BMW R 1100 S Randy Mamola

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Hanscoorevits
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2022, 11:30
Woonplaats: Desselgem

BMW R 1100 S Randy Mamola

Bericht door Hanscoorevits »

Ik overweeg om een R 1100 S Randy Mamola replica te kopen.
Nu heb ik er één gevonden in Duitsland van bouwjaar maart 2003.
Wat raar is is dat de moto niet is uitgerust met ABS. Hoe is dat mogelijk?
Ik dacht dat de replica in het bouwjaar 2004 niet met ABS waren uitgerust.
Ook staan de spiegels op het stuur en niet op de kuip. Ook dat vind ik raar.
Wie heeft meer info?
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: BMW R 1100 S Randy Mamola

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Zo uit het hoofd: ik denk dat geen enkele RM Replica een ABS heeft: één van de werkpuntjes was nl. gewicht besparen. Verder lijkt het me ook raar dat de spiegels niet op de kuip staan. Voorts is er op internet alle mogelijke info te vinden omtrent de replica's: de signering door Mamola, een uniek productienummer, een speciale chip, andere uitlaat, 5,5 inch achterwiel, carbon cylinderbeschermers etc, in elk geval genoeg om je goed te informeren en een miskoop qua authenticiteit te vermijden.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: BMW R 1100 S Randy Mamola

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Heb even het internet afgestruind, en het is moeilijk door de bomen het bos te zien. Sommige sites hebben het over de Randy Mamola Boxer Cup Replica, andere over de Randy Mamola Replica, nog andere over de Boxer Cup Replica,.... verwarring alom dus, en op het eerste gezicht moeilijk om door de bomen nog het bos te zien.
Wat de spiegels betreft: het kan ergens blijkbaar wél volgens deze foto, alleen is dit volgens mij geen Randy Mamola, maar een BCR (Boxer Cup Replica).
https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_R_110 ... eplica.JPG
Als je de link aanklikt en je scrolt één foto terug zie je wat volgens Wikipedia een Randy Mamola is, en let ook op de toegevoegde tekst "een Boxer Racer"
Alhoewel: op de Randy Mamola Replica zie je duidelijk de ABS-sensor op de eindaandrijving, en ik meen me toch echt te herinneren dat de authentieke RMR géén ABS had.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: BMW R 1100 S Randy Mamola

Bericht door MaartenGS-R-RT »

En ook hier http://www.boxertrix.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16470 mogelijk interessante info. Helaas - beetje zoals mijn goedbedoelde info - met weinig of geen bronvermelding. Ik denk, als je het écht wil weten, BMW Bornem de enige correcte informatiebron is, in zoverre men daar natuurlijk info wil vrijgeven. Ben benieuwd.
Bigfoot
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 feb 2016, 17:45
Woonplaats: Zelzate

Re: BMW R 1100 S Randy Mamola

Bericht door Bigfoot »

R 1100 S BoxerCup Racer
De BMW BoxerCup startte in 2000 en was een initiatief van de Belgische BMW importeur. Op basis van de R 1100 S werden racemachines gebouwd en geleverd via het normale dealernetwerk. Zo ontstond een laagdrempelige raceklasse, waarbij elke coureur op basis van afspraken met zijn dealer de racer zo duur kon maken als hij zelf wilde. De BoxerCup races werden gekoppeld aan andere wedstrijden, zoals het Open Nederlands Kampioenschap wegrace. Ze vormden daar een populaire klasse. De BMW's hadden geen eigen pit, maar werden onderhouden in een grote tent door monteurs van BMW Belgium. De kosten voor reparaties gingen dan naar de dealer van de betreffende coureur. De BMW's werden aan de coureurs verkocht voor de catalogusprijs (in Nederland zónder BPM) en daarbij ongeveer fl 6.000,= voor de ombouwkit, bestaande uit het Laser-uitlaatsysteem, aangepaste vering voor en achter, tophalf (zonder koplamp), carbonfiber kleppendeksels, een stuurdemper, bredere achtervelg en band en met staal omvlochten remleidingen. De BMW-fabriek pakte het initiatief op en zette bekende namen in deze klasse in, zoals Randy Mamola.

R 1100 S BoxerCup Replica
In 2002 bracht BMW de R 1100 S BoxerCup Replica op de markt, in de wit/blauwe kleuren van de originele racers, en gesigneerd door coureur Randy Mamola. De Replica had net als de racer en de Sport Edition uit 2000 een langere achterveer en een bredere achterband. Van de racer kwamen de carbonfiber kleppendeksels. In 2004 kreeg de machine de spiegels van de R 1150 GS, omdat die voor circuitgebruik sneller te verwijderen waren, dubbele ontsteking en een race-uitlaatsysteem van het merk Laser.
Plaats reactie