Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Moderator: GVN
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
- Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)
Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
vrienden,
Zij die regelmatig de Antwerpse ring nemen zullen het inmiddels wel weten dat Wegen en verkeer een test traject heeft uitgevoerd met een gegroefd wegdek. Dit bevindt zich tussen Berchem en Borgerhout.
Concreet wordt de bestaande betonverharding met een machine, voorzien van een horizontale trommel met diamantschijven, ondiep (1mm) afgeslepen en worden er gelijktijdig fijne groeven van 4mm diep aangebracht in het wegdek
Meer details vind je op deze link:
https://wegenenverkeer.be/werken/groeve ... -rolgeluid
Met mijn GS met grote wielen heb ik hiermee geen probleem, maar als ik er bij nat wegdek met de Vespa over rij, die kleinere wielen heeft, is dit nieuwe wegdek erg gevaarlijk en heb je een gevoel van spoorvorming en tegelijkertijd gladheid, want er blijft meer water staan.
Zijn er hier nog anderen die soortgelijke ervaringen hebben, zodat we eventueel feedback kunnen geven aan Wegen en verkeer, vooraleer ze heel België op deze wijze uitvoeren?
Zij die regelmatig de Antwerpse ring nemen zullen het inmiddels wel weten dat Wegen en verkeer een test traject heeft uitgevoerd met een gegroefd wegdek. Dit bevindt zich tussen Berchem en Borgerhout.
Concreet wordt de bestaande betonverharding met een machine, voorzien van een horizontale trommel met diamantschijven, ondiep (1mm) afgeslepen en worden er gelijktijdig fijne groeven van 4mm diep aangebracht in het wegdek
Meer details vind je op deze link:
https://wegenenverkeer.be/werken/groeve ... -rolgeluid
Met mijn GS met grote wielen heb ik hiermee geen probleem, maar als ik er bij nat wegdek met de Vespa over rij, die kleinere wielen heeft, is dit nieuwe wegdek erg gevaarlijk en heb je een gevoel van spoorvorming en tegelijkertijd gladheid, want er blijft meer water staan.
Zijn er hier nog anderen die soortgelijke ervaringen hebben, zodat we eventueel feedback kunnen geven aan Wegen en verkeer, vooraleer ze heel België op deze wijze uitvoeren?
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Levensgevaarlijk heb ik gisteren ontdekt!
De banden die ik heb zijn de volgende:
Front: 90/90-18” Rear: 120/80-17”
De banden die ik heb zijn de volgende:
Front: 90/90-18” Rear: 120/80-17”
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Ik heb daar een paar weken geleden ook gereden …. En heb niks gemerkt (oeps) zal er volgende keer proberen op te letten.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Merkelijk stiller... geen last van met de motor.
-
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
- Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
- Locatie: 't Stad
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Met de C650GT, 15" bandjes, evenmin last van
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Inderdaad merkelijk stiller, maar sommige motorrijders hebben er wel last van. Het schijnt een beetje af te hangen van het merk en type van band, of meer bepaald van het profiel van de band waar je mee rijdt.
Ik heb beroepshalve van Agentschap Wegen en Verkeer de vraag gekregen of er op dat testtraject meer ongevallen vast te stellen zijn. Dat is niet het geval (of toch niet in die mate dat het meetbaar is), maar de bekommernis omtrent de motorrijders werd wel meegegeven. Want naast het type band schijnt ook de rijstijl een factor te zijn. Bij "normale" snelheid valt het goed mee, maar als het wat sneller moet gaan (prioritaire opdracht) dan voelt zo'n RT op dat testtraject naar mijn mening toch wat "zweverig" aan.
Ik heb beroepshalve van Agentschap Wegen en Verkeer de vraag gekregen of er op dat testtraject meer ongevallen vast te stellen zijn. Dat is niet het geval (of toch niet in die mate dat het meetbaar is), maar de bekommernis omtrent de motorrijders werd wel meegegeven. Want naast het type band schijnt ook de rijstijl een factor te zijn. Bij "normale" snelheid valt het goed mee, maar als het wat sneller moet gaan (prioritaire opdracht) dan voelt zo'n RT op dat testtraject naar mijn mening toch wat "zweverig" aan.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 07 mar 2015, 09:52
- Woonplaats: Borgerhout
- Locatie: Antwerpen
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Woon naast de ring en kan iedereen verzekeren dat de geluidshinder fel is verminderd.
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
@ Incognito, waar ergens woont u? Ik woon in oud berchem waar momenteel nog geen groeven zijn uitgevoerd en ben benieuwd of dat bij ons ook z’n effect op het geluid zou hebben. En met welk percentage denkt u dat het geluid is verminderd?
Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Was onlangs in het nieuws. De test is geslaagd ze gaan het over heel? de ring doen…
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Laatst gewijzigd door st1100 op 09 aug 2022, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
ondertussen zelf ook een paar keren langs gekomen , en ik heb geen hinder ondervonden ....
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
ondertussen zelf ook een paar keren langs gekomen , en ik heb geen hinder ondervonden ....
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Is me gisteren opgevallen (passeer daar eigenlijk echt zelden) toen ik er met de auto voorbij kwam. Mijn eerste gedacht was direct dat zulks wel een héél voos gevoel moet geven wanneer je daar op de motor passeert.
Ik vraag me trouwens of wat die groeven doen met de remafstand van voertuigen, minder contact met de weg is toch minder grip, waardoor je sneller de ABS gaat activeren, dus een langere remafstand. Of is dat te ver gedacht voor de modale bestuurder?
Grtz, Philip!
Ik vraag me trouwens of wat die groeven doen met de remafstand van voertuigen, minder contact met de weg is toch minder grip, waardoor je sneller de ABS gaat activeren, dus een langere remafstand. Of is dat te ver gedacht voor de modale bestuurder?
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Ik vond het heel onprettig aanvoelen! Banden vooraan Bridgestone 110/70-17M, vrijwel nieuwe. Het eerste wat ik thuis gedaan heb is opgezocht wat anderen ervoeren. Voor mij voelde het bijna als aquaplaning maar dan op een perfect droog wegdek
Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject
Met de GS op Pirelli Scorpion Trail II heb ik er geen last van, maar gisteren voelde de RT van 't werk op Michelin PR5 wel zweverig aan. Wat mij betreft dus ook geen onverdeeld succes.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS