Nieuwe koppeling BMW R1200GS LC?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Guitar George
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2021, 15:39
Woonplaats: Ravels

Nieuwe koppeling BMW R1200GS LC?

Bericht door Guitar George »

Zoals iedereen hier op het forum wel weet, zijn de vroegste modellen van de watergekoelde boxer niet de stilste wat schakelen betreft. De mijne is van 05/2013(nieuw gekocht) met iets meer dan 100.000km op de teller.
Bij elke op- of afschakelbeweging maakt het ding een pokkeherrie, dit vooral in de lage toeren. Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor dit probleem als die al bestaat.

Enkele weken geleden heb ik vernomen dat de eerste modellen van de boxer LC geleverd zijn met een iets te korte stuwkrachtadapter in de koppeling.Ik dacht dat dit misschien ook de reden was dat bij het in zijn 1ste versnelling zetten van de moto een klein bokkensprongetje wordt gemaakt.
Bij navraag bij de dealer blijkt dat dit onderdeel al vervangen is.

Het volgende item dat in het vizier komt om eens nader te bekijken is de koppeling. Ik heb nog helemaal geen last van een slippende koppeling maar als ik de moto in neutraal zet en het achterwiel een zetje geef dan draait het wiel zonder veel moeite rond.
Doe ik hetzelfde met ingetrokken koppeling in de eerste versnelling dan moet je al een beetje moeite doen om het wiel te doen draaien.

Nu is mijn vraag; zou het euvel verholpen zijn als ik de koppeling vervang door een iets performantere, zoals de EBC SRK165. Ik heb ook de Recluse Torqdrive even overwogen maar dat is toch een prijzige onderneming.

Graag uw deskundige opinie?
Plaats reactie