R1100RS - zwakke punten ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pirati
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:03
Locatie: Gent

R1100RS - zwakke punten ?

Bericht door pirati »

Waaraan zou ik bij de aankoop van een 2dehandse R1100RS uit 98 vooral moeten letten ?
Zelf dacht ik al aan de ABS, olieverbruik en versnellingsbak.
Nog andere zaken ?

Thx
Flying Brick
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

olieverbruik is geen zwak punt noch een probleem bij de meeste 1100derden... dus er zijn er met olieverbruik maar diegene die er geen last van hebben hoor je meestal niet zo klagen dan die (enkelen) dat wel hebben, trouwens olieverbruik zie je niet als je hem gaat kopen en is ook niet op "één twee drie" vaststelbaar of ik loop achter...

de versnellingsbakken zijn ook ok althans ik heb er nog nooit geen last mee gehad... dus een boite die goed schakelt, die schakelt goed ...simpel...
is ook makkelijk te controleren d.m.v.een proefrit en goed te luisteren

ABS ?? zeker een indianen verhaal, ABS is iets wat zeldzaam stuk gaat, let op 't kan maar alles kan uiteindelijk stuk...
het enige probleem is de dipspanning die kan veroorzaakt worden bij de start waardoor de ABS kan in veiligheid kan gaan m.a.w. de batterij is de dader de ABS is niks mis mee...

kijk naar realistische slijtage, remschijven,remblokken banden, lagers achterwiel, valschade, olielekken, deuken in velgen, kromme velgen, kapot zadel, gefrunnik aan de km's,lekkende veerpoten, sleet op delen zoals handvatten,voetsteunen m.a.w. bedieningsorganen, algemene staat, krassen, onderhoudsfacturen, hoeft niet per definitie dealer te zijn en probeer te ontfutselen d.m.v. een ietwat listig gesprekje hoe er met de moto gereden is en welke de vervangingen waren, eerste eigenaar enz...
dat lijkt me allemaal veel zinniger
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

meer kan ik niet toevoegen aan danny zijn relaas.

probeer een testritje.
controleer ook eens of het mechanisme van de ruit nog goed werkt.
daar waren bij mij problemen mee door gebrek aan een likje vet.
mijn RS is van 97 en van versnellingsbakproblemen had ik geen last.
enkel de moddellen tot 96 hadden probleempjes.
let ook op het extreem trillen van het stuur.
dit kan komen door slijtage op de gaskleppen.
De remolie kleur.
indien donker is ze toch aan vervanging toe.
groetjes en suc6 met je aankoop
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
pirati
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:03
Locatie: Gent

Bericht door pirati »

Danny schreef:olieverbruik is geen zwak punt noch een probleem bij de meeste 1100derden... dus er zijn er met olieverbruik maar diegene die er geen last van hebben hoor je meestal niet zo klagen dan die (enkelen) dat wel hebben, trouwens olieverbruik zie je niet als je hem gaat kopen en is ook niet op "één twee drie" vaststelbaar of ik loop achter...

de versnellingsbakken zijn ook ok althans ik heb er nog nooit geen last mee gehad... dus een boite die goed schakelt, die schakelt goed ...simpel...
is ook makkelijk te controleren d.m.v.een proefrit en goed te luisteren

ABS ?? zeker een indianen verhaal, ABS is iets wat zeldzaam stuk gaat, let op 't kan maar alles kan uiteindelijk stuk...
het enige probleem is de dipspanning die kan veroorzaakt worden bij de start waardoor de ABS kan in veiligheid kan gaan m.a.w. de batterij is de dader de ABS is niks mis mee...

kijk naar realistische slijtage, remschijven,remblokken banden, lagers achterwiel, valschade, olielekken, deuken in velgen, kromme velgen, kapot zadel, gefrunnik aan de km's,lekkende veerpoten, sleet op delen zoals handvatten,voetsteunen m.a.w. bedieningsorganen, algemene staat, krassen, onderhoudsfacturen, hoeft niet per definitie dealer te zijn en probeer te ontfutselen d.m.v. een ietwat listig gesprekje hoe er met de moto gereden is en welke de vervangingen waren, eerste eigenaar enz...
dat lijkt me allemaal veel zinniger
Oef, blij dat ik een model zonder gekende zwakke plekken op het oog heb....
Flying Brick
luc rs
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 feb 2005, 21:07
Locatie: Bonheiden

Bericht door luc rs »


Kijk ook eens of het info-display naar behoren werkt (voor zover er een op staat), bij mij wordt de 3e versnelling niet meer aangeduid. Een nieuwe kost de nodige kluiten...... Nu is dat geen onoverkomelijk probleem want ge hebt genoeg moto's zonder display...

Verder is de RS voor mij een prachtige machine, hang er koffers aan en je hebt een comfortabele toermachine, doe er de koffers af en je hebt een sportievere machine, er staan er bij mij 130.000km op waarvan 70.000 zelf gereden en ik heb toch enkele 1000km ritten ermee gedaan, nooit ben ik of de duo er gebroken afgekomen.

Indien je hem koopt, veel succes ermee!

Luc RS
onig
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 nov 2004, 11:30
Locatie: Heestert

Bericht door onig »

Beste MotoVrienden,

"kijk naar realistische slijtage, remschijven,remblokken banden, lagers achterwiel, valschade, olielekken, deuken in velgen, kromme velgen, kapot zadel, gefrunnik aan de km's,lekkende veerpoten, sleet op delen zoals handvatten,voetsteunen m.a.w. bedieningsorganen"

Is er Olie in de voorpoten van onze R1100RS :?:
brit

Bericht door brit »

http://www.jochenquintyn.be/motorfietsen_bmwr1100rs.htm voor gebruikservaring van een pré-'98 model...
Plaats reactie