Carbtune, TwinMax of Carbmate?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Carbtune, TwinMax of Carbmate?

Bericht door Wingman X »

Hoi mede-techneuten,
Ik wil mijn woon-werkbeemer anytime onder handen kunnen pakken. Effe 6 weken wachten voor afspraak bij 'n dealer is niks voor mij.
Op ‘t internet lees ik vanalles over Carbtune, TwinMax en Carbmates. Welke zijn aan te raden?
- dinges met kwik zijn voor mij geen optie, en ‘t kan best tegen ’n stootje.
- I hate brol, ‘t moet kwaliteit zijn voor jaren plezier
- occasioneel moet ik ook ‘n 4-cilinder onderhanden kunnen pakken, de RT zal heus niet mijn laatste moto zijn
Wie gebruikt al wat? Ik hoor graag jullie ervaringen..
Laatst gewijzigd door Wingman X op 29 sep 2017, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Carbtune, TwinMax of Carbmate?

Bericht door bougimain »

Hey Xavier als je graag de Twinmax eens wilt uitproberen mag je gerust eens tot bij mij komen op ne zaterdagmorgen en zelf eens uittesten, wel eerst verwittigen en de koffie of den Bokma zal klaar staan en van Gent naar Dilbeek is nu ook zo ver niet.

:lol: :lol: :lol: :lol:
Xavier schreef:Hoi mede-techneuten,

Ik wil mijn woon-werkbeemer anytime onder handen kunnen pakken. Effe 6 weken wachten voor afspraak bij 'n dealer is niks voor mij. Niks is leuker dan een namiddagje sleutelen om daarna met voldoening te zien dat ‘t spel rijdt als een zonneke. 8) 8)
(Met al die wacko’s op de baan is ‘n kluszondag even zen en minder gevaarlijk dan een toerke doen.)
Ben daarom van plan mezelf een spullement cadeau te doen om de carburateurs te synchroniseren.

Op ‘t internet lees ik vanalles over Carbtune, TwinMax en Carbmates. Welke zijn aan te raden?
- dinges met kwik zijn voor mij geen optie, en ‘t kan best tegen ’n stootje.
- I hate brol, ‘t moet kwaliteit zijn voor jaren plezier
- occasioneel moet ik ook ‘n 4-cilinder onderhanden kunnen pakken, de RT zal heus niet mijn laatste moto zijn

Wie gebruikt al wat? Ik hoor graag jullie ervaringen..

alvats bedankt,
Xavier
Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ik heb ooit eens vier onderdrukmeters gekocht bij HG en die voldoen prima. :wink:
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Gebruik regelmatig een Carbtune...er valt niet veel verkeerd over te zeggen.
Nil volentibus arduum
MiGSel
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Ik ben altijd tevreden geweest over m'n Twinmax.

Een tijdje geleden heb ik kwikkolommen op de kop kunnen tikken en sindsdien gebruik ik die nog liever.

Salut,
Michel
Afbeelding
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

@Xavier, ik gebruik Cartune voor m'n Honda CB750. Maar ik heb hier nog een fonkelnieuwe ongebruikte set onderdrukmeters liggen (4 stuks) die liggen te liggen in de kast tot in de eeuwigheid amen.
Als je de moeite wil doen om naar Schoten te komen, mag je ze van mij rustig hebben, worden ze tenminste genuttigd.
Groetjes, J-P
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

@ all
Bedankt reeds voor de info!

@naftje,
Interesseert me wel. Heb reeds wel gelezen over haperende wijzerkes bij oude sets. Naar 't schijnt kan het vet vanbinnen wat verharden zodat de naaldjes tegenover elkaar niet even soepel veranderen.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

Xavier schreef:@ all
Bedankt reeds voor de info!

@naftje,
Interesseert me wel. Heb reeds wel gelezen over haperende wijzerkes bij oude sets. Naar 't schijnt kan het vet vanbinnen wat verharden zodat de naaldjes tegenover elkaar niet even soepel veranderen.
je hebt PM
karz
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 aug 2006, 21:37
Locatie: Stein NL(nabij Maasmechelen)
Contacteer:

Re: Carbtune, TwinMax of Carbmate?

Bericht door karz »

Xavier schreef:Hoi mede-techneuten,

Ik wil mijn woon-werkbeemer anytime onder handen kunnen pakken. Effe 6 weken wachten voor afspraak bij 'n dealer is niks voor mij. Niks is leuker dan een namiddagje sleutelen om daarna met voldoening te zien dat ‘t spel rijdt als een zonneke. 8) 8)
(Met al die wacko’s op de baan is ‘n kluszondag even zen en minder gevaarlijk dan een toerke doen.)
Ben daarom van plan mezelf een spullement cadeau te doen om de carburateurs te synchroniseren.

Op ‘t internet lees ik vanalles over Carbtune, TwinMax en Carbmates. Welke zijn aan te raden?
- dinges met kwik zijn voor mij geen optie, en ‘t kan best tegen ’n stootje.
- I hate brol, ‘t moet kwaliteit zijn voor jaren plezier
- occasioneel moet ik ook ‘n 4-cilinder onderhanden kunnen pakken, de RT zal heus niet mijn laatste moto zijn

Wie gebruikt al wat? Ik hoor graag jullie ervaringen..

alvats bedankt,
Xavier
Wat heb je tegen een kwikkolom ? :(
BMW R1100GS
BMW R1100RS
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Carbtune, TwinMax of Carbmate?

Bericht door bougimain »

Ik denk de Kwik zelf & hij heeft geen ongelijk (zeer gifig,& verboden nu ook)
Wat heb je tegen een kwikkolom ?
Afbeelding
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik gebruik al jaaaaren de HG vacuummeters, de demping vd naalden is instelbaar, geen problemen met vastgekomen naalden, zeer robuust, makkelijk na te kijken ivm calibratie, goedkoop en eigenlijk best wel nauwkeurig, in ieder geval nauwkeuriger dan zo'n ding met leds
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Shaq
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:22

Geen van allen...

Bericht door Shaq »

Kijk eens hier: http://www.bikersoracle.com/rs/forum/sh ... #post17132

... met name de post van ene PurpleStripe

gebruik zelf al een tijdje deze constructie. Als je het niet erg vindt om het zelf in elkaar te zetten ben je voor een paar euro klaar. Vanwege relatief hoge kolommen ook nog eens nauwkeuriger. Wekr natuurlijk alleen maar op een 2-cilinder, waar we slechts geïnteresseerd zijn in het (vereffenen van het) drukverschil van 2 cilinders.

Een echt machien voor > 2 cilinders kan altijd nog gekocht worden als de betreffende motor er ook daadwerkelijk is.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ewel ik heb mij nu zo een systeem in elkaar gezet en het werkt perfect volgens de aangegeven website :grin:
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 14 aug 2007, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

benodigdheden
darm met binnendiameter van 4.5mm (ong)
darm met binnendiameter van 5.5mm (ong)
(luchtdarmen te vinden in vijverwinkel of aquariumwinkel)
2 verloopstukjes 4--6 (die de overgang van dikke naar dunne darm vormen)
2 T stukjes die de dunne darm met elkaar doorverbind (ik heb kraantjes gebruikt)
afgedraaide motorolie

snij de dunne darm op gelijke lengtes :!:

hoe krijg je de olie in zo een darmpje:?:
:arrow: plooi de darm dubbel in gelijke lengte
:arrow: met plakband leg je die vast aan elkaar
:arrow: zet de pot olie op uw werkbank of tafel
:arrow: stop 1 uiteinde in de pot olie
:arrow: zuig aan het andere einde tot je genoeg olie hebt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
voeg hier de uitleg van Bob Demeyer aan toe.

Synchronisatie boxermotoren
Ik had al heel lang een "How to" moeten schrijven over de synchronisatie van onze boxers. Dankzij Stijn heb ik goed fotomateriaal en via dit forum heb ik ook nuttige tips verzameld.

Ik heb één excuus. Een goede synchronisatie begint bij een precieze kleppenafstelling. Aangezien neofiete sleutelaars het "fingerspitzengefühl" bij deze manipulatie missen is de kans groot dat ze hun eigen motor naar de verdoemenis afregelen. Ik wilde dan ook geen promotor worden van de zelfafbraak van onze boxers.


Maar ik wil hier wel in het kort beschrijven hoe ik tewerk ga.

- Precieze kleppenafstelling (kies maar zelf een procedure... ) is een preliminaire voorwaarde.

- Controleren of beide gaskabels minstens 0,5 mm spel hebben. Gaskleppen moeten overtuigend tegen de aanslag staan.

- Stand van de bypassschroeven (messing nevenluchtstelschroeven op de gasklephuizen) aanduiden. Bypassschroef zachtjes volledig indraaien en het aantal toeren noteren (Vb 1 1/4). Schroef helemaal uitdraaien en uithalen Voorafgaandelijk wat kruipolie opspuiten om te vermijden dat de O-ring zou scheuren. Tip van de bypassschroeven reinigen en indien mogelijk zitting in het gasklephuis doorblazen met perslucht.

- Bypassschroeven weer indraaien en terug uitdraaien met het respectievelijk genoteerde aantal toeren.

- Onderdrukmeter aansluiten op de gasklephuizen.

- Synchronisatie op stationair toerental. Motor starten. Als ie op bedrijfstemperatuur is (3 blokkjes volstaan) toerental noteren (nota: versneller staat af ("choke")). Zou moeten tussen de 1000 en 1100 tpm zijn. Onderdrukverschil controleren. Nu komt er wat wat "fingerspitzengefühl" bij te pas. De theorie: een bijpassschroef uitdraaien velaagt de onderdruk en verhoogt het toerental en omgekeerd. Met deze wetenschap moet je weten welke schroef in welke richting te draaien. Toch maar een paar voorbeelden.

Voorbeeld 1:
1100 tpm (hoge limiet), onderdruk links hoger dan rechts
Procedure: rechtse bypassschroef indraaien tot het toerental 1050 is en hopelijk is dan de onderdruk gelijk. Indien niet ga naar voorbeeld 2.

Voorbeeld 2:
1050 tpm (ideaal) onderdruk links hoger dan rechts
Procedure: in gelijke mate linkse schroef uitdraaien en rechtse indraaien om het toerental te behouden en de onderdruk in evenwicht te brengen.

Voorbeeld 3:
950 tpm (te laag), onderdruk links hoger dan rechts
Procedure: links uitdraaien tot het toerental 1050 is en hopelijk is dan de onderdruk gelijk. Indien niet ga naar voorbeeld 2.
Als de 1050 tpm niet kan bereikt worden moet rechts ook uitgedraaid worden en dan terug naar voorbeeld 2.

Nota : Indien na deze synchronisatie de 2 bypassschroeven meer dan een halve toer verschillend zijn uitgedraaid (v/b 1/2 en 1 1/2) moet men inwerken op de (verzegelde) aanslagschroeven van de gaskleppen. Deze procedure kan ver leiden inclusief een ontregeling van de TPS. Een "light" versie van deze procedure bestaat erin enkel in de werken op de aanslag van rechtse gasklep. Enkel voor gevorden die niet meer bang zijn een zegel te verbreken. Meer hierover later.

- Nu komt de synchronisatie op hogere toerentallen (2000 - 3000 tpm) waarbij de sleet op de gaskabels en ander mechanismen wordt gecompenseerd. Nota: als de motor na het synchroniseren op stationair toerental al te warm staat, even pauzeren.. Je kan van de gelegenheid gebruik maken om wat kruipolie op de stelschroeven van de gaskabels te spuiten.
Motor starten en onderdruksverschil controleren in de buurt van 2500 tpm. Theorie: een gasklep die meer openstaat veroorzaakt minder onderdruk en omgekeerd. Met deze wetenschap weet je welke gaskabel aan te spannen of te lossen. Om de TPS, die gegevens levert over de stand van de linkse gasklep aan het motorbeheer (Motronic) niet te storen, gaan we in deze "light" versie enkel inwerken op de rechtse gaskabel.

Voorbeeld :
2500tpm, rechts meer onderdruk dan links
Procedure: rechtse gaskabel aanspannen

Als je de theorie vergeten bent kan je vlug weten wat de te doen met die rechtse kabel in geval van een assymmetrie in de onderdruk. Gas open aan 2500 tpm. De mantel van de gaskabel vastnemen, wat optillen uit de regelvijs en het drukverschil controleren. Vermindert het moet je de rechtse gaskabel aanspannen . Vermeerdert het moet je hem lossen. Let er steeds op dat je na de afregeling nog spel overhoudt (zie hoger).

Nu ik mezelf teruglees lijkt dat allemaal vreselijk ingewikkeld. In het echt valt het mee en ik wil altijd een synchronisatiecheck doen op je boxer. RT 's en RS'en worden dan wel naakt aangeboden.


Om af te sluiten, en enkel voor de gevorden, het geval van een grote discrepatie in de stand van de bypassschroeven na synchronisatie op stationair toerental. In deze light versie gaan we inwerken op de aanslagschroef van de rechte gasklep.
Bypassschroeven volledig indraaien. Links en rechts, tussen de gasklep en de aanslag een dikte aanbrengen, vb, een versneden plastic betaalkaart. Liefst eentje die vervallen is en waar geen Proton saldo meer op is. Motor starten zonder gas te geven en zonder versneller (anders valt het stukje betaalkaart eruit). Zonder die diktes bestaat het risico dat de motor niet gaat blijven draaien. Het toerental speelt hier geen rol. Als de motor maar blijft draaien en we de kans krijgen het onderdruksverschil te controleren. Als hier een verschil wordt gemerkt moet de rechste gasklep worden bijgesteld in dezelfde zin als we hebben gedaan met de synchronisatie op 2500 tpm . Gasklep meer open, minder onderdruk en omgekeerd...
Nadien de diktes verwijderen, beide bypassschroen 1 1/4 toer uitdraaien (een beetje meer of minder om zo al in de buurt van 1050 tpm te komen) en de synchronisatie op stationair toerental uitvoeren zoals hierboven beschreven.

Als je deze procedures niet begrijpt vraag dan meer uitleg of blijf af van die regelingen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
R12RT
Berichten: 161
Lid geworden op: 20 jul 2007, 14:28
Locatie: Iere in nieveranst elders

Bericht door R12RT »

Ik heb nog de 1 ste versie van Twin Max en het is altijd goed gegaan.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

mijn systeem kost amper 8€ :razz:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Gino GS
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 jul 2007, 16:18
Locatie: Valkenswaard

Bericht door Gino GS »

@ Iron Gonzo.

Ik ga dit ook eens bouwen. Ziet er simpel uit en eigenlijk is het ook heel logisch dat dit werkt. Dit zijn de tips waar je wat aan hebt.... Thanks.
F800GS
mvtk@outlook.com
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 jul 2007, 19:22
Woonplaats: Achterveld
Locatie: Utrecht

Bericht door mvtk@outlook.com »

IRON GONZO

Heel goed omschreven ik heb bij mijn vorige motor ook eens zoiets gebruikt maar dan alleen een U buis, waarvoor dienen de twee T stukken met kraan en de verbinding daartussen.

Martien
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

die kraantjes zitten er omdat ze in de winkel geen T stukjes meer hadden :wink:

tevens is de doorgang smaller dan met een T stukje


op de tekening bij het engels forum zie je dat hij daar een strapje heeft rond zitten om de doorgang te versmallen.

het is een ballans verbindingske.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
@R100R
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 okt 2004, 10:54
Locatie: parkstad (nl)

Bericht door @R100R »

IRON GONZO schreef:die kraantjes zitten er omdat ze in de winkel geen T stukjes meer hadden :wink:

tevens is de doorgang smaller dan met een T stukje


op de tekening bij het engels forum zie je dat hij daar een strapje heeft rond zitten om de doorgang te versmallen.

het is een ballans verbindingske.

pot verdikkemme :shock:

dat ga ik ook maken :!: simpel en doeltreffend tis net n' BMW :wink:
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
jazz
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2004, 09:39
Locatie: St.Katelijne Waver

Bericht door jazz »

Gisteren een "Gonzo-meter" in mekaar gebokst en getest.
Werkt prima, simpel en goed.

mercikes Bart.

Jazz.
Jazz R1150GS - garmin 2610
Schotland 2006
Zuid Afrika 2007
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Bart,

Kun je de functie van dat balanspijpje uitleggen?
Is dat een openverbinding tussen de twee uiteinden?
Voor mijn gevoel kun je zo geen verschil meten??

groet ajmo
Je plaatst niet zomaar te weinig berichten......
LucVB
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 feb 2005, 13:42
Woonplaats: Borgerhout
Locatie: Antwerpen

Bericht door LucVB »

Werkt die "Gonzo- meter " ook vr een R1200Gsa
Toledo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2006, 11:51

Bericht door Toledo »

ajmo schreef:Bart,

Kun je de functie van dat balanspijpje uitleggen?
Is dat een openverbinding tussen de twee uiteinden?
Voor mijn gevoel kun je zo geen verschil meten??

groet ajmo
Dat vraag ik me ook af, want als dat inderdaad open is, kun je volgens mij ook helemaal geen verschil meten,toch
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

je meet wel degelijk een verschil (doe maar de test)


het ballans pijpje is veel nauwer (bij mij door de kraantjes) dan de leidingen.

op de site waar ik het van achter heb gemaakt doen ze een spanbandje rond het balanspijpje om deze doorgang nauw te maken.

op hun site staat dat het ook werkt zonder die versmalling in de ballanspijp.
maar beter met.

zal zelf eens moeten uitdocteren hoe en wat met dat pijpje.
tenzij hier ergens een specialist in druk en vacum technieken daar een goede uitleg kan aan geven.

het zal zeker een doel hebben. Anders zouden ze dat zo niet maken

het is allesinds gemakkelijk om dit knutselwerk omhoog te hangen :grin:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie