laten synchroniseren
--------------------------
1 ) hoeveel werk (uren neemt zo een synchronisatie in beslag,
2) op basis v wanneer laat je uw motor synchroniseren, wanneer je een tweedehands gekocht weet je dus niet of hij lekker loopt of hij altijd zo is geweest .
hoe kan je dan weten wanneer je dit moet laten doen of nodig acht dit te laten doen?
groeten peter
laten synchroniseren
Moderator: GVN
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 feb 2020, 12:04
- Woonplaats: oudenaarde
- Locatie: Oudenaarde
laten synchroniseren
BMW R850R 1999
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
- Woonplaats: 8860
- Locatie: west vlaanderen
Re: laten synchroniseren
dat hangt af van " welke " motor , als er veel tupperware aanhangt moet dat er af , als je een " blote " motor hebt gaat dit redelijk snel denk ik ..
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 feb 2020, 12:04
- Woonplaats: oudenaarde
- Locatie: Oudenaarde
Re: laten synchroniseren
Ik heb ook een R850R. Synchroniseren is nog geen twintig minuutjes werk tenzij er storingen zijn. Bij storingen kun je denken aan kapotte gaskabels of storingen in het gasklephuis.
Re: laten synchroniseren
synchroniseren is ok maar slecht een afwerking van wat ervoor allemaal ok moet zijn.
Deftig afstellen begint met bougies, klepspeling, TPS, CO indien geen lambda, stationair regel je in één moeite voor de gaskabels af. Dan heb je alles in orde staan en kan je zeggen hij is afgeregeld.
Daarna af en toe eens synchro checken kan geen kwaad maar in de meeste gevallen bij bv R11xx is de gleuf waarin de kabel loopt zuiver maken al genoeg om hem weer juist te zetten. Daar hangt vaak vuil in en dat ontregelt toch ietwat...
Deftig afstellen begint met bougies, klepspeling, TPS, CO indien geen lambda, stationair regel je in één moeite voor de gaskabels af. Dan heb je alles in orde staan en kan je zeggen hij is afgeregeld.
Daarna af en toe eens synchro checken kan geen kwaad maar in de meeste gevallen bij bv R11xx is de gleuf waarin de kabel loopt zuiver maken al genoeg om hem weer juist te zetten. Daar hangt vaak vuil in en dat ontregelt toch ietwat...
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: laten synchroniseren
Voor synchronisatie toch even andere werkpunten uitgevoerd.
Hall sensors gereinigd (metaal schilfertjes) , volledig nagemeten en op punt gezet, kleppen gesteld , injectors gereinigd en even laten werken om na te kijken dat ze evenveel benzine verstuiven, TPS juist gezet met simpel toestelletje MDD (*) , standaard bougies met juist warmtegraad op 0,6mm, ja op 0,6mm net zoals bij een Guzzi sport 1100 die redelijk aanleunt bij een BMW 1100 en bliksemsnel opneemt bij gasgeven omdat plasma vonk klein maar zeer krachtig is door hogere temperatuur, zal nooit afslagen in lage toeren of stilvallen bij vertrekken wat met grotere bougie opening wel meer gebeurd. Staan op mijn R1100R zo al 9 jaar.
* https://www.proebeemer.nl/producten/mdd/ ( kost iets meer dan 32,5 euro)
Synchronisatie:
Motor gestart en nagekeken dat die geen fouten heeft (MDD)
Ik gebruik vacuüm meters die onderdruk en terugval aangeven , naald spring zeer snel in onderdruk en naar terugval.
De onderdruk en terugval moet bij beide meters het zelfde aangeven ook staan die nog niet synchroon , je mag zelfs één stelvijs ver verdraaien, dan verschuiven ze onderling maar onderdruk naar terugval afstand blijft altijd het zelfde.
vb; linker geeft een meting van 13 streepjes tussen"" onderdruk en terugval"" en rechter geeft 7 streepjes er tussen, dan is er een probleem je kan die velden synchroniseren door beide middelpunten juist te zetten, maar motor zal nooit soepel werken omdat eerdere parameters niet juist staan.
bon , mijn motor gaf aan elke kant 13 streepjes tussen onderdruk en terugval, maar stonden nog niet synchroon.
Ik heb eerst de beide velden van onderdruk en terugval gelijk geregeld om nadien beide velden te verhogen dat motor juiste stationair toerental heeft.
Nog vermelden voor synchronisatie :
Co stekker is afgekoppeld.
Motor staat op open range = zonder verbindingsstekker , die stekkers dienen om powerband te regelen, en bedienen 3 mogelijkheden om motorpowerband te beïnvloeden ,(er zijn verschillende verbinding stekkers) kan van meer power begin tot meer power in hogere toeren, zonder verbinding stekkers meer fun over heel de powerband met hoger verbruik natuurlijk , van 5,8 tot 6,3 l/100km, je zou verschieten wat u niet kan bijhouden onder de 140km/U in accelaratie, leuk van te horen : "van wat hebt u bij" "Wat heb je aan die motor gedaan?" " Dieje motor is toch opgedreven"
Neen dus , gewoon standaard het Max. er uit gehaald en is 26 jaar oud.
Motor draai zeer soepel stapvoets en onverstoord tot aan het rood.
Goede synchronisatie begint aan juist gezette eerdere werkzaamheden.
Hall sensors gereinigd (metaal schilfertjes) , volledig nagemeten en op punt gezet, kleppen gesteld , injectors gereinigd en even laten werken om na te kijken dat ze evenveel benzine verstuiven, TPS juist gezet met simpel toestelletje MDD (*) , standaard bougies met juist warmtegraad op 0,6mm, ja op 0,6mm net zoals bij een Guzzi sport 1100 die redelijk aanleunt bij een BMW 1100 en bliksemsnel opneemt bij gasgeven omdat plasma vonk klein maar zeer krachtig is door hogere temperatuur, zal nooit afslagen in lage toeren of stilvallen bij vertrekken wat met grotere bougie opening wel meer gebeurd. Staan op mijn R1100R zo al 9 jaar.
* https://www.proebeemer.nl/producten/mdd/ ( kost iets meer dan 32,5 euro)
Synchronisatie:
Motor gestart en nagekeken dat die geen fouten heeft (MDD)
Ik gebruik vacuüm meters die onderdruk en terugval aangeven , naald spring zeer snel in onderdruk en naar terugval.
De onderdruk en terugval moet bij beide meters het zelfde aangeven ook staan die nog niet synchroon , je mag zelfs één stelvijs ver verdraaien, dan verschuiven ze onderling maar onderdruk naar terugval afstand blijft altijd het zelfde.
vb; linker geeft een meting van 13 streepjes tussen"" onderdruk en terugval"" en rechter geeft 7 streepjes er tussen, dan is er een probleem je kan die velden synchroniseren door beide middelpunten juist te zetten, maar motor zal nooit soepel werken omdat eerdere parameters niet juist staan.
bon , mijn motor gaf aan elke kant 13 streepjes tussen onderdruk en terugval, maar stonden nog niet synchroon.
Ik heb eerst de beide velden van onderdruk en terugval gelijk geregeld om nadien beide velden te verhogen dat motor juiste stationair toerental heeft.
Nog vermelden voor synchronisatie :
Co stekker is afgekoppeld.
Motor staat op open range = zonder verbindingsstekker , die stekkers dienen om powerband te regelen, en bedienen 3 mogelijkheden om motorpowerband te beïnvloeden ,(er zijn verschillende verbinding stekkers) kan van meer power begin tot meer power in hogere toeren, zonder verbinding stekkers meer fun over heel de powerband met hoger verbruik natuurlijk , van 5,8 tot 6,3 l/100km, je zou verschieten wat u niet kan bijhouden onder de 140km/U in accelaratie, leuk van te horen : "van wat hebt u bij" "Wat heb je aan die motor gedaan?" " Dieje motor is toch opgedreven"
Neen dus , gewoon standaard het Max. er uit gehaald en is 26 jaar oud.
Motor draai zeer soepel stapvoets en onverstoord tot aan het rood.
Goede synchronisatie begint aan juist gezette eerdere werkzaamheden.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 feb 2020, 12:04
- Woonplaats: oudenaarde
- Locatie: Oudenaarde