Funduro F650 uit '96

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
benn
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 sep 2007, 14:35

Funduro F650 uit '96

Bericht door benn »

Sinds kort heb ik een Funduro als opstapfiets (na eerst wat geoefend te hebben op een yam ybr125 - ik ben nog 1 van die bestuurders die zijn moto rijbewijs zo gekregen heeft).

De overstap van de 125cc naar de 650cc is eigenlijk zeer vlot verlopen : de eerste rit (waar ik wel wat aanpassingsproblemen verwacht had) viel zo mee dat ik onmiddellijk 100 km gereden heb :-)

Bij het rijden vallen me wel enkele zaken op, waarvoor ik graag het advies van meer ervaren Funduro eigenaars zou hebben :

1) stoplicht : wordt niet geactiveerd bij het gebruik van enkel de achterrem ? Is eigenlijk geen probleem omdat je toch steeds de voorrem gebruikt, maar is dit zo bedoeld of is dit een klein defect ?


2)vering : ik heb de achtervering op "hard" gezet (ik weeg 93 kg ...), maar bij het nemen van een verkeersdrempel tegen zeer matige snelheid geeft dit toch een sterk metaalgeluid. Is het best de vering toch zachter te zetten ?


3) remmen : in vergelijking met de ybr125 vind ik dat de achterrem weinig extra remkracht levert. Bij testen waarbij ik enkel de achterrem gebruik, is de remafstand behoorlijk lang. Bij volledig induwen slaag ik er nauwelijks of niet in het achterwiel te laten blokkeren. Heeft de Funduro van nature een zwakkere achterrem, of laat ik hier best eens naar kijken ? Bij normaal remmen (vnl voorrem, voor noodstop aangevuld met achterrem) is de remafstand wel voldoende kort.

bedankt voor het advies

Ben
Laatst gewijzigd door benn op 16 okt 2007, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

F650

Bericht door Zeppe »

Benn,

m.i. dient uw F650 toch eens grondig te worden gecontroleerd, daar het niet normaal is dat uw stoplicht niet zou werken bij gebruik van de achterrem alleen.

wat de remkracht betreft, normaal moet je het achterwiel wel kunnen blokkeren. Mijn ervaring (wel met een veel jonger exemplaar met ABS) voldoet de achterrem meer dan voldoende

ook uw ervaring met de vering kan ik niet delen. Ik weeg nog een ietsipietsie meer, heb de vering volledig op de "hard" instelling, maar heb geen last van metaalgeluiden.


Ik ben tevens de gelukkige bezitter van een 1200GS, doch regelmatig stap ik ook nog op de 650GS
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Toch eerst en vooral ff stellen dat je een Funduro niet zomaar mag vergelijken met de nieuwere F650GS.

De achterrem is idd niet normaal, moet gemakkelijk te blokkeren zijn.
Stroeve remzuiger door vervuiling, slechte remvloeistof, remleiding zet uit door ouderdom.

Wat betreft de vering : die slaat origineel vrij gemakkelijk door als je meer dan 90kg weegt. Er kunnen nog allerlei andere dingen aan de hand zijn bij een exemplaar van '96, zoals vastgeroeste/kapotte lagering van de swingarm of de demper die leeggelekt is.

Indien de demper nog OK is, kan je als relatief goedkope oplossing opteren om de veer vervangen door een Hyperpro exemplaar met een hogere veerconstante. De originele unit is immers demonteerbaar.
Nil volentibus arduum
benn
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 sep 2007, 14:35

Bericht door benn »

bedankt voor de feedback,

ik plan inderdaad de motor binnenkort binnen te brengen voor nazicht/onderhoud.

Eerst nog wat rondrijden zodat ik alle kleine tekortkomingen vindt, en waarschijnlijk de motor ook eerst terug verhogen (samen met de vorige eigenaar die hem voor zijn echtgenote verlaagd had).


Ben
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

benn schreef: en waarschijnlijk de motor ook eerst terug verhogen (samen met de vorige eigenaar die hem voor zijn echtgenote verlaagd had).
:-? Ah.

Tja, dan hoef je je voorlopig niet meer af te vragen waarom hij doorslaat met een belasting van 93 kg :wink: .
Nil volentibus arduum
Plaats reactie