ik wou daar eigenlijk gewoon mee duidelijk maken dat ik vermoed dat je inderdaad met een veel te hoge bandendruk aan het rijden bent ... vandaar waarschijnlijk ook het cuppen ... probeer zeker ook eens uit te zoeken of uw bandendrukmeter wel juist werkt ... voor het zelfde geld geeft uw bandendrukmeter nog een halve kg te weinig aan en rijdt u dus met dik boven de 3kg druk rond ...Koppel!! schreef:Ik snap de meerwaarde van je posting trouwens niet geheel, maar da's misschien aan mij gelegen, alhoewel...
Metzeler Tourance EXP
Moderator: GVN
Re: Metzeler Tourance EXP
Re: Metzeler Tourance EXP
YOO
Ahzo, allé, dan zeg ik niks
Soit, ik heb altijd met die druk in m'n banden gereden, met de ouwe Tourance, met de Anakee, met de Battle Wing, met de Trail Attack, en nu met de EXP. Ik controleer af en toe m'n bandendruk, niet genoeg om echt regelmatig te zeggen, maar zelden moet ik iets bijpompen.
De bandenspanning controleren doe ik bij verscheidene pompstations, dus ik zou een gemiddelde afwijking moeten hebben.
Trouwens, het cuppen deert me niet, dat is nu eenmaal eigen aan een allroadband, met z'n brede groeven. Ik ben zeker niet de enige die te maken heeft met cupping, en anderen hebben dit met veel lagere bandendruk ook.
'k Zou zelfs meer zeggen, als je met een Battle Wing cupping wil vermijden, luister dan maar gewoon naar me, en zet 'm op 2.8 voor, en 3.0 achter, da's de band die bij mij nooit is beginnen cuppen. Bij anderen, met een lagere spanning, zou hij wel cupping tentoon spreiden
En verder moet ieder rijden met de spanning die hij gewoon is, en waar hij zich tussen beide oren op z'n gemak mee voelt. Moderne banden zijn quasi allen zo goed dat die enkele 100'en gram druk relatief weinig verschil gaan maken.
Grtz, Philip!
Ahzo, allé, dan zeg ik niks
Soit, ik heb altijd met die druk in m'n banden gereden, met de ouwe Tourance, met de Anakee, met de Battle Wing, met de Trail Attack, en nu met de EXP. Ik controleer af en toe m'n bandendruk, niet genoeg om echt regelmatig te zeggen, maar zelden moet ik iets bijpompen.
De bandenspanning controleren doe ik bij verscheidene pompstations, dus ik zou een gemiddelde afwijking moeten hebben.
Trouwens, het cuppen deert me niet, dat is nu eenmaal eigen aan een allroadband, met z'n brede groeven. Ik ben zeker niet de enige die te maken heeft met cupping, en anderen hebben dit met veel lagere bandendruk ook.
'k Zou zelfs meer zeggen, als je met een Battle Wing cupping wil vermijden, luister dan maar gewoon naar me, en zet 'm op 2.8 voor, en 3.0 achter, da's de band die bij mij nooit is beginnen cuppen. Bij anderen, met een lagere spanning, zou hij wel cupping tentoon spreiden
En verder moet ieder rijden met de spanning die hij gewoon is, en waar hij zich tussen beide oren op z'n gemak mee voelt. Moderne banden zijn quasi allen zo goed dat die enkele 100'en gram druk relatief weinig verschil gaan maken.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Metzeler Tourance EXP
Op verlof in de spaanse pyreneen toevallig? daar is asfalt zo grof dat je met een volledig versleten zijkant terugkomt. bovendien heb je veel in de regen gereden. Je kan het mss wel weer belachelijk vinden maar de banden specialisten gaan mij gelijk geven: bij veelvuldig regenrijden slijten de moderne banden sneller! Je zou er trouwens versteld van staan wat die modern banden aan kunnen in de regen van hellingshoek zonder problemen....Heeft iets te maken met de samenstelling vd rubber.Koppel!! schreef:YOO
Tja, kan best zijn dat zulks voor solo gebruik te veel is, ik rij altijd vooraan 2.8 en achter 3.0, en wegglijden omdat ze minder grip ofzo hebben maak ik eigenlijk nooit mee. Wel als ik op vuile ondergrond terecht kom, maar dan glijden banden met een lagere druk ook weg.
Trouwens, heb nu toch iets meer info over de EXP.
10000km geleden die EXP's laten monteren, zo'n dikke 5000km hier mee gereden, en dan moest ik op congé vertrekken. De voorste leek me voldoende, de achterste zou 't geen 5000km op congé meer volhouden.
Achteraan dus een nieuwe, vooraan met eentje die dik 5000km op de teller had vertrokken.
Nu, zo'n 4500km later is de voorband zo goed als op. En daarmee bedoel ik dat hij niet meer geschikt is om te doen wat ik ervan verlang, nl. hard en plat de bocht doorscheuren.
De voorband is serieus beginnen cuppen, maar bizar genoeg zijn de profielblokken aan de zijkant véle meer versleten dan de blokken op de bovenkant. Zodoende heb je perfecte grip, ga je plat de bocht door en plots ga je van de éne reeks profielblokken over op de andere, en heb je 't gevoel alsof de voorkant ondreuit gaat. Heeft ie nooit gedaan, maar 't blijft een héél freaky gevoel als je van de éne seconde op de andere véle platter gaat met je voorwiel. Gewoon omdat ie plots veel minder profiel heeft.
Kortom, de voorband is goed, kleeft echt wel aan de baan, maar cupt en gaat uiteindelijk heel raar en bizar aanvoelen. Al moet ik wel zeggen dat hij nu dus de kaap v.d 10000km gehaald heeft, en dan geven de meeste banden bij mij er stilaan de brui aan.
De achterband dan, hoop en al 500km bij 't vertrek, nu dus in totaal zo'n 5000km, en 't beste is er vanaf. Lichte vorm van cupping, al zij 't dat ik er geen last van heb. Staat mooi rond, maar normaal ook, hebben op verlof meer km's in een bocht gezeten dan iets anders. Toch is een stuk van 200km autosnelweg voldoende om weer een beetje een plat stuk op de bovenkant te creëeren. Lat ik stellen dat ik er nog zo'n 2000km mee kan doen, en dan mag ie naar de vuilbak. En da's gesteld dat ik er geen tempo op na hou zoals op congé. Anders zijn ze binnen de 1000km foetsie.
Voldoende voor een mooi verlof dus, maar 'k zou er geen tripje naar de Noordkaap mee willen doen, of 't is op "den draad" terug thuis geraken.
Dus, slijten doen ze, serieus zelfs als 't tempo ernaar is. Is 't dan een slechte band? Nee, want hij heeft me omzeggens geen één keer verast, ook niet in de regen, en god weet dat ik geen regenspecialist ben, en we regen met badkuipen tegelijk zijn tegengekomen.
Om simpel te zeggen, 't is een goeie band, kleeft als lijm, maar slijt wel als je 't rubber gaat benutten.
Maar als ik slijtage aan de Trail Attack van Shulty, en de Anakee2 van GStephen (die dus meer km's dan de klassieke Anakee zou moeten aankunnen) bekijk mag ik stellen dat die EXP zich niet heeft laten doen, ze zitten alledrie op ong. 't zelfde nieveau.
Grtz, Philip!
Enneuh, ik zou toch een goede meter kopen ipv te betrouwen op de meters bij de benzine stations, die trekken op niets. Ga met 3 kg in je band eens goe vlammen en meet dan eens, band staat op 3.5 tot 3.7 bar.....Wat ook de slijtage in het midden van je achterband verklaart. nu is het op zich niet verkeerd om met duo en bagage op 3 bar te rijden , maar solo zou ik me houden aan de voorgeschreven druk in het instructie boekje, je gaat toch ook geen 5 liter olie op je blok steken als er in het boekje 4l staat?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Metzeler Tourance EXP
Vorig weekend heb ik iemand bij mijn dealer gezien waarvan zijn met exp geschoeide GSA scheurtjes (of misschien beter barstjes) vertoonde in de profielen over de ganse linkerkant van zijn voorband...
De mecaniciens waren niet echt verbaasd en zeiden dat ze dit al eerder hadden gezien. Ook drukverlies kwam veel voor.
Volgens hen waren/zijn de oude tourances vele beter.
De brave man heeft er battlewings in de plaats doen leggen.
De mecaniciens waren niet echt verbaasd en zeiden dat ze dit al eerder hadden gezien. Ook drukverlies kwam veel voor.
Volgens hen waren/zijn de oude tourances vele beter.
De brave man heeft er battlewings in de plaats doen leggen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...
Lid BMW MC VL
Lid BMW MC VL
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
Re: Metzeler Tourance EXP
Drukverlies heb ik inderdaad ook ondervonden bij de EXP,heb me nu een setje conti's aangeschaft.
Kan je de vorige tourances nog krjgen??
Kan je de vorige tourances nog krjgen??
Andalousie 09/2018
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Metzeler Tourance EXP
jazeker als ge de juiste bron hebtKan je de vorige tourances nog krjgen??
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Metzeler Tourance EXP
Heb net ook een nieuw setje banden op men GSA gelegd voor en achter Metzler Tourance,al een goede 500km mee gereden en vallen heel goed mee,
heb indruk meer grip dan met Anake2 maar maken vooral veel minder rolgeluid. Moet ze wel nog eens in de Ardennen gaan proberen maar het gevoel dat ik
in de bocht op de afrit van de snelweg Houthalen had ongeveer 110 door de bocht was supper. Voor de eerste maal dat ik met Metzler rij vind ik dit de beste
banden die tot nu toe op men GSA gestaan hebben. Hopelijk vallen ze deze winter ook goed mee.
Hoe zit het nu met de winterbanden voor de GSA, heeft daar iemand ervaring mee. Heb vorige winter doorgereden en nooit problemen gehad,
maar als een echte winterband echt hetzelfde verschil geeft als bij autobanden denk ik er toch sterk aan er deze winter een setje op te leggen.
heb indruk meer grip dan met Anake2 maar maken vooral veel minder rolgeluid. Moet ze wel nog eens in de Ardennen gaan proberen maar het gevoel dat ik
in de bocht op de afrit van de snelweg Houthalen had ongeveer 110 door de bocht was supper. Voor de eerste maal dat ik met Metzler rij vind ik dit de beste
banden die tot nu toe op men GSA gestaan hebben. Hopelijk vallen ze deze winter ook goed mee.
Hoe zit het nu met de winterbanden voor de GSA, heeft daar iemand ervaring mee. Heb vorige winter doorgereden en nooit problemen gehad,
maar als een echte winterband echt hetzelfde verschil geeft als bij autobanden denk ik er toch sterk aan er deze winter een setje op te leggen.
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
K1600GT
Re: Metzeler Tourance EXP
Nieuwe voorband EXP laten leggen bij Quicly, was de eerste maal maar zeker niet de laatste.
Kwam daar nog wa raar volk tegen ook.(van een bepaalde motorclub)
Kwam daar nog wa raar volk tegen ook.(van een bepaalde motorclub)
Re: Metzeler Tourance EXP
Was den Tricky er ook met zijn HD-club
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Re: Metzeler Tourance EXP
Nope.WimLT schreef:Was den Tricky er ook met zijn HD-club
Re: Metzeler Tourance EXP
Vanmorgen vriendelijk ontvangen bij Quickly voor een setje EXP's op mijn Adventure.
Maar goed dat ik niet per uur moest betalen, we kwamen nogal aan de praat zeg maar
Wat van gedachten gewisseld over BWM de All Roads enzo, erg leuk en voor je t weet ben je een uur verder.
Een aanrader voor ieder die in de geburen opzoek is naar een banden bedrijf met kwaliteit en scherpe prijzen !
Maar goed dat ik niet per uur moest betalen, we kwamen nogal aan de praat zeg maar
Wat van gedachten gewisseld over BWM de All Roads enzo, erg leuk en voor je t weet ben je een uur verder.
Een aanrader voor ieder die in de geburen opzoek is naar een banden bedrijf met kwaliteit en scherpe prijzen !
I respect your shit. But I don't have an opinion.
Lid enzo bla bla maar fotoke is weg
Lid enzo bla bla maar fotoke is weg
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 15:35
- Woonplaats: Nazareth
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Metzeler Tourance EXP
Voila hier ben ik terug met mijn bevindingen, zoals u kon lezen heb ik op 11/04/09 nieuwe exp banden laten opleggen, wel nu zijn we vandaag juist geteld 12.400 km verder en de exp achteraan is totaal versleten de voorband ziet er een stuk beter uit kan zeker nog een 1500 km mee. dus redelijk groot verschil in slijtage buiten mijn vorige gewone tourances!Dré GS schreef:Gisteren exp's er laten opleggen na goede comentaren die ik gelezen heb, kan mij echter niet voorstellen dat ze na 10duizend km versleten zouden zijn, ik heb namelijk met de gewone Tourance banden 18.200 km gereden (achterband was versleten tot op het merkteken voorband kon er zeker nog 1000 km op blijven, denk dus niet dat ze een betere band promoten die plots een pak kilometers minder aankan, enfin ik zie wel wat het wordt.
Verschil in grip of baanvastheid bij regen of droog heb ik niet ondervonden. Vraag me af wat de meerwaarde is of zou kunnen zijn van de exp banden, het is enkel interessant voor het bandenmerk die de motards een serieus pak kilometers minder laat rijden met een setje, met als gevolg dat ze veel vlugger nieuwe moeten laten leggen en in de gelbeugel moeten tasten verschil tss 12000 km en 18000 km is 1/3 wat niet gering is.
Ik ben nu aan het uitkijken om misschien Michelin pilot road 2 te laten leggen, zal hierover een nieuw topic lanceren
Tot in den draai,enne..... je " houdt" hem best recht.
Dré GS
Lid BMW MC Vlaanderen
K1200GT-R1200GS
Dré GS
Lid BMW MC Vlaanderen
K1200GT-R1200GS
Re: Metzeler Tourance EXP
YOO
Dré, om ff een antwoord te geven, ik heb de oude Tourance op m'n 1200 gehad, en geloof me, die voorband mag men mij gratis geven, maar moet ik niet meer hebben. Cupt dat 't een lieve lust is, glijdt regelmatig op natte ondergrond weg, trilt op den duur en geeft me vooraan gewoon geen vertrouwen. De achterband, die heeft me dan weer nooit in de steek gelaten.
Ohja, en de oude Tourance hield 't bij mij ook maar zo'n dikke 11000km uit, als ik dan zie dat de EXP 't ook 10000km kan uithouden, en geen éne keer gegleden is, dan is m'n rekening rap gemaakt.
Nog zo iets, een Tourance, Anakee, Trail Attack, ja zelfs Battlewing, 't zijn all-roadbanden, die kan je gewoon niet vergelijken met een pure straatband. Natuurlijk zal die betere grip tentoon spreiden, en waarschijnlijk zelfs meer km's toelaten. Ik zal zelfs meer zeggen, als je met je GS (en nu spreek ik voor GS'ers in 't algemeen) nooit het asfalt verlaat, hou je dan niet bezig met zo'n all-roadbanden, steek gewoon een Pilot Road, Roadsmart of Metzeler whatever.
Maar allé, mijn gedacht is gezegd
Grtz, Philip!
Dré, om ff een antwoord te geven, ik heb de oude Tourance op m'n 1200 gehad, en geloof me, die voorband mag men mij gratis geven, maar moet ik niet meer hebben. Cupt dat 't een lieve lust is, glijdt regelmatig op natte ondergrond weg, trilt op den duur en geeft me vooraan gewoon geen vertrouwen. De achterband, die heeft me dan weer nooit in de steek gelaten.
Ohja, en de oude Tourance hield 't bij mij ook maar zo'n dikke 11000km uit, als ik dan zie dat de EXP 't ook 10000km kan uithouden, en geen éne keer gegleden is, dan is m'n rekening rap gemaakt.
Nog zo iets, een Tourance, Anakee, Trail Attack, ja zelfs Battlewing, 't zijn all-roadbanden, die kan je gewoon niet vergelijken met een pure straatband. Natuurlijk zal die betere grip tentoon spreiden, en waarschijnlijk zelfs meer km's toelaten. Ik zal zelfs meer zeggen, als je met je GS (en nu spreek ik voor GS'ers in 't algemeen) nooit het asfalt verlaat, hou je dan niet bezig met zo'n all-roadbanden, steek gewoon een Pilot Road, Roadsmart of Metzeler whatever.
Maar allé, mijn gedacht is gezegd
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: Metzeler Tourance EXP
gouden raad van Tante koppel.
Ik ga nu ook voor full street banden. Op dit moment zijn er al genoeg merken die streetbanden in 19' hebben.
Mijn trail attack is nu ook bijna versleten. Heb er nu 8000km mee gereden.
Zal voor mijne sinterklaas eens andere banden vragen.
J
Ik ga nu ook voor full street banden. Op dit moment zijn er al genoeg merken die streetbanden in 19' hebben.
Mijn trail attack is nu ook bijna versleten. Heb er nu 8000km mee gereden.
Zal voor mijne sinterklaas eens andere banden vragen.
J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Re: Metzeler Tourance EXP
Ondertussen al aan mijn derde set EXP bezig, en die zal de 10000km zeker halen.
Heb er vorig weekend mee door GH Luxemburg gereden, in de gietende regen.
Band geeft nog vertrouwen als andere motards al 'houterig' beginnen te rijden in de bochten enz.
Voor mij is het juist dàn dat een band zijn kunnen bewijst : als het regent.
Met de winter die eraan komt is mijn volgende set dus weer EXP.
Misschien probeer ik volgend voorjaar toch de Dunlop Roadsmarts, gewoon om es te wisselen, maar da's dan een pure straatband...
Over het drukverlies van de EXP : ik heb het ook voorgehad bij set 2. Op de voorband bleek er een verlies te zitten op het raakvlak velg/band. De opstaande sprietjes veroorzaakten daar een miniem maar waarneembaar drukverlies. Dat heeft de bandencentrale weggewerkt, daarna geen probleem meer. Commentaar bandenplaatser : 'Italianen, hè!'
Set 1 en 3 hebben dus geen problemen gegeven.
Ik blijf erbij : m'n beste all road band tot nu toe.
Heb er vorig weekend mee door GH Luxemburg gereden, in de gietende regen.
Band geeft nog vertrouwen als andere motards al 'houterig' beginnen te rijden in de bochten enz.
Voor mij is het juist dàn dat een band zijn kunnen bewijst : als het regent.
Met de winter die eraan komt is mijn volgende set dus weer EXP.
Misschien probeer ik volgend voorjaar toch de Dunlop Roadsmarts, gewoon om es te wisselen, maar da's dan een pure straatband...
Over het drukverlies van de EXP : ik heb het ook voorgehad bij set 2. Op de voorband bleek er een verlies te zitten op het raakvlak velg/band. De opstaande sprietjes veroorzaakten daar een miniem maar waarneembaar drukverlies. Dat heeft de bandencentrale weggewerkt, daarna geen probleem meer. Commentaar bandenplaatser : 'Italianen, hè!'
Set 1 en 3 hebben dus geen problemen gegeven.
Ik blijf erbij : m'n beste all road band tot nu toe.
Laatst gewijzigd door Toedel op 21 okt 2009, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Metzeler Tourance EXP
Is een allroad niet beter geschikt voor in de regen? Minder raakvlak, meer waterafvoer?
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Metzeler Tourance EXP
Da's de vraag van het noodzakelijke compromis tussen raakvlak en waterafvoer. Bij rechtdoor rijden (zonder te remmen) zou ik geneigd zijn jou gelijk te geven. Bij het bochtenwerk (en het remmen) blijft de betere waterafvoer natuurlijk zijn ding doen, maar je hebt - zoals je zelf zegt - minder raakvlak op een ondergrond die op zijn beurt sowieso al verminderde grip toelaat. De conclusie mag eenieder voor zich trekken, want da's toch een welles-nietes-spelletje. 'k Ben bovendien te lui om de wetenschappelijke studies die over dat onderwerp ongetwijfeld bestaan erop na te lezen. Persoonlijk rij ik daarom gewoon merkelijk trager in de regen en stoort het me niet dat anderen mijn bochtenwerk in die omstandigheden houterig vinden.Relax schreef:Is een allroad niet beter geschikt voor in de regen? Minder raakvlak, meer waterafvoer?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
- Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: Metzeler Tourance EXP
als er veel water op de weg staat (aquaplanning) mischien wel,een moto heeft daar niet zoveel last van, maar in eerste instantie is de samenstelling van het rubber belangrijk.
Re: Metzeler Tourance EXP
Gisteren heeft de EXP zich prima gedragen in de regen en op de iets mindere bochtige weg en alhoewel niet op topsnelheid lag die behoorlijk hoog. Neen, ben echt tevreden over deze band.
Re: Metzeler Tourance EXP
WimLT schreef:
Was den Tricky er ook met zijn HD-club
Nu kom ik zo wel eens hier en daar,
en ook daar kom ik wel eens (om de 15000km),
maar toen was ik er niet! Eerlijk waar, ik was er toen niet.
Wat niet wegneemt dat ik vorige week ook zo een rare ervaring met mijn metzeler Tourance EXP heb gehad.
Ik heb mij thuis een "semi"-professionele compressor gekocht,
omdat ik regelmatig (zeg maar maandelijks) de banden van : 2 auto's, 3 moto's, 1 scooter, en 5 fietsen moet nazien (en dus ook regelmatig moet bijvullen).
Rij ik maandagmorgen met mijn GS naar het werk en ik merk niets abnormaal. Zelfs de koekblikken gedragen zich zoals gewoonlijk : bellen achter het stuur, van rijstrook veranderen zonder pinken of zien, etc.. maw het gewone maandagochtend ritueel.
Wanneer ik echter 's avonds terug naar huis wil rijden, valt mij onmiddellijk op dat er "etwas loos" is!!
Mijn eerste gedachte is direct : "platten tuub"!
Stalen ros asap langs de kant (veilig) gezet. Op zijn middenbok, om gemakkelijk voorwiel te kunnen controleren op nagels of ander onheil.
Niks te zien, buiten de enorm lage druk in de band. Zeer behoedszaam en voorzichtig doorgereden tot het eerste beste benzine-station op A12.
Band had slecht 1.3bar!!!! Niet normaal dus. Nogmaals grondig nagekeken, ook langs de rand van de velg, niks te zien.
Band dan terug op de normale spanning gebracht 2.4bar.
Onmiddellijk thuis gecontroleerd met eigen bandendrukmeter, omdat ik in die van de benzinestations niet al te veel vertrouwen heb. Exact 2.4bar.
Dinsdag, controle : 2.4bar
Woensdag, controle : 2.4bar
Donderdag, controle : 2.4bar
enz.
Dit is toch wel raar. Ik rij nu ongeveer een 6000km met deze band. Heeft zich tot deze week heel normaal gedragen. Heeft dan plotseling last van een zeer "laag drukgebied", maar daarna alles terug normaal. Begrijpen wie het kan.
En neen, het kan geen flauwe grap geweest zijn, want mijn GS staat op het werk in een garage!
Met mijn vorige Tourance (geen EXP) heb ik 16000km zonder enige negatieve ervaring gereden.
Iemand een gokje?
Was den Tricky er ook met zijn HD-club
Nu kom ik zo wel eens hier en daar,
en ook daar kom ik wel eens (om de 15000km),
maar toen was ik er niet! Eerlijk waar, ik was er toen niet.
Wat niet wegneemt dat ik vorige week ook zo een rare ervaring met mijn metzeler Tourance EXP heb gehad.
Ik heb mij thuis een "semi"-professionele compressor gekocht,
omdat ik regelmatig (zeg maar maandelijks) de banden van : 2 auto's, 3 moto's, 1 scooter, en 5 fietsen moet nazien (en dus ook regelmatig moet bijvullen).
Rij ik maandagmorgen met mijn GS naar het werk en ik merk niets abnormaal. Zelfs de koekblikken gedragen zich zoals gewoonlijk : bellen achter het stuur, van rijstrook veranderen zonder pinken of zien, etc.. maw het gewone maandagochtend ritueel.
Wanneer ik echter 's avonds terug naar huis wil rijden, valt mij onmiddellijk op dat er "etwas loos" is!!
Mijn eerste gedachte is direct : "platten tuub"!
Stalen ros asap langs de kant (veilig) gezet. Op zijn middenbok, om gemakkelijk voorwiel te kunnen controleren op nagels of ander onheil.
Niks te zien, buiten de enorm lage druk in de band. Zeer behoedszaam en voorzichtig doorgereden tot het eerste beste benzine-station op A12.
Band had slecht 1.3bar!!!! Niet normaal dus. Nogmaals grondig nagekeken, ook langs de rand van de velg, niks te zien.
Band dan terug op de normale spanning gebracht 2.4bar.
Onmiddellijk thuis gecontroleerd met eigen bandendrukmeter, omdat ik in die van de benzinestations niet al te veel vertrouwen heb. Exact 2.4bar.
Dinsdag, controle : 2.4bar
Woensdag, controle : 2.4bar
Donderdag, controle : 2.4bar
enz.
Dit is toch wel raar. Ik rij nu ongeveer een 6000km met deze band. Heeft zich tot deze week heel normaal gedragen. Heeft dan plotseling last van een zeer "laag drukgebied", maar daarna alles terug normaal. Begrijpen wie het kan.
En neen, het kan geen flauwe grap geweest zijn, want mijn GS staat op het werk in een garage!
Met mijn vorige Tourance (geen EXP) heb ik 16000km zonder enige negatieve ervaring gereden.
Iemand een gokje?
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Re: Metzeler Tourance EXP
Een collega die je moto niet schoon vindt ?
I respect your shit. But I don't have an opinion.
Lid enzo bla bla maar fotoke is weg
Lid enzo bla bla maar fotoke is weg
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
- Woonplaats: Antwerpen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Metzeler Tourance EXP
Mannekes en meiskes,
mijne spreekwoordelijke frank begint zo stilaan te vallen met hier zowat diagonaal dit item te lezen ...
Bij de aankoop van mijn nieuwe GSA1200 in maart, lagen er EXP's op. Af vanuit de fabriek.
Heel veel misère gehad met leeglopen van de (vooral) voorband. Zelfs bij mijn dealer hebben ze een nieuw ventiel (zo één da ge kunt aflezen op mijn bandendrukcomputer = veel geld).
En zelfs hebben ze een nieuwe band gestoken (terug ne EXP natuurlijk, om conform te blijven met mijne achterband) na een 3000 km, allemaal gratis (waarvoor dank aan mijn dealer nogmaals).
Nu heb ik na 11000 km in juli nieuwe banden MOETEN laten leggen (ze waren 'tot op den draad versleten'). Ik heb terug de standaard METZELER TOURANCE laten plaatsen.
Daar deed ik op mijn vorige motor (GS1200) een zeer dikke 16000 km mee en was ik héél content van.
Rarara ...
Sedert die daar op liggen ... geen drukverlies meer !
Helemaal niks, njenté, rien, nada, nothing !
Moraal van het verhaal > ieder trekt zijn conclusie hieruit !
Hasta la risotto j.
ps. ik reed zowiezo liever met de gewone Tourance !
mijne spreekwoordelijke frank begint zo stilaan te vallen met hier zowat diagonaal dit item te lezen ...
Bij de aankoop van mijn nieuwe GSA1200 in maart, lagen er EXP's op. Af vanuit de fabriek.
Heel veel misère gehad met leeglopen van de (vooral) voorband. Zelfs bij mijn dealer hebben ze een nieuw ventiel (zo één da ge kunt aflezen op mijn bandendrukcomputer = veel geld).
En zelfs hebben ze een nieuwe band gestoken (terug ne EXP natuurlijk, om conform te blijven met mijne achterband) na een 3000 km, allemaal gratis (waarvoor dank aan mijn dealer nogmaals).
Nu heb ik na 11000 km in juli nieuwe banden MOETEN laten leggen (ze waren 'tot op den draad versleten'). Ik heb terug de standaard METZELER TOURANCE laten plaatsen.
Daar deed ik op mijn vorige motor (GS1200) een zeer dikke 16000 km mee en was ik héél content van.
Rarara ...
Sedert die daar op liggen ... geen drukverlies meer !
Helemaal niks, njenté, rien, nada, nothing !
Moraal van het verhaal > ieder trekt zijn conclusie hieruit !
Hasta la risotto j.
ps. ik reed zowiezo liever met de gewone Tourance !
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Metzeler Tourance EXP
Hey,
Ik heb mijn vorig setje EXP venieuwd omdat er scheuren zichtbaar waren in de voorband zo juist rond de tappen over geheel de band en ik er niet gerust in was.
Toch maar eens kijken ,misschien lost de band daar wel
Ik heb mijn vorig setje EXP venieuwd omdat er scheuren zichtbaar waren in de voorband zo juist rond de tappen over geheel de band en ik er niet gerust in was.
Toch maar eens kijken ,misschien lost de band daar wel
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Metzeler Tourance EXP
weer met EXP's???tweecilinderke schreef:Hey,
Ik heb mijn vorig setje EXP venieuwd omdat er scheuren zichtbaar waren in de voorband zo juist rond de tappen over geheel de band en ik er niet gerust in was.
Toch maar eens kijken ,misschien lost de band daar wel
moest ik dat voor hebben komt dienen band er niet meer op
't vollek va Gùùk red ùùk........
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Metzeler Tourance EXP
Heb er nen gewone tourance op laten trekken J ik was van hetzelfde gedacht als gij diene band komt er niet meer op.tweecilinderke schreef:
Hey,
Ik heb mijn vorig setje EXP venieuwd omdat er scheuren zichtbaar waren in de voorband zo juist rond de tappen over geheel de band en ik er niet gerust in was.
Toch maar eens kijken ,misschien lost de band daar wel
weer met EXP's???
moest ik dat voor hebben komt dienen band er niet meer op
Hoewel ik moet toegeven dat de EXP sneller in de bocht valt dan de gewone en dus leuker rijd!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid