kom er niet uit......

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Goodi
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:48
Woonplaats: waasmunster

kom er niet uit......

Bericht door Goodi »

Denk dat ik uiteindelijk de stap ga zetten om een eerste BMW motor aan te schaffen.
Nu, gezien ik daar nog nooit op gereden heb, had ik enkele vragen aan de kenners.
Het is geen woon/werkverkeer bike, maar het moet eentje zijn waar langere ritten op mogelijk zijn, en dan komt comfort toch om de hoek kijken.
Men ogen zijn momenteel gericht op een K1100LT, een R1150R,of een GS1150.
Graag jullie pro's & contra's.
Hopelijk geraak ik er dan snel uit.....
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: kom er niet uit......

Bericht door willy »

Als dat woon-werkverkeer ook 's winters zal doorgaan dan kan wat "tupperware" wel comfortabel zijn 8-)
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: kom er niet uit......

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik denk dat even googelen "review K 1100 LT", "review R1150 R" en "review R 1150 GS" al een massa nuttige info zal opleveren, maar die blijft, net als de info die je hier zou krijgen, grotendeels subjectief. Zelf proefrijden dus, en dan nog.
Alvast mijn persoonlijke ervaringsindrukken: qua comfort 1 LT, 2 GS, 3 R (maar ook met een R doe je moeiteloos dagtrips van boven 500km, excl. snelweg dan wel); qua rijplezier 1 R, 2 GS, 3 LT; beste overall 1 GS 2 LT 3 R. En als je het puur economisch bekijkt denk ik dat in onderling min of meer vergelijkbare technische en optische staat heel wat LT's momenteel goedkoop, R's normaal en GS'en redelijk overpriced zijn.
Goodi
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:48
Woonplaats: waasmunster

Re: kom er niet uit......

Bericht door Goodi »

MaartenGS-R-RT schreef: 09 aug 2021, 23:02 Ik denk dat even googelen "review K 1100 LT", "review R1150 R" en "review R 1150 GS" al een massa nuttige info zal opleveren, maar die blijft, net als de info die je hier zou krijgen, grotendeels subjectief. Zelf proefrijden dus, en dan nog.
Alvast mijn persoonlijke ervaringsindrukken: qua comfort 1 LT, 2 GS, 3 R (maar ook met een R doe je moeiteloos dagtrips van boven 500km, excl. snelweg dan wel); qua rijplezier 1 R, 2 GS, 3 LT; beste overall 1 GS 2 LT 3 R. En als je het puur economisch bekijkt denk ik dat in onderling min of meer vergelijkbare technische en optische staat heel wat LT's momenteel goedkoop, R's normaal en GS'en redelijk overpriced zijn.
Dank voor de nuttige info.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: kom er niet uit......

Bericht door Bob »

willy schreef: 09 aug 2021, 16:27 Als dat woon-werkverkeer ook 's winters zal doorgaan dan kan wat "tupperware" wel comfortabel zijn 8-)
Goodi schreef:Het is geen woon/werkverkeer bike
:wink:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: kom er niet uit......

Bericht door willy »

Bob schreef: 10 aug 2021, 16:28
willy schreef: 09 aug 2021, 16:27 Als dat woon-werkverkeer ook 's winters zal doorgaan dan kan wat "tupperware" wel comfortabel zijn 8-)
Goodi schreef:Het is geen woon/werkverkeer bike
:wink:
Right :oops:
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: kom er niet uit......

Bericht door WILBIKE »

Ik heb ze allemaal gereden!
Rijgevoel 4 en 2-cilinder is een hemelbreed verschil, proefrit doet wonderen...

Rij je alleen of met duo;

solo, indien je voor de boxer valt is rijplezier is met de GS vele malen hoger maar ook de snelheidsvallen op gewone straat zijn veelvuldig aanwezig. De GS rijdt zo vanzelf dat snelheid dikwijls onderschat wordt.

duo, lijkt me relaxter op de 4-pitter, gaat smeuïger om met bochtenwerk en heeft meer body die weersinvloeden beperkt, de boxer kan je evenwel overal omgooien, heeft goede zit en vering voor beiden maar wind en regen zijn erg aanwezig. Op gewone straat vraagt de KLT niet om snelheid maar op grote weg (autobaan) heb je niet altijd door (veel) te snel te gaan.

Mijn vrouw koos voor de LT voor het zit- en rijcomfort. Het laatste vooral door het zachte aanpakken van de motor/versnellingen waardoor er weinig interactie was met beide helmen :grin: . Onze dochter ging steeds voor de GS, zit is hoger (voetsteunen) en lichtjes comfortabeler voor haar beenhoek (groter dan de mama) maar bij speels rijden is het gedrag nukkiger dan de LT...

Het is maar waar je van houdt en ervan verwacht. Als goedweer-rijder is de GS steeds je vriend terwijl de LT soms wel eens te warm is. Rij je veel hoge cols in voor- en najaar zal de LT je bijstaan in de koude terwijl op de GS je voetjes niet verwend worden...

Probeer een proefrit op beide concepten want als derde is het moeilijk in te schatten hoe jij je gaat voelen op een R of een K-model. Voor het overige zijn vandaag inderdaad de K's beterkoop, kilometers maken weinig uit, er lopen er diverse rond met meer dan 200000 km op de klok die nog geen kik verkeerd gaven, wel niet besparen op onderhoud (zelf of anderen) want dit maakt uiteindelijk de levensduur uit! Ik schreef mijn motoren af en deze gingen steevast de deur uit na 4 jaar met tussen de 60000 en 100000 km. Zo had mijn KLT zijn eerste defect op 96000 en dit was een achterwiellager... :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Plaats reactie