CAN-bus systeem op 1200 modellen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

CAN-bus systeem op 1200 modellen

Bericht door Hans »

Dat systeem intrigeert mij.
Wetende dat ik graag sleutel aan m'n eigen 1150GS (lees : zelf accessoires monteer en dergelijke) zou ik het jammer vinden, moest ik eigenaar zijn van een 1200 model, beperkt te worden door het CANbus elektrisch systeem.

Kan je niet, om het systeem te omzeilen voor bv. de montage van een bijkomend stopcontact ergens vooraan, gewoon een kabeltje (van 2mm²) leggen vanaf de batterij, met een 15A zekering ertussen ? Zo'n continu werkend stopcontact kan dan worden gebruikt om bv. een klassieke druppellader aan te hangen, of om een GPS van stroom te voorzien, enz...
Het door BMW standaard gemonteerde stopcontact valt immers uit na 30 seconden (bij uitgeschakelde motor).

Mag je op die wijze een bijkomend stopcontact plaatsen op een 1200 ? Of zie ik iets over het hoofd ?

mvg
Hans
Laatst gewijzigd door Hans op 18 jan 2005, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Als je rechtstreeks aan de batterij koppeld wordt (volgens mij) het CANbus systeem omzeilt.
Je mag dat gerust doen aangezien het over een ander(nieuw) circuit gaat.
en zoals je al schreef een zekeringske tussen plaatsen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

Volgens mij moet dat zo inderdaad te doen zijn, Bart de Eerste. :wink:

Maar wat is dan de reden waarom BMW op bv. de 1200GS het (enige) stopcontact koppelt aan het CANbus systeem, zodat het uitvalt na 30 sec. Toch niet alleen om hun eigen druppellader te kunnen verkopen ? Waarom hebben ze er geen gewoon continu stopcontact op gemonteerd, zoals op de meeste andere motoren ?
Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Er zijn al veel problemen geweest met het ABS(volgens het forum)door een te zwakke batterij.
dat kan dus een reden zijn.
Ik zit niet in de technische commissie van BMW dus ik gok ook maar wat :?
Prins Bart 1 :P
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Zowiezo vind ik de batterijen die standaard in de motorfietsen worden voorzien door BMW te zwak, maar dat is mijn persoonlijke mening. De nieuwe R1200RT krijgt ook maar 19Ah bedeeld...Je moet toch altijd rekening houden dat ie bij koude een pak massa van een boxer moet versjouwen... :?

Als je een 12V stekker rechstreeks met een zwevende zekering op je batterij plaatst of van je batterij afneemt met relais, kan dit geen probleem vormen. Het CAN BUS systeem heeft een "electronische zekeringskast" waardoor alle smeltzekeringen vervallen, en dus gaat ie zuiver uit op stroomsterktes en andere criteria om verbruikers aan of af te sluiten. :wink:
Laatst gewijzigd door JüRgen op 19 jan 2005, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

het bij plaatsen van verbruikers en of een stekker kan geen probleem zijn.
Een elektronische zekeringen kast?
Nu word in de auto industrie gebruik gemaakt van een soort vermogen box d.w.z. een doos met zekeringen en relais die die gestuurd worden door elektronica (PLC of dergelijke via can bus of net werk)
Dat er totaal geen zekeringen meer in zitten?,stel ik mij de vraag, bij autos toch nog wel enkel niet meer zo gemakkelijk toegankelijk voor de klant.
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

Bedankt voor de info, mannen.
Ik begin de werking, en bijgevolg voor- en nadelen van het systeem te snappen.

mvg
Hans
Afbeelding
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

En voor diegen die echt willen weten waar Canbus vandaan komt.
Is eigenlijk ontwikkeld door BOSCH (Controller Area Network -serial bus system)
Dit laat toe om metingen & sturingen te doen op bepaalde punten (ABS, Gaskleppen enz enz) zonder extra kabels te moeten trekken naar ieder meetpunt/stuurpunt (buiten de kabels die al nodig zijn voor het elektrische gedeelte)

http://www.can.bosch.com/docu/can2spec.pdf en http://www.canopen.us/history.htm en http://www.can.bosch.com/

Kan dus ook nu blijkbaar ook zekeringen enz vervangen door stukken af te sluiten.

Hele boterham als ge het allemaal wilt doorlezen/begrijpen maar Canbus is wel meer en meer te vinden op auto's en moto's

Het hele systeem laat nu ook toe om door de BMW dealer updates te doen (regeling motronic etc). http://www.advrider.com/forums/showthre ... ght=canbus
Ik vrees wel dat met die nieuwe systemen we er in de toekomst ook antivirus op de BWM's moeten zetten :cry: :cry:
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

Jürgen bedankt voor het mailtje, ik hou van zulke informatie. als ik de kans krijg ga ik het elektrisch schema eens door nemen.


can bus (Controller Area Network ) is serieël communicatie lijn voor real time applicaties het is een "on vehicle" multieplex communicatie lijn met hoge data communicatie snelheid en een goede error detectie mogelijkheid tussen controle eenheden.
Elke controle eenheid wisselt gegevens uit met elkaar.
In een CAN systeem zijn de eenheden verbonden met twee communicatie lijnen (CAN H, CAN L) de twee getwiste draden.
Elke unit zendt en ontvangt de data maar leest geselecteert zijn data.

bv snelheids signaal zou kunnen gelezen worden door de ABS sensoren dewelke door de ABS unit op de CAN bus gezet word, alle units zullen deze info toe krijgen maar, maar enkele gaan er iets meedoen,
snelheids meter;motor management, en enkele rand apparaten mischien de radio, GPS, enz.

De draden zijn getwist, een beschadigde can bus (door draadbreuk of dergelijke) kan hersteld worden! wel gelden hier enkele regels voor.

er zijn nog andere communicatie mogelijkheden met elks zijn voor en nadelen.
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
Plaats reactie