Batterij

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Batterij

Bericht door BromBert »

Heb net de batterij vervangen. Vorige was een MotoBatt met 220 CCA startstroom. Die heeft het laten afweten na 3 jaar. Ik moest ze deze winter bijna constant aan de druppellader hangen om nog iets of wat zeker te zijn dat hij zou starten. De nieuwe is een Intact batterij met 300 CCA. Duidelijk beter. Om na te gaan dat er geen sluipverbruikers zijn tijdens stilstand heb ik eens de stroom gemeten met het contact uit. Onmiddellijk na het aansluiten van de batterij loopt er gedurende een 2-tal seconden 70mA. Dan valt het terug op 4.5 mA. Naar moderne normen (ben zelf electronica knutselaar) is dat nog vrij veel. Een moderne microprocessor slaapt met enkele µA verbruik, maar soit. Een klein beetje startbatterij zou het bij een constant rustverbruik van 4.5 mA gemakkelijk meer dan een maand moeten volhouden zonder aan de lader te moeten. Is dat verbruik in rust een normale waarde?
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Batterij

Bericht door willy »

Of 4,5mA voor een 1200RT te veel is weet ik niet, het zou ook van het bouwjaaar kunnen afhangen.
De stroom neemt niet verder af nadat de CAN-bus de deur(en) heeft dichtgetrokken?
Als 't verbruik pakweg 5mA blijft, dan is dat per dag 24x5 oftewel 120ma(h).
Per maand wordt dat 120x30=3600mah oftewel 3,6A. Da's niet veel.
Ik zou denken dat ook na 2 maanden de motor nog zonder problemen zal starten.
Het gaat tenslotte om stroom voor korte tijd (CCA).
De omgevingstemperatuur speelt natuurlijk ook een rol.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Batterij

Bericht door aantzeetje »

Dan zit je met ergens een sluipverbruiker. 4.5mA is nu net de stroom die een active gps steun of een after market usb lader van je batterij trekt. Heb je deze op je RT staan dan weet je dat het die is. Als electronica knutselaar kan je dit oplossen door een diode (1N4700 als ik me goed herinner) in serie te plaatsen in de + aansluiting.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: Batterij

Bericht door BromBert »

Er zit wel een gps steun op, maar die hangt op het standlicht. Gps komt trouwens mekkeren als ik het contact afzet. Ik heb gemeten zonder het contact aan te zetten, CAN bus zou volgens mij uit moeten zijn. Als de CAN bus wakker is brandt toch het lampje in de schakelaar van het noodknipperlicht?
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: Batterij

Bericht door BromBert »

Ondertussen zit de nieuwe batterij er drie maanden in en nog nooit aan de lader gehangen. Koude start nog steeds uitstekend.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
Plaats reactie