K100LT - Onderhoud
Moderator: GVN
K100LT - Onderhoud
Geachte forumgangers...,
Wellicht kunt u me voorzien van enige nuttige tips;
Ik heb sinds een jaartje een k100 lt uit '87. Best al een oudje maar ziet er (buiten de normale gebruikerskrasjes) nog goed uit en was niet duur. Rijd echt super! Hiervoor was ik in het bezit van een honda choppertje maar ik wil niet terug!
De staat van onderhoud was ten tijde van de koop niet duidelijk (handelaar) en nu moeten er twee nieuwe banden op. Ik wil het onderhoud merendeels zelf uitvoeren. Ik heb de tijd en de ruimte alleen ontbreekt het me aan ervaring(en). De Klusjes:
- oliewissel + filter
- versnellingsbak + kardanolie
- brandstof en luchtfilter
- remmerij (blokken/schijven/vloeistof)
- banden (wordt gedaan)
- bougietjes
Ik heb een duits geschreven handboek ter zijde; wellicht kunnen ervaren rijders/sleutelateurs me voorzien van enige nuttige tips...? Alvast dank hiervoor.
Wellicht kunt u me voorzien van enige nuttige tips;
Ik heb sinds een jaartje een k100 lt uit '87. Best al een oudje maar ziet er (buiten de normale gebruikerskrasjes) nog goed uit en was niet duur. Rijd echt super! Hiervoor was ik in het bezit van een honda choppertje maar ik wil niet terug!
De staat van onderhoud was ten tijde van de koop niet duidelijk (handelaar) en nu moeten er twee nieuwe banden op. Ik wil het onderhoud merendeels zelf uitvoeren. Ik heb de tijd en de ruimte alleen ontbreekt het me aan ervaring(en). De Klusjes:
- oliewissel + filter
- versnellingsbak + kardanolie
- brandstof en luchtfilter
- remmerij (blokken/schijven/vloeistof)
- banden (wordt gedaan)
- bougietjes
Ik heb een duits geschreven handboek ter zijde; wellicht kunnen ervaren rijders/sleutelateurs me voorzien van enige nuttige tips...? Alvast dank hiervoor.
Glaasje op; dan achterop.
de dingen die je aanhaalt gaan even simpel als bij een auto...
de oliefilter heeft wel een extra dekseltje maar dat is er zo vanaf...
de benzinefilter is eenvoudig als je eens goed in de tank kijkt (draag rubber handschoenen)
verder zijn er nog heel wat meer ditjes en datjes om te onderhouden aan zo'n ouder stuk degelijkheid...
kardanolie,smering spiebanen kardanas (eenmaal doen dan ben je twee jaar gerust) voorvorkolie, scharnierende punten doorsmeren (nippels middenbok, zijpikkel )
handgas,koppelings-remhendel, spelingen op kabels af-bij regelen
koelvloeistof, batterijniveau, luchtfilter, klepspeling, sloten smeren, knoppen aan 't stuur met middel tegen corrosie behandelen, ik noem maar wat op...
de oliefilter heeft wel een extra dekseltje maar dat is er zo vanaf...
de benzinefilter is eenvoudig als je eens goed in de tank kijkt (draag rubber handschoenen)
verder zijn er nog heel wat meer ditjes en datjes om te onderhouden aan zo'n ouder stuk degelijkheid...
kardanolie,smering spiebanen kardanas (eenmaal doen dan ben je twee jaar gerust) voorvorkolie, scharnierende punten doorsmeren (nippels middenbok, zijpikkel )
handgas,koppelings-remhendel, spelingen op kabels af-bij regelen
koelvloeistof, batterijniveau, luchtfilter, klepspeling, sloten smeren, knoppen aan 't stuur met middel tegen corrosie behandelen, ik noem maar wat op...
Hallo Blauw mijne is rood,
Ik heb wel een paar tips,
Voor het oliefilter vervangen heb je een speciale dopsleutel nodig is voor niet veel geld te koop prive of bmw delen handel. Ook is het mogelijk dit filter te vervangen door het carterdeksel te demonteren. 13 boutjes losdraaien en voorzigtig lostrekken. Je kunt dan het filter met een eenvoudig filtersleuten losdraaien en gelijk de aanzuigkorf en carterdeksel schoonmaken. Deksel monteren met vloeibare pakking en vullen met 20W50 autoolie.
Versnellings en cardanolie eenvoudig volgens specifikaties.
Brandstoffilter zondermeer vervangen!! en luchtfilter controleren als deze erg zwart is vervangen is tie nog geel schoonblazen en terugzetten.
Blokken zijn te meten door afdekkappen te verwijderen moeten 1,5 minimaal zijn en schijven 3,5 mm de remolie zou ik vervangen (dot4)
Bougietjes zijn eenvoudig te vervangen met gebruik van het boordgereedschap, Controleer het bougiebeeld en stop er frisse Bosch pluggen in
Ik heb wel een paar tips,
Voor het oliefilter vervangen heb je een speciale dopsleutel nodig is voor niet veel geld te koop prive of bmw delen handel. Ook is het mogelijk dit filter te vervangen door het carterdeksel te demonteren. 13 boutjes losdraaien en voorzigtig lostrekken. Je kunt dan het filter met een eenvoudig filtersleuten losdraaien en gelijk de aanzuigkorf en carterdeksel schoonmaken. Deksel monteren met vloeibare pakking en vullen met 20W50 autoolie.
Versnellings en cardanolie eenvoudig volgens specifikaties.
Brandstoffilter zondermeer vervangen!! en luchtfilter controleren als deze erg zwart is vervangen is tie nog geel schoonblazen en terugzetten.
Blokken zijn te meten door afdekkappen te verwijderen moeten 1,5 minimaal zijn en schijven 3,5 mm de remolie zou ik vervangen (dot4)
Bougietjes zijn eenvoudig te vervangen met gebruik van het boordgereedschap, Controleer het bougiebeeld en stop er frisse Bosch pluggen in
Dree
K100 RS 1988
K100 RS 1988
Goede nederlandstalige info over de BMW K-serie is te vinden op de website van Bert Meijerink
Nu, de beurt is grotendeels achter de rug. Buiten de hiervoor genoemde extra smeerwerkzaamheden. De geplande zaken zijn uitgevoerd. Eigenlijk is alles in zeer goede staat aangetroffen. Spiebanen van de cardan, tandwielen van de cardan, luchtfilter, diverse olieen zag er allemaal redelijk normaal uit. Geen abnormale zaken. En dat voor een fiets die ik een jaar geleden gekocht heb en waarvan de staat van onderhoud niet bekend was. Alleen het oliefilter. Daar ben ik toch 4 uurtjes zoet mee geweest om het los te krijgen. Het bleek geen origineel filter (dus zonder kartelrand) waar heen sleutel of dop op paste. Laat staan de PVCbuis. Maar goed alles Klar, Wunderbar!
Glaasje op; dan achterop.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 mar 2005, 15:15
- Locatie: Eindhoven