Handvatverwarming

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Guitar George
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2021, 15:39
Woonplaats: Ravels

Handvatverwarming

Bericht door Guitar George »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een R1200GS LC bj.2013 en de handvatverwarming voldoet helemaal niet bij temperaturen net boven het vriespunt.
In het verleden de motor bij de BMW dealer al eens naast een R1200GS LC van bj.2017 gezet en de handvatverwarming vergeleken. Dit was echt een groot verschil in warmteafgifte.

Er werd toen contact opgenomen met BMW België om te verifiëren of de handvatverwarming van modeljaar 2017 op deze van 2013 te zetten maar dat bleek niet mogelijk. Deze waren blijkbaar niet compatibel. Het heeft blijkbaar te maken dat er een verschil is in Volt of mVolt die door het canbus systeem niet aanvaard wordt en dan een foutmelding genereert.

De enigste oplossing die ze mij konden aanbieden was om er een uitbreiding van de handkappen op te zetten maar dat bracht geen soelaas. Ik heb dan zelf maar betere winterhandschoenen aangeschaft maar dan nog krijg ik koude handen na een winterse woon-/werkverplaatsing van +/- 50 km.

Ik heb op verschillende fora vernomen dat er een software update zou zijn die het euvel zou oplossen maar niet iedereen beaamt dit.
Hoogstwaarschijnlijk heb ik die update al gehad en heeft het niets uitgehaald.

Is er een manier om de handvatverwarming te laten werken zoals het hoort?

Mvg,
GG
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Handvatverwarming

Bericht door Bob »

Tja, handvatverwarming...

Als het een troost mag zijn: die op de R1250GS werkt bij vriestemperatuur op standje 1 niet hard genoeg en op standje 2 te hard (naar mijn goesting althans). Bovendien: als je remt of ontkoppelt koelt het elke keer weer een beetje af.

Als je er veel last van hebt omdat je kouwelijk van aard bent en/of omdat je vaak en lang bij lage temperaturen met de moto rijdt, investeer dan in een paar handschoenen van Gerbing. Die doen wat ze moeten doen, en niet enkel aan de binnenkant van je hand.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Handvatverwarming

Bericht door Relax »

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar ik rij al vele jaren WW-verkeer op verschillende GSA's met stuurmoffen, eerst HippoHands, nadien Givi.
Hoe koud het ook mag zijn, ik blijf rijden met tussenseizoenshandschoenen en nooit nog koude handen. Standje 1 van de HVV volstaat makkelijk om bij temperaturen onder 0 een flinke afstand te rijden. Binnenkant van de hand wordt verwarmd en er komt geen koude rijwind meer op je handen om ze af te koelen.
Het ziet er niet uit, maar erg efficiënt en wat mij betreft stukken aangenamer dan de dikke verwarmde handschoenen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
dxamet
Berichten: 408
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Handvatverwarming

Bericht door dxamet »

Ik heb een moto van 2014 met hetzelfde probleem. Bmw heeft een aantal jaren (2013-2015?) een zwakkere hvv gemonteerd. Dit kan je weten door één kant los te koppelen en de weerstand te meten. Die zal waarschijnlijk ongeveer 8 ohm zijn. De betere hebben ongeveer 5 ohm weerstand. Ik heb de verwarmingselementen zelf vervangen, zonder foutmelding.
:salut:dxamet
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Handvatverwarming

Bericht door Danny »

Milieu he.... minder afname, kleinere, lichtere alternator, minder weerstand voor de motor...
minder gewicht, minder koperdraad voor de fabrikant en meer winst voor de aandeelhouders...
Meer zoek ik er niet achter...
Jammer dat de Oxford handgrepen externe draden hebben verder zijn ze prachtig instelbaar in vergelijking met de 4 keer duurdere OEM greepjes
Plaats reactie