Metzeler Tourance EXP

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Toedel »

De eerste set EXP heeft het iets meer dan 8000 km volgehouden, da's dus een pak minder dan de gewone Tourance (> 14000km).
Ik moet er wel bij zeggen, dat de EXP uitnodigt tot funrijden, wat bijdraagt tot sneller slijten.
De EXP bevalt me echt veel beter, qua grip en qua handelbaarheid, dan alle andere tot nu toe gereden banden.
Hij lijkt ook minder last te hebben van teerstrepen en dergelijke.
Dus heb ik maandag mijn tweede set EXP laten monteren. Ik heb mijn bandje gevonden. :grin:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
alano
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 mei 2005, 15:12
Locatie: Elversele

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door alano »

Toedel schreef:De eerste set EXP heeft het iets meer dan 8000 km volgehouden, da's dus een pak minder dan de gewone Tourance (> 14000km).
Ik moet er wel bij zeggen, dat de EXP uitnodigt tot funrijden, wat bijdraagt tot sneller slijten.
De EXP bevalt me echt veel beter, qua grip en qua handelbaarheid, dan alle andere tot nu toe gereden banden.
Hij lijkt ook minder last te hebben van teerstrepen en dergelijke.
Dus heb ik maandag mijn tweede set EXP laten monteren. Ik heb mijn bandje gevonden. :grin:
Idem dito, de EXP bevalt mij het beste na, anakee,battle wings,trail attack. Anderen zijn heel tevreden van de trail attacks maar dat waren voor mij de minste, ieder z'n meug hé.
Voor mij dus de volgende terug de EXP's , liggen wel op een Varadero (misschien iets anders gevoel dan op een GS.

Grts, Alain
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Toedel »

alano schreef: ...
Anderen zijn heel tevreden van de trail attacks maar dat waren voor mij de minste, ieder z'n meug hé.
...
Voor mij waren de Conti Trail Attacks ook de minste ...
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Fredo
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 mei 2007, 10:15
Locatie: Gent - Oost-Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Fredo »

Ik begrijp er niks meer van !
Ik rij nu met de EXP's waarvan ik zeer tevreden ben.
Maar op het forum (en in de boekskes) lees ik overal lovende woorden over de Trial Attacks.
Beter plakken vooral, hetgeen voor mij belangrijk is. 8-)
Blijkbaar kan je met die Trial Attacks echt diep gaan in de bochten met behoud van vertrouwen.

Dat lukt met de EXP's ook wel (ik rij vlotjes - indien mooi warm gereden) tot 5 mm van het boordje achter en 2 mm vooraan.
Als ik het goed voor heb heeft de Trail Attack ook andere compound (zachter) op de zijkanten 'om beter plakken'. :roll:
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Toedel »

Tja, ik vind de lovende kritieken ook merkwaardig.
Nu, de Trail Attack heeft één rubbercompound op de achterband, maar de flanken worden op een andere T° gebakken, wat ze zachter maakt, of anders gezegd, het middendeel is harder wat veel km's mogelijk maakt. Ik hou niet zo van een plotse overgang hard/zacht, want dat geeft geen gelijkblijvende grip. Heb er 4 keer een wegglijdende achterpartij mee gehad, wat ik met alle andere banden nooit heb meegemaakt. Misschien te wijten aan langzaam opwarmen. Hoe dan ook de EXP gaat niet zo lang mee, maar kleeft beter.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door RBee »

Toedel schreef:Hoe dan ook de EXP gaat niet zo lang mee, maar kleeft beter.
Extra voordeel:

Jamaar schatje, mijnen band bleef weer plakken. :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Toedel »

:lol: :lol: :lol:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door GStephen »

Vandaag voor de eerste keer met de exp's in de regen gereden.
En ik moet zeggen, toppie :thumleft:
geen enkel foutje, daar waar mijn collega's af en toe eens een stapje opzij zetten
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door mecapuet »

Toedel schreef:
alano schreef: ...
Anderen zijn heel tevreden van de trail attacks maar dat waren voor mij de minste, ieder z'n meug hé.
...
Voor mij waren de Conti Trail Attacks ook de minste ...
Voor mij weer niet, zo zie je dat er verschillen zijn in hoe men dit ervaart...de Trail gaan zelfs een 5.000 km langer mee dan de EXP of de gewone Tourance en waren beter bij nat.
Heb nu de Road besteld, rij toch bijna zelden naast het asfalt...

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Toedel »

Yep, het blijft heel persoonlijk, die bandenkeuze !
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Tomini
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 sep 2007, 12:56
Locatie: Watervliet

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Tomini »

mijne achterste conti trail attack is aan vervanging toe...
Heb hem in julie vorig jaar gemonteerd , en is na 17000 km op een paar mm na z'n profiel kwijt.
Ik ben er persoonlijk tevreden van, want gebruik hem dagdagelijks door weer en wind. Loopvlak word geen plat vlak zoals ik met m'n originele battle wings had.
Ik bel vandaag nog naar de bandenboer om nieuw achtersloef, en het word met m'n ogen dicht weer een trail attackje.
Past blijkbaar best bij mijn rijstijl, want ik rijd hem achteraan tot op de rand rond.
grtz....
One life... live it
2008-2010 1200gsa rood
2010-... 1200gsa "30year"
Husafan450
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 okt 2008, 15:58
Locatie: Tessenderlo

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Husafan450 »

:razz: :razz: Heb nu twee dagen de road attack van continental opliggen .
Eerst goed ingereden en nu rij ik met mijn R1100RS hem al tot op het randje.
Deze band geeft mij veel vertrouwen , warmt trouwens heel goed op , nu nog afwachten hoeveel km hij meegaat.
Mijn vorige waren michelins en gaven mij ook een goed gevoel maar ze zijn toch nogal aan de prijzige kant vind ik.
:shock: :shock: :shock:

Grtz Luc :pirat:
sorry mijnheer de agent maar ik was gehaast om te gaan tanken,mijn tank was bijna leeg "100 euro boete"
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Koppel!! »

YOO

Mannekes, dit draadje loopt hier over de Tourance EXP, en niet over een andere band, of zelfs type. Vergelijken mag, is zelfs meegenomen, maar dan wel met een band van een gelijkaardig type, een all-road dus :!:

Dat een EXP betere grip beidt dan omzeggens een Conti TKC weet iedereen, en dat een Michelin Macadam langer meegaat weten we ook, laten we dus gelijkaardige types vergelijken, en 't daarbij houden.
Kwestie van appels met appels te vergelijken, niet met peren of bananen :wink:

On-topic, heb nu dik 4000km met de EXP's en qua voortijdige sleet is er achteraan eigenlijk nog niks te zien. Ok, 't kan plots rap gaan, en binnen nogmaals 4000km kan hij opgereden zijn, maar da's dan toch al min of meer vergelijkbaar met de Michelin Anakee1, en die wordt toch ook niet gemeden om z'n hogere slijtage.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Den Dirk »

In de laatste motoplus staat een artikel om je GS te verbeteren, en daar maken ze verschil van velgen ( en du ook banden) tussen model 2004 en 2008??? :-(

Details weet ik niet, maar ze waren zeken van hun stuk??

Is dat zo?

Want ik moet deze zomer ook kiezen! :-(
I like my bike!!
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Frans »

Als je GEEN off road doet,een gravelbaantje kan wel, dan is de Conti ROAD Attack de max, ongelooflik laat ingrijpen van het abs
enorm aangrijpen bij remmen, zeer goed bij nat wegdek , zeer comfortabel en afgereden tot aan de rand.
Voor mij de beste band waar ik ooit met gereden heb.

all road : -anakee minder comfortabel , goed bij nat wegdek en vergeeft veel
-battle wing meer comfort, goede wegligging maar breekt uit zonder verwittigen.

met Metzeler Tourance geen ervaring
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door GStephen »

Bij het voorbije Sauerland-weekend voelde ik af en toe gedurende een plotse kleine fractie van een seconde dat de voorband grip verloor (alsof ik op een ijsplek terecht kwam).
Dit gebeurde wanneer ik uit de bocht accelereerde.
Ik heb daarop de voorveer een klik harder gezet, maar het fenomeen deed zich nog voor.
Ik moet er wel bijvoegen dat dit enkel gebeurde bij het iets sportiever rijden (lees agressiever optrekken). Bij het kalmer rijden had ik dit niet voor.

Ik schrijf "fenomeen" en niet "probleem", want nooit ben ik erdoor in de problemen gekomen.
En dus geniet deze band nog altijd mijn vertrouwen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
carl theeuwes
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 dec 2005, 13:18

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door carl theeuwes »

heb nieuwe metzler exp op mijne gsa gelegd en heel content van ze veroeren geen vin 6000km meegebold in mijne verlof alpen pyreneyen pico's ,nog een goede 2000km dan zijn ze toch versleten ,ze geven je een veilig vertrouwen in de bochten en dat is toch belangrijk voor wie graag bochten pikt

gtrs carlgs
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Dirk Pauwels »

GStephen schreef:Bij het voorbije Sauerland-weekend voelde ik af en toe gedurende een plotse kleine fractie van een seconde dat de voorband grip verloor (alsof ik op een ijsplek terecht kwam).
Dit gebeurde wanneer ik uit de bocht accelereerde.
bij uitaccelereren (pff moeilijk woord) is da niet zo erg hé, als hij schuift bij insteken heb je een probleem. Op welke bandenspanning rij je eigenlijk? Ik heb al ondervonden dat veel dealers gewoon de max spanning eropzetten , met het idee van" ze kijken toch nooit hun bandenspanning na en zo kan het geen kwaad als er wat afgaat". Echter bij warm weer en sportief rijden zet de lucht in je band uit en zit er eigenlijk veel te veel op. Zet je banden op bv 2.2 en 2.5 (koud) en je zal minder snel schuiven. Bij te hard opgepompte banden en sportieve rijstijl ga je een verkleuring op de zijkanten zien.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Relax »

Dat ondervond ik gisteren. BC gaf 2.2 en 2.6 aan. Ikke bijblazen, zoals me geleerd werd. +/- 2.5 en 2.9. Kan al wat meer zijn, lukt niet geweldig met dan opblaasding.
Elke fatsoenlijke bocht ging dat ding nadien schuiven, ook over het voorwiel bij insteken. Rij je direct weer als een sof. Straks weer wacht lucht aflaten. En die banden verkleuren idd.
I respect your opinion. But I don't give shit.
In Extremo
Berichten: 248
Lid geworden op: 07 apr 2008, 18:54
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door In Extremo »

Relax schreef:Dat ondervond ik gisteren. BC gaf 2.2 en 2.6 aan. Ikke bijblazen, zoals me geleerd werd. +/- 2.5 en 2.9.
2,5 voor en 2,9 achter is wel voor duo gebruik ... te hard voor solo gebruik.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tja, kan best zijn dat zulks voor solo gebruik te veel is, ik rij altijd vooraan 2.8 en achter 3.0, en wegglijden omdat ze minder grip ofzo hebben maak ik eigenlijk nooit mee. Wel als ik op vuile ondergrond terecht kom, maar dan glijden banden met een lagere druk ook weg.

Trouwens, heb nu toch iets meer info over de EXP.

10000km geleden die EXP's laten monteren, zo'n dikke 5000km hier mee gereden, en dan moest ik op congé vertrekken. De voorste leek me voldoende, de achterste zou 't geen 5000km op congé meer volhouden.
Achteraan dus een nieuwe, vooraan met eentje die dik 5000km op de teller had vertrokken.

Nu, zo'n 4500km later is de voorband zo goed als op. En daarmee bedoel ik dat hij niet meer geschikt is om te doen wat ik ervan verlang, nl. hard en plat de bocht doorscheuren.
De voorband is serieus beginnen cuppen, maar bizar genoeg zijn de profielblokken aan de zijkant véle meer versleten dan de blokken op de bovenkant. Zodoende heb je perfecte grip, ga je plat de bocht door en plots ga je van de éne reeks profielblokken over op de andere, en heb je 't gevoel alsof de voorkant ondreuit gaat. Heeft ie nooit gedaan, maar 't blijft een héél freaky gevoel als je van de éne seconde op de andere véle platter gaat met je voorwiel. Gewoon omdat ie plots veel minder profiel heeft.
Kortom, de voorband is goed, kleeft echt wel aan de baan, maar cupt en gaat uiteindelijk heel raar en bizar aanvoelen. Al moet ik wel zeggen dat hij nu dus de kaap v.d 10000km gehaald heeft, en dan geven de meeste banden bij mij er stilaan de brui aan.
De achterband dan, hoop en al 500km bij 't vertrek, nu dus in totaal zo'n 5000km, en 't beste is er vanaf. Lichte vorm van cupping, al zij 't dat ik er geen last van heb. Staat mooi rond, maar normaal ook, hebben op verlof meer km's in een bocht gezeten dan iets anders. Toch is een stuk van 200km autosnelweg voldoende om weer een beetje een plat stuk op de bovenkant te creëeren. Lat ik stellen dat ik er nog zo'n 2000km mee kan doen, en dan mag ie naar de vuilbak. En da's gesteld dat ik er geen tempo op na hou zoals op congé. Anders zijn ze binnen de 1000km foetsie.
Voldoende voor een mooi verlof dus, maar 'k zou er geen tripje naar de Noordkaap mee willen doen, of 't is op "den draad" terug thuis geraken.

Dus, slijten doen ze, serieus zelfs als 't tempo ernaar is. Is 't dan een slechte band? Nee, want hij heeft me omzeggens geen één keer verast, ook niet in de regen, en god weet dat ik geen regenspecialist ben, en we regen met badkuipen tegelijk zijn tegengekomen.

Om simpel te zeggen, 't is een goeie band, kleeft als lijm, maar slijt wel als je 't rubber gaat benutten.
Maar als ik slijtage aan de Trail Attack van Shulty, en de Anakee2 van GStephen (die dus meer km's dan de klassieke Anakee zou moeten aankunnen) bekijk mag ik stellen dat die EXP zich niet heeft laten doen, ze zitten alledrie op ong. 't zelfde nieveau.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Rone »

@ Koppel!! : probeer eens met 4kg vooraan en 5 achteraan ... wie weet ... :-?
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Jo De Paepe »

ik rij altijd vooraan 2.8 en achter 3.0, en wegglijden omdat ze minder grip ofzo hebben maak ik eigenlijk nooit mee.
Yep , solo rijd ik ook altijd met 2.7 vooraan en 2.9 achteraan en geen gripproblemen.
DE EXP's cuppen wel vrij snel nu na 5000km zijn ze er al redelijk aan toe . Vermoed dat ze nog een 3500km te gaan hebben
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Koppel!! »

YOO
Rone schreef:@ Koppel!! : probeer eens met 4kg vooraan en 5 achteraan ... wie weet ... :-?
Man toch, denk je nu echt dat ik de enige ben die zich prettig rijden voelt bij een ietsje hogere bandenspanning, je zou nog versteld staan :-|

Ik snap de meerwaarde van je posting trouwens niet geheel, maar da's misschien aan mij gelegen, alhoewel... :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Relax »

Om er even over door te bomen (ik ken er wel den hond z'n chockedijzen van, dus ik schrijf wat ik ervaar): ik heb enkele weken met "verminderde" druk gereden, dus tussen 2.2 en 2.5 vooraan en 2.6 en 2.9 achter, maar eerder en dus meer met de lage waarde. Geen problemen.
Na het opblazen van de banden tot ongeveer 2.5 en 2.9 (kan ook 2.6 en 3.0 zijn) stelde ik idd vast wat Dirk al zei. Op een relatief korte tijd voelde ik vooral het voorwiel lichtjes gaan. Tot ik plat ging schaatsen van schrik en het wat rustiger aan ging doen.
Het verkleuren stelde ik in het verleden al vast, maar nooit vragen bij gesteld. Kleur is moeilijk te beschrijven, maar ik het staat me voor dat het van donkergroen over donkerblauw tot een variant van zwart gaat. Als het dat is wat bedoeld wordt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie