Europese toelating
Moderator: GVN
Europese toelating
Hallo mede Beemers,
Ik ben juist geëmigreerd naar België en wilde mijn R1100RT meenemen. Deze is van 1996, de periode dat de Europese toelating nog niet bestond. Om hem nu ingeschreven te krijgen bij DIV dien ik een vaststellings attest te kunnen overleggen. Nu zie ik genoeg R1100RT in België rijden die mogelijk ook geen Europese toelating hadden.
Iemand tips/suggesties
Thanks Wouterse
Ik ben juist geëmigreerd naar België en wilde mijn R1100RT meenemen. Deze is van 1996, de periode dat de Europese toelating nog niet bestond. Om hem nu ingeschreven te krijgen bij DIV dien ik een vaststellings attest te kunnen overleggen. Nu zie ik genoeg R1100RT in België rijden die mogelijk ook geen Europese toelating hadden.
Iemand tips/suggesties
Thanks Wouterse
Re: Europese toelating
Neem contact op met een officiële BMW dealer in je buurt en leg je geval uit, zij gaan je of kunnen helpen,
of kunnen vertellen hoe je het in orde kan krijgen.
of kunnen vertellen hoe je het in orde kan krijgen.
Re: Europese toelating
De lokale dealer kan een homologatie keuring doen a 400 euro. Telefonisch contact gehad met BMW Nederland en deze hebben mij voorzien van een validatie verklaring van de RDW . Alles ingestuurd en nu afwachten.
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Re: Europese toelating
Misschien verkoop ik nu onzin, maar heeft niet elke BMW R 1100 RT van 1996 een Europese typegoedkeuring? In dat geval zou gelden wat hier staat:
https://www.vlaanderen.be/homologatie-v ... aar-belgie
En hoeft dat dan 400€ te kosten? Kan natuurlijk, maar ben benieuwd naar het verhaal.
https://www.vlaanderen.be/homologatie-v ... aar-belgie
En hoeft dat dan 400€ te kosten? Kan natuurlijk, maar ben benieuwd naar het verhaal.
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Re: Europese toelating
En ook met déze link ben je misschien iets: https://financien.belgium.be/nl/douane_ ... ronisch#q2
Re: Europese toelating
De Europese toelating voor motoren is pas ingevoerd in 1999. Daarvoor was er enkel een nationaal goedkeurnummer. Dat heeft mijn fiets ook inclusief een keuringsrapport van de Nederlandse Rijksdienst voor wegverkeer. Met dit laatste neemt DIV geen genoegen. De letterlijke woorden waren " maar dat is een Nederlands rapport dat geldt niet in België". E willen blijkbaar euros Zien Na deze opmerking was ik wel klaar met Brussel . De fiets gaat weer op Nederlands kenteken, was geregeld in 30 min.
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Re: Europese toelating
Ik denk niet dat dit dé oplossing is: zie bvb https://www.eccbelgie.be/themas/auto/ri ... %20bewaren.
En informeer best ook eens hoe het precies zit met motorfietsen met buitenlandse nummerplaat in de diverse LEZ.
En informeer best ook eens hoe het precies zit met motorfietsen met buitenlandse nummerplaat in de diverse LEZ.
-
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Europese toelating
Ik vind dit een hele vreemde reactie van de DIV. Heb in de jaren '90 nog motoren ingevoerd uit NL pre 1980 en deze hier op kenteken gezet. Voor elke motor werd er een apart goedkeuringsnummer gegeven enkel en alleen op basis van de door de RDW afgeleverde export documenten.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: Europese toelating
Denk niet dat daar het probleem zit. Benzinemotor van meer dan 20 jaar oud , mag gewoon niet in de Lez.MaartenGS-R-RT schreef:…
En informeer best ook eens hoe het precies zit met motorfietsen met buitenlandse nummerplaat in de diverse LEZ.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Re: Europese toelating
Ondertussen zelf even geverifieerd: https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbar ... welke-niet
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... ategorieen
https://leefmilieu.brussels/burgers/new ... vanaf-2025
Samengevat: op de motorfiets kan het probleemloos in Gent, Antwerpen en ook in Brussel, maar een Brussels verbod is niet meer veraf.
Ik heb ook nog eens gemaild naar het team Homologatie van de Vlaamse overheid. Het antwoord dat ik kreeg luidt dat "indien het buitenlands inschrijvingsbewijs onder rubriek K melding maakt van een Europees goedkeuringsnummer de motor na een tweedehandskeuring kan ingeschreven worden; indien dat niet zo is moet een "validatieprocedure" opgestart worden; dat kan elektronisch via "Fastlane" maar ook dan is - sinds januari 2023 - eerst een tweedehandskeuring verplicht. Ik vermoed dat het antwoord van de DIV in die zin moet geinterpreteerd worden omdat een inschrijving hoedanook thans enkel kan nà een keuring.
-
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Europese toelating
En vroeger kreeg je dan een apart PVG (Proces Verbaal van Goedkeuring) nummer van de DIV voor die motor
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820