Zelf verwarmbare vest maken.

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Zelf verwarmbare vest maken.

Bericht door John »

Het kan soms behoorlijk koud zijn op de brommer. En in den Briko Depot Antwerpen lagen (en nu misschien nog)in solden electrisch verwarmde zitkussens voor in de auto aan 1 €uro / stuk. Nu heb ik dat al wel eens op het oude forum geplaatst maar omdat er op het MAG forum véél reacties waren zijn er hier misschien ook leden die graag zelf aan de slag gaan.
Hier gaan we:
Voor al die knutselaars in spé zal ik nog eens met "naald en draad" uitleggen hoe je het best te werk gaat om die weerstandsdraad in je vestje te krijgen. Je legt die vest, die liefst voorzien is van een kruiselings gewafelt patroon (zoals die verwarmingskussentjes) op een vlakke ondergrond. Met de buitenzijde naar de tafel gekeert. (Een keukentafel voldoet meestal wel.) Je neemt een las-staafje van 1,5 of 2 mm dat je kan vinden in elke degelijke ijzerwarenhandel. De meeste Doe Het Zelf zaken hebben dit niet, Een lange dunne handwerk-naald van moeder de vrouw kan ook, als ze tenminste niet opziet tegen het gaatje dat je boort in het platte uiteinde. En als dat uiteinde te breed uitvalt zal daar dan ook het één en ander moeten van worden weggevijlt. Dus toch maar beter eens naar de ijzerwinkel stappen. Om nu terug te keren naar die las-staaf...Het uiteinde sla je zo een half centimetertje plat. Net genoeg om met een metaalboortje van een 2 mm daar een gaatje in te boren. De voorkant van onze "priem"vijlen we een beetje aan. Maar niet echt scherp, want dat geeft nadien problemen als we eenmaal beginnen met die weerstandsdraad in ons vestje te steken.
Ben je niet zeker of je draad lang genoeg is neem dan een dik stuk karton of een stuk spaanderplaat waar je de afmeting van het deel van je vest dat je wil verwarmen op aftekent. Neem nu wat nageltjes en klop deze op gelijke afstand op de keerpunten/uiteinden tot waar je dus de verwarming wil hebben. Denk er aan dat je de afstand aan de onderkant iets korter bij elkaar houd. Leg nu je draad zigzaggend langs die nageltjes en zorg dat het uiteinde van de draad terug keert tot ongeveer een 10 cm van de onder / linker zijde van je vest. Daar komt ook de zwaardere draad te zitten die naar je stopkontakt gaat. Als je lengte nu klopt met wat je had uitgetekent kunnen we aan het echte werk beginnen. Steek de draad door het oogje (geboord gaatje) van je zelf gemaakte priem. Prik deze door de stof en zorg dat je door het stiksel aan de binnenkant van je vest van het gewafelt patroon door gaat. Zo blijft de draad mooi op zijn plaats zitten en krijg je achteraf geen problemen met uitgezakte draadjes. Want dan zou het wel eens héél warm kunnen worden op bepaalde plaatsen. Je steekt dus de naald vannaf het punt waar je aansluiting van de dikke draad komt naar onder toe van de vest. Ben je aan de onderzijde aanbelant prik dan weer door de stof naar buiten en haal de gehele lengte van de draad door de vest. Er natuurlijk op toezien dat de lengte die daar moet blijven zitten ook daadwerkelijk daar blijft. Nu gaan we door hetzelfde gaatje waar we naar buiten zijn gekomn weer terug in de vest maar ditmaal horizontaal naar de andere kant van de vest en weer hetzelfde ritueel...waar we er uit komen gaan weer naar binnen.
Nog één opmerking. Bij het naar buiten duwen van de naald zorg je er best voor dat je al halverwege de bocht bent die je draad moet maken om weer naar de andere zijde te vertrekken. Dat werkt makkelijker. Ben je helemaal rond is het dus wenselijk dat je terug aanbeland bij het vertrekpunt. Anders scheelt er iets denk ik
Sommigen vatten mischien het idee op om de complete binnenkant van dat verwarmde kussen, dus waar die weerstandsdraad in verwerkt zit, in zijn geheel in zijn vest te steken. Dat is maar half werk. Op die manier ga je nooit het comfort evenaren dan wanneer je het doet op de manier zoals ik heb beschreven. Dit is heus geen uitvinding van mij hoor. Op het internet zijn er al aardig wat pagina's aan volgeschreven. En de beste en goedkoopste oplossing staat nu op dit forum.
Als snoer naar de stekkerverbinding is een krulsnoer zeker niet slecht. Als stekker gebruiken we dus een BMW exemplaar, het stopkontakt staat op de meeste beemers van huis uit al op. Zoniet zijn ze in elke electronika zaak te vinden en zijn ook te verkrijgen met dekseltje. Dus spatwaterdicht. Ander voordeel tegenover andere verbindingen...ze klemmen je stekker vast zodanig dat deze er niet om de zuigerklap uitvliegen.
Last minute info!
Bij het uit elkaar halen van die Briko Depot kussens blijkt het zéér lastig om het papier van de draad te verwijderen. Een nachtje onderdompelen in white spirit of synthetische thinner helpt NIET! Het maakt alleen maar de isolatie wak. Probeer voor zover je kan de rotlijm met ook dat papier van de draad te verwijderen.
Bij het model dat ik vroeger had was de draad met grove steken bevestigd, wat een zuivere draad opleverde na demontage. Blijkbaar is deze manier van bevestigen nu goedkoper voor de fabrikant. Maar wel lastiger voor ons doel.
De verwarmingsdraad is bij deze modellen zigzag tegen de thermostaat bevestigd, je kan simpelweg de draad een aantal slagen rond de thermo wikkelen en verzegelen met tape. Daarna naai je het geheel vast in je body-warmer. Dan ben je zeker van de goede werking van die thermostaat.In de originele stekker zit een zekering van 5 Amp. Als je een stopkontakt op je motor zet vergeet die dan niet te voorzien van een zekering hé gasten!

Ik heb zopas een test gedaan met de binnenvoering van een motorvest. DAT WERKT DUS NIET!! Althans bij een vest die niet strak rond je lichaam zit. Je moet er wel degelijk voor zorgen dat de body-warmer of gelijk eender kledingsstuk dat voorzien is van geruite stiksels zo nauw mogelijk rond je lichaam zit. Vandaar dat ik opteerde voor een apparte body-warmer, die iets langer is dan de doorsnee binnenvoering en mee in je broek kan gestoken worden. Want het is net op die plaats en op de rest van je rug dat je het meeste komfort hebt van die verwarmingsdraad. Nu heb ik wel slechts één kussen gebruikt om zowel de voor- als achterzijde te bekabelen. Je zal meer succes hebben als je de lengte van de draad verdubbelt. Maar dan zit je al aan 90 Watt verbruik. Niet dat je alternator dat niet zou aankunnen. Maar het is veel beter van te zorgen dat je lichaam zo kort mogelijk tegen de draad aan zit. Zorg ook dat de diameter van de voedingsdraad voldoende dikte heeft. Ik had hier nog een krulsnoer liggen van een oude koptelefoon en met deze aangesloten gaf die meer warmte af dan de vest.
En nu met zen allen naar den Briko Depot in Antwerpen! :lol:
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Zelf verwarmbare vest maken.

Bericht door Harald »

John schreef:En nu met zen allen naar den Briko Depot in Antwerpen! :lol:
John heeft er aandelen :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Dat nu niet, maar ik had beter al die zitkussentjes opgekocht en ze hier doorverkocht! Met een beetje geluk reed ik dan ook met nen R1200RT! :lol: Zeg nu zelf...1 €uro! Normaal kost zo'n ding 15 €urokes!
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Bericht door Lukas »

r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Plaats reactie