Oud rijbewijs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

stepkim9700
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 feb 2020, 12:04
Woonplaats: oudenaarde
Locatie: Oudenaarde

Oud rijbewijs

Bericht door stepkim9700 »

Hallo

Heb mij onlangs laten vertellen dat wanneer je nog een oud autorijbewijs hebt deze best laat vervangen door een Europees rijbewijs wanneer je naar andere Europese landen gaat.
Ik heb nog steeds mijn auto rijbewijs van 1982 als 18 jarige.
BMW R850R 1999
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Bob »

Wettelijk gezien is er geen enkel probleem. Wat wel kan voorvallen is dat buitenlandse politiemensen niet weten dat wanneer je in je oud Belgisch rjibewijs een "knipje" hebt in bvb categorie B, alle lagere categorieën ook geldig zijn. Als je met de moto onderweg bent en controle krijgt, kan dat twijfel veroorzaken omdat het vakje van categoerie A niet "geknipt" is.

Dat euvel werd later verholpen met de nieuwere versie papieren rijbewijzen (ik denk vanaf 1989) waarin niet meer gknipt, maar gestempeld werd. Daarop werden alle geldige categoriën afgestempeld zodat er geen discussie meer bestond. Met de huidige rijbewijzen in het formaat van een kredietkaart is er al helemaal geen probleem meer, aangezien daarop ook alle geldige categorieën en geldigheidsdata vermeld staan.

Kortom: als je helemaal gerust wil zijn, passeer dan langs je gemeentehuis en vraag een nieuw rijbewijs aan. Voor 25€ (afhankelijk van de gemeente) ben je gesteld.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Pol »

Bob schreef: 13 feb 2022, 22:00 Wettelijk gezien is er geen enkel probleem. Wat wel kan voorvallen is dat buitenlandse politiemensen niet weten dat wanneer je in je oud Belgisch rjibewijs een "knipje" hebt in bvb categorie B, alle lagere categorieën ook geldig zijn. Als je met de moto onderweg bent en controle krijgt, kan dat twijfel veroorzaken omdat het vakje van categoerie A niet "geknipt" is.

Dat euvel werd later verholpen met de nieuwere versie papieren rijbewijzen (ik denk vanaf 1989) waarin niet meer gknipt, maar gestempeld werd. Daarop werden alle geldige categoriën afgestempeld zodat er geen discussie meer bestond. Met de huidige rijbewijzen in het formaat van een kredietkaart is er al helemaal geen probleem meer, aangezien daarop ook alle geldige categorieën en geldigheidsdata vermeld staan.

Kortom: als je helemaal gerust wil zijn, passeer dan langs je gemeentehuis en vraag een nieuw rijbewijs aan. Voor 25€ (afhankelijk van de gemeente) ben je gesteld.
ik denk dat die papieren rijbewijzen ten laatste in 2031 moeten ingeleverd worden.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Pol »

Pol schreef: 14 feb 2022, 01:05
Bob schreef: 13 feb 2022, 22:00 Wettelijk gezien is er geen enkel probleem. Wat wel kan voorvallen is dat buitenlandse politiemensen niet weten dat wanneer je in je oud Belgisch rjibewijs een "knipje" hebt in bvb categorie B, alle lagere categorieën ook geldig zijn. Als je met de moto onderweg bent en controle krijgt, kan dat twijfel veroorzaken omdat het vakje van categoerie A niet "geknipt" is.

Dat euvel werd later verholpen met de nieuwere versie papieren rijbewijzen (ik denk vanaf 1989) waarin niet meer gknipt, maar gestempeld werd. Daarop werden alle geldige categoriën afgestempeld zodat er geen discussie meer bestond. Met de huidige rijbewijzen in het formaat van een kredietkaart is er al helemaal geen probleem meer, aangezien daarop ook alle geldige categorieën en geldigheidsdata vermeld staan.

Kortom: als je helemaal gerust wil zijn, passeer dan langs je gemeentehuis en vraag een nieuw rijbewijs aan. Voor 25€ (afhankelijk van de gemeente) ben je gesteld.
ik denk dat die papieren rijbewijzen ten laatste in 2031 moeten ingeleverd worden.
Tenminste de Europese versie.
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Ed17 »

Voor alle zekerheid, bericht van mijn gemeentebestuur:

"De papieren rijbewijzen zijn in België nog geldig tot 2033. Ben je van plan om naar een land in de Europese Unie of naar Liechtenstein, Noorwegen of IJsland te reizen en daar met een auto te rijden? Dan vraag je best een Belgisch rijbewijs in kaartmodel aan. Voor alle andere landen informeer je best bij de dienst burgerzaken voor je vertrek. Voor landen die het Belgisch rijbewijs niet erkennen heb je immers ook een internationaal rijbewijs nodig. Zowel het rijbewijs in kaartmodel als het internationaal rijbewijs vraag je aan bij de dienst burgerzaken in het stadhuis."

Zeer recent mijn papieren rijbewijs vervangen naar een "bankkaart model", 25€ en enkele dagen geduld en weeral up to date!

Succes..
Ed.
..don't concentrate on the finger..
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Pol »

Ed17 schreef: 14 feb 2022, 01:14 Voor alle zekerheid, bericht van mijn gemeentebestuur:

"De papieren rijbewijzen zijn in België nog geldig tot 2033. Ben je van plan om naar een land in de Europese Unie of naar Liechtenstein, Noorwegen of IJsland te reizen en daar met een auto te rijden? Dan vraag je best een Belgisch rijbewijs in kaartmodel aan. Voor alle andere landen informeer je best bij de dienst burgerzaken voor je vertrek. Voor landen die het Belgisch rijbewijs niet erkennen heb je immers ook een internationaal rijbewijs nodig. Zowel het rijbewijs in kaartmodel als het internationaal rijbewijs vraag je aan bij de dienst burgerzaken in het stadhuis."

Zeer recent mijn papieren rijbewijs vervangen naar een "bankkaart model", 25€ en enkele dagen geduld en weeral up to date!

Succes..
Ed.
vers van de pers : mijn papieren versie , euuropese , is geldig tot 2031 in de Eur.gemeenschap. En terloops , ooit opmerking gekregen van de rijkswacht bij een controle dat ik mijn rijbewijs moest laten vernieuwen omwille van verouderde photo ! ikke naar gemeentehuis met recente photo ! " zeg aan die rijkswachters dat ze de wet niet kennen. Verandering van physionomie is niet voorzien in de wet. " 'k ben dan maar afgedruipt met mijn oud bewijs. :lol:
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Ed17 »

Nou,
dan lees ik dat toch iets anders hoor:
KB 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs:
Artikel 50§1. Een nieuw rijbewijs wordt afgegeven :
1° in geval van verlies of van diefstal van het rijbewijs;
2° als het rijbewijs beschadigd, onleesbaar of teniet gegaan is;
3° als de foto van de houder niet meer gelijkend is;
4° in het geval van intrekking van het rijbewijs door een buitenlandse overheid;
5° in de gevallen voorgeschreven in artikel 80 §2.
./.
Dan hadden die rijkswachters het wellicht toch niet bij het verkeerde eind?
Ed.
..don't concentrate on the finger..
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Pol »

Ed17 schreef: 14 feb 2022, 19:52 Nou,
dan lees ik dat toch iets anders hoor:
KB 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs:
Artikel 50§1. Een nieuw rijbewijs wordt afgegeven :
1° in geval van verlies of van diefstal van het rijbewijs;
2° als het rijbewijs beschadigd, onleesbaar of teniet gegaan is;
3° als de foto van de houder niet meer gelijkend is;
4° in het geval van intrekking van het rijbewijs door een buitenlandse overheid;
5° in de gevallen voorgeschreven in artikel 80 §2.
./.
Dan hadden die rijkswachters het wellicht toch niet bij het verkeerde eind?
Ed.
:thumbleft: mijn verhaal is vééééél ouder dan KB 23 1998. Misschien zelfs 20 jaren eerder. Een ander tijdperk zonder k.t regeltjes.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Bob »

Pol schreef: 14 feb 2022, 15:42En terloops , ooit opmerking gekregen van de rijkswacht bij een controle dat ik mijn rijbewijs moest laten vernieuwen omwille van verouderde photo ! ikke naar gemeentehuis met recente photo ! " zeg aan die rijkswachters dat ze de wet niet kennen. Verandering van physionomie is niet voorzien in de wet. " 'k ben dan maar afgedruipt met mijn oud bewijs. :lol:
Bij het oude papieren rijbewijs waar de categorie aangeduid werd met knipjes was het niet voorzien dat de foto gelijkend moest zijn. Bij invoering van het papieren Belgisch rijbewijs naar Europees model (met de stempeltjes, ik denk dat ze vanaf 1989 in omloop gekomen zijn) was dat wel een verplichting, evenals bij de huidige kaartmodellen.

Bij aanvraag van zo'n nieuw rijbewijs (kaartmodel) mag je vragen om de foto van je identiteitskaart over te nemen, dan moet je geen papieren pasfoto meebrengen. Je identiteitskaart mag dan wel maximaal 5 jaar oud zijn, anders moet je sowieso een nieuwe pasfoto meebrengen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Pol »

Bob schreef: 14 feb 2022, 23:49
Pol schreef: 14 feb 2022, 15:42En terloops , ooit opmerking gekregen van de rijkswacht bij een controle dat ik mijn rijbewijs moest laten vernieuwen omwille van verouderde photo ! ikke naar gemeentehuis met recente photo ! " zeg aan die rijkswachters dat ze de wet niet kennen. Verandering van physionomie is niet voorzien in de wet. " 'k ben dan maar afgedruipt met mijn oud bewijs. :lol:
Bij het oude papieren rijbewijs waar de categorie aangeduid werd met knipjes was het niet voorzien dat de foto gelijkend moest zijn. Bij invoering van het papieren Belgisch rijbewijs naar Europees model (met de stempeltjes, ik denk dat ze vanaf 1989 in omloop gekomen zijn) was dat wel een verplichting, evenals bij de huidige kaartmodellen.

Bij aanvraag van zo'n nieuw rijbewijs (kaartmodel) mag je vragen om de foto van je identiteitskaart over te nemen, dan moet je geen papieren pasfoto meebrengen. Je identiteitskaart mag dan wel maximaal 5 jaar oud zijn, anders moet je sowieso een nieuwe pasfoto meebrengen.
:thumbleft: super ,duidelijker kan niet !
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Oud rijbewijs

Bericht door allezvooruit »

Zal ook wel afhankelijk zijn van gemeente of stad , mijn id is afgeleverd begin 2015 en heb ondertussen al 3x rijbewijs vernieuwd , dit jaar opnieuw , en nog steeds dezelfde foto gebruikt .( vernieuwing c rijbewijs)
Grtz
A.S.moto
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 aug 2021, 20:15
Woonplaats: Hechtel

Re: Oud rijbewijs

Bericht door A.S.moto »

Ik zou gewoon een nieuw rijbewijs gaan halen...

Het is niet omdat je wettelijk nog met dat papieren vodje mag rijden dat je dan dat ook moet doen he... :grin:
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Oud rijbewijs

Bericht door willy »

A.S.moto schreef: 03 mar 2022, 06:42 Het is niet omdat je wettelijk nog met dat papieren vodje mag rijden dat je dan dat ook moet doen he... :grin:
Het omgekeerde uiteraard ook niet.
Een nieuw rijbewijs heeft een vervaldatum. Je zal na 10 jaar een nieuw moeten halen.
Doe je dat niet (of vergeet je het) dan is je rijbewijs ongeldig, geen discussie mogelijk.
De mogelijke gevolgen zijn niet echt om mee te lachen:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Pol »

allezvooruit schreef: 15 feb 2022, 12:34 Zal ook wel afhankelijk zijn van gemeente of stad , mijn id is afgeleverd begin 2015 en heb ondertussen al 3x rijbewijs vernieuwd , dit jaar opnieuw , en nog steeds dezelfde foto gebruikt .( vernieuwing c rijbewijs)
Grtz
Ik vermoed dat je einde loopbaan bent. Met bewijs "bon pour le service" :lol: van de oogarts , hop ,weer een nieuw rijbewijs. Rijden met bezoldigd personeel ook . (waarschijnlijk)
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Oud rijbewijs

Bericht door allezvooruit »

Loopbaan is reeds ten einde 8-) , moet wel om de 2 jaar vernieuwen wegens medische achtergrond ( voor mijne C ) .
Grtz
A.S.moto
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 aug 2021, 20:15
Woonplaats: Hechtel

Re: Oud rijbewijs

Bericht door A.S.moto »

willy schreef: 03 mar 2022, 09:04
A.S.moto schreef: 03 mar 2022, 06:42 Het is niet omdat je wettelijk nog met dat papieren vodje mag rijden dat je dan dat ook moet doen he... :grin:
Het omgekeerde uiteraard ook niet.
Een nieuw rijbewijs heeft een vervaldatum. Je zal na 10 jaar een nieuw moeten halen.
Doe je dat niet (of vergeet je het) dan is je rijbewijs ongeldig, geen discussie mogelijk.
De mogelijke gevolgen zijn niet echt om mee te lachen:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3

Ik vervang om de 5 jaar... (medische geschiktheid) maar zie er geen probleem in dat de geldigheid beperkt is tot 10 jaar..
Alles is beter dan zo'n roze vod in je portefuille.. , toch?
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Oud rijbewijs

Bericht door willy »

Ach, ik heb van die vod niet echt last. Dat ze roze is stoort me ook niet :wink:
Ik heb ook een "C+E" rijbewijs (met dank aan defensie), maar de medische keuring is nu vervallen.
Vroeger kon de keuring gewoon op 't werk, makkelijk en goedkoop.
Daar hoefde ik geen nieuw bewijs voor te halen, een bewijs van (medisch) geschift :-/ te zijn volstond.
Mogelijk kan dat met de huidige bewijzen niet meer.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Bob »

willy schreef: 03 mar 2022, 17:30Mogelijk kan dat met de huidige bewijzen niet meer.
Inderdaad, vroeger kon je de verlenging er op het gemeentehuis laten bijzetten, maar een modern plastic rijbewijs krijg je niet meer in zo'n typmachine gedraaid :wink: Je moet dus om de vijf jaar een nieuw exemplaar aanvragen op basis van een keuringsattest van de (arbeids)geneesheer.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Oud rijbewijs

Bericht door willy »

Bob schreef: 03 mar 2022, 20:50 Inderdaad, vroeger kon je de verlenging er op het gemeentehuis laten bijzetten, maar een modern plastic rijbewijs krijg je niet meer in zo'n typmachine gedraaid :wink: Je moet dus om de vijf jaar een nieuw exemplaar aanvragen op basis van een keuringsattest van de (arbeids)geneesheer.
Wat vroeger kon is dus nu niet meer mogelijk. Lang leve de vooruitgang, ook al is 't achteruit :roll:
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Bob »

willy schreef: 03 mar 2022, 22:22Wat vroeger kon is dus nu niet meer mogelijk. Lang leve de vooruitgang, ook al is 't achteruit :roll:
Tja, dat is de keuze die men als overheid moet maken tussen flexibiliteit en tegengaan van misbruik. Er zal er wel meer dan ene zijn roze papiertje zelf in de typmachine gerold hebben om een nieuwe medische keuring te vervalsen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Polleke G »

willy schreef: 03 mar 2022, 17:30 Ik heb ook een "C+E" rijbewijs (met dank aan defensie), maar de medische keuring is nu vervallen.
Vroeger kon de keuring gewoon op 't werk, makkelijk en goedkoop.
Daar hoefde ik geen nieuw bewijs voor te halen, een bewijs van (medisch) geschift :-/ te zijn volstond.
Mogelijk kan dat met de huidige bewijzen niet meer.
Ook al heb je ,je medische schifting rijden mag toch niet, je moet ook nog eens code 95 hebben(±800€)
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Oud rijbewijs

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Polleke G schreef: 04 mar 2022, 18:23 Ook al heb je ,je medische schifting rijden mag toch niet, je moet ook nog eens code 95 hebben(±800€
https://www.mijntipsenadvies.be/2015-04 ... EU22170501
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Bob »

Polleke G schreef: 04 mar 2022, 18:23je moet ook nog eens code 95 hebben(±800€)
Niet voor eigen, onbezoldigd vervoer
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Oud rijbewijs

Bericht door allezvooruit »

Zeer zeker niet indien alleen voor prive gebruik .
Grtz
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Oud rijbewijs

Bericht door willy »

Ed17 schreef: 14 feb 2022, 01:14 Zeer recent mijn papieren rijbewijs vervangen naar een "bankkaart model", 25€ en enkele dagen geduld en weeral up to date!
Ed.
En deze dient zeker op tijd vervangen te worden, zoniet rij je na 10 jaar (zonder discussie) met een ongeldig bewijs rond :-)
Plaats reactie