Oranje "4-liter benzine alarm" licht op R850R

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
PabloElFlamenco
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:28
Locatie: Zaventem

Oranje "4-liter benzine alarm" licht op R850R

Bericht door PabloElFlamenco »

Dit lichtje gaat branden wanneer er ongeveer 4 liter overblijft in de benzinetank. Inderdaad, het ging aan. Ik maakte me er geen onmiddellijke zorgen over en bleef rijden, wel wetende dat ik binnen de 30 km wel zou gaan tanken.

Maar toen ging het lichtje uit, en bleef uit. Ik ben dus maar gaan tanken.

Is dit normaal? Mijn achterliggende gedachte is natuurlijk, "Is dit lichtje misschien stuk?"

Is er een "checksum" procedure om na te gaan of/dat alle lichtjes functioneren? (Ik ben momenteel niet bij mijn motor, en kan het niet proberen, noch heb ik het boekje bij me...).

Bij voorbaat bedankt voor diegene die het antwoord van buiten kent!

Pablo
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Een procedure om de lampjes te testen ken ik niet. Iig niet voor het lampje van de reservebrandstof. De overige kun je immers "testen" bij inschakelen van het contact. Wel is het normaal dat het lampje uit kan gaan. Gebeurd regelmatig als je bijna op reserve rijdt en je zet de motor op de zijstandaard. Bij het starten gaat het lampje branden en als je eenmaal rijdt gaat hij weer uit. Ook een stevige bocht Links/Rechts kan het lampje doen uitgaan. Dit komt doordat de binnenzijde van je tank bestaat uit twee "wangen" is het brandstofniveau dan kan het dus zijn dat er meer in de linkerwang zit dan in de rechter en viceversa. De tankvlotter, die bepaalt wanneer het lampje moet gaan branden zit in de rechterwang. Het gebeurd dus dat die minder brandstof meet dan daadwerkelijk aanwezig. Mocht je een keer zonder brandstof staan en je ben niet benauwd om wat te tillen, leg je motor dan voorzichtig (bij voorkeur in het gras) op z'n rechterkant. Je zult zien dat je hierna weer een aantal km's vooruit kan.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
PabloElFlamenco
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:28
Locatie: Zaventem

Bericht door PabloElFlamenco »

Dag Bigfoot,
Wel, het lampje floepte -al rijdende- aan na ongeveer 235 km. Daarom ook dat ik me geen zorgen heb gemaakt, ik zat toch in de dicht bewoonde buurten van Vlaams Brabant rond te snorren en wist dus dat ik moest gaan tanken maar dat er niets kritisch aan de hand was...

Ik op weg naar de grote parking van het hippodroom van Sterrebeek, om er mijn VROM rijkursus wat in te oefenen: remmen op de achterrem, de voorrem, beide remmen tezamen, achtjes te draaien, kleine cirkeltjes en, vooral, het "hard duwen op het stuur" om een uitwijkmanoeuver te doen.

Allen bedankt voor jullie antwoord!

Pablo
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
fast
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 apr 2007, 20:39
Locatie: grootebroek (holland)

Bericht door fast »

mijn vrouw heeft ook een r850r eenje uit 97.
daar gaat het tanklampje ook branden en dan na verloop van tijd weer uit.
om vervolgens 50 km verder weer te gaan branden.
zij houd nu gewoon haar dagteller in de gaten en trekt zich nix meer aan van het lampje.
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Bij het gewone voltanken doe je er al niet de volle 21 liter in, meestal kun je na het afslaan nog 2 liter nadruppelen.
Op een lang recht stuk zakt de vlotter in de rechterhelft van de tank tot het lampje brand. Op dit branden zit een vertrager-unit, een blokje in de fuse-box onder het zadel, zodat dit niet meteen uitgaat als de vlotter weer iets hoger komt te staan. En dat hoger staan zou wel eens kunnen als in een bocht of op een verkeersdrempel de benzine uit de linker hamsterwang van de tank weer naar rechts geschud wordt. 235 kilometer wordt dan weer 275, maar het lampje gaat pas een kilometer later weer uit. Druppel dan die twee liter er de volgende keer in, en het lampje gaat branden aan 310 km. En van daar op reserve naar 370 km is vlot te doen.
Klinkt allemaal een beetje verward? Dan moet je zo een tank aan de binnenkant eens bekijken, alsook de positie van benzinepomp, vlotter en vulhals, gekoppeld aan een demper-vertrager unit.
Het is al eens gezegd, maar als je ooit zonder benzine komt te rijden, vooral op een lang recht stuk, rem dan eens brutaal voordat je helemaal stilstaat, of schud eens van links naar rechts, en je kan weer tien kilometer verder. In het ergste geval leg je de motor even op z'n rechterzij, en misschien haal je daarna de volgende benzinepomp nog wel.
Plaats reactie