sportieve vering. Mijn rug is niet al te best en dat zou op langere termijn problemen kunnen opleveren.

Soit, mijn verstand heeft beslist, moest ik mijn hart laten spreken had ik 'm toch gekocht :wink:
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Frans »

Frank

Voor uw rug moet ge het niet laten. De houding op een rs is veel minder belastend dan op een motor waar u rechter zit. ik spreek van ondervinding en is mij bevestigd in het ziekenhuis waar ik behandeld ben voor een hernia. Hij is wel vermoeiender voor de armen (polsen en ellebogen en schouders) Maar dit went na enkele weken.
De rs stuurt zwaarder maar is ook in de bergen een prima moto.Zijn motor is echter het van het , een echt turbientje. Ieder zijn goesting maar ik rij nu reeds 75000 km met mijn 2de rs.
WouteRS
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:15
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door WouteRS »

Frank,

Ik heb nu reeds bijna 1.5 jaar mijne K1200RS. :lol:
Hij ziet er niet alleen mooi uit, hij rijdt ook als een trein (TGV dan wel!) Zowel in de ardennen als op de autosnelweg kan hij zijn mannetje(s) (130PK!) staan.
Het is wel geen motor voor een broekje of een beginneling aangezien hij zich niet makkelijk laat temmen. :evil: En net deze challenge is juist zo leuk. Iedere keer ik ermee ga rijden, gaat het beter en leer ik de machine beter kennen (en de machine mij :wink: .
Hij accelereert ongelooflijk snel en heeft een koppel om U tegen te zeggen :twisted: maar hij remt ook als geen ander en heeft een vaste wegligging. Je moet wel je bochten goed insturen en wat meer aan je stuur draaien in tegenstelling tot andere motors (RR en RGS) waarbij je met je benen gewoon je zwaartepunt wat verlegd om te draaien. Dat maakt het zo leuk.
De GS lijkt voor velen de ideale motor maar iedere keer ik met mijn K12RS rijd is de zin om een GS te kopen heel ver weg....
Kortom er bestaat geen ideale motor :( , elk model heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Zolang je er fun mee beleefd (op een veilige manier) dan vind ik dat het belangrijkste. :!:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

WouteRS
volgens mij is hij een rustige rijder en heeft hij voldoende aan een boxertje.
Het is inderdaad wel een goei machintje dat zeker ook geschikt is voor kronkelende baantjes. en al wie zegt van nie heeft ongelijk :P
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WouteRS
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:15
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door WouteRS »

R1100RS,

Bedankt voor je steun :lol: . Wij RS-rijders zijn in de minderheid en blijkbaar een uitstervend ras :cry:
Maar de RS-motoren zijn parels voor de zwijnen en het is zoals oesters, je moet er eerst enkele van opeten alvoor je er kan van genieten. :shock:

En wat mij betreft, kunnen die boxers nooit tippen aan het mooie vloeiende gezoem van zo'n K-motor. :wink:
Maar alle respect voor mijn broeders, de Boxer-verslaafden, hoor :!:
Ze proberen mij nog steeds ieder weekend te overtuigen van kamp te switchen :wink:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

WouteRS schreef:R1100RS,

Bedankt voor je steun :lol: .

En wat mij betreft, kunnen die boxers nooit tippen aan het mooie vloeiende gezoem van zo'n K-motor. :wink:
Maar alle respect voor mijn broeders, de Boxer-verslaafden, hoor :!:
Ze proberen mij nog steeds ieder weekend te overtuigen van kamp te switchen :wink:
en het gezoem kan niet tippen aan het kloppendhart van een BOXER. :P :P :P :P :P :P
Ik heb een aantal vrienden bij ons in de club die rijden met een K1200RS.
Dus ik weet wat voor bochtenwerk dit machientje aankan (zelf ook al mee gereden) .aangezien wij zeer zelden langs grote banen rijden.
Ik weet dat het de mensen wat afschrikt die toersport moto's, maar eens gereden zijn ze toch overtuigd en willen ze niets anders meer.
LANG LEVE DE RSen :D :D :D :D
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
brit

Bericht door brit »

Voor uw rug moet ge het niet laten. De houding op een rs is veel minder belastend dan op een motor waar u rechter zit. ik spreek van ondervinding en is mij bevestigd in het ziekenhuis waar ik behandeld ben voor een hernia.
hangt ervan af waar de pijn aan je rug zich juist situeerd. als je een hernia hebt, kan je inderdaad beter af zijn met een 'voorovergebogen' zithouding. persoonlijk was het bij mij reeds om zeep na een goede 100 km op mijn roadster (met een beetje geluk haalde ik 200 km zonder enige pijn). mijn zwakke punt zit in mijn middenwervels. sinds ik met de 12gs rij en dus kaarsrecht zit kan ik zonder moeite 280 km aan één stuk rijden (en als ik wil kan ik er best nog meer doen, maar je moet eens stoppen hé wil je niet zonder benzine vallen...)
Frank E
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:28
Locatie: Bij de smurfen
Contacteer:

Bericht door Frank E »

rutger schreef:
Voor uw rug moet ge het niet laten. De houding op een rs is veel minder belastend dan op een motor waar u rechter zit. ik spreek van ondervinding en is mij bevestigd in het ziekenhuis waar ik behandeld ben voor een hernia.
hangt ervan af waar de pijn aan je rug zich juist situeerd. als je een hernia hebt, kan je inderdaad beter af zijn met een 'voorovergebogen' zithouding. persoonlijk was het bij mij reeds om zeep na een goede 100 km op mijn roadster (met een beetje geluk haalde ik 200 km zonder enige pijn). mijn zwakke punt zit in mijn middenwervels. sinds ik met de 12gs rij en dus kaarsrecht zit kan ik zonder moeite 280 km aan één stuk rijden (en als ik wil kan ik er best nog meer doen, maar je moet eens stoppen hé wil je niet zonder benzine vallen...)
Het probleem situeert zich in mijn onderrug. Ik heb (nog) geen hernia, het zou aan kramme rugspieren liggen, een veel voorkomende kwaal bij lange mensen met te weinig lichaamsbeweging. Ik heb dan ook nog een zittend beroep...
Meestal haal ik 200km maar dan moet ik echt effe stoppen om te rusten. Bovendien werkt het speedster schermpje bij mij vermoeiend (turbulenties enz.) maar daar komt binnenkort verandering in.

Ik vind het zeer verleidelijk om te gaan ruilen. Ik vind de RS een prachtige machine. Maar zou jij een 1 1/2 jaar oude R1150R met 7000 km verkopen voor een 4 jaar oude RS met 83k km?

Ik heb besloten geen proefrit te gaan maken want dan ben ik wsl verkocht :roll:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Ik vind het zeer verleidelijk om te gaan ruilen. Ik vind de RS een prachtige machine. Maar zou jij een 1 1/2 jaar oude R1150R met 7000 km verkopen voor een 4 jaar oude RS met 83k km?
Dat zou ik zeker niet doen. Blijf maar rijden met uw R1150R :!: :!: :!:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
brit

Bericht door brit »

ik heb ook een zittend beroep. bij het motorrijden draag ik een niergordel. zwemmen (wel enkel schoolslag en rugslag) is ook goed om de spieren in de onderrug te stimuleren. bij te weinig slaap durft mijn onderrug ook wel eens parten spelen...

een r met slechts 7k op de teller zou ik ook niet van de hand doen...
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Roadster , Roadster... :D :D
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

http://www.mtchuizen.com/oefeningen.php

voor al uw rug problemen :wink: :x
We worden nu al dokter ook. :D :D :D :D :D
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie