zelf brandstofpomp vervangen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
PP
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:04
Locatie: Vlaams-Brabant

zelf brandstofpomp vervangen

Bericht door PP »

Hey,

Ik heb zopas een R1200GS van 2011 die niet meer start gekocht. Deze heeft een paar jaar stil gestaan en start niet meer. De GS is het model waarbij de vlotter van de benzinevoorraad ter hoogte van de vulmond van de benzinetank zit.

Ik heb de tank gedemonteerd en de benzinepompunit en vlotter uit de tank gehaald en wat ik zag verbaasde mij toch wel een beetje.

1. de dichtingsrubber van de unit en de 3 rubbers (trillingsdempers) tussen de pompunit en de bovenkant van de unit waren versmolten tot een hoopje pek,
2. de (volledig bruin geworden) geribbelde benzineleiding is spontaan gebroken toen ze mij zag.
3. door toedoen van de benzine de isolatie van alle bedrading hard geworden en gebroken/gescheurd.
4. in het (groene) aanzuigfiltertje evenals in de pomp zelf zitten allerlei deeltjes van die benzineleiding.

Ik vermoed dus dat de pomp het ook niet echt meer zal doen en dat het filtertje zijn beste tijd gehad heeft.

Een nieuwe unit maakt mij rond de 500 euro lichter.

Die rubbers (dichtingsrubber van de unit en de trillingsdempers) kan je blijkbaar bij BMW apart kopen.

De rest is echter andere koek. De tank is ondertussen proper maar nu begint mijn zoektocht naar onderdelen om de unit terug operationeel te krijgen.

Ik heb 'n filmpje gevonden waarin uit de doeken gedaan wordt wat moet gebeuren (zonder de gesmolten rubbers en de gebroken/gescheurde isolatie) :

https://www.youtube.com/watch?v=xdyHT3pGm_A

Men spreekt in het filmpje over Quatum Fuel System, maar dat is natuurlijk Amerikaans of Engels.

Quantum onderdelen: https://www.fuelperformance.co.uk/index ... uct_id=303

Iemand ervaring met deze materie en met het bestellen van deze spullen op het vasteland ?

Groeten,

Peter
Am I part of the disease?
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: zelf brandstofpomp vervangen

Bericht door Dirk Pauwels »

snap het probleem niet. Koop een 2dehandse pomp unit, in de tank steken, klaar....
doet hij nog niet kan de controle regelaar defect zijn, dat testje door 12v recht op de pomp te steken. 2dehnds controle regelaar is ook te vinden....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
PP
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:04
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: zelf brandstofpomp vervangen

Bericht door PP »

Er is dan ook geen probleem. Enkel ´n vraag.
Heb ondertussen ´n nieuwe pomp, filter en benzineslang besteld ergens in Nederland. Komt allemaal in orde. :thumbleft:
Am I part of the disease?
Plaats reactie