opbokken of zijpikkel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

opbokken of zijpikkel

Bericht door Zeppe »

Eerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de reactie's op mijn vorige vragen. Het is aangenaam, als beginnend motard, lotgenoten om raad te kunnen vragen.
En daarom heb ik hier nog een vraagje voor jullie : Het valt mij telkens op hoeveel moto's langs de baan geparkeerd staan op hun zijpikkel. Is het niet beter (stabieler) om uw moto op te bokken ?

alvast bedankt.

Tricky
R1150RT - 2005
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Tricky,

Er zijn voor- en tegenstanders. Laat natuurlijk boven alles dat de middenbok uiteraard stabieler is.

Zijpikkel wordt gebruikt voor de korte stops, bijvoorbeeld tijdens een rit, of om je ergens te parkeren.
Laten draaien op je zijpikkel zou ik niet doen, aangezien je olie zich dan gaat ophopen in het kleppendeksel van de linkercilinder.

Als je oiliepeil wil checken, is de regel dat je bij stilstand hem even op je zijpikkel laat staan, ondertussen je kleren verwisselt, en dan hem parkeert op je middenbok, waarna je een correct olieniveau kan aflezen in je kijkglas.

Maar dit is dan weer in tegenspraak met de nieuwe modellen R1200RT en R1200ST waar de middenbok een optie is geworden :cry:

Voor de viercilinders type K1200RS is het ook aangeraden voor hem steeds op je middenbok te parkeren, wegens ook het verzamelen van de olie in je kleppendeksel (links). Voor de nieuwe K1200R en S is de motor anders geplaatst.

Groetjes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Re: opbokken of zijpikkel

Bericht door Paul vde »

tricky schreef:Eerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de reactie's op mijn vorige vragen. Het is aangenaam, als beginnend motard, lotgenoten om raad te kunnen vragen.
En daarom heb ik hier nog een vraagje voor jullie : Het valt mij telkens op hoeveel moto's langs de baan geparkeerd staan op hun zijpikkel. Is het niet beter (stabieler) om uw moto op te bokken ?

alvast bedankt.

Tricky
R115RT - 2005


Het is voor vele gemakelijk voor de zijpikkel te zetten en er zijn er veel die één groter plaatje er onder steken zeker met losse ondergrond.Maar de middenbok staat de motor wel stabieler met vaste ondergrond en neemt hij iets minder plaats inbeslag en is ook beter voor langere stilstand.

grts Paul
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Bericht door animal »

Normaal gebruik ik de middenbok behalve op niet horizontaal vlak, zachte ondergrond... dus telkens wanneer de moto zou kunnen kantelen en dus ook vallen. Voor lange stilstand (dus een paar dagen bvb): middenbok want zo ontlast je de lagers van wielen en balhoofd.
chiepe
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 sep 2023, 16:19
Woonplaats: Roeselare

Bericht door chiepe »

JüRgen schreef:Er zijn voor- en tegenstanders. Laat natuurlijk boven alles dat de middenbok uiteraard stabieler is.
Da's pure fysica, een gladde diagnose hoor...
Op drie steunpunten staat de motor veel stabieler dan op twee.... en plaats je hem longitudinaal tegen een helling op z'n middenbok dan ben je bij de minste beroering helemaal de pineut...
Daarintegen is de motor dan weer "eenvoudiger" op z'n zij te leggen op z'n zijstandaard indien je stoot langs de zijde van de standaard...
Parkeer je motor schuin in een straatgoot.... doe dit dan altijd met z'n voorwiel naar de straat gericht en laat hem tot tegen de rand achteruitbollen... plaats je hem door omstandigheden toch met z'n voorwiel naar beneden op z'n zijstandaard, zet je motor dan in versnelling, als hij dan een tik krijgt valt hij minder snel om doordat hij niet vooruit kan schuiven....
U ziet... weliswaar niet zo evident...
Amicaal
Chiepe
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

bij snelle intervensies zet ik hem op de zijpikkel.
Als mijn moto voor langere tijd stilstaat gebruik ik de middenbok.
Altijd de moto in 1 versnelling.
Ik heb ooit ergens eens een simpel systeem gezien waar bij de rem kan geblokeerd worden. Dan heb je zoiets als een handrem, wat mij zeer leuk lijkt vooral bij parkeren op hellingen.
Als ik het terug vind plaats ik wel het fototje of als iemand anders dit weet staan, zal die het wel doen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

ZIJPIKKELPERIKELEN

Bericht door WALTER GSAdventure »

tricky?

je mag kiezen op wat je hem zet. Indien je hem stationeer laat draaien op zijpoot, en je zit er niet op, zal hij ooit vallen. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Beste mensen,

Het is een foute veronderstelling dat uw motor zonder meer steviger staat op de middenbok. Hij staat juist veel steviger op de zijstandaard indien die van de juiste lengte is (tenzij je banden leeglopen of je jiffy lijdt aan metaalmoeheid) want denk eens logisch: de contactpunten met de aarde als de motor op de middenbok staat vormen een veel kleinere 3hoek als dat hij op de zijstandaard staat. Voeg daarbij het zwaartepunt dat op de middenbok bijna precies op de middenbok zit en bij het plaatsen op de zijstandaard precies in het midden tussen de 3 punten.

Op de zijstandaard parkeren betekent voor mij dat ik de motor ook in de eerste versnelling zet, opdat deze als een parkeerrem kan functioneren. Ook draai ik het stuur volledig naar links als een soort van vangnet als de motor toch door de versnelling zou schieten. Al het gewicht op dat ene punt op de grond zorgt voor een stevige grip. Op de middenbok parkeren betekent dat je een soort hefboom creeert (deze wordt opgeheven door de motor naar voren van de middenbok af te duwen). Het in de versnelling zetten heeft weinig zin als je achterwiel niet op de grond rust en ook het volledig naar links draaien draagt weinig bij aan de stabiliteit. Ik heb kinderen tegen een op de middenbok geparkeerde motor zien aanbotsen, waardoor deze werd "gelanceerd".

Ik kan een willekeurig iemand bewijzen dat de motor gemakkelijker omver te duwen is op de middenbok dan op de jiffy. De Cb500 van mijn vrouw is zo eens omgewaaid tegen een lantaarnpaal aan. Had ie op de jiffy gestaan was dat niet gebeurd.

Er zijn echter meer argumenten dan alleen stevigheid: meer olie verbranden omdat de motor bij het starten verstookt wat naar de linkerkant was gelopen, gemakkelijker poetsen etc. Maar steviger staan is iets anders.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Als de ondergrond "stevig" genoeg is, zet ik hem op zijn zij-standaard.
Heb bij mijn RT steeds het gevoel dat de middenbok niet zo veilig is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Livin
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:08
Locatie: Herselt

Bericht door Livin »

Voor korte periodes (<24h) zet ik mijn motor steeds op de zijpikkel. Ik heb wel een groter bodemplaatje (ik denk van Wunderlich) er op gezet.
Op hellingen probeer ik hem steeds opwaarts te parkeren en dan steeds in eerste versnelling. Tot nu toe heeft dit steeds zijn dienst bewezen en is mijn motor nog nooit ergens weggezakt en/of omgevallen. Maar we zullen maar hout vasthouden zeker.

Langere periodes, steeds middenbok.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Mijn motor staat nooit langere periodes stil, elke dag bollen! :roll:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Livin
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:08
Locatie: Herselt

Bericht door Livin »

Ik rijd elke dag in de week (woon-werk). Maar in het weekend heb ik er meestal geen tijd voor (spijtig genoeg).
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik begreep er in dat een langere periode week(-en) was, een weekend och ja, is nog niet echt lang. Overigens zet ik mijn GS `s nachts altijd op de middenbok omdat ik anders een hoger olieverbruik heb. Staat stevig "genoeg" maar de zijpikkel is steviger.

Het verschilt overigens van merk tot merk. De middenbok van mijn Pan was veel steviger dan die onder de GS. Ik kon de Pan 180 graden draaien door `m op de middenbok te zetten, op z`n kont te duwen en een halve draai te lopen. Dat heb ik jaren gedaan, de stoeptegel bij mij achter was zowat uitgehold. Met de middenbok van mijn GS zoe`k da nooit nie doen, waaibomenstaal.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Livin
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:08
Locatie: Herselt

Bericht door Livin »

J-P,

Je hebt een lager olieverbruik als je hem op zijn middenbok zet? Meen je dat? Dat wil ik ook wel eens proberen. Ik verbuik +- 1 l op 10000km. Maar als ik het zo kan verminderen.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik wel, ligt aan de hoeveelheid olie die naar de linker cilinder zakt blijkbaar. Als je dan start dan verbrandt ie wat olie heb ik me laten vertellen. Bij de K100 had ik dat nog veel erger, als je die startte na een nacht op de jiffy dan was het net gorillas in de mist :roll:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
chiepe
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 sep 2023, 16:19
Woonplaats: Roeselare

Bericht door chiepe »

Een BMW die olie verbruikt... :shock: :shock: :shock: :shock:
Amicaal
Chiepe
Plaats reactie