aansluiten GPS op 1200 GS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

StijnB
Berichten: 256
Lid geworden op: 31 okt 2005, 12:06
Contacteer:

aansluiten GPS op 1200 GS

Bericht door StijnB »

een vraagje:

Ik zou mijn GPS (garmin 2820) zelf willen aansluiten dit weekend.
Voor zover ik kan zien, moet zelfs mij dit wel lukken:

1. bestel een GPS mount (Migsel)
2. voorzie de Garmin kabel
3. voorzie de RAM arm en houder

4. verwijder passagierszadel
5. verwijder bestuurderszadel
6. koppel de - (min) af van de batterij
7. koppel de + (plus) af van de batterij

8. bevestig de plus kant van de garmin kabel op de plus van garmin kabel op de batterij
9. sluit de plus kant van de moto terug aan
10. bevestig de min kant van de garmin kabel op de min van garmin kabel op de batterij
11. sluit de min kant van de moto terug aan

12. test de GPS
13. foefel de kabel tot aan de voorkant, net onder het scherm
14. bevestig Migsel houder
15. bestig arm + houder

é voila ...

Klopt da zo wa?

Iets waar ik moet op letten bij het aansluiten op de batterij?
Iets waar ik moet op letten bij het plaatsen van de kabel naar voor?

Stijn
GS 1200
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Bericht door Bart Bever »

ik peis dat da redelijk snor zit. Wel zeker da zekeringhouderke met 1A zekering niet vergeten tussen te zetten he, in zover da nog nie gedaan moest zijn.
En als ge via een intercom gaat kan t zijn dat ge beetje storing opvangt (zoals ik), dan zult ge de kabel moeten herleggen.

greetz!
StijnB
Berichten: 256
Lid geworden op: 31 okt 2005, 12:06
Contacteer:

Bericht door StijnB »

Bart Bever schreef: da zekeringhouderke met 1A zekering
Ik veronderstel dat dit op de Garmin GPS kabel zal zitten? Vanavond die kabel eens goed bekijken.
GS 1200
ECM
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 nov 2006, 12:32
Locatie: Zoetermeer, NL
Contacteer:

Bericht door ECM »

Even wat simpeler:

De 1200GS heeft een 12 volt stekker achter het balhoofd zitten. Je hoeft dus zeker niks rechtstreeks aan de accu te doen. Door het canbus is een zekering al helemaal niet nodig dan.
Gewoon bij je bmw dealer de juiste stekker halen, en deze verbinden met een contra stekker om makkelijk los te kunnen koppelen.
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Bericht door Toedel »

Het voordeel van uw gps op de batterij aan te sluiten (mét zekering), is dat ge uw gps kunt aanzetten, onafhankelijk van de sleutelstand. Dat kan makkelijk zijn als ge één en ander wilt bekijken op uw gps.
Het nadeel is dat ge zo uw accu kunt leegtrekken.

Om de accu te sparen sluit de BMW canbus na een tijdje de stopcontacten af, als de motor niet draait. En dan valt uw gps dus uit.

De keus is aan u.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
StijnB
Berichten: 256
Lid geworden op: 31 okt 2005, 12:06
Contacteer:

Bericht door StijnB »

Toedel schreef:Het voordeel van uw gps op de batterij aan te sluiten (mét zekering), is dat ge uw gps kunt aanzetten, onafhankelijk van de sleutelstand. Dat kan makkelijk zijn als ge één en ander wilt bekijken op uw gps.
Ik denk dat ik voor de batterij ga gaan ...

merci voor de info
GS 1200
ECM
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 nov 2006, 12:32
Locatie: Zoetermeer, NL
Contacteer:

Bericht door ECM »

Nogmaals: Nodeloos.

De Zumo heeft zelf toch ook een dikke accu? Je bent dus geheel niet afhankelijk van de canbus in de 1200GS.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

He ECM; Geloof het of niet maar hij heeft een 2820 :mrgreen:
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
ECM
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 nov 2006, 12:32
Locatie: Zoetermeer, NL
Contacteer:

Bericht door ECM »

:oops: :oops: :oops:

Tja prehistorische gps'en .. wie denkt daar nog aan :wink:
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Plaatsen GPS

Bericht door OFrank »

Is inderdaad beter GPS rechtstreeks op batterij aan te sluiten. Had in begin ook via canbusstekker gedaan. Als batterij wat zwak werd, viel GPS uit. Nu geen problemen meer. Bovendien heeft je GPS wat tijd nodig om sattelietverbinding te krijgen. Dus, eerst GPS aanzetten, helm op, starten en je GPS heeft dan reeds verbinding, zodat je onmiddellijk van start kan.
Als je bij het monteren problemen zou hebben, mag je mij steeds bellen. Heb ook bij vrienden reeds GPS op hun BMW gemonteerd. Bij de GS1200 is dit echt niet moeilijk. Je kan makkelijk aan de batterij, de draden kan je vlot doortrekken tot aan je stuur. Als je hulp nodig hebt, stuur je maar een berichtje :o
StijnB
Berichten: 256
Lid geworden op: 31 okt 2005, 12:06
Contacteer:

Re: Plaatsen GPS

Bericht door StijnB »

OFrank schreef:Als je hulp nodig hebt, stuur je maar een berichtje :o
Merci! maar het is gelukt, geen noemenswaardige problemen gehad. Heb de zijpanelen eraf genomen en dan op de tank geplakt en properkes tot aan de Migsel mount kunnen brengen.

fotokes: http://picasaweb.google.com/stijn.bieseman/MontageGPS
GS 1200
ajmo
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

ECM schreef::oops: :oops: :oops:

Tja prehistorische gps'en .. wie denkt daar nog aan :wink:
Over Zumo:
Is dit nu "the navigator that's born to ride", zoals Garmin zelf zegt? Nou, voor 850 euro (prijspeil december 2006) krijg je een GPS die goed mee kan komen, ook op de motor. En die in vergelijking met bijvoorbeeld een 2820 maar weinig hoeft te missen. Aan de andere kant krijg je voor de meerprijs van een 2820 ook een GPS die meer configureerbaar is naar eigen smaak, meer informatie geeft (de Zumo geeft bijvoorbeeld geen informatie over de hoogte waarin je in de bergen rijdt en het nog af te leggen aantal kilometers) en met een groter scherm. Garmin heeft voor een geboren motornavigator echter nog wel wat werk te verrichten: het automatisch herberekenen bij het verlaten van de route zal toch echt configureerbaar moeten zijn. Regelen ze dat, dan is voor de Zumo een mooie toekomst weggelegd!
Bron http://www.gps.nl

groet ajmo
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

en als je hem goed vastplakt met silicone of tec7 valt hij er nooit meer af...



(sorry dirk-sus... maar ik kon het niet laten)
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
cope
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 mar 2007, 23:27
Locatie: Op deze bol

Bericht door cope »

ik heb mijn zumo zelf geplaatst, en heb de stroom afgetapt aan de draden van de standlicht (kleinste lampje) niks moeten losmaken van de motor gewoon een beetje prutswerk voor blootleggen van de kabels een kabel klem erop samen met de zumo kabels en alles werkt perfect.

greetz cope
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Als het standlicht niet brandt.... zit daar dan stroom op?

Indien je het piepkleine lampje bedoelt dat branden gaat bij het afzetten van het contact voordat je de sleutel helemaal ten einde draait... heb je geen stroom volgens mij, enkel als dat lichtje brandt.

Bedoel je echter het dimlicht..; waarmee je overdag en snachts en altijd rijdt dus... dan zit er wel stroom op je gps-houder.


Of benne kik fout?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
geebee
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:41
Locatie: Mol

Bericht door geebee »

mag je bij een can bus systeem zomaar van het lampje aftakken??
als dat zo is kan je daar dan ook aftakken voor een stuurstroom voor het activeren van bijgeplaatste verstralers?
geebee
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:41
Locatie: Mol

Bericht door geebee »

wel te verstaan dat de hoofdstroom voor de verstralers over een relais rechtreeks van de batterij komt
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

JH. schreef:Als het standlicht niet brandt.... zit daar dan stroom op?
Ah nee hé, logisch toch :wink:

geebee schreef: mag je bij een can bus systeem zomaar van het lampje aftakken??
als dat zo is kan je daar dan ook aftakken voor een stuurstroom voor het activeren van bijgeplaatste verstralers?
Op m'n RT heb ik de relais aan het standlicht aangesloten, niks probleem. (alé, daar toch ni, maar dat is een ander verhaal)
Je kan ook een passend plugje kopen bij de dealer en dat aansluiten aan de fiche aan het balhoofd, deze is ook contact-geschakeld.
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Sven's 12RT schreef:
JH. schreef:Als het standlicht niet brandt.... zit daar dan stroom op?
Ah nee hé, logisch toch :wink:


Dus was het werk van Cope nutteloos? GPS is aangesloten op een lampje dat niet brandt tijdens het rijden... Dus geen stroom op de gps!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

JH. schreef:Dus was het werk van Cope nutteloos? GPS is aangesloten op een lampje dat niet brandt tijdens het rijden... Dus geen stroom op de gps!
Nu ben je toch even mis hoor.
Bij het rijden, horen zowel je standlicht als je kruislicht te branden.
Dus zal het wel werken.
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

yep... klopt..; Weeral iets bijgeleerd dus!

Maar ja... Wie kijkt nu naar zijn eigen voorlicht TIJDENS het rijden :roll:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: aansluiten GPS op 1200 GS

Bericht door Hobgoblin »

en als je stroom aftapt van je remhendel (stoplicht)? werkt dat?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
kadee2
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 jun 2010, 14:54
Locatie: rond Lier

Re: aansluiten GPS op 1200 GS

Bericht door kadee2 »

Normaal moet dat hetzelfde werken, want dat is eigenlijk een drukknop waar aan één kant gewoon vast 12V zit (als je contact op staat...)

Groeten,

Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: aansluiten GPS op 1200 GS

Bericht door Danny »

Van zolang ik aan moto's klooi heb ik al "achteraf" problemen gezien met aftakken, 't kan simpel en 't is makkelijk dat klopt maar 't kan voor problemen zorgen en dan is die die er achter mag zoeken meestal de klos. Een kabeltje naar de batterij trekken is 10 keer niks, leg 't netjes onder de tank door (met duck tape vind ik maar niks, er bestaan tiewraps) overal goed omzwachteld of met een manteltje er rond. ook aan de batterij moet je doorschuren tegengaan, zoals ik boven op de foto's zag van StijnB dat is last zoeken, dat dunne draadje loopt boven over de andere... leg die netjes aan de kant.
Dat is een + draad bij schuren kan dat flink smelten, branden!!

Kan overdreven klinken maar ook 12v kan aardige brandjes veroorzaken.

Moraal van 't verhaal: als je aan je elec werkt of een poepsimpele actie uitvoerd als draadje trekken, doe dat dan degelijk.
't gaat trouwens enkel kapot als 't je helemaal niet goed uitkomt, nu ja iedereen doet er mee wat ie zelf wil he :mrgreen: :wink:
kadee2
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 jun 2010, 14:54
Locatie: rond Lier

Re: aansluiten GPS op 1200 GS

Bericht door kadee2 »

Danny heeft natuurlijk gelijk, en dat is de zekerste methode, niet in het minst als er nadien iemand anders naar een panne moet zoeken. :wink:
Maar aftakken kan volgens wel als je de regels van de kunst wat respecteert.
Draadje knippen krimpkous overschuiven (lang genoeg) draadjes vertinnen en aan mekaar solderen, krimpkous erover en aan beide uiteinden een dotteke siliconen of tec7, krimpkousje opwarmen, en klaar (+waterdicht en stevig) is kees. :cyclopsani:

Groeten,

Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
Plaats reactie