Beste
Ik rij in de winter niet en mijn motor staat 5 a 6 maanden stil.
De vraag: is het beste dat je tank vol of bijna leeg is tijdens deze rust periode.
mvg
Paul
bezinezetank
Moderator: GVN
Re: bezinezetank
Vroeger werd me verteld dat de tank best vol bleef om roestvorming binnenin te vermijden. Tegenwoordig denk ik niet dat er nog veel roestgevoelig materiaal gebruikt wordt voor het ontwerpen van een benzinetank.
Daarnaast schijnt het dat de alcohol in de benzine van tegenwoordig water aantrekt, en dat water zwaarder is dan de benzine en dus naar de bodem van de tank zakt. Dat is dus het eerste dat binnengetrokken wordt bij terug opstarten van de motor.
Als ik die twee redeneringen naast mekaar leg dan zou ik concluderen dat een lege tank beter is, mede omdat benzine na verloop van tijd aan kwaliteit verliest. Anderzijds zou het me verwonderen - tenzij je je motorfiets achterlaat in een bijzonder vochtige omgeving en met open tankklepje - dat er veel water uit de lucht in je tank zou terechtkomen.
Om maar te zeggen dat ik me nog nooit dezelfde vraag gesteld heb en ook nog nooit problemen ondervonden heb na de winterperiode.
Ik ben wel benieuwd naar andere inzichten
Daarnaast schijnt het dat de alcohol in de benzine van tegenwoordig water aantrekt, en dat water zwaarder is dan de benzine en dus naar de bodem van de tank zakt. Dat is dus het eerste dat binnengetrokken wordt bij terug opstarten van de motor.
Als ik die twee redeneringen naast mekaar leg dan zou ik concluderen dat een lege tank beter is, mede omdat benzine na verloop van tijd aan kwaliteit verliest. Anderzijds zou het me verwonderen - tenzij je je motorfiets achterlaat in een bijzonder vochtige omgeving en met open tankklepje - dat er veel water uit de lucht in je tank zou terechtkomen.
Om maar te zeggen dat ik me nog nooit dezelfde vraag gesteld heb en ook nog nooit problemen ondervonden heb na de winterperiode.
Ik ben wel benieuwd naar andere inzichten
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Re: bezinezetank
Zelf zou ik in de eerste plaats aandacht besteden aan het soort benzine dat zich in de tank bevindt: benzine met ethanol veroudert namelijk snel, en zorgt voor een soort gomvorming in het brandstofsysteem: carburateurs kunnen gaan lekken, injectoren raken vervuild......
Ook lees ik toch dat ethanol wel degelijk roest zou veroorzaken in je (stalen) tank.
Zo zou Euro 95 al na een tweetal maanden voor problemen kunnen zorgen.
Wat ik al een paar jaar doe als ik voorzie dat een motor langer dan een maand stil gaat staan: de twee laatste tankbeurten ethanolvrije superplus tanken (zelf tank ik Shell V-Power, maar er zijn ook andere merken).
Ten overvloede, en misschien overbodig, voeg ik daar nog een benzinestabilisator aan toe ( Liqui Moly.....).
Een ander alternatief is Ecomaxx Bike Fuel 4, en er zijn er waarschijnlijk nog meerdere.
Aspen is géén goed idee, want dat zou (ik schrijf zou, want van horen zeggen) zorgen voor lekkende pakkingen.
En om te antwoorden op de vraag vol of leeg: zelf tank ik boordevol, om verdamping te vermijden.
Volledig leeg lijkt me ook ok, bijna leeg zou ik niet doen.
Ook lees ik toch dat ethanol wel degelijk roest zou veroorzaken in je (stalen) tank.
Zo zou Euro 95 al na een tweetal maanden voor problemen kunnen zorgen.
Wat ik al een paar jaar doe als ik voorzie dat een motor langer dan een maand stil gaat staan: de twee laatste tankbeurten ethanolvrije superplus tanken (zelf tank ik Shell V-Power, maar er zijn ook andere merken).
Ten overvloede, en misschien overbodig, voeg ik daar nog een benzinestabilisator aan toe ( Liqui Moly.....).
Een ander alternatief is Ecomaxx Bike Fuel 4, en er zijn er waarschijnlijk nog meerdere.
Aspen is géén goed idee, want dat zou (ik schrijf zou, want van horen zeggen) zorgen voor lekkende pakkingen.
En om te antwoorden op de vraag vol of leeg: zelf tank ik boordevol, om verdamping te vermijden.
Volledig leeg lijkt me ook ok, bijna leeg zou ik niet doen.
-
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: bezinezetank
Als je tank voorzien is van een benzine meetlint is het zeker niet aan te raden deze voor langere periodes droog te laten staan. Hier gaat er gewoon Shell V-power in en tank is boordevol gevuld.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Berichten: 2291
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: bezinezetank
Volle tank voorkomt ook condensvorming in de tank. Volgooien met ethanolvrije superplus 98 zou mijn advies zijn.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ