Technische controle voor motorfietsen ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Danny schreef:...dat is één van de betere moppen toegegeven, net zoals dealers binnenkort een keuring mogen doen voor auto's, dat is de kat bij de melk zetten...

..
Het was ook een beetje ironisch bedoeld :wink:
De kat bij de melk ? Allez gij, de dealers zijn toch allemaal doodeerlijk...

Alhoewel, het is niet ondenkbaar dat de dealers gecertificeerd kunnen worden door GOCA om die keuring tijdens het onderhoud uit te voeren. Die certificatie moet dan ook een aansprakelijkheid inhouden.

Maar ik zie U al komen... Een gast brengt zijn moto naar de dealer met de originele demper en als hij na het onderhoud thuiskomt zet hij er weer zijn Jupiller blik op. Later bij een controle van de politie heeft de dealer het gedaan :cry:

Ik ben het met je eens dat niet veel moto's op de baan onveilig zijn. Maar er zijn er des te meer die niet conform zijn met de specificaties van de constructeur. Op zich geen zonde, was het niet dat ze daarmee anderen hinderen (verlichting, lawaai, emissies, verzekering, ...)

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ik zal hier ook eens mijn gedacht neerzetten sé! Heel dat gedoe van dat keuren is dikken brol! De grootsten helft van die gasten heeft geen verstand van ne moto. Dat wordt dan een keuring volgens "het boekske". En dat hoeft voor mij dus NIET hé! Als ze motorrijders gaan vergelijken met automobilisten zitten ze daar in Brussel dus totaal verkeert. Ik kan op mijn één hand tellen hoeveel motorrijders het niet erg nauw nemen met de staat van hun machien. En ik ken véél motards zulle! Dus voor de veiligheid? Noegabollen ja! T'is maar weeral eens om dat motorvolkske uit te melken ja, meer niet. Dus #$$*&+^(###@ == vrije vertaling van godvermiljaardedjue) :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Philippe
Berichten: 509
Lid geworden op: 30 sep 2004, 22:09
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Philippe »

John je hebt gelijk,t´is hen alleen maar om weer aan onze zuurverdiende centen te zitten :evil: :evil: :evil:
R1200GS ´05 & R100R ´93 & Harley Davidson ´12
Manitou
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 sep 2004, 19:34
Locatie: Middle of Flanders

Bericht door Manitou »

Ik vindt dat alle handelingen bij de technische controle door de eigenaar van het voertuig moeten uitgevoerd worden.En dit zowel voor een auto en nog meer voor een moto.
Ik vind dat er geen vreemde toegang heeft tot uw eigendom.
Stel dat ik zogezegd een briefje van 50 euro op de pasagierszetel had liggen en ik beweer dat dit weg is nadat de inspecteur uit de wagen is,wie gaat zeggen dat dit niet waar is.
Voor hetzelfde geld zit die man daar wat scheten te laten op uw zetels enz.
Enfin de controle is shit,hoeveel vrakken rijden niet rond op onze wegen die de controle allemaal gepasseerd zijn terwijl bij mijn eerste controle toen het voertuig 4 jaar was er al met een bikhamer op de carroserie werd geklopt om te zien of er geen roest was.
Als die kerel van de controle op dat moment niet tegen uw gezicht kan wel dan mag je ervan aan dat je wat gaatjes hebt op je kaart.
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Bericht door YOwan »

Als er scheten op Uwe zetel gelaten worden is het inderdaad shit ! :twisted:
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

Je moet autotechnieker/mechaniker zijn om bij de keuringsdiensten te kunnen gaan werken.
Wie daar gewerkt heeft, en nu naar de prive wil gaan vb merkgarage BMW, kan het wel vergeten :!: In een garage zoeken ze VAKmensen, geen prutsers :!:

Vandaar dat de controle van Uw auto over het algemeen op niet veel trekt. Ze zagen over onnozelheden en zien grote fouten bij oudere wagens niet! Zou juist andersom moeten zijn.

Dus kun je U wel inbeelden wat voor "kwaliteit" we zullen krijgen als we met de moto zullen moeten gaan.

Als ik vragen heb, ga ik naar mijn garage, zonder aandacht te besteden aan de "goede raad" van de inspecteur.
Alleen bij een rode kaart doe ik wat die te vertellen heeft. Maar dat heb ik nog nooit gehad :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Het zijn daar prutsers en het blijven prutsers :twisted:
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Frans »

waarom heeft goca als privemaatschappij een monopolie op keuringen ?
klopt dat wel met europese voorschriften ?
ik ken ook geen motards die zonder remmen rijden, erg ver zouden ze niet geraken
geldklopperij
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

John schreef:Het zijn daar prutsers en het blijven prutsers :twisted:
Moesten wij niet "prutsen"aan onze moto's zouden die controles inderdaad overbodig zijn. :wink:

Niet bij ons dacht je, niet bij ons, Beeëmweeërs :!:
Maar toch al vaak gelezen op dit forum:
Katvervangers -> emissies ?
Jupiller dempers -> lawaai ?
Powerchips -> + 0.25pK

Okee, heeft weinig met veiligheid te maken maar wel met respect...

Voor andere categorieën van motards zie ik een nut van de TC,
nl. de controle van de documenten/frame/motor.

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ja, ga die kwibussen in Brussel nog wat gelijk geven. :twisted: Neen, voor mij sla je de bal hier grondig mis. En wat die catvervangers en toestanden betreft...daar gaat die keuring heus niks aan veranderen hoor! Het blijft een geldklopperij, en echt niks anders hoor! :wink:
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Frans »

Bob
wat betreft lawaai en respect heb je volkomen gelijk, maar een keuring verandert daar niets aan. De politie moet er maar tegenoptreden,ze kunnen dat wel tegen opgefokte brommertjes.
Een mooi werk alternatief ipv achter het stuur hun gazet zitten te lezen en fotookes te trekken van voertuigen die 7 km te vlug rijden
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

de politie treed daar niet tegen op, iedereen weet heel goed dat als men de huidige geluidsnormen moest toepassen op de openbare weg (met DB meters zoals in Duitlsand) dan rijd 75% van de moto's nie meer in Belgie wegens niet in orde... de ministers willen liever de norm nog verlagen maar toepassen op het terrein???

ze moeten ergens beginnen en zoals alle klootzakkerij in ons apenland draait diegene die zijn brommerke goed soigneert mee op voor den onnozelaar met zijn bleetpijpen of Harleygerommel (nadruk op rommel) :wink:
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

John schreef:En wat die catvervangers en toestanden betreft...daar gaat die keuring heus niks aan veranderen hoor!
Kan ik in volgen, want ik zie al een "typisch Belgisch" verschijnsel, den boel eraf halen voor de TK, en nog nie goe thuis weer eronder duwen... :oops:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

frans schreef:Bob
ipv achter het stuur hun gazet zitten te lezen en fotookes te trekken van voertuigen die 7 km te vlug rijden
Ik denk dat die mannen ook maar hun werk doen, en moest ik daar de ganse dag zitten.....

Maar voor de rest wel akkoord met je bericht
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

Qua geluid kan Ik de meesten alleen maar bijtreden.
Het orgineel materiaal maakt een MOOI geluid dat bij de moto past. De rest is ZEVER en mogen ze voor mijn part direkt verbieden.
En dan kan de keuring daarop toezien, samen met de politie op de baan.

Maar dat teld evengoed voor auto's !

Het is natuurlijk een ander verhaal als bij de originele uitlaten er toch te veel lawaai gecreeerd wordt tov de norm. Dan kun je er ook niet veel tegen doen.

Weet iemand hoe dat zit? Halen standaardmotoren altijd gemakkelijk de norm of is dat problematisch?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
K1200S
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:43

Bericht door K1200S »

hla Geplaatst: Ma Feb 07, 2005 6:19 pm Onderwerp:

Weet iemand hoe dat zit? Halen standaardmotoren altijd gemakkelijk de norm of is dat problematisch?
Eerlijk denk ik dat bijna alle fabrikanten aan die 85 db-norm zitten.

Nu bij mezelf K 1200 S zit de db grens op 94 db bij niet belaste motor aan nominaal toerental.

eenmaal de hogere toerental gaan opzoeken valt het geluid terug naar 85 db.
"Once you drive BMW, always ..."
Scarto
Berichten: 710
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:47
Locatie: Merelbeke

Bericht door Scarto »

Op mijn 2 VFR's had ik een vervangdemper geplaatst. Deze gaf een diep geroffel die geen enkele andere motor kon nabootsen. Tenslotte is een V-4 uniek. De laatste VFR had een Lazer Oval waarvan de decibelkiller niet gemonteerd was. Zelfs zonder dit, was er van bleitertoestanden geen sprake. Kenners zullen dat beamen.
Sommige bikervrienden houden ervan om een halve provincie uit hun bed te halen als die op een zondagmorgen hun motor uit de garage duwen. Voor sommigen onder hen geldt 1 regel: Lawaai en nog eens lawaai. Hoe meer, hoe liever. :evil: Als voorbijgangers pijn in de oren krijgen van een dat soort toestanden, moet men die zaken dringend aan banden leggen. Da's mijn opinie. :roll:

Groeten
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Bericht door WouterRR »

hla schreef:Het orgineel materiaal maakt een MOOI geluid dat bij de moto past. De rest is ZEVER en mogen ze voor mijn part direkt verbieden.
O ja natuurlijk, dan is iedereen netjes hetzelfde. Lekker grijs...

Wat dat mooi zijn betreft, een paar duizend jaar geleden schreef met al 'de gustibus et coloribus non disputandum'...

Trouwens, veel after-market dempers zijn volledig comform met de geldende normen, en geven een dieper (en wat mijn smaak betreft een wel degelijk mooier) geluid. Dus met die dingen kan je gerust naar een keuring gaan.

Moto rijden is voor de meesten in de eerste plaats een hobby. Dus als mensen hun machine willen personaliseren, mogen ze - wat mij betreft - dat plezier hebben. En zolang men bij een technische controle het houdt bij zaken die de veiligheid ten goede komt (banden, remmen, vering, lichten, e.d.) heb ik er niets op tegen. Tenzij het feit dat dit voor de meesten onder ons een overbodig bezoek zal wezen, omdat hun fiets sowieso perfect onderhouden wordt...

IMHO,
Wouter
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Het probleem zal zijn dat je motor moet voldoen aan de homolegatie die werd afgegeven en dan komen van die fanatieke ombouwers als John :wink: in de problemen.
Als het alleen zou gaan om de veiligheid (remmen ed), geen probleem.
Maar wat gaat er gebeuren met allerlei toebehoren die we er ondertussen hebben opgezet en die zich in de schemerzone bevinden van wat is toegelaten?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb mij blijkbaar niet helemaal correct uitgedrukt.

Ik heb eigenlijk niets tegen het veranderen van onderdelen.
Ik vind wel dat de geluidsnormen moeten gerespecteerd worden, zoniet moeten ze aan banden gelegt worden.

Kan dat dus met vervangmateriaal? OK dan geen probleem.

Het is alleen voor een leek heel moeilijk om, van een moto die je zou uit het verkeer willen halen vanwege geluidsoverlast, te weten of ze nu wel of niet binnen de norm rijden.

Dan dan worden we gevoelsmatig misschien te streng?

Laat ze, indien de keuring er komt, dit aspect maar meenemen in de controle. Dan wordt er ten minste gemeten, en niet geraden!
Mijn oor is misschien gevoeliger dan een ander :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

In navolging van wat er zoal gecontroleerd zal worden , heb ik dit gevonden
De uitstootgassen meting voor moto's


http://www.febiac.be/nl/content/default ... =5&FID=367

Tja , waar gaan we naartoe.
Ik denk dat wij met ons beemers met catalysator goed zitten :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Harald,

Had ik ook al gezien, daarom dat ik zei dat de Y-pijpjes snel zullen verdwijnen, want de CAT zal er moeten blijven onderzitten... :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ite 514
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 feb 2005, 09:26
Locatie: Kermt - Hasselt

Bericht door ite 514 »

bdemeyer schreef:
SilverRT schreef:De controle, daar heb ik op zich niets op tegen.

Maar gaan jullie bereid zijn om je motor af te staan aan een controleur :shock: en hem er mee laten rijden :shock: ?

Daar heb ik het toch wel moeilijk :? mee :evil: .
Uw vrouw moet toch ook soms naar de gynaecoloog... :wink:

Bob
Bob,

Dit is de beste van de avond. Pet (helmpje) af voor de joke!

ite 514
Plaats reactie