ABS RT1150

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
PatrickVL

ABS RT1150

Bericht door PatrickVL »

Heb deze week een nieuwe accu geplaatst omdat ik denk dat dit de reden was, na lang stil staan (8 maand) dat het ABS blijft flikkeren...
Na de plaatsing van de accu en ik terug 18 A kreeg ging het onderste lampje wel uit na de test maar kort er op ging het bovenste terug flikkeren.

Blijkbaar is het niet alleen de accu !

Als ik nu op de achterrem duw krijg ik steeds een biepend geluid te horen ?????
Is dit normaal, remmen werken wel..maar steeds een biepend geluid die vanuit de remmen (pomp) komt....
Iemand ervaring met dit probleem ???? :bshelp:
MaartenGS-R-RT

Re: ABS RT1150

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Als je motor is uitgerust met I ABS (integraal ABS) hoor je normaliter een zoemend geluid als je het rempedaal of het remhendel gebruikt.
Kijk anders eens op youtube hoe dat dan in principe zou moeten klinken, en vergelijk het met de "biep" die je hoort.
Dat zoemend geluid is in feite het signaal dat je ABS-systeem het doet. Als dat niet het geval is schakelt de motor over naar een soort "restremfunctie", wat in de praktijk neerkomt op zowat géén remfunctie, maar je zegt dat je remmen wél werken.
Als je remsysteem behoorlijk werkt zouden de verklikkerlichtjes echter niet alternerend mogen flikkeren, en dat doen ze wél.
Laat dus de motor eens aan een 911 GS of een Motoscan leggen: elke motorzaak die aan BMW's werkt moet zoiets (of nog iets beters) liggen hebben om de fout te kunnen diagnosticeren.
Nu, wat dat I-ABS betreft: àls het werkt doet het dat (althans volgens de normen van rond de eeuwwisseling) uitstekend, maar het is erom gekend dat het nogal eens de geest geeft. Gebrekkig onderhoud zou zo een van de oorzaken kunnen zijn.
Met wat geluk heb je evenwel enkel een defect achterlicht, of ben je vergeten resetten (dat moet met een ABS II, maar ik weet niet of dat ook zo is bij een I-ABS)
En volledigheidshalve: met een remsysteem dat blijkbaar niet ok is zou ik alvast de baan niet opgaan.
Plaats reactie