Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
J@@n
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2021, 21:23
Woonplaats: Antwerpen

Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door J@@n »

Dag allen,

Ik heb een nieuwe motor gekocht en de verzekering reeds in orde laten brengen.
Aanvraag tot inschrijving (overzetten huidige nummerplaat) is per aangetende vertrokken naar het DIV.
Mijn vraag: mag ik met deze reeds verzekerde motor rijden met een kopij van de aanvraag op zak?
Alvast bedankt!
Grts J@@n
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Wettelijk: nee.
Een aanvraag tot inschrijving is geen inschrijving.
zie oa.https://www.intolaw.be/nl/expertise/ver ... 0000%20EUR.
J@@n
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2021, 21:23
Woonplaats: Antwerpen

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door J@@n »

Dankjewel Maarten!
Inderdaad, tussen wat je verzekeringsmakelaar zegt en de wet voorschrijft... daar kan al eens "interpretatieruis" op zitten ;)
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door ferdi »

het ergste wat je kan gebeuren is een boete natuurlijk , ik kijker in ieder geval niet naar .
als ie verzekerd is en er hangt een plaat op rijd ik
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door MaartenGS-R-RT »

ferdi schreef: 12 aug 2022, 09:27 het ergste wat je kan gebeuren is een boete natuurlijk
zie https://www.rechtopverdediging.be/verke ... 0toegekend.
Succes!
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door allezvooruit »

Geld dit ook voor een 2de hands motor als je al in het bezit bent van een nummerplaat van je vorige uitgeschreven motor ?
Grtz
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik ben er quasi zeker van dat hiervoor geen uitzondering geldt.
Ik heb die in elk geval niet gevonden via deze link https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Vo ... schrijving
en de uitzonderingen die verder aangehaald worden (maar ik kan ernaast gelezen hebben)
Tenandere, als ik me niet vergis bestaat nog steeds de mogelijkheid om ipv per post of via de verzekeraar het inschrijvingsbewijs en/of nrplt aan te vragen doch je zelf aan een DIV-loket te gaan aanbieden - op afspraak waarschijnlijk dan wel - waarbij je dan onmiddellijk je inschrijvingsbewijs en/of nrplt meekrijgt (kostprijs dacht ik ipv 30 dichtbij 100€)
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door willy »

ferdi schreef: 12 aug 2022, 09:27 het ergste wat je kan gebeuren is een boete natuurlijk , ik kijker in ieder geval niet naar .
als ie verzekerd is en er hangt een plaat op rijd ik
Dat zou wel eens kunnen tegenvallen. Stel dat je een ongeval veroorzaakt met ernstige (€€€€€€€) gevolgen,
lichamelijk of materieel. Wees er dan maar zeker van dat de verzekering er alles aan zal doen om niet te
moeten uitbetalen. Je voertuig mag uiteindelijk niet op de openbare weg.
Ik weet het, de kans is klein, maar er is een "wet" die stelt dat hoe kleiner de kans dat iets voorvalt, hoe
groter de gevolgen kunnen zijn.
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door allezvooruit »

MaartenGS-R-RT schreef: 12 aug 2022, 21:44 Ik ben er quasi zeker van dat hiervoor geen uitzondering geldt.
Ik heb die in elk geval niet gevonden via deze link https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Vo ... schrijving
en de uitzonderingen die verder aangehaald worden (maar ik kan ernaast gelezen hebben)
Tenandere, als ik me niet vergis bestaat nog steeds de mogelijkheid om ipv per post of via de verzekeraar het inschrijvingsbewijs en/of nrplt aan te vragen doch je zelf aan een DIV-loket te gaan aanbieden - op afspraak waarschijnlijk dan wel - waarbij je dan onmiddellijk je inschrijvingsbewijs en/of nrplt meekrijgt (kostprijs dacht ik ipv 30 dichtbij 100€)
Ben al een keer zelf naar DIV geweest in Alken en daar krijg je geen inschrijvingsbewijs mee , wel een bewijs van inschrijving . Het originele wordt met de post toegestuurd . Dit voor een 2de hands .
Grtz
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door MaartenGS-R-RT »

allezvooruit schreef: 13 aug 2022, 10:32 Ben al een keer zelf naar DIV geweest in Alken en daar krijg je geen inschrijvingsbewijs mee , wel een bewijs van inschrijving . Het originele wordt met de post toegestuurd .
Zou het kunnen dat je bedoelt dat je een duplicaat meekrijgt? Dat is dan uiteraard wél geldig, toch in Belgie.
Laatst gewijzigd door MaartenGS-R-RT op 13 aug 2022, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door allezvooruit »

Kzal het woensdag laten zien wat ik mee krijg .
Grtz
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door Ed17 »

Kort en bondig antwoord op de vraag:

Rijden zonder ingeschreven te zijn: neen.
Rijden zonder inschrijvingsbewijs (al dan niet vooraf ingeschreven): neen.
Rijden zonder de er aan toegekende nummerplaat: neen.
Rijden met enkel een (kopie van) aanvraag tot inschrijving: neen.

Praktisch voorbeeld:
Je ruilt je "oude" RT in voor een tweedehands hetzelfde of nieuwer model of een volledig nieuwe RT.
Je brengt de verzekering in regel, de makelaar laat de motorfiets inschrijven.
Aangezien je niet kan wachten tot het nieuwe inschrijvingsbewijs arriveert,
besluit je alsnog de nummerplaat van de "oude" RT aan te brengen op de "nieuwe" RT en te gaan rijden..
Een RT blijft immers een RT, nietwaar?
Voor alle zekerheid heeft de makelaar een "voorlopig verzekeringsbewijs" meegegeven zodat je volgens zijn/haar info toch zou mogen rijden.
Je vertrouwt het niet helemaal en je neemt een kopie van de "aanvraag tot inschrijving" mee als boorddocument.

Mag je zo rijden? Heel eenvoudig: neen (zie bovenaan). Let niet op wat de verzekeringsagent vertelt.
Ingeval van een ongeval met zware stoffelijke schade of gekwetsten zal de verzekeringsmaatschappij mogelijks niet willen tussenkomen.
Stel je voor dat je braafjes door een dronken bestuurder van de baan wordt gemaaid. Wat zou de maatschappij van de tegenpartij doen?
Immers: je mocht in dergelijke toestand (niet ingeschreven, inschrijvingsbewijs niet bij, ..) normaliter niet op de openbare weg rijden.

Muggenzifterij? Mogelijks wel, maar ik zou het risico niet nemen.
Naar mijn weten zijn er in deze geen uitzonderingen van toepassing.

Succes hoor!
..don't concentrate on the finger..
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door fronteradriver »

Het is iets typisch Belgisch...we weten dat het niet mag, maar we doen het toch.
Ik heb het ook al gedaan.
Niet iedereen kan zijn voertuig een paar dagen stilzetten...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door allezvooruit »

MaartenGS-R-RT schreef: 13 aug 2022, 11:13
allezvooruit schreef: 13 aug 2022, 10:32 Ben al een keer zelf naar DIV geweest in Alken en daar krijg je geen inschrijvingsbewijs mee , wel een bewijs van inschrijving . Het originele wordt met de post toegestuurd .
Zou het kunnen dat je bedoelt dat je een duplicaat meekrijgt? Dat is dan uiteraard wél geldig, toch in Belgie.
Hoi ,
Vandaag naar de DIV geweest om mijne nieuwe 2de hands in te schrijven en de vraag daar ook gesteld , haar antwoord was dat ik het mee te krijgen papier zeker niet telt in het buitenland en eigenlijk ook niet in het binnenland . Je krijgt een papier mee waarop staat dat dit een bewijs is van verwerking van de inschrijving , niet meer , niet minder .
1 dag wachten zal wel lukken zekers ….

Grtz
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: Rijden in afwachting van inschrijvingsbewijs DIV

Bericht door fronteradriver »

De post mag ook iets verdienen....
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Plaats reactie