R1150RT - Olieverbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

R1150RT - Olieverbruik

Bericht door Vanguard »

Ik heb voor het ogenblik een olieverbruik van 250cc per 1000 km. Mijn RT heeft nu 4700 km gedaan. Binnen een paar dagen moet ik er mee naar men dealer voor een oliewissel. Ga er dan syntetische olie laten opdoen. Vind dat het olieverbruik nogal aan de hoge kant is.
Zijn er nog mensen die zo'n hoog verbruik gehad hebben?

P.s. Mijn vorige, R850R, had ook een hoog olieverbruik, maar dit stopte plots op +- 35.000km. Waarschijnlijk maak ik mij ongerust voor niets (Alleé, hoop ik toch).
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Georges,

250cc per 1000km vind ik normaal, ik heb ongeveer ook zoiets, mijne heeft nu 3000km achter de wielen. Olieverbruik bij een boxer is pas olieverbruik als hij meer dan 20.000km heeft... dus is nog veel te vroeg... :roll:

De jongen is pas aan het roderen... je boxertje :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

Op eenkleine 2OOOOkm heb ik nog maar 2X 250 ml moeten bijvullen.
Ik gebruik hem dagelijks en snor toch behoorlijk door.
ronaldo
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jan 2005, 02:08
Locatie: St-Truiden

Bericht door ronaldo »

Het betreft over olie verbruik.Ik heb bmw r1100r en ik heb het in oktober vorig jaar gekocht.En ik twijfel of mijn moto veel verbruik(olie).Waar moet ik uitkijken op peil?Ik zie opzij van motorblok een doorzichtig cirkel en daar midden is er een punt.het is onder de punt en iets boven de lijn(olie)
BMWFAN
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Georges,

Ook nog een tip van iemand die al meerdere boxers heeft gehad... je oliepeil checken op de volgende manier :

Thuiskomst - zijpikkel (10min) - middenbok (5min) - CHECK.

En ook een aanrader van hem : nooit bijvullen tot bovenaan het kijkglas, enkel midden of er iets boven.

Hij heeft bijvoorbeeld al volgende meegemaakt : niveau niet meer te zien, of een klein beetje... na een tweetal dagen opnieuw bollen nog eens gekeken en het stond weer op 3/4 van het kijkglas.

Als je bijvult tot boven kan je meer olie verbruiken dan nodig. Hij gaat dan wat "olie buitensmijten" waardoor je de indruk hebt te verbruiken.

Ik heb enkel wat verbruik als ik aan 120 rijd voor lange tijd, maar sinds m'n onderhoud 1000km heb ik nog maar 250cc bijgevuld en hij heeft er nu 3000. Staat nu weer op middenniveau (koud) en laat hem nog zakken alvorens opnieuw te vullen. En dan vul ik hem opnieuw tot 3/4.

Een oorzaak van deze metingen ligt hem in de oliekoelers, die durven soms niet volledig leeglopen waardoor je niet alle olie terug in je carter vindt...

:wink:
Laatst gewijzigd door JüRgen op 19 jan 2005, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

ronaldo schreef:Het betreft over olie verbruik.Ik heb bmw r1100r en ik heb het in oktober vorig jaar gekocht.En ik twijfel of mijn moto veel verbruik(olie).Waar moet ik uitkijken op peil?Ik zie opzij van motorblok een doorzichtig cirkel en daar midden is er een punt.het is onder de punt en iets boven de lijn(olie)
Ik vul 250cl bij van zodra het oliepeil juist boven de lijn staat
ronaldo
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jan 2005, 02:08
Locatie: St-Truiden

Bericht door ronaldo »

Beemer moet de olie niet juist op d punt komen?
BMWFAN
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Bericht door Vanguard »

JuRgen,
Deed het tot nu toe zo:
thuiskomst - zijpikkel (10min) - middenbok - Check.
Zal nu eens gaan proberen met er nog 5min bij te doen.
Vulde bij tot ongeveer midden van glas.
Had de ervaring ook met mijne R dat er soms geen olie te zien was en na een van de volgende ritten was er plotseling weer olie in het kijkglas.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

ronaldo schreef:Beemer moet de olie niet juist op d punt komen?
Volgens wat ik hier al allemaal gelezen heb moet je pas bijvullen wanneer het niveau zich aan de onderkant van het glas bevind en tot hiertoe heb
ik dit dan ook 2x op 20000km toegepast.
Wel regelmatig je olie peilen zoals hierboven beschreven staat (ik doe dit ook)
ronaldo
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jan 2005, 02:08
Locatie: St-Truiden

Bericht door ronaldo »

Beemer schreef:
ronaldo schreef:Beemer moet de olie niet juist op d punt komen?
Volgens wat ik hier al allemaal gelezen heb moet je pas bijvullen wanneer het niveau zich aan de onderkant van het glas bevind en tot hiertoe heb
ik dit dan ook 2x op 20000km toegepast.
Wel regelmatig je olie peilen zoals hierboven beschreven staat (ik doe dit ook)
Ik zie dat ik olie moet bijvullen!Enwelke olie en welke merk moet ik nemen voor mijn moto?hoeveel liter want het staan juist op de lijk.Kopen bij autocenter is dat ook goed?
BMWFAN
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

ronaldo schreef:Ik zie dat ik olie moet bijvullen!Enwelke olie en welke merk moet ik nemen voor mijn moto?hoeveel liter want het staan juist op de lijk.Kopen bij autocenter is dat ook goed?
Ik gebruik full synthetische 10W60 van Castrol maar naar het schijnt zou
half synthetische ook al goed zijn
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

ps bij BMW ga je altijd meer betalen dan bij bv autocenter voor hetzelfde
merk
ronaldo
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jan 2005, 02:08
Locatie: St-Truiden

Bericht door ronaldo »

Je vergat bij te voegen hoeveel liter?
BMWFAN
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

Ik koop per liter omdat ik totnogtoe niet veel hoef bij te vullen.
Op een jaar tijd heb ik nog maar een half litertje moeten bijvullen
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

Bericht door torro »

Let op met het olie bijvullen. Zolang er olie te zien is in het glas vul je niets bij !! Ook al zie je amper nog een klein streepje, niets bijvullen, zeker weten. En is het peil verdwenen, wacht dan nog geduldig met bijvullen tot na enkele ritten De motor 'vertsopt' al te vaak de olie. Het is perfect mogelijk dat je plots geen oliepeil meer merkt, de rit daarna weer niets en dan plots na een zoveelste rit merk je weer een oliepeil.... Vraag me niet hoe dat komt maar ik kon het 'aan de lijve' ondervinden.
R 1100 R
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

torro schreef:Let op met het olie bijvullen. Zolang er olie te zien is in het glas vul je niets bij !! Ook al zie je amper nog een klein streepje, niets bijvullen, zeker weten. En is het peil verdwenen, wacht dan nog geduldig met bijvullen tot na enkele ritten De motor 'vertsopt' al te vaak de olie. Het is perfect mogelijk dat je plots geen oliepeil meer merkt, de rit daarna weer niets en dan plots na een zoveelste rit merk je weer een oliepeil.... Vraag me niet hoe dat komt maar ik kon het 'aan de lijve' ondervinden.
Ik peil bijna dagelijks en heb dan een heel goed zicht op mijn olieverbruik en wanneer het peil onderaan staat vul ik zeker en vast bij.
Het komt er dus op neer om regelmatig te peilen
greetz
ronaldo
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jan 2005, 02:08
Locatie: St-Truiden

Bericht door ronaldo »

torro schreef:Let op met het olie bijvullen. Zolang er olie te zien is in het glas vul je niets bij !! Ook al zie je amper nog een klein streepje, niets bijvullen, zeker weten. En is het peil verdwenen, wacht dan nog geduldig met bijvullen tot na enkele ritten De motor 'vertsopt' al te vaak de olie. Het is perfect mogelijk dat je plots geen oliepeil meer merkt, de rit daarna weer niets en dan plots na een zoveelste rit merk je weer een oliepeil.... Vraag me niet hoe dat komt maar ik kon het 'aan de lijve' ondervinden.
Dank voor uw opmerking maar is er dan geen risico dat het zonder olie komt?
BMWFAN
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

Ronaldo, regelmatig peilen en met mate (250 cl) bijvullen.

Greetz
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

Bericht door torro »

De motor valt nooit zomaar zoder olie. Als er je geen lekkage hebt althans, maar dat merk je wel op de grond als je je fiets stalt. Trouwens, kijk es naar je achterspatbord, aan de zijde van je uitlaat. Zit die onder de vettigheid? Heeeel veel kans van niet.
Vroeger kon ik het ook moeilijk geloven en dan speelde ik ook maar 'op zeker'. Bijvullen tot aan het rode bolletje, centraal het peilglas met als gevolg dat ik het peil keer op keer na elke rit zag zakken. Nu laat ik het peil onderaan het glas en geloof me, het blijft er. Een R-motor gooit gewoon de olie die hij als 'te veel' beschouwd er terug uit :!: En zo blijf je bezig natuurlijk. Als je geen olie meer ziet in het peilglas laat de motor dan es op de zijstandaard staan, veel kans dat er dan toch een streepje voor het glas komt.
R 1100 R
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

Bericht door torro »

Ronaldo, ik zie dat je ook met een R1100R rijdt :D . Kocht je die recent tweedehands misschien? Want als je je motor destijds nieuw kocht of die al een tijdje hebt, dan kende je je motor door en door.
Trouwens wat is z'n 'geboortejaar' en hoeveel km? Die van mij is van '99, begin vorig jaar gekocht met slechts 26000 km op de teller.
R 1100 R
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Niet alleen de R motor gooid zijn olie er uit.
alle motoren doen dat.
Bij de meeste motoren is het zelf schadelijk met te veel olie rijden.
Gewoon er voor zorgen dat het oliepijl tussen het bolletje en de bovenste rand blijft. Wekelijks eens controleren is voldoende.
Ik maak nu veel korte ritten naar mijn werk buiten vroeger.
Het verbruik ligt daardoor iets hoger vanwege het vele remmen en optrekken langs het kronkelbaantje.(ik rij nogal sportief)
Toch moet ik maar om de 3weken een zeer kleine hoeveelheid bijvullen.
Na 10000Km ververs ik alle olie en filter.(dit doe ik zelf(ik heb speciale filtersleutel van BMW))
meestal koop ik half synthetische olie
Ik hoop dat je u nu minder zorgen kan maken.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
ronaldo
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jan 2005, 02:08
Locatie: St-Truiden

Bericht door ronaldo »

torro schreef:Ronaldo, ik zie dat je ook met een R1100R rijdt :D . Kocht je die recent tweedehands misschien? Want als je je motor destijds nieuw kocht of die al een tijdje hebt, dan kende je je motor door en door.
Trouwens wat is z'n 'geboortejaar' en hoeveel km? Die van mij is van '99, begin vorig jaar gekocht met slechts 26000 km op de teller.
Van '95 50000 km toen ik hem kocht
BMWFAN
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

klinkt cru maar over oliepeilen en verbruik wordt nog evenveel gezwamd als jaren terug, zie je olie in 't glas is't ok, peil je elke dag dan ben je paranoia... doe je met je auto toch ook niet...
zie 't eens af en toe na, rijd met een degelijke half synthetische olie en leer je motorblok kennen... 't is simpel ... moest het pas ok als het tussen 't bolleke en de bovenkant staat dan had BMW het peilglas maar half zo groot gemaakt... dus niet teveel zorgen maken en gewoon rijden... ge moet al ne straffe zijn om er een halve liter door te jagen op 1000km... :wink:
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

Na 10.000 km is de olie vervangen door syntetische olie.
Het olieverbruik daalde met meer dan de helft .
Verbruik nu zo een 0.25 L per 5.000 km en het verbruik daalt nog . :)
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Ik hoor veel praten over die ASTA3000
Heeft iemand daar ervaring mee :?: :?: :?:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie