Kofferslot aanpassen, deel 2.

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Kofferslot aanpassen, deel 2.

Bericht door LOMAX »

http://www.members.cox.net/r1100rs/bmw/rekey.html

Een eenvoudige manier om het cylindertje er uit te krijgen. Had ik dat eerder geweten :wink:
Niet op alle BMW koffers van toepassing, ik kan er van meespreken, maar toch handig...
HanzThePanz
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
Locatie: Amersfoort

Bericht door HanzThePanz »

Is er ook zo'n truc voorhanden om het slotje van een (grote) R1200RT topkoffer te vervangen?
Don't fix it if it ain't broken...
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Bericht door dirkske »

HanzThePanz schreef:Is er ook zo'n truc voorhanden om het slotje van een (grote) R1200RT topkoffer te vervangen?
Normaal gezien als het geen "gerreveteerd" slot is (want dan moet je boren of zo, en los het daarna maar op) gaat elk slot open.
Voorwaarde is wel dat je de sleutel ervan hebt, zonder kan ook maar dat kan moeilijk zijn.
Echter slotjes zoals in de afbeelding te zien zijn meestal vrij makkelijk te openen, als je een "goede" slotenmaker kent kan die het wel voor jou oplossen. Met goed bedoel ik dus niet die Kiss mannen, ik wil niet zeggen dat ze het niet kunnen maar denk dat ze meer schoenmakers zijn dan slotenmakers.
Wat ze er voor rekenen dat weet ik niet, aangezien ik het altijd zelf oplos ken ik geen prijzen, ik zet mijn koffers die ik al aanschafte altijd op dezelfde sleutel, in plaats van 2 verschillende (heb al zo 3 sets omgezet).

Wil je het zelf proberen, laat steeds de sleutel zitten als je de cylinder eruit neemt, anders zouden de palletjes wel eens kunnen wegschieten, en zoek ze dan maar terug. Bij het inelkaar steken ook de sleutel erop laten zitten, pas als de cylinder op zijn plaats zit dan pas de sleutel eruit nemen, en dan alles vastzetten. Succes 8)
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Dirkske ik heb een probleem ik wou ook mijn sloten aanpassen en een vriend van mij zei dat hij dit kon, dus liet ik hem doen.
Nu het probleem
hij trok het slot eruit hij trok een voor een die lipjes eruit en stak ze terug erin maar anders, hij stak mijn contact sleutel erin en zij dat het oke was nu stak hij de cilinder er terug in wou het eens proberen draaide aan de sleutel en ja de vergrendeling kwam eruit MAAAAR de sleutel daarna draaide niet meer terug en de vergrendeling zit er nu uit en daar sta ik dan ik kan mijn eene koffer niet meer gebruiken omdat de vergrendeling al uit steekt.
kun jij mij zeggen wat ik kan doen aub om mijn slot in de originele staat terug te krijgen of er toch terug uit te krijgen uit de valies ?
ik ben wel zo slim geweest om op te schrijven hoe de lipjes origineel staken.
Mvg.
Bougimain
ps: en ja wat je zelf doet, doe je meestal beter zekers.

dirkske schreef:
HanzThePanz schreef:Is er ook zo'n truc voorhanden om het slotje van een (grote) R1200RT topkoffer te vervangen?
Normaal gezien als het geen "gerreveteerd" slot is (want dan moet je boren of zo, en los het daarna maar op) gaat elk slot open.
Voorwaarde is wel dat je de sleutel ervan hebt, zonder kan ook maar dat kan moeilijk zijn.
Echter slotjes zoals in de afbeelding te zien zijn meestal vrij makkelijk te openen, als je een "goede" slotenmaker kent kan die het wel voor jou oplossen. Met goed bedoel ik dus niet die Kiss mannen, ik wil niet zeggen dat ze het niet kunnen maar denk dat ze meer schoenmakers zijn dan slotenmakers.
Wat ze er voor rekenen dat weet ik niet, aangezien ik het altijd zelf oplos ken ik geen prijzen, ik zet mijn koffers die ik al aanschafte altijd op dezelfde sleutel, in plaats van 2 verschillende (heb al zo 3 sets omgezet).

Wil je het zelf proberen, laat steeds de sleutel zitten als je de cylinder eruit neemt, anders zouden de palletjes wel eens kunnen wegschieten, en zoek ze dan maar terug. Bij het inelkaar steken ook de sleutel erop laten zitten, pas als de cylinder op zijn plaats zit dan pas de sleutel eruit nemen, en dan alles vastzetten. Succes 8)
Afbeelding
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Bericht door dirkske »

bougimain schreef:Dirkske ik heb een probleem ik wou ook mijn sloten aanpassen en een vriend van mij zei dat hij dit kon, dus liet ik hem doen.
Nu het probleem
hij trok het slot eruit hij trok een voor een die lipjes eruit en stak ze terug erin maar anders, hij stak mijn contact sleutel erin en zij dat het oke was nu stak hij de cilinder er terug in wou het eens proberen draaide aan de sleutel en ja de vergrendeling kwam eruit MAAAAR de sleutel daarna draaide niet meer terug en de vergrendeling zit er nu uit en daar sta ik dan ik kan mijn eene koffer niet meer gebruiken omdat de vergrendeling al uit steekt.
kun jij mij zeggen wat ik kan doen aub om mijn slot in de originele staat terug te krijgen of er toch terug uit te krijgen uit de valies ?
ik ben wel zo slim geweest om op te schrijven hoe de lipjes origineel staken.
Mvg.
Bougimain
ps: en ja wat je zelf doet, doe je meestal beter zekers.
Ja van uw vrienden moet je het hebben he :?

Eigenlijk zou hij die het kon ook verder dienen op te lossen, maar dan is hij niet thuis denkelijk, enfin blikbaar kent hij er niet veel van.
Hoe de lipjes eerst zaten speelt geen rol, je vind dat even makkelijk terug. Zolang je alles (of toch bijna) nog hebt is het geen enkel probleem.

Helemaal volgen kan ik je niet, ik vermoed dat de sleutel nu vastzit in het slot ( het ergste wat je kan voorhebben) zoniet dan zit je met een koffer die vastzit.

Hoe oplossen, vragen aan iemand die het beter kan, en wil proberen.
Wie ? ja daar kan ik niet op antwoorden, als je dichterbij zou wonen zou ik het eventueel willen doen hoor, geen probleem.
Of ik dat snel kan ? Hangt er vanaf, het slot zit vermoedelijk geblokeerd en zal dienen terug gedeblokeerd worden zonder verdere beschadigingen, dat kan, maar kan dus wel een tijdje duren.
In het ergste geval zal het heel moeilijk zijn, maar dat ondervind men dan wel. In het geval dat de sleutel vastzit !!! Wreed erg, en niet makkelijk, en soms zelfs niet mogelijk zonder het slot te beschadigen.

Dus opgelet voor je iemand aan je sloten laat werken, WEES ZEKER VAN JE ZAAK !!!


Ben je niet zeker begin er dan niet aan, en let op voor je het slot terug plaatst (zoals hierboven aangehaald als spijtig voorbeeld).

Bougieman, weet je echt geen raad wil ik het wel trachten op te lossen voor jou hoor, je zal dan wel de koffer en de sleutel bij mij dienen te brengen, Ik heb dan wel nodig, de sleutel die je wou doen werken, en ook de sleutel die eerst werkte, deze laatste voor het geval dat het verschil te groot is en ik het slot terug dien te zetten zoals het was.
Ik ben niet in het bezit van reserve "lipjes" of veertjes, en kan dus niet zomaar elk slot volledig op "combinatie" zetten, er zijn wel bijna steeds mouwen aan te passen.
Ik hoop verder dat de sleutel niet vastzit, zo ja probeer hem er dan niet uit te halen, zonder kennis van zaken kan je meer kwaad dan goed doen.
En vooral nog niet wanhopen he :wink:

Verdere afspraak via mail, ik ben van de omgeving 2800 Mechelen
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Bericht door dirkske »

voor iedereen,

let op als je sloten gaat wijzigen, het luisterd echt heel nauw, je moet echt wel weten waar je mee bezig bent, als je het ziet doen door iemand met kennis van zaken lijkt het vrij simpel, is ook zo, maar als ik een vrouw zie breien lijkt dat ook simpel, zelfs zonder zien kan men dat, maar probeer het maar eens, zo simpel is dat ook niet hoor!

De opmerking van ja maar een dief kan toch makkelijk binnen of ...

Het enorme grote verschil is dat een dief geen enkel rekening dient te houden met wat en hoe er achteraf hersteld dient te worden!

Dat "vergeet" men dan meestal, er zijn sloten waar een slotenmaker voor "past" gewoon omdat het bijna niet zonder grote schade kan opgelost worden, je kan moeilijk gaan verwachten dat hij het slot letterlijk uit je deur oid gaat zagen he, en dat kan in sommige gevallen de bijna enig oplossing zijn dus....

Bij deze ben je nogmaals gewaarschuwd, het lijkt simpel maar ....

PS voor de slimmerikken : "passe partouts" bestaan maar zijn "op maat" gemaakt ze passen dus nooit op elk slot (cilinders bedoel ik).
Een concierge heeft dikwijls zo een "passe.." probeer die maar eens in een andere building of prive voordeur, het zal niet werken hoor :D
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Dirk bedankt voor u uitleg en nee de sleutel zit niet vast ik kan wel gewoon de originele sleutel en de contact sleutel er gewoon in en uit trekken maar niet meer draaien.
En ja ik wil wel bij u eens komen maar moet dan wel weten waar je ergens woont.

Ja ik heb nu pas gezien waar je woont Sorry.

Is oke ik zal dan via pm eens met u afspreken oke ?
kan dit ook gebeuren op een zaterdag morgen ?

En al op voorhand bedankt heee Dirk
Mvg.
bougimain :P
Afbeelding
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

HanzThePanz schreef:Is er ook zo'n truc voorhanden om het slotje van een (grote) R1200RT topkoffer te vervangen?
Er is inderdaad ook zo'n truc voorhanden voor de 1200 koffer. In een vorige posting heb ik een volledige fotoreportage geplaatst van de "moeilijke" manier, namelijk de hele koffer demonteren en het slot er uit pieteren. De eenvoudige manier is via het gaatje dat afgesloten wordt door de plastic schroef van het type "open met een muntstuk". Als je de koffer opent, dan zie je dit schroefje meteen zitten. Langs hier moet je binnen met een 'special tool', of een paperklip op een stokje, haaks geplooid op het einde. Met de sleutel in het slot kan je dan de cylinder vrijmaken door het laatste ruitertje in te drukken via dat gat.
Je hebt twee types cylinders, namelijk die waar de losse onderdelen in alle richtingen weg kunnen vliegen, en het soort waar al die onderdelen geborgd zijn door een koperkleurig staafje.
Ik heb onlangs nog een link gevonden waar heel dit proces haarfijn uit de doeken wordt gedaan, zal het eens opzoeken, dan krijg je het wel via PM.
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Bedankt lomax ik wacht effe op u pm.
Thanks :wink:

LOMAX schreef:
HanzThePanz schreef:Is er ook zo'n truc voorhanden om het slotje van een (grote) R1200RT topkoffer te vervangen?
Er is inderdaad ook zo'n truc voorhanden voor de 1200 koffer. In een vorige posting heb ik een volledige fotoreportage geplaatst van de "moeilijke" manier, namelijk de hele koffer demonteren en het slot er uit pieteren. De eenvoudige manier is via het gaatje dat afgesloten wordt door de plastic schroef van het type "open met een muntstuk". Als je de koffer opent, dan zie je dit schroefje meteen zitten. Langs hier moet je binnen met een 'special tool', of een paperklip op een stokje, haaks geplooid op het einde. Met de sleutel in het slot kan je dan de cylinder vrijmaken door het laatste ruitertje in te drukken via dat gat.
Je hebt twee types cylinders, namelijk die waar de losse onderdelen in alle richtingen weg kunnen vliegen, en het soort waar al die onderdelen geborgd zijn door een koperkleurig staafje.
Ik heb onlangs nog een link gevonden waar heel dit proces haarfijn uit de doeken wordt gedaan, zal het eens opzoeken, dan krijg je het wel via PM.
Afbeelding
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

@Bougimain: als je goed kijkt, dan zie je dat mijn antwoord gericht was aan HanzThePanz, die het had over een koffer van een RT1200. Die koffers zijn heel anders dan die koffers van jouw 1150, ik vrees dat ik je daarbij niet kan helpen.

@Hanz: ik vind de link nu even niet terug, maar het komt er op neer dat je een staafje moet maken, ongeveer de lengte van een potlood, met op het uiteinde een omgebogen paperclip, een kleine twee centimeter haaks op het staafje. Dat stop je in het gat dat vrijkomt als je de plastic schroef uit de binnenzijde van de koffer draait. Probeer dan met de paperclip (of een ander instrument) aan de achterzijde van de cylinder het gaatje te vinden waaronder het achterste lipje van die cylinder zit. Dit lipje blokkeert het slot in zijn houder. Met de sleutel in het slot en dat achterste lipje ingeduwd, kan je nu de cylinder er uit halen. En dan volg je gewoon de werkwijze die ik in een vorige posting uit de doeken deed. Let wel dat bij terug monteren, met geplaatste sleutel, geen enkel lipje ook maar een fractie van een milimeter naar buiten steekt, anders heb je het probleem waar Bougimain nu mee zit.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ht=#137779
In deze link moet je dus alles overslaan, behalve het uitwisselen van de lipjes op het einde. Als je het andere type cylinder tegenkomt, zonder borgstaafje, dan moet je geen dekseltje afpeuteren, maar wel goed opletten voor rondvliegende veertjes.
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Sorry geen probleem ik had het niet gezien :wink:

LOMAX schreef:@Bougimain: als je goed kijkt, dan zie je dat mijn antwoord gericht was aan HanzThePanz, die het had over een koffer van een RT1200. Die koffers zijn heel anders dan die koffers van jouw 1150, ik vrees dat ik je daarbij niet kan helpen.

@Hanz: ik vind de link nu even niet terug, maar het komt er op neer dat je een staafje moet maken, ongeveer de lengte van een potlood, met op het uiteinde een omgebogen paperclip, een kleine twee centimeter haaks op het staafje. Dat stop je in het gat dat vrijkomt als je de plastic schroef uit de binnenzijde van de koffer draait. Probeer dan met de paperclip (of een ander instrument) aan de achterzijde van de cylinder het gaatje te vinden waaronder het achterste lipje van die cylinder zit. Dit lipje blokkeert het slot in zijn houder. Met de sleutel in het slot en dat achterste lipje ingeduwd, kan je nu de cylinder er uit halen. En dan volg je gewoon de werkwijze die ik in een vorige posting uit de doeken deed. Let wel dat bij terug monteren, met geplaatste sleutel, geen enkel lipje ook maar een fractie van een milimeter naar buiten steekt, anders heb je het probleem waar Bougimain nu mee zit.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ht=#137779
In deze link moet je dus alles overslaan, behalve het uitwisselen van de lipjes op het einde. Als je het andere type cylinder tegenkomt, zonder borgstaafje, dan moet je geen dekseltje afpeuteren, maar wel goed opletten voor rondvliegende veertjes.
Afbeelding
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Bericht door dirkske »

bougimain schreef:Dirk bedankt voor u uitleg en nee de sleutel zit niet vast ik kan wel gewoon de originele sleutel en de contact sleutel er gewoon in en uit trekken maar niet meer draaien.
En ja ik wil wel bij u eens komen maar moet dan wel weten waar je ergens woont.

Ja ik heb nu pas gezien waar je woont Sorry.

Is oke ik zal dan via pm eens met u afspreken oke ?
kan dit ook gebeuren op een zaterdag morgen ?

En al op voorhand bedankt heee Dirk
Mvg.
bougimain :P
Op een zaterdag morgen, ja als het maar niet te vroeg is :wink:

Kan wel een tijdje duren, ik heb nog nooit een koffer van een BMW type gezien, dus ik moet dat eerst "inspecteren" om erachter te komen hoe he, maar ik denk wel dat op max 1 uurtje voor mekaar te hebben hoor, kan ook veel sneller zijn maar voorspellingen das niet mijnen stiel zenne :wink:

Ik stuur je wel een PM seffens.
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Oke bedankt dat komt in orde, ik zal u mailen w<anneer ik kan en dan zien we wel.

Heel erg bedankt al :wink: :wink:

dirkske schreef:
bougimain schreef:Dirk bedankt voor u uitleg en nee de sleutel zit niet vast ik kan wel gewoon de originele sleutel en de contact sleutel er gewoon in en uit trekken maar niet meer draaien.
En ja ik wil wel bij u eens komen maar moet dan wel weten waar je ergens woont.

Ja ik heb nu pas gezien waar je woont Sorry.

Is oke ik zal dan via pm eens met u afspreken oke ?
kan dit ook gebeuren op een zaterdag morgen ?

En al op voorhand bedankt heee Dirk
Mvg.
bougimain :P
Op een zaterdag morgen, ja als het maar niet te vroeg is :wink:

Kan wel een tijdje duren, ik heb nog nooit een koffer van een BMW type gezien, dus ik moet dat eerst "inspecteren" om erachter te komen hoe he, maar ik denk wel dat op max 1 uurtje voor mekaar te hebben hoor, kan ook veel sneller zijn maar voorspellingen das niet mijnen stiel zenne :wink:

Ik stuur je wel een PM seffens.
Afbeelding
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Bericht door bougimain »

En voila vandaag bij dirkske geweest,
Afbeelding
en mijn 2 sloten heeft hij met veel preciesie aangepast aan mijn contactsleutel en daarvoor nog nen neige Merci dirkske :lol: :lol: ike ben blij

bougimain schreef:Oke bedankt dat komt in orde, ik zal u mailen w<anneer ik kan en dan zien we wel.

Heel erg bedankt al :wink: :wink:

dirkske schreef:
bougimain schreef:Dirk bedankt voor u uitleg en nee de sleutel zit niet vast ik kan wel gewoon de originele sleutel en de contact sleutel er gewoon in en uit trekken maar niet meer draaien.
En ja ik wil wel bij u eens komen maar moet dan wel weten waar je ergens woont.

Ja ik heb nu pas gezien waar je woont Sorry.

Is oke ik zal dan via pm eens met u afspreken oke ?
kan dit ook gebeuren op een zaterdag morgen ?

En al op voorhand bedankt heee Dirk
Mvg.
bougimain :P
Op een zaterdag morgen, ja als het maar niet te vroeg is :wink:

Kan wel een tijdje duren, ik heb nog nooit een koffer van een BMW type gezien, dus ik moet dat eerst "inspecteren" om erachter te komen hoe he, maar ik denk wel dat op max 1 uurtje voor mekaar te hebben hoor, kan ook veel sneller zijn maar voorspellingen das niet mijnen stiel zenne :wink:

Ik stuur je wel een PM seffens.
Afbeelding
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Bericht door dirkske »

bougimain schreef:En voila vandaag bij dirkske geweest,
Afbeelding
en mijn 2 sloten heeft hij met veel preciesie aangepast aan mijn contactsleutel en daarvoor nog nen neige Merci dirkske :lol: :lol: ike ben blij
Hallo zeg das ook snel gereageerd :D
Enfin eind goed al goed he, en zoals je weet graag gedaan he.

Voor alle anderen nogmaals let goed op, sloten zijn preciesiewerk dat is ook de bedoeling he, dus ben je niet zeker laat het door iemand doen die er echt zeker van is dat hij het kan, en ook dat hij het kan oplossen voor als het zou mislopen.
Bij Bougieman viel het gelukkig vrij goed mee, het slot was snel terug gedeblokeerd, gelukkig, maar het zou wel eens serieus kunnen tegenvallen en dan .... :shock:

Enfin, ons weekend kan al bijna niet meer stuk he :D
tweetyoost
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2007, 23:09
Locatie: Oostrozebeke

Bericht door tweetyoost »

Ben bezig met het aanpassen van de cilinders van mijn vers aangekochte 2de hands koffers..

het gaat gemakkelijker dan ik dacht maar ik had graag mijn cilinders perfect aangepast dus ieder plaatje moet werken..

daarvoor heb ik nu nog 4 plaatjes nr2 nodig..

ikzelf heb 2 keer nr3 en 2 keer nr 1 over

iemand die wil ruilen of die weet waar ik de juiste kan vinden?

bedankt!
Pieter
ferme
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:41
Locatie: Bree

sloten aanpassen aan andere sleutels

Bericht door ferme »

sorry voor de late post, maar ik ben pas lid van dit forum. hier een link voor het aanpassen van de sloten, ik weet niet of het voor alle sloten geldt, maar dat kan je best zelf op voorhand bekijken. hier is ie: http://www.pbase.com/rodneff/keying_bmw_locks

veel geluk
:D
Plaats reactie