Cilinders slijtage R100T 1980

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Guuyke
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2022, 18:51
Woonplaats: 3980

Cilinders slijtage R100T 1980

Bericht door Guuyke »

Beste forumleden,

Ik had graag beroep gedaan op de collectieve technische kennis in dit forum om de revisie van mijn R100T (70pk motor) in goede banen te leiden.
Ik heb zopas de cilinders geopend. Deze zijn van het pre Nicasil tijdperk en in de zone van de segmenten is er duidelijk slijtage. De motor heeft 110000 km en verbruikt een redelijke hoeveelheid olie (1l/3000km)
Ik heb de slijtage van de cilinders opgemeten en kom tot volgende waarden:
In de zones buiten de segmenten meet ik 94.01 mm. Het hoonpatroon is in deze zones nog duidelijk zichtbaar en ik veronderstel dat dit de oorspronkelijke maat is
In de zone van de segmenten meet ik 94.04-94.05 mm.
Volgens mijn handboek is dit een aanvaardbare slijtage.
Beide zuigers meten 93.95 mm, en vertonen geen zichtbare slijtage.
De segmenten hebben in de zone van de slijtage een slotspeling van 0.6, 0.9 en 1.0 mm. Buiten deze zone 0.1mm minder.
De gietijzeren cilinderschacht vertoont helemaal onderaan (laatste cm, ver buiten de zone van de segmenten) een duidelijke excentriciteit van een paar honderste mm. Met langste diameter in de verticale richting, dus in het loopvlak van de drijfstang. Ik weet niet of dit een probleem is?
Nu is mijn plan om de segmenten te vervangen en de cilinders gewoon lichtjes te laten honen zodat de segmenten kunnen zetten.
Is dit een goed plan of zijn er andere adviezen op dit forum?
Alvast bedankt voor elke reactie.

Guy
Plaats reactie