Verbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jean2435

Verbruik

Bericht door Jean2435 »

Hallo,

wat verbruikt een 1200RT. En is het veel verschil met passagier in de Alpen.
nieuwe RT rijder
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Daar gaan we maar weer is ..... :? :lol:
Met of zonder duo, ben nog nooit over de 5 liter geweest ...
Maar ik begrijp dat ik niet dé referentie ben :lol: :wink:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Francis schreef:Maar ik begrijp dat ik niet dé referentie ben :lol: :wink:
Wie wel hé Francis! 8)
Verbruik is afhankelijk van zoveel factoren dat er tussen de zuinigste en meest verbruikende rijder soms een verschil van 1 tot 2 liter kan liggen op 100 Km.

Stoffel
Afbeelding
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

In 2005: 6.2 L/100 Km
In 2006: 6.3
In 2007: 6.7

Ik vermoed dat dit het hoogste zal zijn dat iemand kan halen.
Dit zijn gemiddelde verbruiken over een heel jaar, maar zowat allemaal ritjes van slechts +/- 10 Km.

Wanneer je het per tankbeurt wil weten: wel dan gaat het soms tot 8.4 L/100 Km. Maar dan was hij misschien niet helemaal vol de vorige keer en nu wel, dus dit is niet echt bruikbaar. Tusen de 7 en 7.4 komt echter regelmatig voor.

Dus steeds zonder passagier, zonder bagage.
Gewoon van thuis naar mijn werk.

Maar dat is dus altijd met een KOUDE motor met al het negatieve dat erbij hoord: meer olieverbruik, meer slijtage enz.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Toen ik 'm kocht stond ie op 5,1 en ik heb 'm gereset. Nu houdt mijn boordcomputer het op 5,2 liter.
Maar ben nog aan m'n eerste naftbak bezig, dus de juistheid van de BC kan ik nog niet controleren.
Over de Alpen, wat je extra verbruikt in't naar boven gaan, is minder in't naar beneden gaan.
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Volgens mijn boordcomputer was het eerst 5,2 en dit met verschillende resets. De laatste tijd staat hij op 5,3.
Ik heb nog niet de moeite genomen om het eens na te meten met de kilometers en het aantal liters per tankbeurt. Ik tank steeds 98.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Mijn bc zegt me steeds als ik 20-22 liter getankt heb (kijk nie zou nauw hoe vol hij wel is..) dak der 550-535 km mee kan rijden :!:
En wilde is iets weten .......
Ik geloof em nog ook :lol: :P
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Bram Dumolin
Contacteer:

verbuik met en zonder windscherm

Bericht door Bram Dumolin »

Hello all,

Ik heb (nog) geen windscherm en na een 1500 km kom ik denk ik aan een gemiddelde van rond de 5.8l/100km.

Hoeveel verschil maakt een windscherm?

Enige ervaringen?

Thanks,
Bram
R850R (2002)
Fotos
PabloElFlamenco

Re: verbuik met en zonder windscherm

Bericht door PabloElFlamenco »

Bram Dumolin schreef:Hello all,

Ik heb (nog) geen windscherm en na een 1500 km kom ik denk ik aan een gemiddelde van rond de 5.8l/100km.

Hoeveel verschil maakt een windscherm?

Enige ervaringen?

Thanks,
Bram
Goede vraag, Bram!
Euh...forum...verbruikt een motor méér of minder met een windscherm? Mijn scherm is dat vrij groot ding van BMW zelf (op mijn 850R).

Ik verbruik tot nu toe ongeveer 6.2 liter, maar dat is slechts over 600 km waarvan een groot deel in de buitenwijken buiten Brussel, t.t.z. nogal wat optrekken en korte ritten, ik merk wel dat hij "op de baan" minder gaat verbruiken. Maar rond de 6 liter, ja, dat wel.
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
De zondag de Zeeuwse dijkenrit gaan rijden... een gezellig slenterritje en een verbruik met een GSA van 4,9 liter...
De volgende dag met dezelfde bende die Muco rit gaan rijden en een verbruik van 6,3 liter.... het ligt toch aan verschillende factoren hoor :oops: :oops: :oops:
Al bij al 620 kM met één naftbak is toch al mijn persoonlijk record met de GSA

GRTS Danny
BMW - Ludo

Bericht door BMW - Ludo »

Hallo

Na 7000 km het verbruik van mijn 1200 RT (BJ 2007) nauwkeurig te hebben bijgehouden kom ik op een berekend verbruik van 5,16 l/100 km; de boordcomputer geeft 5,15 l/100 km aan en is dus 100 % betrouwbaar.
Mijn maximum verbruik was 5,8 liter tijdens een rit naar Poitiers over franse autoroutes aan de max toegelaten snelheid (130 km op de Zumo), zadel en scherm in de hoogste stand, solo doch zwaar beladen en voorzien van de grote topkoffer.
Minimum verbruik was 4,6 liter tijdens een rustige rit in de Ardeche, geladen zoals hierboven + duozitter, zadel in laagste stand en scherm meestal ook.

groeten
ludo
poestexas

Bericht door poestexas »

regelmatig kijk ik eens naar de gegevens op de BC. Laatste vastelling: tanken aan 95 ROM geeft geen meerverbruik. Verbruik met korte ritjes: 5,5 à 6,0. Langers ritten 5,0 à 5,5. Ik rijd steeds met topkoffer.
BC: als hij nog 70km radius geeft gaat er plots per 100m een km af. Misschien dan toch niet betrouwbaar? Alhoewel, de boordcomputers in de bmw-wagens doen dat identiek.
Wat is nu een 1/2 literken meer of minderverbruik in een mensenleven?
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
BMW - Ludo

Bericht door BMW - Ludo »

De betrouwbaarheid van de BC waarover ik het had slaat enkel op het verbruik.
Ik kan alleen maar bevestigen wat u schrijft ivm het aantal km dat nog kan gereden worden vooraleer de tank leeg is. Als de BC al een tijdje "0 km" aangeeft kan slechts 23 liter getankt worden en moet er dus nog een reserve zijn van 4 liter.

groeten
ludo

PS: ik denk dat ik u ongeveer een maand geleden gesproken heb voor de motorgarage ivm de montage van uw GPS.
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Als men tussen de 5.0 en 5.5 verbruik zit, denk ik dat men een regelmatige verbruiker is. Op mijn bc betrouw ik al niet teveel, ik kijk ook wel meer naar de werkelijk gereden kilometers dan die nog te rijden op de bc.
Ik rij veel met grote topcase en weldra met groot scherm. Ik rij redelijk rustig alleen aan verkeerslichten, heb ik wel de neiging om zo vlug mogelijk aan de max snelheid te zitten, dit zeker op banen zoals de expressweg knokke-antwerpen. Met dit alles blijf ik nog tussen de twee bovenstaande waarden.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
cooper

Bericht door cooper »

Na 4 tankbeurten ben ik met m'n 1200RT nog niet boven de 4,9l/100km gekomen. Niet volgens BC en niet volgens eigen berekening.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Mijn verbruik ligt nu tussen de 1:22 tot 1:17.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Willy S

Bericht door Willy S »

Boskrabber schreef:Volgens mijn boordcomputer was het eerst 5,2 en dit met verschillende resets. De laatste tijd staat hij op 5,3.
Ik heb nog niet de moeite genomen om het eens na te meten met de kilometers en het aantal liters per tankbeurt. Ik tank steeds 98.
Hoi,
De boordcomputer reset voor het verbruik kan je dat zelf doen r1200rt.
Bij mij is dit opgelopen op 9L/100Km en het blijft blijkbaar oplopen.
Ik heb het verbruik zelf al berekend en dat blijft toch rond +/- 5,1L 98 .
Die reset hoe doe je dat .
Willy
R1200RT LC
poestexas

Bericht door poestexas »

Willy S schreef:
Boskrabber schreef:Volgens mijn boordcomputer was het eerst 5,2 en dit met verschillende resets. De laatste tijd staat hij op 5,3.
Hoi,
De boordcomputer reset voor het verbruik kan je dat zelf doen r1200rt.
Bij mij is dit opgelopen op 9L/100Km en het blijft blijkbaar oplopen.
Ik heb het verbruik zelf al berekend en dat blijft toch rond +/- 5,1L 98 .
Die reset hoe doe je dat .
Willy
besturingsknopje van de BC ingedrukt houden tot je enkel streepjes krijgt
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
WB

Bericht door WB »

Bij het rijden volgens de snelheidsregels is mijn verbruik tussen de 4,1 en 4,5 het meeste dat hij bij mij ooit verbruikt heeft was 4,7. Met OHH naar de jura en zwitserland geweest verbruik 4,4 L . In de alpen heb ik het zelfs weten zakken tot 3,9 L wel steeds solo erop en daar hoef je echt niet traag voor te rijden, zolang je onder de 4000t/m blijft is het een superzuinige motor.
Plaats reactie